Hoe eenvoudig slowflyerprops balanceren

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door plotterwelt, 28 aug 2012.

  1. plotterwelt

    plotterwelt Banned

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.735
    Locatie:
    Oss
    Sinds de opkomst van de MPX modellen en hun cloons word het balanceren van de elektroprop vaak vergeten .

    De meesten weten het niet eens dat het zinvol is tot dat er een motor het model heeft verlaten in de lucht . :oops:

    Ook de vaak schlechte chinese lagers kunnen er niet tegen.
    Het produceren van een hoop lawaai is ook een teken dat er iets fout is .

    Een zelfgemaakte balancer kost maar een paar euro en werkt vaak beter als de duurdere gekochte.
    Desnoods maak ik er een voor de ARF vlieger die niet de nodige spullen heeft.;)

    De balancer :
    [​IMG]

    De punten zijn geslepen in een kolomboormaschine om de minst mogelijke weerstand te hebben.

    De gebruikte magneten zijn 5x5x5 en in 50n kwaliteit.
    Die hebben een houdkracht van 1,2 kg.
    [​IMG]
    De punten van de balancer heeft aan 1 kant ongeveer 0,2 mm speling

    De elektroprop , deze zijn voor 99% niet in balans .
    Als eerste word het gat passend gemaakt voor de motor als hij dat nog niet is.
    [​IMG]

    Dan kijk ik of er niet een grat aan de propellor zit die ik kan/moet verwijderen .Dan de propellor horizontaal in de balancer plaatsen en kijken naar welke kant hij gaat.
    Het blab wat naar beneden gaat is de zwaarste kant
    Daarna plak ik een stuk tesa op de lichste kant van de propellor.
    Beginnend aan de achterkant van het blad over de voorkant en van onder weer terug naar achtern.
    [​IMG]
    Het teveel wat oversteekt snij ik af met een nieuw breekmesje.

    Dan kontroleren of het al genoeg is aan plakband , hij moet nu de zwaardere kant zijn , anders nog een laag er overheen plakken.

    Nu snij ik een smal strookje van 3mm plakband aan 1 kant weg en kijk of het beter is.
    [​IMG]

    Dit herhaal ik aan bijde zijden van het propblad .
    [​IMG]

    Tot de propellor in balans is.
    [​IMG]

    Deze procedure kan je alleen binnen doen (met geslotene ramen.
    Hij reageert anders op elke zucht wind .

    Tip: balancer de props nadat je ze hebt gekocht.
    Op het veld als je een nieuwe prop moet monteren lukt het balanceren niet.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. caliban

    caliban

    Lid geworden:
    4 okt 2010
    Berichten:
    71
    Duidelijke beschrijving. Ik had altijd begrepen dat de prop in elke positie stil moet kunnen staan. Wat ik vaak merk is dat er wat giet resten nog op de hub zitten welke dit dan voorkomt. Na het verwijderen lukt het vaak wel.

    Ik ga er vanuit dat voor een klap prop het principe het zelfde blijft.
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt Banned

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.735
    Locatie:
    Oss
    Dat wil wel eens bij de goedkope props niet lukken , als het gat in de prop niet helemaal centraal ligt maar horizontaal gezien er een 0,01 mm er boven of onder ligt .
    De balancer is zo precies dat hij dit direkt laat zien.

    Prinzipe blijft gelijk , vaak moet je de schroefjes iets vaster zetten zodat de props blijven uitgeklapt en niet kunnen scharnieren .
    Na het balanceren weer terug zetten.;)

    Mvg Johan
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.801
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Mooi en nuttig verslag!

    Misschien er nog alleen aan toevoegen dat je de tesa tape van achter naar voor over de 'leading edge' van het propellerblad plakt en niet over de 'trailing edge'?
    <edit> staat er eigenlijk wel onrechtstreeks... had ik over gelezen
     
  5. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Een alternatieve mogelijkheid voor de kleefband is het schuren van het blad met een fijn schuurpapier (bij voorkeur achterzijde van het blad ipv. de kleefband methode.

    Ik gebruik deze schuur methode zelf al jaren omdat ik ze gewend ben vanuit het brandstof tijdperk waar kleefband al eens durfde loskomen omwille van brandstof die op de prop terecht kwam.

    Ook, en vooral bij APC prop's, komt het fijn schuurpapiertje goed van pas om de giet braam rond de prop tip, aanvals-en-vluchtboord over de lengte van het blad lichtjes weg te schuren (slissen).
    Anders heb je met APC prop's het effect van een gevaarlijk ronddraaiend mes waar je jezelf makkelijk kan aan snijden.

    Mvg, Danny
     
  6. Stevo

    Stevo Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.207
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Mooie bijdrage Johan:thumbsup:

    Stevo
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.729
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Even sticky gezet..
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.371


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Maastricht / Achterhoek ;)
    Laatst bewerkt: 28 aug 2012
  10. Harold

    Harold

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.196
    Locatie:
    Almere, Gooi&Eemland
    Magneten kan je ook uit een oude hardisk halen of van een uitgebrande motor.
     
  11. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nice!

    Ik gebruik de "poor man" oplossing. Steek een naald door het bevestigingsgat en houdt deze zo goed mogelijk horizontaal. Je ziet meteen welke kant de prop op valt. Ik gebruik geen tape om te balanceren maar schuurpapier om de zwaardere kant bij te werken.

    Ik heb ook al eens slow flyer props afgeknipt (zo'n 2cm per kant) om ze passend te krijgen en daarna gebalanceerd met deze methode. Geen trilling, niks.

    Als het gat niet in het midden zit of te ruim is voor juiste pasvorm kun je beter een andere prop nemen, daar is geen beginnen aan. Ooit geprobeerd een slowflyer prop te balanceren en wat ik over hield was een blad van 74mm aan de ene kant en 78mm aan de andere kant. Ja, hij was in balans maar dat ga ik toch echt niet op m'n vliegtuig monteren.

    Maar goed, het kan altijd beter. Dat je een goedkope slowflyer prop moet balanceren (of in ieder geval moet controleren) staat als een paal boven water. Die Chinezen snappen er niks van :)
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt Banned

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.735
    Locatie:
    Oss
    Je moet elke prop kontroleren , de goedkopere zijn meer uit balans .;)

    Komt zelden voor dat een propellor 100% in balans is.

    Mvg Johan
     
  13. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat had ik niet verwacht van een fabrieksproduct maar door schade en schande wordt men steeds een stukkie wijzer.
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.997
    Als je de prop gebalanceerd hebt kan er overigens nog steeds onbalans zijn in de motor/propadapter/prop combinatie. Wat ik na balanceren altijd doe is de prop OP de motor steeds een stukje draaien... totdat je het punt vind waar de combinatie prop / propadapter / motor het minst trilt....dat voel je snel genoeg aan de kist.
     
    Kcnarf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina