Hoe F3C figuren vliegen?

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 11 mei 2013.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Wat mijn doel is betreft het helivliegen dat is wel bekent, ik hoop dit jaar voor het eerst mee te gaan doen anders gaat het zeker volgend jaar worden. Ik ben de nieuwe figuren voor het jaar 2014 al aan het bestuderen en ben ze al weken op de sim aan het oefenen. Een aandachtspunt voor mij is "timing" maar ik denk ook dat ik sommige figuren "verkeerd" vlieg. Door mijn onervarenheid doe ik dingen die averechts werken maar weet niet exact wat ik nu fout doe.

    Ik ben nu bezig met wat zaken op papier te zetten en wil deze de komende wedstrijd met wat ervaren F3C piloten bespreken. Volgens mij zijn er nog ander piloten die met hetzelfde zitten en wil daarom onderstaande iets netter uitwerken zodat ook andere er profijt van hebben. Aangezien ik nog wat andere plannen heb betreft Dutchf3c.nl kan dit soort zaken daarin ook een belangrijke rol gaan spelen maar over deze plannen wijd ik de komende maanden wel het een en ander uit.

    Wat heb ik nu:

    Een voorbeeld, het nieuwe figuur de pull back met 3 half loops

    [​IMG]

    Om iets op papier te hebben heb ik het figuur in stukjes gehakt met daar bij nummers, deze nummers komen overeen bij een plaatje met de daarbij behorende stick posities. Je kan dus een beeld krijgen wat je moet "doen" om het figuur te kunnen vliegen.

    Het figuur met posities:

    [​IMG]

    En hier een opzet op de stick posities in beeld te krijgen, op onderstaande tekening staan du nog niet de posities getekend. De cirkels moeten de posities beter in beeld kunnen geven.(25,50,75,100%)

    [​IMG]


    Ik hoop dat het een en ander duidelijk is en ben ook benieuwd of er meer piloten wat aan deze aanpak hebben. Laat maar horen.........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi John,

    ik denk ik begrijp het probleem,
    ik ga morgen naar dit draadje verder kijken,
    ben nu echt moe van mijn Bell

    ik zie hoor luister je morgen,
    interessant thema ...

    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    groetjes van Uwe
     
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    ik zou in plaats van op deze manier dit figuur te oefenen eerst focussen op basisfiguren. dus achterwaartse en inverted loopings want meer dan dat is dit figuur niet. natuurlijk is er nog een groot verschil tussen het figuur doen en het figuur goed doen maar naar mijn mening moet je eerst gewoon eens op basisfiguren en vliegen focussen en je niet blindstaren op F3C.
     
  4. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    313
    Locatie:
    spijkenisse
    Hoi John.
    Super goed om dit op te zetten.:D
    Voor het vliegen van die figuren ziet ik niet veel op het WWW.
    Maar zoals DanyvG schrijft, begin bij het begin.
    Zoals de loop, stall turn enz enz.
    Deze komen weer terug in de F3C figuren.
    Ik gaat zeker dit draadje volgen.
    Ik heb zelf nog veel te leren dus kom maar op met alle info..;)

    Jij ben ook altijd lekker bezig he..:thumbsup:


    Gr Wil :cool:
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Helemaal mee eens, maar dan nog is het de vraag" hoe vlieg ik die achterwaartse looping?" Vooral timing is de grote truc en hoop met dit soort tekeningen het iets duidelijker in beeld te hebben. Om een voorbeeld te geven, als je pitch op de verkeerde positie geeft (pos16,17 of 18 ) dan kunnen er vreemde moves komen, met dit soort tekeningen geeft het je in ieder geval "inzicht" waar je wat moet doen. Het is bedoelt om mensen een handvat te geven.

    Inderdaad Wil, ook dit was een reden om dit op deze manier te gaan doen.

    En Danny vergeet niet dat er nog een factor is waar IK mee te maken heb: LEEFTIJD! Ik ben nu een paar jaar bezig en mijn progressie valt in het niet bij die van de jongelui die rondfladderen. Ik ben een langzame leerling en mijn grijze bol heeft het al moeilijk genoeg om alles bij te houden ;) .

    Op het net vind ik erg weinig terug, ja filmpjes genoeg met in een van de hoeken een overzicht van de voorbijflitsende stick bewegingen, en ik "denk" dat bovenstaande manier een aanvulling is. Ik heb nog genoeg plannen met Dutchf3c.nl en dit soort zaken gaan er in mee genomen worden om "mijn" promotie inspanningen voor het F3C vliegen uit te breiden.
     
  6. belgoheli

    belgoheli

    Lid geworden:
    22 sep 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Lembeke Belgie
    Hi John

    ik vind het (net zoals jij waarschijnlijk ook) jammer dat tot op heden er geen respons is gekomen.
    ik denk niet dat dit uit onwil is maar ik zou me kunnen voorstellen dat deze plaatjes invullen toch wel vrij lastig is voor de profi F3C´ers aangezien het sturen puur intuitief gebeurt en geen enkele piloot er bij stil staat wat de duimen doen volgens de indeling die je vraagt.

    Grz

    Belgo
     
  7. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    John, heb je weleens geprobeerd om de sim op een lagere simulatiesnelheid te zetten? Dat kan soms helpen om uit te vinden hoe je moet sturen voor bepaalde figuren. OF je moet dus juist die figuren in de sim opnemen op een lagere snelheid zodat het duidelijker is wat de bedoeling is...

    Verder blijft het een kwestie van veel vliegen en goed kijken naar anderen of evt aan de kabel vliegen. Ik denk niet dat je het kunt leren op basis van uitleg op een blaadje hoe je moet sturen. Dan eerder iemand die live ziet wat je doet en tips kan geven. En sowieso is bijvoorbeeld dat voorbeeld figuur niks meer dan achterwaartse en inverted loopings.
    Dus eerst gewoon leren loopen, dan achterwaarts, dan inverted leren vliegen en dan inverted loops :) natuurlijk makkelijk gezegd.

    Jammer genoeg mist hier juist de uitleg van bijvoorbeeld de looping Learning to Fly
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Sommige zaken hebben tijd nodig, ik ben ook een beetje op zoek naar mogelijkheden voor mijzelf maar ook om beginnende piloten een beetje op weg te helpen. Volgende week ga ik het eens voorleggen bij de ervaren piloten en hoor dan wel wat hun mening is.

    Danny ik ben het weer ;) met je eens , maar om je een voorbeeld te geven. Er zit in de set nieuwe figuren een figuur genaamd: oval met traveling flip, wat ik ook probeer op de sim de traveling flip lukt mij NIET!. Wat ik ook doe ik doe het FOUT! Maar wat....?

    En dan het daadwerkelijk vliegen, afgelopen week stond er een flink briesje en wilde gaan loopen en rollen, ik weet niet wat er gebeurt maar mijn vingers verstijfde. Er gebeurt "iets"in mijn lijf waardoor de angst en onzekerheid de overhand neemt en dan gebeurt er niets. Enkele minuten later keert de rust terug en is er niets meer aan de hand. En zo gaat het elke keer weer als ik iets nieuws wil proberen, dus zoals je hierboven als meldde is veel vliegen de enige! remedie.

    Ik heb diezelfde avond dus ook de hover figuren gedaan en die gingen, ondanks de harde wind, eigenlijk heel redelijk. Ik heb trouwens deze site: Learning to Fly heel regelmatig bezocht en heeft mij toch wel op weg geholpen, hoe raar het ook klinkt.
     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    probeer eerst eens gewoon stilstaand te flippen. en dan gaan proberen om vanuit stilstaande flips te gaan bewegen. Dus normaal trek je hem achterover en ga je rustig wat negatieve pitch geven maar om nu van je plek te komen juist meer negatieve pitch geven en vervolgens richting rechtop weer meer positieve pitch geven.
    volgende stap zou zijn om tijdens rechtop vlucht een travelling flip te doen, en voor die oval zou je eigenlijk inverted moeten kunnen vliegen en dan dus een travelling flip doen.

    maar misschien dat voor zoiets dus inderdaad slowmotion filmpjes met uitleg wel helpen. of evt online gaan simmen met andere mensen die deze figuren kennen of willen leren.
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ik heb nog niet gereageerd omdat ik simpelweg dit figuur nog nooit gevlogen heb. Dan zou mijn commmentaar enkel uit theoretiesch geneuzel bestaan......


    Steven
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Wat vind je van het idee?
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Op zich een goed idee zo. Echter denk ik het volgende:

    1: Piloten zoals jij (en ik 3,5 jaar geleden) staan op een punt waarin je nog als een berg opziet tegen de F3c figuren. Dan wil je graag precies en alles weten over het hoe en wat. Daarvoor is het een handig topic.

    2: piloten zoals ik nu zien niet meer zo erg op tegen de figuren. Als ik het nieuwe programma opdeel in kleine segmenten is er weinig nieuws. Eigenlijk enkel de halve looping op de kop. En eigenlijk is dat hetzelfde als rechtop maar dan andersom. Voor de heli is er geen verschil in mijn optiek. T.a.v. het topic: Voor mij voegt het nu niet zoveel toe. Ik heb wel een idee hoe het moet en dat moet ik maar eens gaan uitproberen.......

    3: piloten als Cees,.......... Ik heb geen idee. Ik denk dat ie er al helemaal niet van wakker liggen. T.a.v. het topic: zij kunnen hun input geven.....


    Algemeen: Zorg gewoon dat je je basisfiguren (rol looping stallturn (evt. flip) ..... ) veel doet en dat je daarbij op elk moment van het figuur je "bail-out" kan maken. Volgens mij kan je ze dan allemaal redelijk eenvoudig aanleren. Het is niet meer dan een sequentie van (delen van) de basisfiguren. De figuren afwerken tot iets moois en symmetrisch is het echte F3c werk denk ik.


    Steven.
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven, bedankt voor je feedback.

    Het is ook maar een idee om eens "moves" op papier te zetten, ik moet nog kijken wat ik er verder meega doen.
     
  14. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Hallo John,

    leuk om je vorderingen te lezen, ik heb destijds de Trex700 van je gekocht, maar dat is al even geleden en heb ik allang niet meer. Wat mij opviel was dat stukje dat je schrijft dat je soms verstijfde vingers hebt en je 'op slot' gaat denkbeeldig. Niets wil meer op zo'n moment.
    Datzelfde overkomt mij soms ook ineens als ik met de heli vlieg, op de één of andere manier lijkt het dan iets imponerends die heli en verstijf je wat en vlieg je niet zeker, tenminste zo vergaat het mij soms heel even. Wat dat is, geen idee maar prettig voelt het niet :cool: Denk dat ik gewoon te weinig tijd heb om vaak te vliegen en het daar aan ligt, of te bang ben om een keer neer te gaan.
    Tot nu toe nog maar één keer meegemaakt in een ruime loop toen er van achter de bomenrij een hele zwerm vogels in mijn disc vloog van de Trex 600....
    Ben benieuwd waar soms dat 'verstijven' vandaan komt tijdens het vliegen, echt ontspannen sta ik dan niet en vind ik het ook niet meer leuk op dat moment.

    Grt
    Edwin
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Herkenbaar ! Ik reisde ooit af naar Assen om mee te doen in de B klasse, ik had mijn Vario Jet Ranger mee, het nieuwste model met deelbare romp. tijdens het invliegen. Helaas was ik de enige in de B klasse, dus mocht ik in de C klasse meedoen :cool: Ik mocht oefenenen maar bakte er niks van, zenuwen waren de baas. Toen kwam Wim Doonekamp naast mij staan en vertelde mij wat ik moest doen als coach. Gek genoeg lukte alles door zijn input en zelfs de autorotatie kwam in het vierkant uit ! Ik bedoel maar, je bent niet de enige met dat probleem.
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Sinds een half jaar sta ik pas echt lekker relaxt te vliegen.... En ik vlieg inmiddels al 2,5 jaar. Ik heb dus twee jaar met een oncomfortabel gevoel gevlogen en heb behoorlijk wat vluchten achter de rug (vanaf juli 2013 ruim 220 vluchten).

    Voor mijn eerste wedstrijd was ik niet zenuwachtig. Ik had de figuren al zo vaak geoefend dat het gewoon goed voelde en mijn caller deed de rest :cool:

    Je kan het volgens mij alleen maar overwinnen door veel te vliegen en jezelf geen druk op (laten) leggen. Het moet leuk zijn en leuk blijven, dan komt de rest vanzelf ;)
     
  17. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat denk ik ook, het is nou eenmaal een leerproces en dat gaat de een gemakkelijker af dan de ander.
    In het begin crashte ik de heli regelmatig door: fouten te maken, soms wat teveel willen, matige kwaliteit modellen waar bovendien in het geval van een esky cp heli weinig tot niets aan te doen was om ze wat tam af te stellen. Gaandeweg heb ik beter materiaal aangeschaft en meer ervaring opgedaan waardoor crashen weinig voorkomt *klopt af*. Als het fout gaat kan ik de heli meestal wel redden, daar oefen ik in de sim ook op.
    Ik ben ook iets bijziend en bril of lenzen helpt toch ook enorm, die had ik veel eerder weer moeten aanschaffen :)
    Onlangs had ik ook zoiets waarbij ik de heli achteruit vloog, bocht links van me ging mooi, maar toen ik aan de rechterkant de bocht moest maken ging dat gewoon niet - ik wist het even niet meer. Eerder had ik dat ook met inverted de bocht om tot dat meer een automatisme is, of even vergissen met sturen en dat gauw corrigeren.
    Ik probeer dan niet in paniek te raken en gelukkig was er dan wel wat de ruimte om die heli even te laten gaan en te herstellen. Ik denk dat het iets is dat ik dan geen fout wil maken in combinatie met nog iets moeten nadenken over hoe ik moet sturen. Dat is die druk die ik dus eigenlijk niet hebben maar als ik iets wil leren lijkt dat er er wat bij te horen; ik denk het leren door fouten te (durven) maken.

    Je kan er over discussiëren of crashen er al dan niet bij hoort maar ik houd er maar rekening mee als in "vlieg wat je je kan veroorloven om te crashen". Ik heb wel gedacht geen 600 meer te vliegen maar vind dat toch ook wel erg gaaf dus dan maar wat opzij zetten voor het geval het mis gaat of dan geduld hebben bij het repareren. Zo lang het enkel materiële schade is dan is het toch maar een modelheli :) Als het je toch erg hindert moet je misschien eens een kleiner model of micro proberen.
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Joop,

    dat gevoel herken ik ook:
    "waar stond ik 2 jaar geleden?"

    en jij zal zien, nog eens een of twee jaar en je roept weer:

    "jonge, wat kon ik 2 jaar geleden nog niet !"

    Het gaat steeds verder,
    en dat is goed, ---:eek:lympic:---
    prettige jaarwisseling,
    Uwe
     

Deel Deze Pagina