Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb vandaag de helicopter van Action terug gebracht naar de winkel en daarvoor mijn geld terug gekregen,

    het vloog heel erg leuk en best snel maar ik kon 5 keer 6 minuten vliegen op 6 AA batterijen en oplaadbare batterijen pakte hij niet omdat die 1.2 volt zijn, ook stond er in de handleiding 25 minuten laden voor de batterij vol was en bleek dat ruim anderhalf uur te zijn.

    ondertussen ben ik nog aan het twijfelen geslagen tussen de wltoys v912 en v913, ook heb ik de v950 cp in optie vanwege de lage prijs maar vraag mij af of dat niet een stap te hoog is gegrepen..

    de v912 en v913 kunnen voor dezelfde prijs. de v913 is veel groter en daardoor beter zichtbaar in de lucht,
    nadeel zou zijn dat je de flybar gewichten naar boven moet verbuigen anders kan je er in de bocht uitvliegen omdat de flybar gewichten bij scherpe bochten maken de wieken kan raken. de v912 zou veel leniger zijn er hier geen last van hebben omdat die kleiner van formaat is en je hiermee scherper kan sturen. kwa vliegeigenschappen zou ik dan liever de v912 hebben maar voorkeur gaat toch naar wat grotere helicopter voor beter zicht in de lucht
    waarschijnlijk maken ze veel helicopters zo klein om de prijs te drukken en dat het sneller en wendbaarder kan vliegen in verhouding en gewicht en het vermogen maar ik hoop dat ik het dan nog goed kan volgen in de lucht als die zo klein is.

    hebben jullie daar ervaring mee?
     
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Vanmiddag mijn coax nog eens buiten gevlogen. er stond geen wind. athans dat dacht ik ,want toch werd hij meegenomen en crashte hem omdat hij niet meer controleerbaar was. schade viel natuurlijk mee. 1 blad gebroken en kon nog trillend verder vliegen op 3 en half blad daarna haha.

    nu ben ik mij toch verder aan het inlezen, heb ondertussen ook een paar cp heli op het zicht

    maar wat ik dus wil is een helikopter waar je een tijd mee vooruit kan,niet te klein van formaat ,enigsinds crash bestendig,en voor voornamelijk buiten mee te vliegen omdat ik binnen eigenlijk toch geen ruimte heb zonder overal tegen aan te komen. maar wil dan ook vliegen bij windkracht 2 tot 3
    hij mag niet meer dan 100 euro RTF kosten,maar moet ook voor een beginner makkelijk te vliegen zijn in bv 6 g mode

    de v977 is de juiste prijs voor helicopter maar veel te klein vrees ik .ik wil graag mijn heli goed kunnen zien.en hoe vliegt zoiets nog met windkracht 2 tot 3 ?

    v950 is een maatje groter ,,de prijs is ook goed maar is die geschikt voor een beginner na een coax heli?
    kan hem ook als beginner makkelijk in 6 g mode vliegen, heb gelezen dat de gyro het dan nog wel eens af laat weten.
    en kan je hem ook bij windkracht 2 tot 3 vliegen?
     
  3. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Als je wat langer wilt blijven vliegen zul je toch echt meer moeten uitgeven.
    Zou dan toch echt voor een 450 gaan dan maar wat langer wachten tot je er de centen voor wilt uit geven maar ze zullen het waard zijn.
    En ja die wl977 is leuk voor binnen of met windstil weer.
    Hoe groter hoe stabieler, ook vliegt zo'n kleine ook super stabiel maar geen vergelijking met een 450 of 700.
    Groetjes René
     
  4. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ok en de v950 om mee te beginnen? die is een maatje groter dan de v977,
    het geluid is ook wel erg mooi .net een echte helicopter,dat ding maakt veel toeren en zit veel power in,
    ik heb gewoon nog geen zin om 450 euro uit te geven als ik nog niet zeker weet of het echt wel iets voor mij is...
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan blijven vissen naar een goedkeurende reactie..
    Maar windkracht 3 en lekker vliegen start vanaf maat 450.
    Dat is een feit..

    Wil je een kleinere heli buiten vliegen, moet je het al eens zijn met zijn tekortkomingen.

    Die weet je nu ondertussen wel denk ik.
    Ik en anderen hebben vaak verteld dat een coax buiten niet werkt..
    Dat heb je nu getest.. ga er van uit dat de andere tips ook echt kloppen :D

    Waar ik een beetje angstig voor ben, is dat je Veel kleine heli’s koopt, maar door hun vliegeigenschappen ook afhaakt op heli’s
    Grotere heli’s hebben veel meer power, maar zijn ook veel beter te controleren.
    Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt.


    Voor jouw idee.
    Flybars waar alleen gewichten in zitten, zijn nog steeds zelf centrerende heli’s.
    Oftewel, een klein stapje verder dan de coax.
    En dus ook niet al te best in wind.

    Een cp is een stuk beter in wind..
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook de enige situatie waarin ik een sim aanbeveel. Dat is de enige situatie waarin je een sim op waarde kan schatten....

    Je moet eens goed bij jezelf te rade gaan:

    Mijn ervaring met mensen die vroeger hebben gevlogen en er lang tussen uit zijn geweest, is dat ze het verrassend vlot weer oppakken.
    Iemand die 7 jaar niet gevlogen had, en letterlijk binnen 2 minuten de boel weer onder controle had.
    Momenteel ben ik met een gepensioneerde aan het lessen, die meer dan 30 jaar niet gevlogen heeft, en zelfs die pakt het verrassend snel weer op.

    Je hebt kunnen hooveren, en geloof me, dat pak je heel snel weer op. Vertrouw daar op, maar gebruik je verstand.
    Dacht je, dat ik, of Student, of Rhelie of wie er tot nog toe in dit draadje gereageerd hebben, nog nooit schade hebben gehad?

    Ik kreeg een beetje de indruk dat die laatste crash waar je zo angstig door geworden bent, eigenlijk je eerste échte schade was.... En toen kon je blijkbaar al hooveren!
    Dan heb ik een nieuwtje voor je: ik denk dat iedereen hier niet eens zover gekomen waren als ze bij hun eerste schade al op zouden zijn gehouden.

    Ik snap best dat het een smak centen is. Maar als je heli wilt vliegen, dan moet je alle gedachten aan kosten loslaten: als je bang bent voor schade, gebeurt het. Als je er niet aan denkt, is de kans HEEL groot dat het NIET gebeurt.... (geen garantie, maar die kan NIEMAND je geven....). Een beetje net als met motorrijden: als je bang bent en strak naar die boom kijkt waar je niet tegenaan wilt rijden, dan rijd je er JUIST tegenaan....

    Één ding is zeker: met die goedkope speelgoedprulletjes ga je niet bereiken wat je wilt bereiken.

    Dit vind ik nog steeds een hele vreemde opmerking... Je HEBT vroeger gevlogen. Je WEET of het leuk is of niet.

    Jammer dat je zo ver weg woont, ik had je met alle plezier (wel tegen de normale vergoeding) op weg geholpen.
     
  7. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Bedankt voor je antwoord, ik heb mijn lama coax alweer gerepareerd ondertussen en ben weer terug gegaan naar het veld om te vliegen vanmiddag .er zitten nu verschillende bladen waardoor die in onbalans was maar een stuk tape deed wonderen alleen de lama is geen wonder maar een waardeloos ding. met de wind mee gaat het best lekker maar tegen de wind in vol voorwaards komt hij moeizaam vooruit en er stond niet eens voelbaar wind maar je hebt altijd luchtstroming.evengoed kon ik er geen genoeg van krijgen om wat rondjes te vliegen.

    ik lees mij nu veel in, de v950 heeft teveel problemen
    de v977 is inderdaad erg leuk en heel stabiel. deze vliegt ook nog eens lekker snel .heb veel filmpjes bekeken en iedereen is er vol lof over. en je kan hem ook nog met aardig wat wind vliegen heb ik gezien.

    waarschijnlijk blijf ik inderdaad voorlopig zeker bij de kleinere heli's hangen. een cp is zeker een stuk beter in de wind al is de v912 wel heel erg leuk bij weinig wind maar minder toeren dan de v977

    ik moet nu echt goed gaan bedenken wat ik ga doen.

    als eerste heli zeker niet te groot nemen.

    de v913 valt sowieso af omdat die te groot en te lomp is voor een fp
    hij heeft hetzelfde vermogen als de v912 die door zijn kleinere formaat iets lichter is en daardoor beter vliegt

    de v912 is eigenlijk de volgende stap na een coax heli,

    nu bevelen jullie daarvoor ook een cp aan omdat je er minder gauw op uitgekeken bent,
    dat is natuurlijk ook zo, de v977 is wel erg klein maar vliegt ook erg goed en leuk en is sneller dan de v912,

    het word dus 1 van deze 2,

    voordeel van de v977 is dat je ook binnen nog kan vliegen ivm kleiner formaat.
    ook in wind gaat het nog best zag ik op filmpjes

    ik moet deze serieus in overweging nemen maar wil absoluut niet de verkeerde keuze maken
     
  8. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Je had blijkbaar tegelijktijd met mij gepost maar om hier even op terug te komen, ik heb alleen maar wat gehooverd met mijn shuttle plus .verder ben ik nooit gekomen. rondvliegen nooit gedaan als enkel met mijn coax lama wat rondjes gedraaid en dat vind ik al leuker

    en inderdaad gechrashed nog een keertje opgebouwd voor 100 euro aan onderdelen en toen kreeg ik hem niet meer lekker afgesteld , dit was echt een teleurstelling omdat ik ermee wilde vliegen en dan al chrashste voordat ik gevlogen had.

    daarna overgestapt op vliegtuigen en dit ging mij beter af omdat je daar gelijk mee wegvliegt,
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Wat jij nu aan het doen ben heb ik ook gedaan. Veel van de speelgoed dingen gekocht en aan flarden gevlogen.
    Mijn advies is als je echt heli wilt leren vliegen stop dan met die speelgoed dingen. Wtoys zegt al genoeg denk ik zo.
    Wil je kleine heli's blijven vliegen kijk dan naar Blade heli's dat is geen speelgoed. Kost wel wat meer.
    Maar , klein is moeilijker en beperkt je mogelijkheden ivm gevoeligheid voor wind.
    Veel beter en naar mijn ervaring de beste weg is beginnen met minimaal een 450 heli en hulp zoeken bij iemand die je kan leren vliegen.
    Uiteindelijk heb je meer plezier en kost het ook nog eens minder.
    En,... crash bestendige heli's ?? Of ze bestendig zijn is geheel afhankelijk van waar je tegen aanvliegt en hoe hard.;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je.... "alleen maar wat gehooverd".... dan ben je al een heel eind, alleen domweg nog niet ver genoeg.
    De meeste mensen doen er een jaar over om die stap van hooveren naar vliegen te maken, als het niet langer is.
    Er zijn er die het sneller doen, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
     
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    hooveren en stil houden op 1 plek kon ik al binnen een paar dagen zonder trainingsballen,
    en ik wil toch eerst eens zo'n wltoys proberen. veel mensen zijn het over eens dat het juist geen speelgoed is en goed vliegt, dit lees ik bij beoordelingen op websites waar ze die verkopen en natuurlijk op YouTube bij reacties onder de vele filmpjes.en op rcgrpoups, zelfs geoefende heli vliegers met 450 ,600 en 700 cp heli's vinden vliegen met een v912 fp nog erg leuk.

    ik ben misschien van plan om beide heli's te gaan kopen. de v912 en de v977 maar eerst wil ik weten of ik de 6 kanaals zender van de v977 ook kan gebruiken voor de 4 kanaals v912 waarvan ik dan enkel de heli kan bestellen zonder zender.
    dan heb ik voor 130 euro 2 leuke heli's, zo'n blade 230s is ook wel erg leuk maar gelijk weer 350 ballen. en ervaren vliegers die nu met een 450 cp rondvliegen zijn vaak ook begonnen met een micro las ik,
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van mijn kant de laatste reactie hier:

    Prima! Lekker doen wat je toch al van plan was, maar dan had je net zo goed geen advies hoeven vragen.

    Voor wat die laatste zin van je betreft:
    nee.... Ze hebben een tijdje met speelgoed gespeeld, maar dat heeft weinig met helivliegen of "beginnen" te maken...
    Iedereen die bij mij begint en beweert "al ervaring te hebben" met zo'n coax ding, trekt bleek weg als we de 450 optoeren en ze het eerste hoovertje mogen proberen.

    Maar dit is een ding waar ik serieus over struikel: Als jij met drie dagen al kon hooveren met je Shuttle (en ik beweer absoluut niet dat je liegt, integendeel), sorry als ik dan wat kortaf word, maar dan ben je een natuurtalent want dat kunnen er niet veel. Dan ben je nu gewoon onze en je eigen tijd aan het verspillen met gezever over dat je bang bent een paar centen teveel uit te geven of een keertje schade te maken. Alsof Jos Verstappen een maand lang loopt te dubben over de aankoop van een Toyota Aygo omdat ie bang is er ongelukken mee te maken.

    Sorry als ik het cru zeg, maar ik weet hoe lang ik er over gedaan heb om te leren hooveren (wel "iets meer" dan drie dagen) hoevaak ik mijn heli heb moeten repareren (wel iets vaker dan één keer) en hoeveel me dat gekost heeft alles bij elkaar (wel iets meer dan 100 euro). Ik heb er destijds nooit een seconde over nagedacht "of het wel iets voor mij zou zijn", en kijk nou eens.... 35 jaar later vlieg ik nog steeds....
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Tja iedereen is weer anders. ik heb al een hoop dingen gedaan die ik nu niet meer doe waarvan ik eerst dacht dat ik het leuk vond,

    hooveren is toch heel iets anders dan rondvliegen .. en ik pakte hooveren zeer makkellijk op ja.

    iemand die Nederlands kampioen heli f3c nog wat geloof ik vliegen was in die tijd heeft de heli toen voor mij afgesteld en een keer in begin het uitgelegd. maar dat wil niet zeggen dat ik kon vliegen. ik kon wel een beetje vooruit en achteruit vliegen als volgende stap.dus stukje vooruit vliegen en dan weer terug naar me toe halen ,dat was supermakkelijk en dan gas geven zodat die hoog opvloog en weer opvangen tot een meter boven de grond.maar echt de heli weg laten vliegen en dan bochtje draaien durfde en kon ik niet en met hooveren zijwaards ging het toen fout toen ik hem zijwaards naar mij toe wilde halen.waarschijnlijk zat ik ook te laag en niet goed op het gas maar koste mij gelijk 100 euro. daarna de heli nog opgeknapt maar vloog het minder ,trok iets scheef weg weet ik nog omdat er nog iets krom was maar vond het geld wat ik erin had gestopt wel meer dan genoeg,en toen blijven hangen op wat ik kon en niet meer vooruitgang boeken,

    dit heb ik er gewoon niet meer voor over bij zo'n grote zwaardere heli ,ga je naar de grond is gelijk alles bijna kapot ga je met een 50 grams heli naar de grond is er weinig tot vaak niks aan en kan je gewoon weer verder vliegen,. die zijn erg crash bestendig

    en ik heb het dan niet over coax dingen, maar over de v977 waarmee je 3d kan vliegen,ik vind dat geen speelgoed.denk niet dat je je vinger op volle toeren tegen de bladen moet houden. .als ik daar mee kan vliegen moet die trex 450 of raptor 550 ook wel lukken.althans ik zou dan niet bij nadenken dat die groter is maar gewoon hetzelfde ermee vliegen.ik moet gewoon wegvliegen en nergens teveel bij nadenken.

    het gaat er mij maar om dat ik eerst in het rond kan vliegen en alle stickbewegingen de baas ben en nose in kan hooveren voordat ik aan zo'n dure ga beginnen die als die neerstort een hoop schade aan kan zijn.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  14. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Drestar ik denk dat je bedrogen uitkomt als je denkt dat je kunt vliegen na zo'n wltoysv977 is toch echt heel anders vliegen dan een 450 of groter.
    En ja als je niet meer wilt uitgeven zul je in dat stukje blijven zitten van vind ik het leuk of niet leuk want echt vliegen kunnen dan nog echt NET niet.
    Ga eens naar een club zou ik zeggen, misschien kun je daar met iemand een keertje lessen of waag er een paar kilometer aan ga eens met Brutus lessen als er niets bij jou in de buurt zit.
    Weet je direct of her LEUK is (denk het wel).
    Ik heb ook gewoon gelest kon ook niet direct vliegen , rondjes draaien of zo, dit komt vanzelf wel naarmate je langer vliegt.
     
  15. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Goeden morgen,
    Ik zelf ben lid van Modelvliegclubdelta in vlissingen( tussen Goes en Middelburg ligt ons veld)
    Wij bieden als club vlieg lessen aan zowel met heli als vliegtuigen aan toekomstige piloten jong en oud.
    Wij doen het als volgt.....,eerst wat lessen op de sim en zodra de leerling dit naar ons mening onder de knie heeft wordt er met instructeur buiten of binnen geoefend......Met lente kriebels gaat dat buiten worden.
    Je ben welkom om te komen informeren bij ons op de club,neem in elk geval contact op via
    www.modelvliegclubdelta.nl en haal hier je voordeel uit......dat is als je in de toekomst een mooi hobby wil beoefenen.
    Mooi weer is op komst en door bij ons te komen kijken en vragen zal je zien dat er meer lol te beleven is aan vliegen met een fatsoenlijke heli/vliegtuig die geen speelgoed waarde heeft.
    Ja het is een dure hobby zeker de eerste aanschaf van bv een 450 size maar i.m.o leer je er meer mee dan met een te kleine toys machine dat moeite heeft om buiten te kunnen vliegen met wat wind.
    Zou zeggen haal hier je voordeel mee door te lessen en natuurlijk de gezelligheid van een club.
    Phil
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Drestar..

    Heli vliegen leren IS juist zo moeilijk, omdat de eerste cm in de lucht al grote schade kan geven.
    Het moeilijkste om te leren is hooveren.. en dat kon je al..

    Je hebt gewoon een stap overgeslagen vroeger.
    Als je iets nieuws doet, eerst verzinnen hoe je er uit komt.
    Je “bailout” move.
    Voorkomt foute corrcties, dus crashes.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik al eerder opmerkte: "leren helivliegen" is niet het belangrijkste... Je moet leren hoe je moet leren....
     
  18. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb nog eens goed nagedacht!

    en ik ga toch geen grote dure heli kopen. reden hiervan is dat ik toch lekker goedkoop wil rond vliegen.
    met een duurdere heli heb je altijd in je achterhoofd niet te willen crashen omdat je weet dat het dan veel geld gaat kosten.hoe duurder het spul heeft gekost hoe zuiniger je erop bent .ontspannener vlieg je met goedkoop matriaal waar je denk ik meer risico mee durft te nemen.die hirobo die ik had was ook duur en durfde er niet mee weg te vliegen,dan heb ik liever iets van 50 euro waarmee ik dat gewoon kan doen zonder na te denken als ik neerstort ben ik 350 euro kwijt.

    bij nader inzien wil ik toch ook niet zo'n groot formaat,reden hiervan,het neemt meer plaats in binnenshuis en ik wil mijn heli makkelijk mee kunnen nemen in de fietstassen van mijn fiets om naar het veldje op de hoek te gaan.

    vliegen op een club is natuurlijk wel fijn maar je wilt ook kunnen vliegen wanneer het je uit komt en wanneer je maar wilt,
    als het even windstil is voordat het gaat regenen sta ik in 5 minuten op een veldje hier in de buurt,
    dus niet eerst 3 kwartier ervoor moeten naartoe rijden. voor les is het vaak ook zo dat als je instructeur niet kan en jij wel je dan ook niet kan vliegen.ik ken mezelf heb toch geen geduld als ik een heli staan heb en heb zin wil ik er toch mee vliegen. ik ga regelmatig boswandelingen maken met iemand samen. in grote bossen met grote open plekken/grasvelden tussen bomen. ik wil mijn heli dan mee kunnen nemen in een rugtasje om daar te kunnen vliegen, en dan moet het niet te zwaar en te groot zijn om mee te dragen.in ieder geval ook niet uitsteken voor als het bv gaat regenen enz.

    voor de rest vlieg ik ook al met vliegtuigen ,heb nog een nieuwe extreme flight yak 54 staan met 2x 4s 5000mah evo lipo's van 100 euro per stuk,en een extreme flight extra en ook nog calmato met drijvers die ik uit moet proberen en dan nog een zero en een 2 meter 60 vliegtuig etc. je kan tenslotte niet alles tegelijk doen en heb al weinig plaats in huis..en heb ook al een rc auto gekocht pas

    en wil dan een goedkoop niet te groot helietje voor erbij te hebben dus word het wat volgens jullie zo'n speelgoed toy is. voor in het bos en het veldje in de buurt overigens denk ik wel leuk hoor. gewoon me eigen een beetje bezig houden in de zomer die eraan komt. heb ook nog 2 motoren in de schuur ook staan .

    het gaat er mij maar om dat ik beetje rondjes kan vliegen. de sim Real flight 7,5 en Phoenix 5,5 is nu onderweg en kan daar dan ook leuk op oefenen daarom gaat mijn voorkeur nu ook uit naar een cp heli die al iets beter in de wind is dan een fp en dan meer mee kan.en een heli formaat tot 45cm kan je volgens mi ook prima mee leren vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    het gaat niet zozeer om of het een "toy"is, het gaat erom dat jij weet wat je er van kan verwachten

    zoals dit topic is begonnen, wilde je van een mini heli de vliegeigenschappen van een 700 maat.
    en dat is iets wat gewoon absoluut onmogelijk is.

    Je weet ondertussen wat je er van kunt verwachten, dus zal het apparaat ook niet zomaar tegenvallen.
    je weet de voor en tegens, dan is het toch goed?
    Het is jouw hobby, als jij hier plezier aan beleefd, moet je dat ook doen.
    Al had je helemaal volgas voor een coaxiaal willen gaan. als daar je hart ligt, moet je dat doen.
    alleen had je dan (bijna)niet buiten kunnen vliegen.
    En dat is nou net de keuze die alleen jij kunt maken :D


    Ik durf het zelfs nog andersom te stellen.
    Ik heb mijzelf leren vliegen, practisch zonder hulp.
    mijn eerste heli was een fp, een piccolo fp. ik vloog hem in een hal, van mijn werk.
    dat ding was schichtig, gevoelig voor wind, je moest goed corrigeren.
    ding is 1000x uit elkaar geknald. en toch maar een paar reservedelen nodig gehad.

    na een tijd "rommelen" een 450 gekocht.
    de leverancier had hem afgesteld en ingesteld.
    voorgevlogen. top.
    ik ging hem in de hal testen.
    het was letterlijk een verademing.
    zo heerlijk rustig, goed te controleren. zo veel vermogen.

    Nu heb ik waarschijnlijk door zo lang door te "klooien" met die fp zo goed leren corrigeren, dat het vliegen met een cp een peuleschil was.
    alleen.. had ik waarschijnlijk met hulp, en meteen een 450, minimaal een jaar van mijn leertijd af kunnen halen.

    Maar... gemiddeld zijn er maar heel erg weinig mensen die het lukt om zichzelf te leren vliegen.
    zeker met kleine heli's, die in de basis al erg snel en schichtig zijn.
    Ik heb het in een grote hal gedaan, die ik toevallig tot mijn beschikking heb in de avonduren. dus geen last van windproblemen.

    Dus alles kan.. ook met een kleine heli..
    maar ken de beperkingen.
    Vaak moet je met een kleine (CP) heli in wind heel erg op het vliegereffect letten.
    Dus dat de rotor een plaat is, waar de wind op duwt, of juist omhoog duwt.
    als je dat doorhebt, kom je een heel eind.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
  20. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik ben mij nu ook heel erg in gaan lezen op rcgroups en helifreaks en reacties op YouTube en filmpjes ervan gaan bekijken etc. voor dat ik een heli ga aanschaffen. er zijn veel vliegers die meer plezier beleven aan zo'n toy dan aan een dure 450 heli.ook met de reden die ik opnoemde. lekker rammen op de knuppels zonde rje zorgen te maken dat je veel schade moet betalen als het neerstort. de v977 schijnt heel chrash bestendig te zijn. dus misschien wel onstabieler maar stort je neer dan heb je vaak niks en kan je weer verder vliegen. voordeel en nadeel ja. met een grote heli gaat het misschien wat makkelijker rustiger maar als je dan zo'n kleintje onder controle kan houden moet zo'n grote toch helemaal wel lukken?
     

Deel Deze Pagina