hoe kan je uitreken hoelang je moet laden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Cees van de Vendel, 20 mrt 2004.

  1. hallo,
    hoelang moet ik een sanyo 2000 en 2400 laden met een ansmann act 28 laad 3 A? heeft iemand een rekensommetje hoe je dat moet uitrekenen? of hoelang je die accu's moet laden?

    alvast bedankt

    Cees
     
  2. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    1.4 * (capaciteit/laadstroom)
    1.4 * (2.4/3) = 1.12 uur
    Heeft die lader dan geen deltapeak? Ik zou indien dit niet het geval is zeker in de buurt blijven wanneer je deze cellen met 3A gaat laden.
     
  3. wat is dat delta peak?

    dus hoelang moet ik laden?
    Cees
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De factor 1.4 geldt alleen voor langzaam laden met een factor 0.1 van de capaciteit (in dit geval 200 en 240 mA). Als je met 3A 40% overlaadt, gaat het mis.

    Rekenen voor het bepalen van de laadduur is niet goed, dat gaat een keer mis.

    Cees, voor delta peak even op het forum zoeken. Het is een techniek die ervoor zorgt dat de lader automatisch met laden stopt wanneer de accu vol is.

    Kijk maar eens door de andere discussies in dit accu- en laadtechniek subforum, zeer leerzame materie.
     
  5. er zit delta peak op.
    maar de modelbouwwinkel zei dat ik hem 45 minuten moest laden.

    Cees
     
  6. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Als er daadwerkelijk delta-peak opzit, dan hoef je in feite niet uit te rekenen hoe lang je pack moet laden, hij slaat dan toch uit zichzelf uit. Drie kwartier lijkt me aan de korte kant met 3A, er gaat wel meer in dan 2400 mAh.
     
  7. eh ik kan met zo'n draaiknopje instellen hoeveel minuten die moet laden. dus daarom moet ik weten hoelang ik moet laden winkel zei sanyo 2000 40/45 minuten sanyo 2400 50/55 minuten

    Cees
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik weet niet welke winkel je dat verteld heeft.....

    Bij een volledig lege accu is dit te kort .....

    Wat je kan doen is deze tijden aanhouden, en dan nog één tot drie keer 10 minuten na laden.... waarbij je regelmatig voelt of de accu warm wordt .... een klein beetje warm mag, maar echt heet is verkeerd .... maar er wel altijd bij blijven (brand gevaar!!!) ....en een accu die te heet geweest is is gewoon kapot .....
     
  9. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Ik kan mis zijn hoor, maar is het niet:

    Als je een batterij hebt van bv 2Amp = 2000 mAmp je die mag laden op 1/10 = 200mAmp/h ?
    Dan moet die dus 10 uur inzitten om vol te raken.

    Of zit ik er helemaal naast ?

    Nog iets:

    Vorige week per ongeluk mijn batterijen vergeten uit te trekken (heb geen delta-peek) en dus 6 uur overladen aan 200mAmp/h voor een batterij van 2Amp. Als ik ze uit trek en meet, was mijn aflezing negatief ??? hoe kan dat ? Ik heb ze een paar seconden weer op 500mAmp/u opgeladen en dan stond ie weer positief. Daarna weer gewoon geladen(op tijd uitgetrokken) en alles is weer in orde.
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Gunkes 6 uur overladen op 1/10 C (=200mA voor een 2000mAh paket) kan niet zoveel kwaad....

    Maar die lader van Cees levert 3000mA (=3A) ...dat is dus 1,5 x de C waarde van de accu ...

    een half uurtje te lang kan al funest zijn ....... en gezien de prijs die ze voor deze lader vragen ca. € 40,-- , had hij beter een echte lader met "delta-peak" aan kunnen schaffen ..... € 50,-- tot € 80,-- voor een lader met 240V aansluiting .... wel zo veilig ......
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Hier op de site van Tamiya Nederland Handleiding Ansmann ACT 28 (.pdf)....

    leest en huiver !!! ... onmiddelijk aanmelden bij de "bond ter voorkoming van accu-mishandeling" .... volgens de gebruiksaanwijzing mag je 1200mAh (dus ook NiMh's) met 3A!! laden ...
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een deltapeak lader MET een timer? Weet je dat zeker Cees? Een deltapeaklader met een timer is een vreemde combinatie. Ik denk dat het of het één of het ander moet zijn, niet beiden.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een accu van 2 Ampere*uur langzaamladen op 100mA. Niet in 10 uur maar in 14 uur omdat het rendement van het laden niet 100% is maar ongeveer 70%. Laden met 0.1C mag gerust wat langer dan 14 uur, maar ook weer geen dagen achtereen.
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Ron, dit is een microprocessor-gestuurde (=marketing kreet) timer lader, gewoon bot 3A (niet instelbaar!!) door de accu's jagen tot maximaal 1 uur,.......accu's af laten koelen en weggooien...... (wel netjes bij het chemisch afval)...
     
  15. slak12345

    slak12345 Guest

    hey, ik heb deze lader ook, dacht eerst ik ga een goede lader kopen. nu wil ik dus ook mijn 2400NICD 's van sanyo laden>>>> kan niet, tijd te kort en om nou elke keer na het laden nog eens 10 minute te laden. niuwe kopen dus :(:(
    welke lader zal ik nu kopen? iemand tips? hij moet wel op 230 kunnen, geen voeding nodig en snel kunne lade! thx
     
  16. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    ik heb ook nog even een vraagje.
    ik heb dus de robbe 5 lader, had misschien ook een delta peak moeten kopen maar aangezien ik net kom kijken heb ik het hier maar even bij geladen.

    ik laad hier de loodaccu voor de voorgloeier mee, die is 2v en 10.0 ah
    ik heb deze niet in 1 keer volgeladen maar in drie keer, als ik het goed heb moet dit geen kwaad kunnen want ze hebben geen geheugen toch die batterijen ?
    is dit met alle batterijen die wij gebruiken trouwens, dat ze geen geheugen aan maken en dat je ze dus op elk willekeurig moment kunt laden. dus leeg of half vol
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Sprokkel,

    Over het laden van alle type's accu is al heel veel geschreven op dit forum. Jou vragen zijn al meerdere keren gesteld en beantwoord. Ik raad je aan om deze stukken op te zoeken en te lezen, dan heb je je antwoorden.

    Het is misschien :offtopic: maar ik denk dat hier nog een schone taak voor de modelbouwwinkels ligt, goed advies en juiste informatie geven over het laden van de diverse soorten accu's. Gelukkig zijn er ook goede maar er zijn kennelijk nog steeds winkels waar adviezen worden gegeven die gewoonweg niet juist zijn en dat vind ik erg. Er is voldoende info te vinden en ook bij de fabrikanten van de accu's te verkrijgen. Als die winkeliers nu eens de moeite namen die info te lezen en ter harte te nemen dan zouden er ook veel minder mensen met een verkeerde lader de winkel uit gaan. Ook zouden veel meer mensen dan meer en langer plezier hebben van hun accu's.
     

Deel Deze Pagina