Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Nee het is iemand die daar slaapt in 1 van de huur boxen ben ik nu achter gekomen, en een beetje paranoïde vanwege vreemden,

    vanavond is het helaas slechter afgelopen dan verwacht.
    ik heb mijn eerste crash gehad. wellicht ook mede omdat ik wat afgeleid was omdat die jongen waarvan ik de helicopter heb gekocht er ook was en we aan het praten waren toen ik aan het vliegen was. ik had op dat moment beter niet een rondje kunnen vliegen. maar het was bijna windstil en het voelde best lekker.

    affijn de heli was ook iets te ver weg en er stonden palen en een bord. ik kon niet goed zien waar hij was en stuurde hem nog wel naar mij terug toe maar ook zijwaards en ondanks ik vlak boven de grond vloog met de trainingsballen nog wel boorde hij zich toch in de grond met gevolg dat de carbon rotorbladen nog helemaal heel waren. alleen de main gear tandwiel missen een rits tanden en het asje in de kop is krom dus de schade valt op zich nog wel mee.

    alleen tandwiel kost 14 euro per 2, asje zal denk ik wat moeilijker zijn ,alleen heb ik een tarot flybarless kop erop zitten
    en ik kwam deze precies dezelfde tarot kop al snel tegen op banggood compleet voor 13 euro.

    ik neem aan dat een asje met rode locktite vast zit? weet niet of ik dat los ga krijgen,
    is het dan misschien niet beter een hele nieuwe kop erop te kopen voor die 13 euro?
     
  2. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    ziet er goed uit Drestar, jammer van je crash ..

    met warmte kun je loctide los krijgen
     
  3. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Heb hem al los, zat niet eens vast met locktide, dus koste weinig moeite

    alles heb ik er trouwens al af gehaald wat schade heeft.

    onderdelen van blade zijn best prijzig, de spindle as is gelukkig van tarot en heb ik al gevonden op aliexpress
    deze kosten per 2 asjes 1,60 en daar heb je ze voor thuis gestuurd ook.

    gelijk dus maar even besteld,

    de main gear tandwiel kan je op Ali niet vinden helaas. ze verkoper daar geen blade onderdelen
    deze moet ik dan maar in Nederland kopen.tandwielen gaan per 2 en kosten 14 euro maar komen nog verzendkosten bij.zo word het wel duur voor 2 stukjes plastic/ ik kwam er ook nog achter dat bij 2 servo's tandwieltjes tikken. is allemaal plastic binnenin. deze servo's zijn nieuw erg duur. waarom stoppen ze er dan plastic tandwielen in vraag ik mij af,

    ik heb nu een prijsopgave gedaan bij topRC voor de tandwielen .ik zag deze niet staan bij hun op de site dus misschien hebben ze die niet. even afwachten dus. maar hun zijn wel het goedkoopst met de main gear dus wil alles liefst bij dezelfde winkel bestellen anders moet ik overal verzendkosten voor gaan betalen. bij racing twente kosten ze 4 euro de set. en daar heb je geen nieuwe servo's voor,alleen bij hun is de main gear 3 euro duurder dan bij topRC
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die nylon tandwieltjes in de servo`s hebben minder speling en zijn goedkoop.
    Gewoon vervangen dus ! Je zal nog wel meer tegenkomen. Hoofdas zal ook krom zijn en wieweet heeft de staartrotor ook een opflikker gehad.
     
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    hoofdas is niet krom .heb ik al gecontroleerd, ik vloog heel laag over de grond toen het gebeurde. .trainingsbal heeft de klap ook opgevangen. staartrotor is niks mis mee.

    die jongen was er ook bij en heeft ook meteen alles nagelopen voor me.
    volgende keer ga ik beter opletten
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik krijg altijd een nerveuze tik als iemand zegt dat de schade wel meevalt, omdat ik maar laag vloog..
    of hij viel alleen maar om..

    Soms zijn de crashes waar je weinig van verwacht, degene waar de meeste schade uit komt.
    Behandel het ding alsof hij volledig kapot is, en ga controleren of alles nog goed is.
    dus, hoofdas eruit, rollen over de bekende glazen plaat.
    laat de staartrotor draaien (laag toerental), kijk of hij heen en weer gaat.
    check ook of de staartbladen niet gescheurt of gedelamineert zijn. een tik kan zich soms goed verbergen..
    je wilt al een nieuwe kop erin zetten, dus die hoef je dan niet te controleren..
    Kijk ook door je frame heen.ook daar kan her en der wel eens wat scheuren.

    servo's kun je in de regel tandwielsetjes voor bestellen.
    goed opletten in welke volgorde alles eruit kwam.. anders past het nieuwe setje niet.
    reden dat men regelmatig toch kunststof gebruikt in servo's, is dat het de rest van de servo beschermt.
    1 bekend zwak punt, wat gewoon breekt. En de rest beschermt.
    en het is goedkoop, en het loopt met niet teveel speling.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ok bedankt voor de tips. de hoofdas is sowieso niet krom.deze heb ik eruit gehad en laten draaien en zie niks afwijkends ,over glasplaat rollen gaat niet omdat er een kraagje in het midden zit. nieuwe kop erop ga ik niet meer kopen want heb al spindle besteld voor paar euro,

    ik ben een beetje aan het kijken .onderdelen zijn overal goedkoper behalve in Nederland,
    in ierland kosten de gear setjes 2,99 en de rotor gears 8 euro voor 2 stuks, alleen komt er dan weer 10 euro verzendkosten op waardoor je weer niet veel goedkoper uit bent dan in Nederland
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit dus (scheelt mij weer typen ;)).
    Het is wel een vliegende cirkelzaag, dus zorg asjeblieft dat alles recht en heel is en goed vast zit.
    horizonhobby.de zou overigens alles moeten hebben. En extra voorraad/crashkit is altijd handig.:D
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja crashkit heb je wel nodig, jammer dat het weer zo heeft moeten lopen. ik weet wat de fout was. iets zijwaarts sturen en dan blijft hij staan. nu weet ik weer waarom ik toen vliegtuig ben gaan vliegen.een vliegtuig heeft nog wind onder vleugels waardoor je lift hebt.,dat vliegt makkelijker dan helicopter.probleem is dat ik ga vliegen zoals met een vliegtuig. had ik in 6 axis mode gevlogen dan was de heli weer zelf recht gekomen.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Veelgemaakte fout van rc vliegtuigpiloten (en dan vooral diegene die zo goed als nooit hun richtingsroer gebruiken maar enkel hun rolroeren..)
    is dat ze gaan bochten of overmatig corrigeren (enkel) met hun rolbeweging. Omdat ze niet beter weten.

    Bij een heli is dit onvermijdelijk een crash.

    Daarom dat er veel niet verder geraken dan hooveren, omdat het bij de eerste bocht die ze maken misloopt.

    Mijn advies aan vliegtuig piloten die willen leren helikopter vliegen is.. vlieg eerst met een acro toestel en gebruik veeel je richtingsroer...

    zodanig dat je 4 kanaals leert en kan vliegen en niet 3 kanaals zoals de helft van de vliegtuig piloten doet..

    Nu kan jij al wat je plan trekken maar schrijf het hier ook maar gewoon als algemene tip. :)
     
    RuudM vindt dit leuk.
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Klopt precies wat je zegt, ik gebruik nooit mijn rudder op vliegtuigen .enkel om meskant te vliegen. ik heb het vliegen met enkel rolroeren aangeleerd omdat het makkelijker bedienen was. links geef je enkel gas dus hoef je dan alleen met de rechter stick 2 dingen te doen .hoogte en rol geven. als ik een bocht instuur dan geef ik rolroer en een klein beetje hoogte bij om mooi in de bocht recht te blijven zonder hoogte te verliezen. dat maakt vliegtuig vliegen ook zoveel makkelijker als heli vliegen. bij heli moet je gas geven om hem op hoogte te houden en insturen op die dezelfde knuppel tegelijk en dat niet alleen maar je moet ook nog eens de staart tegensturen om niet te ver door te draaien. hier moet ik mij echt nog op concentreren.
     
  12. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Vergeet het maar met die eflite servo's!

    om ze open te halen heb je wel een heel klein schroevendraaiertje nodig. en de schroefjes zijn zowat dol. waarschijnlijk is er al eens aan gesleuteld .

    die jongen van wie ik de heli heb raadde mij towerpro met metal gear aan.plastic kan wel minder speling hebben maar dan kan je elke keer tandwielen blijven vervangen bij elke crash.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ff vanuit mijn ervaring:
    als servo's een crash overleven, heb je vrij veel geluk gehad.
    het is eigenlijk vrij normaal dat OF de link, OF de servo kapot gaat.
    En die servo kan dan vaak goedkoop gerepareert worden door tandwielen te vervangen.

    servo's die niet kapot gaan in een crash zijn er niet.

    het gevaar van te licht uitgevoerde servo's, is dat de tandwielen breken bij transport van de heli of bij een normale vlucht..
    volgens mij hadden de tower pro kunststof versie daar nog wel eens last van.

    handigste optie is gewoon niet crashen :D

    Om die servo's open te krijgen, moet je ff voor een paar eur een horlogemakers schroevedraaier setje halen.
    iedere bouwmarkt heeft wel wat.
    zeker bij dat kleine priegelspul is goed gereedschap het halve werk
     
  14. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja heb hem toch nog open gekregen met een precisie schroevendraaier die ik even van iemand heb kunnen lenen.
    towerpro heb ik vroeger zelf ook gehad. en waren toen niet zo goed weet ik nog. het servopunt verliep telkens,
    maar dat was in 2006 ofzo toen was towerpro net uit. lekker goedkoop ook. nu weet ik niet welke kwaliteit ze leveren. waarschijnlijk zijn ze er wel op vooruit gegaan want ze bestaan nog en lees goede recenties. nadeel is wel weer dat ik voor de voorste servo een stukje uit het frame zal moeten weghalen want ze zijn in diepte iets groter maar hoeft geen probleem te zijn.

    er waren 2 servo's met een tik erin en bleven hangen op de tandwielen. precies aan die kant waar hij gecrasht is,
    het goede nieuws is dat ik met de tandwielen van deze 2 servo's weer een goede servo heb kunnen maken.
    loopt weer als nieuw zo soepel. dus heb nog maar 1 tandwielsetje nodig nu. main rotor tandwiel kan ik kopen voor 5 euro van iemand. spindle as is vandaag opgestuurd kreeg ik het bericht van.

    dus ik ga nu toch een setje tandwielen kopen . voordeel is dat ik niks hoef te gaan verbouwen en alles hetzelfde blijft

    ik hoop dat hij dan weer vliegt ,dan kom ik dit keer heel goedkoop weg. opgeteld voor 15 euro.
     
  15. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    We moeten ook niet vergeten dat ik met traningsballen vloog, van 1 bal was de stok finaal afgebroken en gespleten vanaf waar die in de houder zit .die heeft eerst de klap opgevangen. kan ik de stokken nog inkorten?
     
  16. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Als je de stokken inkort kun je ze er net zo goed af laten aangezien ze dan niet meer van nut zijn.
    Setje nieuwe kosten niet veel een euro of 7 .
    Een crash kost meer.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je niet meer laag bij de grond hoovert, hebben die dingen finaal geen nut meer.
    Dan crasht de heli alleen maar raar, waardoor er juist meer dingen kapot gaan.
    Daarnaast zorgt het trainingsgestel ervoor dat de heli raar reageert.

    En dus ook eerder crasht.

    Eraf dat ding..
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Zou hem na de crash nog even laten zitten. Ik geloof niet dat de heli weer gelijk goed vliegt. Er is altijd meer aan de hand na een klapper. Weliswaar moet je zo snel mogelijk van dat trainingkruis af. Leerlingen zijn geneigd de ballen te gebruiken als oriëntatie.
     
  19. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Hoe bedoel je meer aan de hand na een klapper?
    als servo's weer helemaal hersteld zijn en verder niks krom en kapot is wat kan er dan nog zijn?

    het verbaasde mij achteraf trouwens ook dat de hele achterkant nog intact was maar hij is op de andere zijkant gegaan en niet aan de kant van de staart rotor, en de trainingsballen hebben echt wel de klap voor het grote deel opgevangen.

    de bladen liggen hier voor me. geen scheurtjes of stukjes af, werkelijk als nieuw nog. ik geloof echt dat ik geluk heb gehad.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat zou letterlijk een kans van 1 op 1000 zijn...

    staart blijft wel vaker heel, maar net hoe hij valt..
    maar de rotor krijgt altijd een stevige oplawaai, zeker als het gas er nog op staat.
    kromme assen is een zekerheid..

    Maar, kans van 1 op 1000 is nog steeds een kans :D
    dus je kan ontzettend veel geluk hebben
     

Deel Deze Pagina