Hoe kan ik een motor reductie maken

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Martin V, 3 aug 2017.

  1. Martin V

    Martin V

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lisse
    Beste forumleden, ik ben helemaal nieuw in de wereld van de modelbouw en ik heb een probleem waar ik niet uit kan komen. Ik ben hobby elektronicus en de bedoeling is om afstemcondensator langzaam d.m.v. een kleine motor te kunnen laten draaien. De motor welke ik gevonden heb heeft al een reductie kast, de uitgaande as is 3mm in diameter.
    Hier is een linkje naar de motor: https://wetronic.nl/webshop/micro_gear_motor_flip_12v_800rpm_916526
    De extra reductie welke hieraan zou willen toevoegen is een verhouding van ongeveer 10 maal.
    Hoeveel deze reductie precies is, is niet zo belangrijk het streven is om het uitgaande toerental wat ligt tussen de 5 en 20 terug te brengen naar ongeveer 1 a 2 turns p/min.
    Het voorwerp wat aangedreven moet worden heeft een asdiameter van 6mm.
    Op welke manier kan ik dit bereiken?
    Mijn voorkeur gaat uit naar nylon tandwielen, echter door middel van een band of snaar zou eventueel ook wel kunnen.
    Wie kan mij helpen en weet welke onderdelen en waar te koop zijn?
    Hartelijk dank voor uw inbreng met vriendelijke groet van Martin.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een snaar overbrenging / tandriem is vele malen makkelijker te maken dan een tandwiel overbrenging.
    De vraag is alleen of je een 1/10 verhouding kwijt kan met tandriemen.
    conrad heeft overigens heel veel onderdelen met snaren en tandriemen.

    tandwielen kunnen ook maar dan moet je de afmetingen veel exacter hebben.
    Eventueel kun je met een dubbele overbrenging werken dan kun je met 2x een 1/3 vertraging af. (10 / 3 = 3.3 . 3.3/3 = 1.1)
    Dat scheelt ruimte in de betreffende diameters maar kost weer meer hoogte.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  5. Martin V

    Martin V

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lisse
    Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.

    Beste Alwin, een snaar overbrenging lijkt mij ook makkelijker als een tandwiel combinatie. Hoewel ik voor beide een goede oplossing heb kunnen vinden en jullie wil vragen wat ik het beste zou kunnen toepassen.

    Brutus bedankt voor de link! Dit is de ideale motor welke ik zou kunnen gebruiken, deze heeft een asdiameter van 6mm en dat is ideaal voor mij.
    Dat ga ik dus doen, de keuze is op deze motor gevallen.

    Nu kan ik een snaar overbrenging gebruiken voor de motor:
    https://www.conrad.nl/nl/reely-alum...m-diameter-24-mm-aantal-tanden-10-226106.html
    met 10 tanden.
    Voor op de draaicondensator met diezelfde asdiameter van 6mm kan ik dit gebruiken: https://www.conrad.nl/nl/reely-alum...m-diameter-38-mm-aantal-tanden-40-209516.html met 40 tanden.
    Dan zou ik een overbrenging moeten hebben hebben van 1 op 4, heb ik dat goed? Met een uitgaand motor toerental van 10tp/m kom ik dan uit op 2,5tp/m wat heel netjes is.

    Met tandwielen kan ik 15 tanden gebruiken voor de motor: https://www.conrad.nl/nl/reely-stal...oordiameter-6-mm-aantal-tanden-15-231762.html
    En voor de draaicondensator kan ik dan 40 tanden gebruiken: https://www.conrad.nl/nl/reely-stal...oordiameter-6-mm-aantal-tanden-40-231797.html
    Hier zou de reductie 2,66 zijn en dat brengt het toerental op 3,75 tp/m, heb ik dat goed?

    Het is eigenlijk wel noodzakelijk dat de overbrenging elektrisch geïsoleerd van de motor moet zijn, met een snaar overbrenging heb ik dat al anders moet ik daar ook weer iets op verzinnen.

    En eigenlijk heb ik nu zelf al het antwoord gegeven dat de snaar overbrenging de beste optie lijkt, ook vanwege de elektrische isolatie tussen motor en draai condensator.

    Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
    Met vriendelijke groet van Martin.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken de mechanische set-up van je project niet? Maar waarom de ingewikkelde toestanden met tandriemen en pulleys?
    Motor recht tegenover de draaicondensator, en een stukje siliconenslang met 5 mm binnendiameter als koppeling: electrisch geisoleerd, EN gelijk beveiligd tegen mechanische overbelasting.
    Bij zowel tandwielen als snaar overbrenging zal die motor je draaicondensator aan gort draaien als de motor niet stopt voor de condensator aan het eind van zijn slag is.
    Motor OF met 3 volt voeden, OF met 12V en een weerstand.er tussen. Weerstand zou ergens in de orde van grootte van de 400 Ohm moeten liggen, maar da's een kwestie van proberen.
     
  7. Martin V

    Martin V

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lisse
    Met een stukje siliconen slang zal het vast en zeker ook wel kunnen, bestaat dat voor 6mm binnendiameter? De bedoeling is dat er een eindstop beveiliging op komt; dat wordt een elektronische beveiliging zodat de boel niet stuk draait.
    Dat kan ik zelf wel ontwerpen.
    Het geheel moet er netjes uitzien, het is uiteindelijk voor een klant, vandaar die snaar overbrenging. Eigenlijk is het riemoverbrenging en ik heb bijna mijn eerste fout al gemaakt toen ik zag dat er verschillende riemen zijn met 2,5 en 5 tandbezettingen. Dat geldt dan ook voor de tandriemschijven, of ik zou moeten gaan voor de snaar overbrenging want die heeft natuurlijk geen tanden.
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    hoeveel slag(gen) moet die motor/condensator maken? moet ie traploos verstelbaar zijn?

    je kan evt ook kijken naar een sail-winch servo, die draaien aantal slagen, waarbij de richting en snelheid afhankelijk is van de knuppelstand van de zender.

    bij gebrek aan knuppel kan je dan door middel van een zgn servo-tester de servo bedienen.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    er wordt toch gezegd
    Anders klemt het toch niet?
    Moet je weer slangklemmen gaan gebruiken en werkt je beveiliging niet.
     
  10. Martin V

    Martin V

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lisse
    Hallo WVR. De afstemcondensator maakt anderhalve omwenteling, door dat het afstemmen nogal precies verloopt mag de motor niet te snel draaien, want anders gaat dat veel te snel.

    Is de besturing van sail winch servo niet al te gecompliceerd, anders kan ik net zo goed een stappen motor gebruiken want die heeft ook een vrij gecompliceerde aansturing nodig. En waar kan ik een servo tester vinden?

    Indeerdaad Baggeraar een stukje van 5mm ipv de door mij foutief geschreven 6mm.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 3 aug 2017
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik weet niet of een handbediening nog steeds mogelijk moet zijn maar ik zou voor een simpele snaar gaan, de slip die je erop houdt maakt een handbediening ook makkelijk.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Is het niet veel makkelijker om in één keer naar "het juiste" toerental te gaan? Neem bijvoorbeeld DEZE motor met vertraging. Deze draait bij 12V slechts 4 omw/min. Als je maar 6V gebruikt zal hij maar 2 omw/min draaien. Op de as van de afstemcondensator kan je een nokje maken dat een schakelaartje indrukt als hij aan het einde van de slag is. Dan kan hij nooit te ver gaan. Lijkt mij niet zo moeilijk te realiseren of kijk ik er te eenvoudig naar?
     
    wvr vindt dit leuk.
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kan die motor ook langzaam aanlopen of moet hij een spanningboost hebben om op gang te komen.
    Want dan is fijnafstemmen natuurlijk niet mogelijk, voordat hij gaat draaien schiet hij eigenlijk al te ver door.
     
  16. Martin V

    Martin V

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Baggeraar en Ron van Sommeren, dat idee om een servo te gebruiken is best een goede optie.
    Ik zag in een filmpje hoe makkelijk het is om een 180 graden servo om te bouwen naar 360 graden.
    Alleen weet ik niet precies hoe je zón ding moet aansturen, ik heb hier wel 10 slags potmeters voor liggen.
    En vond op het internet twee zeer betaalbare servo's voor 180 graden:
    https://hackerstore.nl/Artikel/149
    https://servodatabase.com/servo/hitec/hs-311
    Het is jammer dat ik geen ervaring heb met servo's dus ik weet ook niet wat ik er kan van verwachten. Maar dit is wel een veel goedkopere oplossing als elektromotor met vertraging.
    Ik zal wat meer te weten moeten komen over dit onderwerp, ik ga maar eens op youTube wat filmpjes hierover bekijken en op die manier leer ik er wat meer van.
    Wat ik mij als eerste afvraag of die servo's wel langzaam genoeg kunnen draaien want anders is afstemmen niet of nauwelijks te doen.
    Ja Roelof ik begrijp precies wat je bedoeld, nee het is de bedoeling dat alles op afstand wordt bediend, dus geen handbediening.
    Een snaar bediening is wel veel makkelijker en goedkoper te bouwen als een band aandrijf riem, die afstemcondensator loopt ook zeer licht dus er is nauwelijks wrijving. Met een snaar moet dat dus heel goed mogelijk zijn om te maken.

    Ik ga nu eerst een hapje eten en kom hier vanavond nog op terug.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Net zo langzaam als jij aan eerdergenoemde servotester kunt draaien, al dan niet van 10-slags potmeter voorzien, servo volgt.
    En maximale draaisnelheid staat altijd opgegeven bij servo's. 'Jouw' Hitec
    4.8V: 0.19 sec/60°
    6.0V: 0.15 sec/60°

    Zal denk ik weinig uitmaken omdat die motor al van een flinke reductie is voorzien.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lange of korte golf afstemmen scheelt ook een paar slagen.
    Lang is altijd goed en als je bij kort alleen al naar de knop wijst zit je al 2 zenders verder.
     

Deel Deze Pagina