Hoe heet dit soort achterkant bij een runabout?

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door GJVO, 8 aug 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo experts,

    ik zit met een vraag en zelfs de amerikanen weten er geen antwoord op.
    Er zijn verschillende soorten runabouts, klassieke houten speedboten.
    De bekendste is de barrelback (halfronde achterkant als een Riva of Chris Craft).
    Maar heeft iemand een idee hoe dit genoemd wordt?
    Ik zoek een tekening van zo'n soort boot maar dan moet ik eerst weten waar ik op moet zoeken.

    De foto:
    cache_2460768677.JPG


    cache_2460768675.JPG


    GJ
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    G J, Misschien ben ik op andere vlakken een betere expert, maar bij dit soort boten (die ik best mooi vind) moet ik er een gooi naar doen.
    Intuitief heb ik gezocht op runabout+whaleback en dan zie je wel iets. Maar of dat is wat jij zoekt? Niet geschoten is altijd mis denk ik dn maar. Succes met je zoektocht. Gr. Klaas.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klaas, bedankt voor het meedenken.
    Ik zocht op whaleback en ik zag 1 boot met ongeveer die achterkant.
    Misschien is het wel helemaal geen type maar gewoon iets moderns.
    Ik denk dat er niets anders opzit dan de hele boot vanuit boven en zij-aanzicht maar zelf te gaan ontwerpen.
    Ik heb van de producent en ontwerper van de boot een aanbieding gekregen.
    Hij kan hem schaal 1:3 voor me frezen maar het prijskaartje staat me niet aan.
    1100 euro ex beslag.
    Ik heb wat prijzen gekregen van hout, mahoni, teak en esdoorn fineer, dan zal er misschien 300 euro aan hout in dat model zitten, dus de moeite waard om het zelf te proberen.
    Net Delftship gedownload, dus dat worden weer avonden achter de computer.

    GJ
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    G J Aan de ene kant een uitdaging, waar een hoop energie in gaat zitten, maar als het dan tot resultaat leidt is de voldoening des te groter.
    Vaartechnisch is het onderwaterschip het belangrijkst, maar aan de bovenbouw kun je gemakkelijker een eigen "draai" geven. Heb nog even naar Delftship gekeken om de huidpuitslag van een multiknikspant scheepje uit te printen, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om de spanten te bekleden met balsa en daar een glasweefsel versterkt epoxy huidje omheen te trekken. Is (met hulp op het Forum) wonderwel gelukt en heeft een goed ogend en varend scheepje opgeleverd. Succes verder met je runabout. Gr. Klaas.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rob Bulk (@robo) freest ook voor klanten
    www.rbckits.com (Alphen a.d. Rijn)
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2017
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Ron, ik ken ook wel andere mensen met een frees maar ik kan me niet meer vervoeren he.
    En je moet hoe dan ook een tekening hebben van de freeslijnen, dxf of dwg.
    Dus dat moet ik dan eerst maken, en daar gaat tijd inzitten.

    Klaas, bij zo'n runabout is het onderwaterschip niet zo heel lastig, als amerikanen het kunnen maken dan kan ik het ook.
    Ik heb wel vaker boten ontworpen en gebouwd die veel ingewikkelder in elkaar zaten en veel harder liepen dan die semi planerende mahonie dingen,
    Alleen was dat op een groot vel papier met geodriehoek en zeillatten om de rondingen mooi te krijgen.
    Nu moet alles met de PC..

    GJ
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    oh, ja? Dus dat handwerk op de tekentafel en daarna met de figuurzaag telt niet meer mee........

    Voor mij in elk geval nog wel als ik al een tekening maak voor mijn creaties, vaak maak ik mijn creaties zelfs zonder tekening zo uit het blote hoofd...........
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou Theo, inderdaad is het veel lekkerder om gewoon zomaar dingen op een groot vel papier te tekenen en dan om te zetten op hout.
    Een boot uit het hoofd uit hout bouwen is lastig want het is geen balsa maar minimaal 5mm vliegtuigtriplex waar ik mee werk.
    Maar ik wil alles gefreesd hebben, en als ik met mijn potlood op papier iets teken dan snapt de frees niet wat ik wil, dus dan moet het wel via de PC.
    En met de figuurzaag, ja, dat kan maar is een enorme klus.
    Boot wordt zo'n 160cm lang, dat betekent ongeveer 15 spanten die eigenlijk ook niet meer onder de figuurzaag passen omdat het te groot is (60x30cm).
    En om nu een lintzaag aan te schaffen gaat me te ver en heb ik ook geen ruimte voor.

    GJ
     
  9. acura

    acura

    Lid geworden:
    13 feb 2016
    Berichten:
    105
    Locatie:
    maasdam
    misschien een idee om een decuopeer zaag op zijn kop vast te zetten in de workmate idee komt van pinterest 5c85fd50770d1c0255aa91ad4b93cd09.jpg e
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, heb ik ooit al eens gedaan maar om de een of andere reden vond ik dat niet fijn werken.
    Ik zat al wel te denken om een dremel op zijn kop met een freesje in een plaat te zetten en dan proberen met de hand te frezen.
    Dus geen bovenfrees maar een onderfrees.
    Alleen zal ik er dan wel een stofzuiger bij moeten houden, het zal een rotzooi geven.

    Beste optie is toch om alles in de PC te krijgen en dan lasersnijden of frezen.
    Als ik hem schaal 1:3 maak, dan is het ook uit te vergroten of te verkleinen naar een andere schaal.
    Bijvoorbeeld 1:1.


    GJ
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even bij je gekeken maar het zijn Riva's en die vind ik als model (en als echte boot) niet interessant genoeg.
    Dat zijn allemaal boten met zo'n ronde achterkant en ik wil die aflopende achterkant.
    Ik heb vandaag zitten klooien met Delftship maar ik krijg het niet zoals ik wil.

    Denk dat er niet veel anders opzit dan toch het kleine model te kopen en dat helemaal over te trekken en uit te vergroten.

    GJ
     
  13. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
  14. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
  15. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is inderdaad de Kaiser maar ik vind 193 euro voor een paar stukjes hout voor een bootje van 43 cm een hoop geld, zo duur is mahonie niet.
    Die eerste boot die je postte, daar ga ik even naar op zoek, misschien zijn daar tekeningen van.

    Bedankt!

    GJ
     

Deel Deze Pagina