hoe ik mijn tekeningen digitaliseer in Solidworks.

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door maxio, 14 apr 2016.

  1. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    dit is een korte uitleg hoe ik mijn tekeningen digitaliseer in solidworks.
    ik hoop hierbij een paar tips en tricks te kunnen geven met het tekenen.
    ik teken zelf veel bouwtekeningen over en heb er onderhand veel ervaring in ( al kan ik ook altijd nog positieve tips gebruiken;)).

    dit is een van de tekeningen die ik heb overgetekend.
    (pv2 neptune)
    [​IMG]
    • tip; je hoeft niet alles over te tekenen alleen de onderdelen die uiteindelijk gefreesd worden.
    • tip; vaak zijn de tekeningen pdf bestanden. converteer je pdf bestand naar een afbeelding zodat je ze kan inladen in solidworks. (online zijn er heel veel gratis converteer machines)
    [​IMG]nadat ik me afbeelding inlaad kan je gelijk je maatbalk verschuiven en er een maat bij zetten. (zo bepaal je ook gelijk je schaal;))


    [​IMG]

    • tip; voordat je gaat tekenen zorg ervoor dat je een nieuwe plane maakt over je afbeelding zodat je ze apart kan bewerken.( en het kopieren een stuk sneller gaat, ik spreek uit ervaring:(:p)

    [​IMG]
    ik gebruik vooral lijnen en splines voor het tekenen. de meeste bochten kan je maken met een 2 punts spline. maar als je wil dat deze twee krommingen vloeiend in elkaar overgaan is het makkelijker om er een 3 punts van te maken. zie afbeelding waar je kan zien dat de voorkant een punt is, en het beter dus is om een 3 punts te gebruiken.

    [​IMG][​IMG]
    als ik klaar bent met overtekenen dan extrude ik mijn onderdeel dat alle lijnen die ik heb getekend zeker binden.

    [​IMG][​IMG]
    daarna kies ik save as en dan een dwg bestand.
    en dan kies ik de positie waarvan ik mijn tekening wil hebben.
    • tip; zorg ervoor dat je, je onderdelen in de zelfde richting tekend. als je meerde onderdelen gaat opslaan dan hoef je niet steeds te kijken of je het goeie aanzicht hebt. en dat bespaard een heleboel tijd.
    ik hoop dat deze post een beestje geholpen heeft.
    als er vragen zijn hoor ik het graag.
    en ook als je tips hebt hoor ik het ook graag.
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina