In dit draadje wil ik de beginners op weg helpen om zelf een model te maken van hout .
Later komt ook het bespannen en de setup inbouw ter sprake .
De voordeel van een zelfbouw zie ik dat de beginner weet hoe iets in elkaar zit.
Bij een crash kan hij de schade vaak snel zelf repareren.
Er zijn verschillende firma,s die houtbouw kits aanbieden , SIG is hier een van die ook niet duur is .
Is er een bouw beschrijving bij , raad ik iedere beginner daar ook naar te bouwen .
Je vergeet anders snel iets wat later tot problemen gaat zorgen en je misschien weer losbreken moet .
Lijmen raad ik aan te doen met PU-lijm.
Blijft flexibel en je kan er alles mee lijmen .
Aan gereedschap heb je vaak niet veel nodig bij een kit , SIG bv is laser gesneden.
Op de foto is te zien wat nodig is .
Om te klemmen zijn houten wasknijpers ook te nemen
Spelden met kop krijg je op de markt voor 1€ (gooi een magneet in het doosje en een er boven op , zo verlies je nooit een speld)
En je moet niet de hele kamer afzoeken als de doos op de grond valt .
Punttangetje is om de spelden na het drogen van de lijm er weer uit te halen.
Speld eerst een kwartslag draaien met de punttang en dan er uit trekken met de punttang.
Zonder tang trek je alle koppen er af omdat de spelt ook gelijmt zit.
Als voorbeeld neem ik een trainer met 1,6 m spanwijdte die ik zelf gefreest heb.
Er zal niet veel verschil in zitten tov van andere kits.
Werkwijze is hetzelfde.
Om te beginnen worden de delen die voor de romp nodig zijn uit de omranding gehaald door de bruggen aan bijde kanten van het hout met een balsames in te snijden.
Nooit gaan breken zonder ingesneden te hebben , het breekt dan vaak ergens anders.
Van deze delen worden dan de resten van de bruggen weg geschuurt met een schuurlatje .
Ik neem altijd korrel 100 is fijn genoeg en dan een strookje op een recht latje geplakt met een stuk dubbele plakband.
Ook de resten van het frezen of de bruine randen (verbrand hout) worden heel fijn geschuurt.
Word vervolgt ...........
Mvg Johan
Later komt ook het bespannen en de setup inbouw ter sprake .
De voordeel van een zelfbouw zie ik dat de beginner weet hoe iets in elkaar zit.
Bij een crash kan hij de schade vaak snel zelf repareren.

Er zijn verschillende firma,s die houtbouw kits aanbieden , SIG is hier een van die ook niet duur is .
Is er een bouw beschrijving bij , raad ik iedere beginner daar ook naar te bouwen .
Je vergeet anders snel iets wat later tot problemen gaat zorgen en je misschien weer losbreken moet .
Lijmen raad ik aan te doen met PU-lijm.
Blijft flexibel en je kan er alles mee lijmen .
Aan gereedschap heb je vaak niet veel nodig bij een kit , SIG bv is laser gesneden.
Op de foto is te zien wat nodig is .
Om te klemmen zijn houten wasknijpers ook te nemen
Spelden met kop krijg je op de markt voor 1€ (gooi een magneet in het doosje en een er boven op , zo verlies je nooit een speld)

En je moet niet de hele kamer afzoeken als de doos op de grond valt .

Punttangetje is om de spelden na het drogen van de lijm er weer uit te halen.
Speld eerst een kwartslag draaien met de punttang en dan er uit trekken met de punttang.
Zonder tang trek je alle koppen er af omdat de spelt ook gelijmt zit.

Als voorbeeld neem ik een trainer met 1,6 m spanwijdte die ik zelf gefreest heb.
Er zal niet veel verschil in zitten tov van andere kits.
Werkwijze is hetzelfde.
Om te beginnen worden de delen die voor de romp nodig zijn uit de omranding gehaald door de bruggen aan bijde kanten van het hout met een balsames in te snijden.
Nooit gaan breken zonder ingesneden te hebben , het breekt dan vaak ergens anders.
Van deze delen worden dan de resten van de bruggen weg geschuurt met een schuurlatje .
Ik neem altijd korrel 100 is fijn genoeg en dan een strookje op een recht latje geplakt met een stuk dubbele plakband.
Ook de resten van het frezen of de bruine randen (verbrand hout) worden heel fijn geschuurt.
Word vervolgt ...........
Mvg Johan
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator: