Hoe het best motor reinigen?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door sven311, 28 mei 2012.

  1. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    Beste

    Mijn Os fs52s motortje is sinds hij in gebruik is nooit gekuist (ik bedoel uitlaat en andere aangekoekte materie). Hoe kuisen jullie dit? Afschuren lijkt me niet de beste manier.. White spirit gaat ook niet zoveel doen denk ik? Misschien met spiritus?
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ultrasoon is de beste optie.vaak heeft de aldi of liddle zo'n ding in de aanbieding.
     
  3. TDMert

    TDMert Guest

    Neem een pannetje en vul dat met antivries (geen koelvloeistof) zodat je motortje helemaal ondergedompeld is. Zet het geheel op een regelbaar kookplaatje en breng het net niet aan de kook met een deksel op het pannetje. Laat het zo net zo lang pruttelen tot je motor weer als nieuw is. Resultaat is verbluffend!
    Doe het wel buiten want de dampen zijn niet echt gezond. Je hoeft je motor niet te demonteren, antivries tast geen metalen, kogellagers, rubber en pakkingen aan. Het kan bij een heel vuile motor wel 12 uur of nog langer duren.
    GrRené
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ultrasoon wordt afgeraden Serge. De trillende kogeltjes slaan putjes in de kogelbanen.

    Remvloeistof:

     
  5. marcel85

    marcel85

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Erica
    Ik maak ze eigenlijk altijd schoon in de ultrasoon, lagers vervang ik sowieso toch altijd wel.
    en werkt eigenlijk prima. en geen uren een pannetje met gloeiend heet antivries ergens staan hebben.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je het motortje gaat frituren in de koelvloeistof, wel degelijk rubbers wegnemen. Deze kunnen behoorlijk verpest worden. Niet bij 100 graad... doch onverdunde koelvloeistof heeft een veel hoger kookpunt. Je kwastjes verbranden er bij. Heb er al een keer het een en ander er over geschreven.
    Dampen zijn idd giftig en hete motor met een tangetje uitnemen om je fikken niet te verbranden. Als je goed geventileerd werkt is er niets aan de hand. En ach... 'onze' dure benzine uit de pomp is zo giftig als de neten... tanken we toch ook iedere keer weer weg.. en snuiven we ongewild vrolijk benzeen kwalm.

    Mijn devies... alle niet-metalen pakkingen uitbouwen. Losse delen in de anti-pan (of ultra-pan) voor betere poetswerking

    Aluminium kan iets verkleuren, maar wordt goed schoon van aangekoekte brandstofresten.

    Ultrasoon (bij 100 graad) geeft een een verbluffend 'als nieuw' blank metaal resultaat. Werkt echt top, heeft ook mijn voorkeur. Edoch niet iedereen heeft Ultrasoon. Edoch... ook al ziet het er nieuw uit... versleten, blijft versleten :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  7. TDMert

    TDMert Guest

     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi René,
    Bij een auto gaat het niet stuk, omdat er een radiateur aan het geheel hangt.
    De grap met glycol zit em in de kookpuntverhoging. Kan dus heter dan 100% graad in aangelengde toestand... rond de 135 graden... waardoor er in een koelsysteem (gesloten systeem) warmte blijvend afgevoerd kan worden. Bij zuiver water zou er eerder dampvorming optreden, de koeling is dan verstoord en pijpt de zaak uit elkaar door drukopbouw van damp. Of bij een open systeem spuit de boel er uit.

    Algemeen:
    Koelvloeistof - Wikipedia

    1,2-ethaandiol - Wikipedia

    Diethyleenglycol - Wikipedia

    Zie bij deze laatste het kookpunt van 245 graad. Zo heet stook je niet... Je verhit eenmalig en zet je het pannetje weg... laat je het na sudderen. Roer je wat met een bokkenpoot... Is de boel nog niet schoon, herhaal je. Het lijkt spreekwoordelijk aardig op frituren.
    Vandaar dat je in zo een situatie slechts metalen delen moet dompelen.

    Verder. Het werkt! Prima als je niet over een uiltra-soon beschikt met een warmtebadje (met wat zeep). Overigens doe ik dit niet dagelijks. Maar heb ik eens wat revisies van oude viertaktertjes aan de hand gehad. Die wilde ik weer in oude luister herstellen.

    Deze jongen wil ik ultra-soon gaan behandelen. Bevriend garagehouder heeft een profi machine staan. Daar kwamen m'n carburateurs als nieuw versleten uit.

    Motortje is niet versleten. Heeft nooit gedraaid. Mag dus wel eens een keer een goede SPA-behandeling genieten.
    Zo maar weer?
    Groet Bas

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina