Hoe Extra kanaal op de Robbe f14 zender ? 8O

Discussie in 'Model elektronica' gestart door gertbartelink, 12 jul 2007.

  1. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Wie kan me vertellen hoe ik een extra kanaal op de Robbe f14 zender creeer ? 8O

    Een vliegmaatje van me wil zijn zender met 1 kanaal uitbreiden om de servo voor zijn sleep( ont)koppeling aan te sturen

    Ik dacht dat het gewoon met een 3 standen schakelaar en een servokabeltje mogelijk moest zijn....

    Wie weet raad ?

    gr Gert
     
  2. Skyrider

    Skyrider

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Kortrijk
    Je idee klopt :)
    Middelste draadje aan middelste pinnetje van de schakelaar, en ook de andere 2 verbinden. Inpluggen, en klaar.
    Een 2 standen schakelaar kan trouwens ook.
     
  3. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Maar op welke aansluiting in de zender ?

    Misschien een fototje ?

    gr Gert
     
  4. Skyrider

    Skyrider

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Kortrijk
    Er zitten standaard al 4 stekkertjes naast elkaar van de sticks, daarnaast zijn normaalgezien nog 4 plaatsen over voor de kanalen 5 t.e.m. 8, op een daarvan kan je dus aansluiten. (Ook afhankelijk van hoeveel kanalen de ontvanger heeft natuurlijk)
     
  5. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    We zullen het eens even proberen....

    Gert
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat zou ik maar niet proberen! In de middenaansluiting moet nog een weerstandje van 82k (grijs-rood-oranje) worden opgenomen. Zit dat er niet, dan krijg je op het nieuwe type F14 gewone servo-uitslagen, maar bestaat er het risico dat de multiplexer stuk gaat.

    Als alternatief kun je wel een schakelaar rechtstreeks aansluiten op één van de multi-ingangen. Deze ingangen hebben namelijk dat weerstandje al tussengeschakeld. Volgens Japanse logica is het hierbij: multi 1 is kanaal 8, multi 2 is kanaal 7 en multi 3 is kanaal 6.
     
  7. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    @Corrien,

    Ben zo maar benieuwd maar wat is een multiingang op een F14 ????


    Pendelaar
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Op een 8-kanaals F14 kun je tot maximaal 3 multiswitch- en/of multiprop-modulen aansluiten. Hiervoor zitten er naast de normale 8 kanaalaansluitingen 3 multi-ingangen. Dit zijn 3 extra driepolige stekers, waarbij als tekst multi-in 1, 2 en 3 staat.

    Op de oude 7-kanaals F14 had je hiervoor overigens een multi-adapter nodig.
     
  9. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Het gaat volgens mij om en oud type F14....

    Maar we zullen vanavond of morgen wel eens even wat vogelen...

    Bedankt Jan
     
  10. Skyrider

    Skyrider

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Kortrijk
    Nou, mijn excuses dan.
    Bij mijn FC-16 zit gewoon bij alle 8 de kanalen een 20k weerstandje tot aan de multiplexer. (BU4051BC)
    Is hier dan nog een extra weerstand nodig bij het gebruiken van een 3 standen schakelaar op bijv kanaal 7 of 8?
    En bij de mix-switches, is daar een extra weerstand nodig?

    Heeft de verschillende opbouw te maken met het al dan niet computer-zender zijn? (kan ik ook nog wat bijleren)
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ook bij het oude type F14 en ook bij de FC16 is zo'n 82k weerstand standaard vereist bij de uitbreidingskanalen. Je ziet hierbij dan ook altijd twee bestelnummers, eentje voor F14/FC15/FC16 en eentje voor F16/FC18. De mix-schakelaars voor FC- en FX-zenders zijn overigens wel altijd dezelfde en hebben geen weerstandjes.

    Ook de FC16 heeft standaard 2 multi-ingangen (1 = kanaal 8, 2 = kanaal 7), waarbij zo'n serieweerstand al aanwezig is. Overigens zijn de weerstandjes bij de multi-ingangen van al deze zenders 75k. Bij de FC16 moet je daarbij in de software ook nog de multi-kanalen aktiveren als je pcm gebruikt. Bij ppm-gebruik kun je dit ook aktiveren, maar daar heeft het geen functie.

    Waarom zo'n weerstandje nodig is, is een keuze van de ontwerpers. Dit is eigenlijk gekomen door de oude F14 (lang verhaal, zal ik hier niet vertellen). Op zich is dit altijd bar lastig geweest omdat er daardoor 2 bestelnummers in omloop zijn.
     
  12. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Ik zal straks voor de zekerheid even een foto maken van de binnenzijde, dat maakt het allemaal wat duidelijker...

    Gert
     
  13. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Het gaat dus om dit type.....

    Nogmaals de vraag....Waar en hoe sluit mijn maatje een schakelaar aan om de servo van zijn sleep-ontkoppeling aan te sturen ?

    Hij heeft geprobeerd om het stekkertje van de schakelaar ( zonder de genoemde weerstand ) aan te sluiten op de "EXT 5,6,of 7" maar zodra hij dit doet gaan alle servo's ( zoals hij het zegt) bibberen en stoteren"

    [​IMG]


    [​IMG]

    gr Gert
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit is het oude type F14 en het klopt, dat je daarbij zeer verrassende effecten krijgt als je zomaar een schakelaar aansluit. De kanaaltijd wordt namelijk te klein (kanaal foetsie) of te groot (ontvanger op tilt).

    Overigens valt het mij altijd op, dat brandstofvliegers blijkbaar zelden of nooit wat doen aan huishoudelijke werkzaamheden...
     
  15. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Even resumee:

    Kan hij dan gewoon op 1 van de EXT aansluitingen een schakelaar met de genoemde weerstand aansluiten..om zo het schakelkanaal te maken ?

    gr Gert
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Yup! In de middenaansluiting het weerstandje van 82k en dan aansluiten op kanaal 5, 6 of 7. Als je beide buitenste aansluitingen van de schakelaar gebruikt krijg je nu een volle servo-uitslag, dus van vol links naar vol rechts. Als je één van de buitenste aansluitingen weglaat krijg je halve uitslag, waarbij de servo vanuit de middenpositie naar vol links of vol rechts gaat.
     
  17. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Tnx OM.....

    Dit gaat zeker lukken nu..

    gr Gert
     
  18. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    hee, ik heb nog een vraag.
    ik heb wel een andere zender maar het principe is het zelfde.
    het is een 4ch zender, maar de binnenkant is voor 6ch. dus ik wil er twee bij hebben.
    ik heb mijn zender open geschroefd en daar zie ik dus dat overal servo kabels zijn gebruikt. ik zie ook dat op de potmeters van de stick drie draden zitten (normaal) wit in het midden en rood en wit er naast. moet ik dat ook niet met de schakelaar doen?
    wit in het middel met een weerstand er tussen met rood en zwart ernaast.

    als ik het hierzo lees (aan het begin van dit topic) dan lees ik dat juist rood (met een weerstand) in het midden moet met wit en zwart ernaast.
    want jullie zeggen de middelste draad moet op het middelste pinnetje van de schakelaar = rood in het midden van de schakelaar.

    moet ik nou jullie aannemen, of moet ik aannemen wat er in de rest van de zender ook is gedaan?

    en stel dat ik per ongeluk verkeert om doe, gaat mijn zender dan kapot? of kan ik het dan gewoon omdraaien/los maken?

    alvast bedankt.

    mvg david
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mijn glazenbol is bevroren.
    Kan je een foto maken (en hier plaatsen) van het binnenwerk?
     
  20. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    hier de eerste foto,
    de soldeerpunten van de kanalen, 1 t/m 4 (rechts naar links) is gevuld. 5 en 6 zijn nog leeg. als je bij de onderste foto kijkt dan word duidelijk waarom er bij de witte en de rode draad twee soldeerpuntjes zitten: voor de condensator en het niet toegevoegde component.
    [​IMG]

    hier zie je de potmeter van de throttle. je ziet dat wit nu in het midden zit en rood aan de buiten kant. (het is omgedraaid dus)
    [​IMG]

    en hier zie je de andere kant van de print. de nummers zijn niet goed te zien. maar er staat van links naar recht de kanaal nummers 1 t/m 6. bij kanaal 5 en 6 moeten nog een condensator. is misschien niet noodzakelijk, maar is wel netter vind ik
    [​IMG]

    mvg david
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina