Hoe bouw ik zelf een trainer als beginner.

In dit draadje wil ik de beginners op weg helpen om zelf een model te maken van hout .
Later komt ook het bespannen en de setup inbouw ter sprake .

De voordeel van een zelfbouw zie ik dat de beginner weet hoe iets in elkaar zit.
Bij een crash kan hij de schade vaak snel zelf repareren.;)

Er zijn verschillende firma,s die houtbouw kits aanbieden , SIG is hier een van die ook niet duur is .

Is er een bouw beschrijving bij , raad ik iedere beginner daar ook naar te bouwen .
Je vergeet anders snel iets wat later tot problemen gaat zorgen en je misschien weer losbreken moet .

Lijmen raad ik aan te doen met PU-lijm.
Blijft flexibel en je kan er alles mee lijmen .

Aan gereedschap heb je vaak niet veel nodig bij een kit , SIG bv is laser gesneden.

full


Op de foto is te zien wat nodig is .

Om te klemmen zijn houten wasknijpers ook te nemen
Spelden met kop krijg je op de markt voor 1€ (gooi een magneet in het doosje en een er boven op , zo verlies je nooit een speld) ;)
En je moet niet de hele kamer afzoeken als de doos op de grond valt .:D

Punttangetje is om de spelden na het drogen van de lijm er weer uit te halen.
Speld eerst een kwartslag draaien met de punttang en dan er uit trekken met de punttang.

Zonder tang trek je alle koppen er af omdat de spelt ook gelijmt zit.:D

Als voorbeeld neem ik een trainer met 1,6 m spanwijdte die ik zelf gefreest heb.

Er zal niet veel verschil in zitten tov van andere kits.

Werkwijze is hetzelfde.

Om te beginnen worden de delen die voor de romp nodig zijn uit de omranding gehaald door de bruggen aan bijde kanten van het hout met een balsames in te snijden.
Nooit gaan breken zonder ingesneden te hebben , het breekt dan vaak ergens anders.

full


Van deze delen worden dan de resten van de bruggen weg geschuurt met een schuurlatje .

Ik neem altijd korrel 100 is fijn genoeg en dan een strookje op een recht latje geplakt met een stuk dubbele plakband.

Ook de resten van het frezen of de bruine randen (verbrand hout) worden heel fijn geschuurt.

Word vervolgt ...........

Mvg Johan
 

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien is een schuifmaat ook wel handig voor het exact bepalen van de goeie maat, en ik gebruik ook een blokhaakje, is altijd handig,

en een werkbureau dat waterpas staat, en 100% recht
 
misschien is een schuifmaat ook wel handig voor het exact bepalen van de goeie maat, en ik gebruik ook een blokhaakje, is altijd handig,

en een werkbureau dat waterpas staat, en 100% recht

Voor een gefreesde of gelaserde kit heb je geen schuifmaat nodig .
Voor de gevorderde kits van bv Great-Planes is hij wel van voordeel.

En bij de bouwtafel waren we nog niet , recht moet hij zijn , maar of mijn bouwtafel op poten waterpas staat .:mrgreen:

Op een 20 mm MDF plaat die op de keuken tafel ligt kan je ook goed bouwen .

De tafel waar ik op ga bouwen is 1,2 x 0,6 m ;)
Is voor de beginner groot genoeg .

Vaak hebben beginners geen eigen ruimte en dan moet je een beetje triksen.

Ik ga ook geen maschines gebruiken zoals bandslijper of dremel.
De beginner heeft dat normaal ook niet.

Mvg Johan
 
Goed initiatief Johan! Kan dit geen sticky worden? Dan hoeven de beginners niet lang te zoeken naar een goede handleiding voor de eerste keer...
 
Het fijne wegfegen (meer is het niet) doe ik met een stukje watervast schuurpapier van korrel 1000.
Watervast omdat die qualiteit veel beter is en de korrel scherper.

Een schoon deel is hier goed te erkennen.

full


Nadat alle rompdelen van de freesresten ontdaan zijn (waar ik ook een paar uur voor nodig heb) gaan we kijken welke delen er aan elkaar moeten en kijken we of delen een deukje of foutje in de optik hebben die we niet aan de buiten kant willen hebben later.

full


Zo iets zit beter verstopt tussen de delen . (als dat mogelijk is)

full


De delen die eerst op elkaar gelijmt moeten worden om dikkere en stevige delen te krijgen leggen we eerst maar eens passend klaar , er aan denken dat je een linker en een rechter rompdeel moet gaan krijgen. (je zal de laatste niet zijn die 2 gelijke delen maakt. :mrgreen:)

full


Word vervolgt ........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste delen zijn gelijmt .

De voorste stukken van de romp zijdelen aan elkaar.

full



Van de romponderkant de 2 delen aan elkaar.

De 2 motorspanten op elkaar en de 2 platen waar strak de slagmoeren voor de breekbouten in komen op elkaar.
full


waar kleine delen precies op elkaar moeten prik ik 2 spelden mee in zodat ze niet kunnen gaan schuiven.
full


De grotere delen tegen elkaar worden met gewichten op hun plaats gehouden.
Hier gaan ook de blikken bonen en dopertjes uit moeders keukenkast. :mrgreen:

Onder de delen altijd plastik leggen (ik neem die dunne afvalzakken van de aldi) daar mee je niks aan de tafel of de tekening plakt

Als je een romp tekening hebt van de kit kan je daarop ook de delen leggen om te lijmen.

Dit moet je nu een paar uur laten drogen om verder er mee te kunnen werken als je normale PU-Lijm neemt.

Met belizell (10 min) kan je na een kwartier verder .

De kleine delen laat altijd over nacht geklemt .

En bij PU-lijm/belizell weinig lijm gebruiken , alles wat er na het drogen uitkijkt aan lijm was te veel en geeft helemaal geen sterkte aan de verbinding.

Dit is genoeg.
full


full


word vervolgt .......

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super initiatief!

Vind bouwdraadjes altijd wel interessant om te volgen, maar durf er zelf nog niet aan te beginnen. Ben niet zo handig... :)
Misschien dat dit draadje de drempel weer wat lager maakt. ;)

Zie op veel bouwverslagen trouwens die "groene platen met die hokjes". Waarom is dat, is dat beter/handiger dan alleen een MDF-plaat als ondergrond? Hoe heten die dingen en waar die te kopen (webshop?)
 
Hoi,

Johan, goed initiatief :thumbsup: Dit gaat veel beginners helpen en/of over de streep trekken :)

Ik heb bij beheer gevraagd of ze dit artikel Sticky kunnen maken !

@Klaassie: dat zijn snijmatten die je in veel hobbyzaken kunt kopen. Bij de Action hebben ze deze ook voor heeellllll weinig :)

Handig want de vakverdeling is in cm en die gebruik je vaak om dingen uit te lijnen of af te meten.

Grtz,
Menno
 
Ook voor de beginner zonder krantenwijk is dit een interessant draadje. Ik ga het volgen en als ik wat meer weet over de setup en de looks dan moet ik maar eens een PB'tje naar Plotterwelt sturen.
 
[mod]Draadje sticky gemaakt. Vooral in de beginnerssectie erg handig. Top initiatief Johan :thumbsup:
Martin[/mod]
 
Om de eerste versterking op een zijkant te lijmen gaan we eerst kijken of alles past.
In de gleufen steken we stukjes afvalhout . (trouwens bewaar ik alle reststukken als beginner om in val van schade iets te hebben voor versterkingen);)
full


Nu tekenen we de omtrek van de verdubbeling om op de zijkant de lijm te kunnen doen.
full


Doen we de lijm op de verdubbeling krijg je bijna altijd lijm op een plaats waar je het niet wil hebben als je de delen op elkaar legt, vaak moet je het deel nog verschuiven en dan kijk de lijm er al aan de kant uit.
En dat kan lastig zijn als er gleuven zijn waar weer delen in moeten.

Je moet dan lijmresten gaan weg halen wat niet nodig is.

Als we de lijm nu dun op de zijkant hebben aangebracht leggen we de verdubbeling er op en steken de afvalstukken ook weer in de gleuven om een verschuiven te voor komen.

Dan komen de gewichten (of doperten) er weer op , dit moeten we nu wel overnacht laten drogen.
full


De afvalstukjes halen we er na een uurtje drogen uit om te voorkomen dat die straks ook vast gelijmt zijn.

Als we tijd hebben doen we de tweede rompkant ook nog.

Word vervolgt ........

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit topic gaat over, hoe bouw je als beginner in een dag een trainer :rolling:

Het lijkt me een goed idee om de posts aan het einde samen te voegen tot een gehele om zo een mooi overzicht te hebben. Je hoeft dan niet door alle pagina's heen te worstelen om het plan compleet te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top