Hoe kan Postnl nu een pakket kwijtraken?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Vale Ouwe, 12 feb 2016.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Wat een prutsers!

    Hoe kun je nu een doos kwijtraken van: 53 x 37 x 14,5 cm en 1,40 kg?
    Via de "Service-dienst" is er wat speurwerk gedaan en ja hoor, gisteren een mailtje dat ze het pakketje echt kwijt zijn.

    De "postbode" bij de eerst volgende gelegenheid er op aanspreken heeft geen zin.
    Om de haverklap verschijnt er een ander vaag busje, auto of scooter op het erf, met dito chauffeur namens Postnl.

    "t is maar een idee wat in mij boven komt, maar wat zou zo'n busjes-chauffeur doen op zijn laatste werkdag voor Postnl?
    De bus volladen en rechtstreeks doorrijden naar de Zwarte Markt in Beverwijk?


    Tracking gebeurtenissen:
    Status
    ma 1 feb. 22:11 NL Zending gesorteerd in sorteercentrum
    ma 1 feb. 09:08 NL Zending nog in sorteerproces; aflevering 1 dag vertraagd
    zo 31 jan. 2016 19:31 NL Zending gesorteerd in sorteercentrum
    za 30 jan. 2016 09:43 NL Zending wordt afgeleverd bij PostNL locatie
    vr 29 jan. 2016 23:40 NL Zending gesorteerd in sorteercentrum
    vr 29 jan. 2016 09:48 NL Aflevering uitgesteld tot volgende werkdag
    vr 29 jan. 2016 09:14 NL Bezorger is onderweg
    vr 29 jan. 2016 09:04 NL Zending gesorteerd in sorteercentrum
    do 28 jan. 2016 23:19 NL Zending gesorteerd in sorteercentrum
    do 28 jan. 2016 23:19 NL Zending is ontvangen door PostNL
    do 28 jan. 2016 16:05 NL Ontvangen in land van bestemming
    do 28 jan. 2016 16:03 NL Ontvangen in land van bestemming
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Breek mij de bek niet open. Inmiddels sturen wij binnen Nederland alles aangetekend of verzekerd en dan nog lukt het om zendingen kwijt te raken. Naar het buitenland sturen we uitsluitend per DPD.

    De verzender moet bij een vermissing een claim indienen en krijgt vervolgens het schadebedrag uitbetaald. Daarbij moet-ie opgeven wat er in het pakket zat en een aankoopfactuur bijvoegen. Kan deze geen factuur overleggen, dan wordt er op basis van het pakket-gewicht uitbetaald. Bij mij presteerden ze het daarbij (jaren geleden) om slechts € 67 uit te betalen bij een zender met een nieuwwaarde van zo'n € 1200. Hemel en aarde werd bewogen, maar het bleef bij dat bedrag. Gelukkig werd ik door de fabrikant gematst met het aankoopbedrag voor een nieuwe zender, zodat het nog enigszins meeviel. Sindsdien kan ik uiteraard altijd een factuur overleggen.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Prachtig geregeld toch? Zo moest een tijdje terug mijn cad-laptop naar de leverancier voor een upgrade. Leverancier stelde voor dat ik hem zou opsturen. Navraag leerde inderdaad dat ik bij verlies door PostNL maximaal 500 Euro terug zou krijgen (een fractie van de nieuwwaarde) Toen toch maar even zelf heen en weer gereden en er een dagje uit van gemaakt.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Nu is mijn schade beperkt tot wat tijdverlies en frustratie.
    Het bedrag is niet zo groot en de aankoop is gedaan via Paypal (alleen maar goede ervaringen mee).

    Alleen ik vraag mij af hoe dat werkt.
    Dat een pakje een dagje langer blijft liggen Ok.
    Alles gaat via gescande barcodes, je kunt het gewoon niet kwijtraken (zelfs hier rijden ze niet meer met open laadtrucks).
    Achteroverdrukken kan natuurlijk wel.

    En dan moet je ook nog eens € 0,41 betalen (excl gesprekskosten) om je klacht in behandeling te laten nemen.
    Hoezo moet ik daarvoor betalen?
    Uiteraard twee keer, want de eerste keer sturen ze je met een kluitje in het riet (niet dat ik van de tweede keer beter ben geworden).

    Fijn hoor, dat privatiseren en uitbesteden.
    Tijd dat die postwet dan ook eens wordt aangepast m.b.t. aansprakelijkheid.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er staat in die link ook een reden waarom in de postwet geregeld is dat de vervoerder niet aansprakelijk moet worden gesteld: dan zou het versturen van een pakketje onbetaalbaar worden vanwege de claims. Dat lijkt mij nogal de omgekeerde wereld. Je zou toch verwachten dat de vervoerders werk gaan maken van het niet-kwijtraken van pakketjes.
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    In de hele transportwereld is de aansprakelijkheid van vervoerders gemaximeerd. Zowel nationaal als internationaal.
    Als je meer wilt weten zoek op CMR en AVC of WOW
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey, met paypal betaald?
    Dan is t pakket verzekerd tegen verlies en diefstal en niet geleverd worden
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ja. Met Paypal betaald.
    Voor mij dus geen financieel verlies. Althans; zeer onwaarschijnlijk.

    Maar dit verlies komt dan wel op de balans voor de verzender.
    Echter; die treft in deze verprutserij geen enkele blaam.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2016
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    kan ook nog wel een boekje opendoen over GLS (DHL).

    Jouw pakket is daarbij nog klein... ging in mijn geval tot 2x toe om een doos van 120x80x80cm met een gewicht van 30kg.. gewoon 4 weken spoorloos en kwam uiteindelijk aan de andere kant van duitsland in een heel ander depot boven water. Nee het is een zooitje met verzend bedrijven of het nou PostNL, DHL, GLS, DPD of wie dan ook is. Je zou bij dure pakketten bijna gps trackers er in gaan doen.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zou me niets verbazen als dat al gebeurt. Er zijn toch ook van die apparaatjes die registreren of een pakket ondersteboven is gehouden, flinke G-krachten (schokken) heeft ondergaan en aan extreme temperaturen is blootgesteld?
    Ik heb mijn vertrouwen in pakketdiensten wel een beetje verloren toen ik eens een pakketje ging ophalen op het depot. Het pakket lag nog/alweer in de bus van de bezorger, en wel helemaal voorin, want na het openen van de achterdeur, liep hij over de andere pakketjes heen naar voren om het voor me te pakken...
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dat is gewoon lomp huftergedrag. Zo iemand zou ik zou ik er direct op aanspreken en meedelen dat ik zijn chef hiervan op de hoogte breng.
    Ik heb een hele grote hekel aan lompe hufters.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2016
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het zou zomaar kunnen dat het pakketje ineens aan de andere kant van de wereld opduikt.

    Ik heb dat een tijdje geleden meegemaakt met een pakketje (envelop) uit Engeland.
    Royalmail presteerde het om het zoek te maken in hun sorteertcentum op Heathrow, na zo'n 4 weken dook het op in Vancouver Canada.
    Na een paar dagen is het in Nederland, de buitenlandse post firma draagt het dan over aan een Nederlandse locale firma waar ze een overeenkomst mee hebben en dat hoeft niet heel persé postnl te zijn.
    Daar krijgt het een nieuw tracking nummer.
    Die overdracht is te zien in de track and trace van de eerste transporteur.
    Het vervelende probleem is dat je daar niet aan kunt zien aan welke firma het is overgedragen.

    Meestal moet ik na 5 weken bezorg vertraging iets laten aanpassing in het bezorg adres.
    Elke transporteur heeft een best wel vriendelijke klantenservice, ik heb daar nog nooit meegemaakt dat ik met een kluitje het riet ben in gestuurd.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ligt er maar net aan welke bezorger je krijgt. Ik ben zeer te spreken over GLS.
    Als ik wat bestel staat hij altijd om dezelfde tijd tijd voor de deur. Bijna op de minuut nauwkeurig.
    Toen ik een keer het gras aan het maaien was stond hij achter de schutting te roepen.
    Geen klagen dus.
    Ik betaal overigens wel altijd met Paypal dan is het zeker dat je je geld terug krijgt als het mis gaat.
    Heb er 1 x gebruik van gemaakt omdat een pakket zoek was en dat werkt prima.
    Een pakket kan ook beschadigd zijn en dan is het van belang dat je op de juiste manier handelt.
    Wanneer bij ontvangst er zichtbare schade of een flinke deuk in het pakket zit. Vraag dan de bezorger even te wachten en pak het pakket uit waar hij bij is. Zie je schade meld dit dan bij de bezorger en maak een aantekening op de vrachtbrief.
    Is er schade die niet zichtbaar is aan de buitenkant dan moet je in principe binnen 7 dagen een melding doen bij de vervoerder.
    Wacht je langer dan kan dat een probleem opleveren.
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Inderdaad, ook wel eens zo'n geintje gehad. Pakketje uit Japan deed er wel heel lang over om de oceaan over te komen (laatste update in de track and trace was dat het pakket het land van herkomst had verlaten) Kwam uiteindelijk met een week of twee vertraging alsnog aan. Bleek via Nieuw Zeeland te zijn gegaan. Waarschijnlijk een foutje van de verzender bij het invullen van de verzendgegevens (zou me niets verbazen als "Netherlands" en "New zealand" onder elkaar staan in zo'n geautomatiseerd invulveld)
     
  16. Rcjuniorfreak

    Rcjuniorfreak

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Mijn vader werkt bij een bedrijf waar ze met hydrauliek en pneumatiek werken, sturen ze een pakket op van 400 kg op en in eens is hij weg.
     
  17. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Heb al sinds begin mei een pakket wat niet te traceren blijkt te zijn.
    Tracking geeft aan dat het aangekomen is bij postnl.
    Postnl bevestigd dat deze bij aankomst in het distributiecentrum gescand is maar daarna geen enkel spoor.
    Ach doosje van 50x50x100cm is ook klein he, kan zo tussen 2 pallets vallen.
    Onderzoek starten blijkt ook helemaal niet mogelijk, afzender krijgt mails terug dat de mails in het Nederlands en met BTW en met KVK nummer moeten zijn, alsof een bedrijf buiten de Nederland überhaupt een KVK en btw nummer heeft.

    Volgende stap word denk ik een aangifte of kort geding, niet vanwege de kosten maar vanwege het principe
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De afzender moet ook niet bij postnl klagen, maar bij z'n eigen vervoerder, die verantwoordelijk is voor het transport.

    De procedure is: verzender dient een klacht in bij z'n vervoerder en laat deze een onderzoek starten. Vervoerder zoekt het dan uit met de partij aan wie deze het pakket heeft overgedragen, in dit geval postnl. Blijft het pakket zoek, dan wordt de verzekering van de vervoerder aangesproken. Die zal het op zijn beurt dan weer uitzoeken met de verzekering van postnl, maar daar heb je niets meer mee te maken.

    Is het pakket niet verzekerd, dan heeft de verzender pech en krijgt-ie niets uitbetaald. Tenminste, zo is de regel als je met postnl wat verzendt, bij buitenlandse vervoerders waar ik mee te maken heb is dat het zelfde.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    en dan is de vraag of een buitenlandse shop zijn klant gaat vergoeden of dat de klant met lege handen blijft staan want dat is dan weer het risico met in het buitenland kopen helaas.
    Ebay en paypal bieden wel veelal goede service hierin maar 100% zal het nooit worden.
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan bel je ff met postnl met het buitenlandse tracking nummer bij de hand. En vraagt welk postnl nummer het is geworden.
    Alle post vanuit het buitenland met tracking nummer krijgt in het land van bezorging een nieuw locaal nummer.
    Oh ja kost natuurlijk wel geld die bel service.
    Ff bellen, dan heb je duidelijkheid.
     

Deel Deze Pagina