Hoe kan ik deze accupack opladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door HerresR, 15 apr 2017.

  1. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dit is op kleinere schaal, maar hopelijk kan dit je helpen.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt Erwin maar ook bij serie schakeling moeten de onderlinge verschillen zo klein mogelijk zijn. Hoe meer cellen in serie des te belangrijker dat is. Wanneer bij een 3S accu 1 cel eerder leeg is zal je dat snel merken. Een accu alarm zal dan echt alarm geven.
    Helaas is dat bij een 12S accu minder snel het geval. Een volle 12S accu zal 50,4V zijn. Uitgaande van 3V per cel zal een lege 12S accu 36V zijn. Dat is een behoorlijk verschil. Als je een 12S accu geladen hebt en je gaat hem gebruiken dan zal de spanning gaan zakken. Stel je hebt het accualarm ingesteld op 3,5V per cel, dat is dus 42V. Nu geeft één cel het eerder op dan de rest. Alle overige cellen zijn nog 3,9V en één cel komt al onder de 3V. Het accualarm zal echt niet afgaan want de totaal spanning is nog steeds ruim 45V en het alarm gaat pas af bij 42V. He, er kan zelfs nog een cel uitvallen voordat het alarm pas af gaat.
    Dat kan dus wel "gevaarlijk" zijn. De cel welke te ver leeg is kan makkelijk en snel kapot gaan. In het ergste geval zou je model verloren kunnen gaan omdat die cel onderbroken raakt en de hele accu uitvalt. In het ergste geval valt dan ook je besturing uit want de accu levert geen energie meer.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die draad van 1,4m lengte en 8,67Ohm per meter zal ongeveer 4A uit de voeding van 48V trekken. Een betaalbare netvoeding (DC power supply) vinden die meer dan 40V bij 5A kan leveren zal lastig zijn. Dat wordt dan namelijk als een gevaarlijke spanning gezien. De voedingen en het gebruik ervan moet dan aan allerlei extra veiligheidseisen voldoen. Er zullen best veel te koop zijn maar dat zijn allemaal nogal grote en lompe dingen. De prijs zal je ook nog tegen vallen. Je moet al snel denken aan meer dan €100 exclusief de verzendkosten. Die zullen ook tegen kunnen vallen vanwege de grootte en het gewicht van die voedingen.
     
  4. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Bij de trafo díe in het filmpje gebruikt wordt is het mij niet duidelijk of het 12 V AC of DC is. Maakt dat wat uit? Moet je DC gebruiken?
     
  5. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Is wisselstroom. Het maakt niet uit of je wissel- of gelijkstroom gebruikt.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet zoeken op:
    Switching Power Supply
    Dealextreme heeft de meeste keus.
    http://www.dx.com/nl/s/switching+power+supply

    iets dergelijks, kost 28 Euro
    http://www.dx.com/p/input-ac-110v-2...a-switching-power-supply-for-led-strip-388409

    Je kan de spanning met ongeveer 10% varieren.
    En Ernst, ik heb hier powersupply's staan van 48V en 50A, dus heel moeilijk is dat niet te vinden.
    Ik kan ze ook nog stacken om 100A te krijgen.
    Nadeel is dat er dan nog wel een sturing bij zit en ze 900 eiuro per stuk zijn. (Met dank aan mijn vorige werkgever AEG PS).
    We hadden daar 12, 24, 48 volt units staan, ik heb alleen de 48V nog hier.
    Maar bij Alibaba kan je hele mooie dingen kopen voor nog geen 100 euro, volledig regelbaar.


    Een wisselspanningtrafo is lastig te regelen, zeker als je een cnc gestuurd systeem wilt bouwen, dan kan je beter gelijkspanning nemen.


    Gert-Jan
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    HerresR , voor een andere/nieuwe vraag/onderwerp kun je beter een nieuwe discussie starten. Nu dekt de vlag de lading niet (meer).
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Natuurlijk zijn de te koop maar iets verder in je antwoord schrijf je zelf al wat ik ook schrijf. Ik schrijf dat een betaalbare voeding lastig te vinden zal zijn. En jij schrijft dat de voedingen die jij hebt €900 kosten. Ik heb dus helemaal gelijk. ;)
     
    Beginner vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    dubbelpost???
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Ernst je hebt geen gelijk, ik geef ook een voorbeeld van een goedkopere versie van DX.
    De dingen die ik heb van AEG kosten verkoop aan de klant 900 euro.
    Ze worden in Shenzhen gemaakt, ik heb ze mee helpen ontwikkelen.
    Denk je nou echt dat die zo duur zijn om te maken?
    Incl verzenden zit er een marge van ruim 850 euro op
    Leuke handel.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zo'n grote marge? Dat is in mijn ogen diefstal! Ik kan natuurlijk alleen de verkoop prijzen zien.
    Wanneer ik op het internet rond kijk kom ik knap hoger prijzen tegen. Die €900 is wel een uitschieter naar boven maar prijzen van €100 tot €250 is heel normaal. Dat vind ik voor een hobby toch aan de hoge kant. Zeker als je een 12V of 24V voeding kan kopen voor (ruim) minder dan €50. En die voedingen kunnen meestal op hun sloffies 20A leveren. ;)
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja Ernst, het is AEG.. en dat moet betaald worden.
    Tenminste.. de managers en service engineers moeten betaald worden (engineers zitten allemaal ruim boven 4500 bruto en de managers komen niet eens hun bed uit voor minder dan een ton per jaar) en dan ook nog de dikke Audi's, Porsche Cayennes en zo.
    Als ik in China, Dubai of Singapore zat zat ik in het Sheraton en kon ik eten en drinken wat ik wilde en hier in Nederland altijd een luxe kamer met bubbelbad en zo.
    Maar om de een of andere reden staat AEG nu op het punt van faillisement... gelukkig heb ik daar geen last meer van.

    Maar terugkomen op de voedingen.
    Die dingen van Dealextreme doen het prima, ik heb er een paar ingebouwd in noodstroomsystemen langs de snelweg en ze doen het nu al ruim 2 jaar.
    Dus 28 euro is een goede uitgave.

    Wil je meer vermogen dan moet je naar servervoedingen gaan zoeken, leveren dan geen 48V maar een paar in serie zetten dan ben je er ook.

    GJ
     
  14. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Een oude pc voeding doet ook 20a op 12v. Menig mens heeft een oude rammelkast in de schuur staan
     
  15. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Een computervoeding geeft zomaar geen stroom. Mits enige aanpassingen krijg je stroom. Ik heb er hier nog 1 liggen die ik niet gebruik. Moest je niet zo ver wonen mocht je hem hebben.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verzameldraadje
    ombouwen PC voedingen - MBF
     
  17. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
  18. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    poebe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina