Hoe kan ik een motor reductie maken

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Martin V, 3 aug 2017.

  1. Martin V

    Martin V

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lisse
    Beste forumleden, ik ben helemaal nieuw in de wereld van de modelbouw en ik heb een probleem waar ik niet uit kan komen. Ik ben hobby elektronicus en de bedoeling is om afstemcondensator langzaam d.m.v. een kleine motor te kunnen laten draaien. De motor welke ik gevonden heb heeft al een reductie kast, de uitgaande as is 3mm in diameter.
    Hier is een linkje naar de motor: https://wetronic.nl/webshop/micro_gear_motor_flip_12v_800rpm_916526
    De extra reductie welke hieraan zou willen toevoegen is een verhouding van ongeveer 10 maal.
    Hoeveel deze reductie precies is, is niet zo belangrijk het streven is om het uitgaande toerental wat ligt tussen de 5 en 20 terug te brengen naar ongeveer 1 a 2 turns p/min.
    Het voorwerp wat aangedreven moet worden heeft een asdiameter van 6mm.
    Op welke manier kan ik dit bereiken?
    Mijn voorkeur gaat uit naar nylon tandwielen, echter door middel van een band of snaar zou eventueel ook wel kunnen.
    Wie kan mij helpen en weet welke onderdelen en waar te koop zijn?
    Hartelijk dank voor uw inbreng met vriendelijke groet van Martin.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een snaar overbrenging / tandriem is vele malen makkelijker te maken dan een tandwiel overbrenging.
    De vraag is alleen of je een 1/10 verhouding kwijt kan met tandriemen.
    conrad heeft overigens heel veel onderdelen met snaren en tandriemen.

    tandwielen kunnen ook maar dan moet je de afmetingen veel exacter hebben.
    Eventueel kun je met een dubbele overbrenging werken dan kun je met 2x een 1/3 vertraging af. (10 / 3 = 3.3 . 3.3/3 = 1.1)