Hoe een copy van epoxy motorkapje te maken???

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door lightning, 14 feb 2004.

  1. lightning

    lightning Guest

    Hallo, ik wil een aantal motorkapje reproduceren uit epoxy.
    Ik had eerst met schuim de vorm gemaakt, vervolgens gelamineerd met epoxy en glasmat, geschuurd, geplamuurd etc.

    Tot zover ging alles naar wens.
    Vervolgens heb ik de kap 4x in de "grundierswachs"gezet maar waarom??
    Daarna 1 x behandeld met het "folientrennmittel"(R&G). Dit schijn t het losmiddel te zijn om te zorgen dat de mal niet aan de kap gaat kleven.

    Na droging van het losmiddel heb ik kap weer met epoxy bestreken en ingedekt met glasmat om zo een negatieve mal te maken.

    Na uitharding kreeg ik echter de orginele kap niet uit de mal.
    Echt vast zat hij ook niet, maar de kap is wel verloren gegaan bij het verwijderen. Hier en daar bleven ook kleine restjes plamuur op de mal zitten.
    De Mal lijkt echter goed gelukt, en nu moet ik dus 2 nieuwe kapjes gaan maken uit deze mal voor mijn P-38.

    Wat moet ik nu doen om zeker te weten dat de kapjes straks zonder te kleven probleemloos uit de mal komen??????

    Al vast bedankt,
    Kees.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerst een wellicht wat domme vraag: Is de vorm van je motorkap lossend?

    Geen expert in dit gebeuren, maar lees regelmatig dat men PVA (poly vinyl alcohol) gebruikt om zeker te weten dat de vorm loskomt.

    Gerben
     
  3. lightning

    lightning Guest

    Lossend?

    Het kapje had gewoon de vorm van een normaal motorkapje, en de negatieve mal dus ook.

    Ik dacht begrepen te hebben dat dat Folientrennmittel van R&G moet zorgen dat de mal los komt van de nieuwe kap.

    Kees.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Kees,

    Veel motorkapjes zijn niet lossend, oftewel hebben niet een vorm die je uit 1 mal kan halen. Je ziet bij veel motorkappen een deelnaad, oftewel, die zijn mbv 2 malhelften gemaakt.

    Gerben
     
  5. lightning

    lightning Guest

    Gerben,

    mijn kapje is ongeveer 10 cm lang en breed en 13 cm hoog.
    En hij bestaat uit 1 geheel, net als nu de negatieve mal.
    Bedoel je nu dat ik de mal door midden moet knippen?

    Kees.
     
  6. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Lossend is b.v een zo'n plastic bloempot, lekker glad, en bij voorkeur van smal naar breed (aan het open eind). Kan je prima een mal van maken.

    Zodra er b.v. een uitstulping zit in de motorkap kan je die dus niet meer van een mal afschuiven, en moet je dus twee delen maken.
     
  7. lightning

    lightning Guest

    Ok, nu snap ik hem,

    De negatieve mal is lossend, hij loopt van smal naar breed etc.

    Maar wat is de beste methode om de zaak los van elkaar te houden?

    Kees.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je moet veel lezen over dit onderwerp.
    Je moet hem eerst een keer met losingswas behandelen.
    Helemaal glad poetsen.
    Een paar uur laten liggen en hetzelfde herhalen.
    Dit moet een keer of 10.
    Dan heb je speciaal spul (vloeistof)wat je met op een klein stukje moet smeren goed poetsen.
    En dan kan je pas gaan harsen.
    Ik zeg er eerlijk bij ik heb het zelf nooit zo gedaan,maar ik ben vorige zomer bij een polyesterboer geweest, en hij legde me het zo uit.
    Je moet ook de goede lossingswas hebben.
    Al met al als het echt glad moet is het een heel werk.
    Bij de 2e motorkap ben je er wel korter mee bezig.
    Want dan hoeft hij maar 1 keer in de was en 1 keer met vloeistof
     
  9. francois

    francois Guest

    Beste Kees,
    ik ben nu ook niet de specialist in dit soort zaken,maar heb tch enige ervaring.Ikmaak de mal altijd in twee delen fijn schuren vernis daarop verchillende lagen fijn schuren met waterchuurpapier het fijnste zodat het heel glad is.Dan neem ik bijenwas en doe het zelfde als daarvoor maar oppoetsen met een doektot het blinkt.Dan nog twee lagen los middel goed geboend en lamineren maar dit alles zeker drie vier dagen laten iut harden en u zult merk het gaat vanzelf los zoder iets te bechadigen.
    francois :p
     
  10. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    @ lightning, om problemen te voorkomen zou ik de mal uit 2 delen maken. Zeker bij een wat gecompliceerder kapje van een P-38. Zelfs een redelijk eenvoudige vorm van de X-tra 40 is uit twee delen gemaakt. In het boek van Dick van Mourik: Scale Fibel staat een uitgebreide handleiding. (te bestellen via Hobby-in) Tevens is het een mogelijkheid om naar de web-site van R&G te gaan, en daar de uitgebreide handleidingen te downloaden. Allebei zijn duidelijk, alleen in de duitse taal. Ook zijn in oude nummers van Hobby bulletin goede voorbeelden en handleidingen geweest. 'k weet niet zo welk nummer, maar dat wil ik e.v.t. wel even uitzoeken.

    Veel succes met je P-38, en als je wat foto's hebt, zet je ze dan even op het forum (e.v.t. onder vliegende schaalmodelen. ) er zijn daar mensen die ook zo'n toestel willen bouwen.
     
  11. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
  12. lightning

    lightning Guest

  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    OK, je hebt dus een plug (moedermodel), wat glad en glimmend is.

    Uitgaande van de materialen die je in huis hebt, hoe maak je het beste een malletje hiervan:

    Poets het malletje met de grundierwachs van R&G. Dit heeft de functie van een sealer. Deze sluit de porien in je plug, en maakt het geheel nog gladder. ECHTER. Deze was moet je op een juiste manier aanbrengen. Raadpleeg d verpakking. In het algemeen gaat het als volgt:

    Breng met een doek een zo dun mogelijk laagje aan, over het gehele object (desnoods kruislings opbrengen, dan vergeet je niets).

    Laat heel even drogen (een paar minuten) en met een schone doek even de "oppervlakte breken". Dus niet helemaal uitpoetsen.

    Dan een kwartier laten drogen, dan met een schone doek hoogglans poetsen.

    Wederom een kwartier laten drogen / uitwasemen, alvorens op deze manier nog 4-5 lagen aan te brengen.

    Na deze lagen het model minimaal 1 uur, maar liever een dag laten utwasemen.

    Danhet "folien trennmittel" aanbrengen. Dit is Poly-Vinyl-Alcohol (PVA) opgelost in water, alcohol of beide.
    Hoe dit aan te brengen?

    -Neem een spons (of in geval van een klein object, een stukje spons)
    -Drenk de spons in water
    -Knijp helemaal uit
    -Schenk wat PVA op een schoteltje, blikje oid
    -Maak de spons vochtig in de PVA
    -Strijk een zo dun mogelijke laag op je plug.
    -Laat drogen

    Kratert de PVA weg, dan heb je de was niet goed uitgepoetst. Spoel de boel schoon met water, poets goed uit, voor de zekerheid nog een laag was, en probeer het nog eens.

    Het lossen:
    Heb met het lossen in ieder geval een beetje geduld. Het is vaak niet direct zo dat de boel los ligt. Leg de boel desnoods een uurtje in warm water: PVA lost op in water.

    Nadeel van PVA is, dat het geen glimmend oppervlak achterlaat. Ik heb wel eens horen roepen dat de volgende dingen dit kunnen verbeteren:
    -druppeltje afwasmiddel in de PVA.
    -Na aanbrengen van de PVA met de was nogmaals eroverheen, om de PVA wat glad te trekken.

    Desnoods je malletje daarna goed uitpoetsen met compound en poets, en het hele verhaal begint weer van voor af aan.

    Succes!
     
  14. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi kees,

    ik zelf ben al geruime tijd afgestapt van de pva,daar omdat dit geen mooi oppervlak geeft en als je wat vergeet zit het geheid vast.
    ook is pva niet altijd eenvoudig aan te brengen zeker niet in hoeken daar wil wel eens een wat dikkere laag onstaan en dus een minder produkt.
    Wat ik gebruik is een speciale polymeer was die een zeer resistentie film vormd in de mal die volstaat voor meedere lossingen.
    ik maak met een ingewaste mal probleemloos 4 a5 lossingen voordat de mal slechter gaat lossen.
    Het voordeel is dat het niet kleeft zoals pva en heel gemakkelijk lost desnoods met behulp van wat perslucht.
    Vraag maar eens bij info@composite-models.nl
    deze heeft ook de benodigde wassen enz.
    groeten ruud
     
  15. lightning

    lightning Guest

    Bedankt voor de antwoorden.
    Nu snap ik de materie, wat beter en hopelijk zal het zien zijn in de eindprodukten.

    Resultaten zal ik melden.

    gr Kees.
     

Deel Deze Pagina