Nu heb ik een Phoenix Sim. En na wat oefenen kan ik best veel uitspoken met die vliegtuigen. Ook als ik ze op 'experienced' zet en vlieg met de lastiger modellen. Maar ik heb nog nooit een rc vliegtuig in het echt gevlogen. En dat wil ik wel doen... Mijn vraag is dan ook: als je goed bent op een sim, kun je er dan vanuit gaan dat je in real life je kist niet constant crasht?
Hoi Mick Bij mij was dat wel het geval. Ik ben pas (zie leeftijd) een dikke 10 jaar geleden begonnen met de vlieghobby en had toen een GWS Tigermoth gebouwd. Eerst heel lang geoefend met hetzelfde model in het gratis (nogal beperkte) FMS, met zo'n game controller. Toen op een windstille avond mijn Tigermoth in de lucht gegooid. Het was een verademing, net alsof ik met mijn sim vloog, maar dan veel makkelijker omdat je alles 3D ziet ipv 2D. Jarenlang nooit gecrasht, totdat ik wat meer risico's ging nemen, maar dat was een bewuste keuze.... Velen hier zullen adviseren om les te nemen bij een club, maar het hoeft dus niet. Hangt er ook sterk van af met wat voor toestel je wilt vliegen. Als dat een toestel is dat enkele kilo's weegt zou ik dat ook aanraden. Heb je het over een toestel van een paar honderd gram, dan ligt het anders... Aanvulling: als je het gaat doen, doe dat dan op een plek waar je zeer veel ruimte hebt en geen gevaar bent voor andere mensen. Dat geldt sowieso altijd voor wildvliegen.... Groet, Dirk
Dag Mick, Een simulator simuleert, en is dus per definitie niet echt, maar virtueel. Dat is natuurlijk een beetje flauw, maar daar zit wel de kern van het antwoord. Er zit altijd verschil in beleving tussen echt en simuleren. Met een simulator kun je wel het vliegen heel goed trainen, maar als je met een fysiek vliegtuig gaat vliegen, ga dan altijd naar een club. Daar zijn mensen die een vliegtuig ook af kunnen stellen en technisch kunnen controleren. Dat leer je op een simulator dus niet. Laat de eerste start van je vliegtuig altijd door een ervaren piloot doen, dat voorkomt de teleurstelling van een snelle crash. Daarna heb je met al je oefening het vliegen met een echt model waarschijnlijk zo onder de knie. Dat het bij Dirk meteen goed ging zegt helemaal niets over hoe het jou zal vergaan. Jij bent anders, je vliegtuig is anders, het weer is anders, en je geluksfactor misschien ook wel. Succes. André
Klein voorbeeld met het vliegen met een simulator: het toestel staat aan het begin van de startbaan. Je geeft gas, her toestel gaat rollen en bouwt snelheid op. Het toestel gaat keurig rechtuit. Een klein tikje up en het toestel vliegt. In de praktijk zal het toestel nooit rechtuit gaan.vanaf de eerste seconde moet je corrigeren. Hier begint het verschil tussen simulate en "echt" vliegen.
De sim is goed voor het trainen van je automatische reacties. komt het toestel laag over de grond op je af, is het wel prettig dat je de goede kant op stuurt.. staart naar je toe of staart van je af is een verschil met corrigeren.. zeker bij heli's van levensbelang. die automatismes zijn eigenlijk het belangrijkste. De correcties zelf (hoeveel en hoe groot ze moeten zijn) hangen af van het toestel,afstelling daarvan, wind etc etc. En zoals eerder vermeld, in de sim is alles "recht" wind blijft continu (al kun je dat ook weer instellen her en der). in het echt wisselt de wind van sterkte, soms zelfs van richting. toestel zelf moet goed zijn. ook daar kan natuurlijk iets aan mankeren. in de sim vliegen ze altijd al rechtuit. in het echt moet het nog uitgetrimt worden, zwaartepunt moet goed gelegd worden. Niet om je bang te maken, maar zorg dat je materiaal goed is voor je iets gaat proberen. niets is zo vervelend (en gevaarlijk) als een toestel wat de lucht in gaat, en daarna alleen maar rechtuit blijft vliegen.. je zal niet de eerste zijn die op deze manier zijn toestel weg ziet vliegen...
Thanx! Naast de discussie of je nu wel of niet op een club moet leren vliegen, is mijn vraag ook ingegeven door het het feit dat ik juist de beginnersvliegtuigen in de sim lastiger vliegen vind. Ook bv een motorglider vind ik lastig om in de lucht te houden als je eenmaal het gas terugneemt. En het zijn juist de krachtige en snelle vliegtuigen waar ik heel makkelijk de meest vreemde capriolen mee uithaal. Dat klopt toch niet?
Een sim kan goed gebruikt worden om jezelf bepaalde zaken aan te leren of te oefenen. Destijds heb ik op de sim enorm veel op de rug gevlogen vooraleer er buiten aan te beginnen. Waar een sim ook goed in is, is het aanleren van verkeerde zaken die je dan "in real life" moeilijk afgeleerd krijgt. Eigenlijk vind ik een sim pas nuttig als je een klein beetje vliegervaring opgedaan hebt buiten, en dan beginnen simmen. Dan weet je al direct wat het verschil is. Op de sim is het gemakkelijker, soms veel gemakkelijker dan in het echt... Stickbewegingen kun je leren op de sim, sturen leer je buiten (of indoor )
Mijn ervaring, Ik heb de basis uitgelegd middels een simulator, waardoor het in het echt makkelijker werd en meer herkenbaar voor de leerling. Zelf heb ik 30 jaar geleden leren vliegen door zendertje overgooien (als het fout ging), daarna kwamen de leraar-leerling kabels en nu de simulators dan. Ik zou zeker lid worden van een lokale vliegclub, scheelt je leergeld en is nog gezellig ook. Veel vliegplezier!
ja, dat klopt wel. Als jij in een ferrari door het stadsverkeer gaat, kun jij sneller optrekken dan de rest. en harder remmen. veel eventuele problemen kun je dus daarmee oplossen. een vliegtuig hoort te vliegen dankzij wind die over de vleugels gaat. voldoende luchtsnelheid, je krijgt lift, en dan vliegt ie.. bij die "powerkisten" is dat niet nodig. zoveel vermogen aan boord, die kunnen aan de prop stilhangen, en daarna gewoon recht omhoog opstijgen. Dat is geen natuurlijke manier van vliegen voor een vliegtuig. Die trainers hebben een "normale" motor, en tegenwoordig zijn de trainers zelfs al ruim bemeten. Je moet dus zorgen dat je niet te langzaam vliegt. dat punt moet je aan gaan voelen. je toestel moet zodanig zijn uitgetrimt en uitgemeten, dat wanneer je het toestel overtrekt (te langzaam vliegt en de vleugels niets meer doen) de neus eerst omlaag gaat. dan pakt het toestel weer vaart, en dus lift, en gaat hij weer vliegen ipv vallen. Maak je met een trainer een fout, mis je regelmatig het vermogen om hem eruit te trekken. je moet dus een beetje vooruit denken, en misschien andere ontsnappingen oefenen... Of hoger gaan oefenen, zodat je niet meteen op de grond zit bij 1 fout. gouden regel: vlieg 3 fouten hoog.. in de sim zie ik het dan niet meer, in het echt is dit goed te doen. tip uit de helihoek: bedenk voor een figuur wat er mis kan gaan, en hoe je daar uit kan komen. hou dus je "ontsnappingsroute" in het achterhoofd. scheelt je een verrassing als het dan werkelijk gebeurt. ieder vliegtuig heeft een punt waarop hij te langzaam vliegt, en overtrekt. een grote schaalkist heeft dat eerder dan een trainer. ieder vliegtuig s ergens voor ontworpen, en dat doet hij het beste.. de trainer kan erg goed rustig rondjes vliegen. perfect voor de beginner. maar zelfs een trainer kan niet stilhangen..