Hoe komen we anno 2015 aan nieuwe leden?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door jan brilman, 19 nov 2015.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik was afgelopen dinsdag aanwezig op de ALV van Avio Eelde en de gemiddelde leeftijd ligt ondertussen toch wel hoog.

    Om allerlei redenen (fris bloed, nieuwe initiatieven, financieel-technisch, etc.) is het goed als er af en toe weer een nieuw lid te begroeten valt. :friends:

    Maar: hoe kom je daar aan? :weetnie:

    We organiseren ieder jaar een open dag, die wordt redelijk/goed bezocht, maar om nou te zeggen dat we aanmeldingsformulieren te kort komen: nee.

    Kortom: wat zijn anno 2015 (2016) de beste manieren om aan nieuwe leden te komen? Wat zijn de meest kansrijke doelgroepen, en hoe bereik je ze?

    Alle suggesties en andere input zijn van harte welkom, dank.


    jan.
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Jan.

    Om aan jong bloed te komen, hebben wij met onze club dit jaar in de maand July gedurende 4 dagen, telkens op woensdag namiddag een dronekamp gehouden.
    De jeugd heeft belangstelling voor drones, vliegers is minder.
    Van de 13 deelnemers, jongeren tussen 12 en 16, zijn er 4 lid geworden.
    Er is wel vooraf via flyers bekendheid aan gegeven.
    Ook onze Paasdropping heeft 2 nieuwe leden opgeleverd.
    Weet niet bij jullie, maar wij kunnen hier gebruik maken van een regionale zender, die telkens eenmalig een spotje gratis uitzend van zo een 45 seconden.
    Zo bereiken wij nieuwe mensen.

    Johan.
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wij krijgen spontaan vrij veel ledenaanvragen, in zoverre dat wij zelfs met een wachtlijst zitten.
    Als club zijn we wel goed zichtbaar: een eetfestijn, grote fly-in, veel deelname aan andere fly-ins, een actieve facebook en webpagina.
    Er zijn ook vrij veel herbeginners bij ons die na jaren uit de hobby te zijn herbeginnen bij ons.
    Qua jeugd valt het idd wel tegen als het over nieuwe leden gaat. De meeste jonge leden zijn "zoon van".
    Het gros van de leden is in de categorie 30- en 40-jarigen.
     
  4. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Ik wil hier toch iets over zeggen, ik ben nu 78 jaar er weer aktief geworden met de modelbouw na vele jaren rust....

    Het probleem lijkt mij ( uit ervaring ) dat er VEEL te veel regels zijn, en dat heeft mij na velemalen geprobeerd te hebben er vanaf te zien om lid te worden van een club.

    mvg Joop
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Tja regels...

    Daar is vaak niet aan te ontkomen. Als vereniging heb je meer en andere verantwoordelijkheden dan een wildvliegend individu. Mijn vereniging heeft een omgevingsvergunning en een convenant met de LVNL. Wat daar in staat zal nagekomen moeten worden. En dan is er ook nog een Regeling Modelvliegtuigen, heeft de vereniging statuten, een Huishoudelijk Reglement en een terreinreglement. Dan vergeet ik vast nog wat.

    Toch zijn die "regels" veel minder belastend dan op het eerste gezicht lijkt. Ze zijn samen te vatten in pakweg 5 geboden waaraan iedereen zich moet houden.

    Zie daarom dat klagen over regels niet als relevant.

    Maar gelukkig heeft in Nederland de modelvlieger (nog) de keuze, wild/vrij vliegen of lid worden van een vereniging.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2015
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Wij hadden een clubkist, deels gesponsord door de lokale hobby-winkel en importeur van een bepaald merk. Daarmee werd lesgegeven en konden introducees proeven aan de hobby. Daarmee hebben we best veel leden binnengehaald.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Impact van de crisis ? Vele mensen hebben op dit moment geen werk. Het eerste waarop bezuinigd wordt is de hobby, dat is het minst belangrijk.
    Een tweede issue : Het is een hobby waar je moeite voor moet doen om het te leren. Dat past voor veel mensen niet meer in deze tijd. Alles moet gauw gauw, snel snel, met zo snel mogelijk resultaat. Deze groep mensen haakt dus meteen af.

    Hierna blijft er een kleine groep over die het echt leuk vind en er na vele jaren nog plezier in heeft.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Met die crisis valt het best mee, kijk hoeveel er met de nieuwste I-phone 6 rondlopen. Welliswaar stoppen ze daar hun schaarse vrije tijd in.
    Tijden veranderen nu eenmaal.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Bedankt voor alle input.

    Ik kom er zsm. op terug.


    jan.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wen er maar vast aan, over de hele wereld loopt de jonge aanwas bij ECHTE modelbouw steeds verder terug.

    Iets zelf maken?
    A. Jakkes! Daar gaan ze alleen maar van denken dat ik te weinig geld heb om het kant en klaar te kopen. Dat nooit....
    B. Dat kan ik nooit/daar heb ik het geduld niet voor. Alles dat langer dan 45 seconden aandacht vereist verveelt me. Ik vind sowieso alles tamelijk vervelend...

    Het is een trend en ik haal er inmiddels mijn schouders over op.
    We kunnen er toch niets aan doen, zonde van de energie.
    En intussen help ik fijn degenen die wel geinteresseerd zijn verder op weg......
     
    Modelairplane en serge pot vinden dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    @ Johaver: wat is een 'Paasdropping'?

    'Exposure' blijft dus belangrijk, begrijp ik.

    'Wachtlijsten'??? Hoe is het mogelijk! . . . Stuur ze maar door!

    'Herbeginners': op zich mooi, maar daar zit op termijn natuurlijk ook niet echt toekomst in . . .

    Het idee van een clubkist spreekt mij erg aan. Als je een potentieel geïnteresseerd lid niet eraan kunt laten ruiken/kunt laten kennis maken met . . . Kansloos.

    Wat Bruno zegt: ja, breek me de bek niet open.

    Ik blijf toch met de twee bekende, nog niet geheel beantwoorde vragen zitten.

    Er van uitgaande dat we (wij) mn. op zoek zijn naar mensen die een model van een vliegtuig willen vliegen, cq. misschien wel zelf willen bouwen:
    1. welke categorie mensen vormt de meest belovende doelgroep
    2. hoe bereik je die?

    Zover iedereen bedankt, ik wacht nog even nieuwe input af.


    jan.
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Paasdropping= Chocolade eitjes uit een modelvliegtuig laten vallen, zodat kinderen ze op het terrein kunnen rapen, liefst met Pasen of Paasmaandag.
    Kan ook met St- Nikolas, maar dan moet je het een andere naam geven en alvast geen eitjes droppen.:)
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    De meest belovende doelgroep is toch vader en zoon.
    Zoon vind het prachtig maar eerlijk is eerlijk, het kost een paar centen.
    Het leuke is dat vader het stiekum ook erg leuk vind en zich realiseert dat het best een mooie hobby is die ook nog eens erg leerzaam is.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht even dat je met Pasen aspirant-leden om drie uur 's nachts, 5 km. van het veld met alleen een kaart en kompas, uit de auto zette. :koud:

    (Wie het dan nog steeds leuk vindt mag lid worden.)

    ;)


    jan.
     
    Johaver vindt dit leuk.
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Het is handig om modelBOUW even opnieuw te definieren want het is veel meer dan het varen/vliegen/rijden met afstandsbediening.

    En het gaat niet om het model eigenlijk, het gaat om het oplossen van problemen, uitzoeken van werkwijzen, ervaringen delen, en informatie verwerken om je eigen oplossing te vinden.

    En daarmee kom je bijvoorbeeld bij een school terecht, die hebben vaak projecten waarvoor ze de onderwerpen graag vernieuwen (want koekjes bakken en wat lomp solderen is even leuk maar daarna niet meer) en daar ligt een kans. Workshops dus, in spreektaal. Waarbij de show van belang is maar er daardoor en daarna wel degelijk interesse gewekt kan worden.

    Onlangs was ik bij een RC dag in Venlo (in een school, toevallig) en daar zag ik - even afgezien van de algemene indruk (zie daarvoor een ander topic) - ook het een en ander dat wel en niet aansprak bij de jeugd. Ook was ik op Lego-World in Utrecht enige tijd terug en daar hetzelfde mogen observeren.

    - zelf doen ipv statische modellen kijken
    - bewegende modellen trekken aandacht
    - het model is een eindproduct van heel veel werk, dat zie je echter niet.
    Om dat wel te laten zien vergt opdelen in 'problemen' die opgelost werden en met uitleg hoe en wat.
    - De opmerking over zelf maken vs. gewoon kopen is simpel: financien. Tel het maar eens op hoeveel het kost als je alles los koopt (regelaar, motoren, schakelunits, kabeltjes, stekkertjes, 1:zoveel spulletjes etc etc etc) en als je het zelf maakt.
    - laat de vereiste kennis eens zien: spuitwerk door een project halverwege te tonen. Idem een probleem met mixen uitlichten etc etc

    Kost allemaal extra tijd in vergelijk met vroeger misschien maar anderzijds: de oude garde heeft z'n modellen al af en wil misschien best eens een nieuwe uitdaging aanpakken?

    Tot slot: achter een tafel met modellen staan wachten tot iemand een vraag stelt is verleden tijd, dat was jullie al duidelijk gezien dit topic maar het is universeel: het klopt dat men eerder afgeleid is maar anderzijds is men onvoldoende uitgedaagd en daar ligt de kans. Spelletjes op een telefoon en elke scheet van een bekende online zetten verveelt maar men gaat door bij gebrek aan beter. Integreer die telefoon/internet en je komt weer in beeld.

    Zoals dit forum, of je eigen verenigingssite: elkaars scheten - pardon, bouw problemen opgelost of niet - delen en daarover eventueel 'in het echt' in een clubhok kunnen praten kan goed werken.

    Ter info, wellicht helpt het richting oplossingen....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoezo opnieuw? Het is altijd meer geweest dan alleen RC.
    Zo is vliegen 'zonder' is een doodnormale sport en kent zelfs twee onderverdelingen met elk weer vele sub-klassen...
    Dat het desondanks vaak als iets buitenissigs wordt gezien is eigenlijk alleen de vliegcollega's aan te rekenen die daarover, zonder enige kennis van zaken, de vreemdste opvattingen op na houden en deze als 'feit' de wereld inslingeren. En nog voor je 'ja maar..' kunt zeggen is het de opvatting van de hele community.
    Nee, was het maar zoiets onschuldigs.
    Het is een uiting van de ongezonde waardering die het voor veel geld iets kunnen kopen heeft gekregen.
    Geld hebben geeft status, helemaal bij pubers (en degenen die voor altijd in die toestand schijnen te zijn blijven hangen), die het leven nog niet door hebben.
    Iets zelf maken betekent voor hen in de eerste plaats dat er geen geld is om het te kopen.
    Daarmee hoort degene die zelf iets maakt dus tot de 'losers' een begrip dat de afgelopen 25 jaar langzaamaan onze samenleving is binnengeslopen. En met losers wil men niet geassocieerd worden.
    Observeer en beluister maar eens goed hoe de gemiddelde jongere praat over dit onderwerp. Daar word je niet vrolijk van. Juist van de uitzonderingen zouden we het moeten hebben.
    Nou nee, dat viel eigenlijk best mee.
    Het resultaat was niet slechter dan ~30 jaar geleden, dit ondanks het eerder genoemde.
    Moet gezegd, dat ik mensen ook gewoon aanspreek als ze iets aandachtig bekijken en je de spreekwoordelijke vraagtekens boven hun hoofd al kunt zien...
    Absoluut.
    Waarover ik het niet met je eens ben lees je hierboven, maar verder willen we duidelijk wel dezelfde richting uit
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Veel naar buiten treden, en ook regelmatig op scholen laten zien wat modelbouw is. Daarnaast zorgen dat op de club een open structuur is zodat toevallige passanten ook in je clubgebouw kunnen komen en een gevoel krijgen dat ze ook welkom zijn op het terras en in het gebouw.
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik denk dat juist de oude knarren de oorzaak zijn van het wegblijven van de nieuwe leden.(ben zelf ook niet meer de jongste)
    Te veel in vroeger was het... blijven hangen en nieuwe ontwikkelingen afhouden.
    Er zijn nieuwe ontwikkelingen en die moet je niet zien als een bedreiging maar als en uitdaging.
    De ontwikkeling en rage rond de multicoper een bedreiging ? Ja de regels worden scherper. Maar ook een uitdaging om meer leden te krijgen. Bied de multivliegers de mogelijkheid om lid te worden. Organiseer qaudraces of stel je veld ter beschikking voor races.
    Geef multivlieger de mogelijkheid om kennis te maken met de andere mogelijkheden om te vliegen b.v. via een leskist van de club.
    Kortom laat de nieuwe vliegers zien dat er meer is dan alleen de multirotor.
    Deze vliegers hebben toch iets wat de oude generatie ook heeft en dat is vliegen met rc.
    Heb je die jonge generatie binnen dan worden het vanzelf vleugelvliegers en balsa plakkers.:)
     
  19. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Ik lees hier met interesse mee.
    Zelf ben ik niet aktief in het club wezen van de modelbouw.
    Wel heb ik het nodige te maken met verenigingsleven(hondensport).
    Ook daar zien we graag jonge aanwas.
    Nu is showtraining en handeling iets heel anders dan modelbouw, maar ik zie overeenkomsten.
    De instap is een drempel, een goede showhond loopt al snel over de 1000 euro,s ongeacht het ras.
    Hoe spreek je de jongere aan in hen eigen taal en krijg je ze over de drempel.
    En daarbij moesten we de ouders ook overtuigen kwa aanschaf van een hond of de kueze.
    Wij hebben de volgende dingen opgezet dit was dan voor de beoogde doelgroep.
    Tijdens de dag van de hond ervaren junior leden een demo laten geven met aansluitend de kans voor geintreseerde om zelf met een showhond te lopen, of een itroductie les met eigen (ras) hond te volgen.
    Juist deze lessen werden door zeer ervaren junior handlers gegeven, dus dezelfde leeftijdscategorie (gelukkig hebben wij die).
    Door de nodige reclame te maken over dit alles op sociale media hebben we ontzettend veel geintresseerde op bezoek gehad.
    Verder hebben we de kosten zoveel mogelijk opgedeelt, om juist lage bedragen te krijgen.
    Zo hebben we nu maar 17,50 euro contributie per jaar en navanant de cursessen die je volgt komt daar wat bij.
    Het jaar is opgedeelt in 4 stukken en per stuk is er een curses, je kunt dus 4 cursessen per jaar volgen.
    Op deze manier is in en uitstromen (ouders als kind geen tijd of zin meer geeft) een stuk makkelijker en je blijft niet met een half afgemaakte curses zitten die wel vol betaald is.
    Ook wij hebben nu nog steeds dat zo,n 60% van de jonge leden voortkomt uit de oudere die al lid zijn, dit is ook logies, vaak lopen daar al meerdere showhonden rondt en loopt men niet tegen een brempel aan omtrend de verzorging.
    Ook dit laatste hebben we aangepakt.
    Vooral langharige showhonden vragen een behoorlijk intensief stukje vachtverzorging.
    Met enkele hondentrimmers die ook lid zijn van de vereniging geven wij aals aanvulling dan ook nog les in het verzorgen en showklaar zetten van de hond in onze trimsalon tegen de kostprijs.
    Dit om frustratie dat het niet lukt te voorkomen.
    Zo zijn wij al een heel eind gekomen, er lopen van onze vereniging momenteel junior handlers rondt die op europees nivo wedstrijden mee doen.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    afgelopen 10 jaar zijn we gegroeid van 75 naar 115 leden. De "beste" nieuwe leden (namelijk die blijven) zijn 30-40ers en mensen die bijna of net met pensioen gaan. We hebben wel wat jeugd (<18jaar) maar dit is beperkt. Ook als ze wel komen zijn ze na 2 jaar weer weg door veranderende interesses.

    Door de grootte van de club is het wel belangrijk dat de basis regels voor veiligheid en milieu-gerelateerd goed gehandhaafd worden. Voor de rest moeten mensen gewoon lekker kunnen vliegen waarbij het gezellig blijft. Als mensen eind van de middag even kunnen blijven hangen en samen een biertje drinken en bijv. wat kunnen barbequen lukt dat zeker.

    In 2007-8 veel instroom gehad van helicopters, nu sinds een paar jaar hexacopters en FPV. Daar moet wel ruimte voor zijn. Anders loop je inderdaad het risico dat het aantal leden gaat zakken.

    De laatste paar jaar hebben we niet aktief leden geworven omdat we niet precies wisten hoeveel leden we als club aankonden. Op een gegeven moment hebben we ook een tijdje een ledenstop gehad bij zo;n 75-80 leden. Ook hebben we een tijdje een ledenstop gehad op helicoptervliegers. Dit was enerzijds vanwege "overlast" voor de bestaande leden maar ook omdat er te weinig instructeurs waren om de nieuwe leden te supporten. Nu met hexa speelt dat minder omdat er veel minder instructie voor nodig is.

    De meeste leden komen op een gegeven moment een keer langs. Als er een open sfeer hangt en de mensen zich welkom voelen is de stap naar lidmaatschap makkelijker gezet. We hebben een hele lage contributie voor jeugd (20E) en lid worden in de 2e helft van het jaar is veel goedkoper of gratis (na september). Hiermee is het makkelijk om het lidmaatschap te proberen. Mensen blijven dan regelmatig hangen als lid.

    Het is tegenwoordig niet zo makkelijk om "activiteiten" te organiseren door de leden. De meeste mensen willen gewoon zelf lekker vliegen maar niet veel tijd besteden om wat te organiseren voor anderen. Als bestuur pushen we dat dan ook niet.

    De komende periode willen we weer wat actiever zijn om nieuwe leden aan te werven. Belangrijkste is toch vooral dat het gezellig blijft.

    Volkert

    MVSB Son en Breugel
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2015

Deel Deze Pagina