Hoe krijg ik deze nut los?

Discussie in 'Beginners' gestart door Harrewar, 8 jul 2016.

  1. Harrewar

    Harrewar

    Lid geworden:
    7 jul 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoofddorp
    Beste mensen,

    Zoals je wellicht op de foto kunt zien zit de propeller niet geheel recht in het toestel. Hij vliegt overigens wel maar heeft een afwijking.

    Iemand enig idee hoe ik de "nut" eraf krijg?

    Ik zou het met een schroevendraaier door de gaatjes moeten kunnen, maar ik moet zoveel kracht zetten dat de propeller afbreekt als ik doorga. het is een Hobbyzone F4U Corsair S.

    Dank alvast!
    Harry IMG_3178.JPG
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die propeller hoort scheef te staan!!! Dit is om de neiging tot naar links draaien van het vliegtuig tegen te gaan. Als je dat niet doet moet je constant met je richtingroer tegen sturen, en meer naarmate je meer gas geeft.
    De prop zal overigens ook naar beneden staan. Dat is om te veel stijgen als je meer gas geeft tegen te gaan.
    Als je de moer los wilt maken zal je hem toch echt met een stalen staafje (schroevendraaier) los moeten draaien. Maar dat is nu niet nodig alleen als je er een andere maat op wilt zetten of als de prop kapot is en vervangen moet worden.
     
  3. Harrewar

    Harrewar

    Lid geworden:
    7 jul 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi @Ernst Grundmann , kijk, top! Dank je wel!
    Dan zal ik het toestel nog iets meer moeten trimmen, maar dat komt wel goed.
     
  4. KiloKnaller

    KiloKnaller

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Almelo
    Ho, wacht even. Veel toestellen hebben een zijstelling en domp nodig inderdaad. Echter dat is echt afhankelijk van het toestel. Zijstelling is wel vrij standaard, domp is afhankelijk van het vliegtuigtype en de geometrie van e.e.a. Er zijn ook kisten waarbij de prop iets omhoog staat in plaats van omlaag.

    Ga niet een verkeerde zijstelling corrigeren met ruddertrim. Zoals Ernst al aangeeft, is dit ook afhankelijk van de vliegsnelheid en het toerental van je motor, je krijgt het dan dus nooit goed, je toestel zal wringen.

    Ik weet niet hoe het verder gemonteerd is. Als je bang bent dat de prop breekt, moet je dus iets anders vinden waar je kracht op kunt zetten. De kans is groot dat je , ongeacht of de zijstelling goed is, die prop er wel een keer af wilt hebben (bv. om te vervangen). Als het goed is, zit er in die moer een gaatje waar je iets doorheen kunt steken. Het is wat grof, maar in uiterste nood zou je met een waterpomptang het metalen deel van de meenemer kunnen vastpakken. Soms kun je door het toestel heen de motor zelf vastpakken, als het een buitenloper is. Tikken in plaats van draaien kan ook helpen.

    Draai je wel de goede kant op?

    Als je in een rechte lijn vliegt, moet het toestel recht blijven vliegen ongeacht hoeveel of hoe weinig gas je geeft. Zorg dat het rudder zo goed mogelijk in het midden staat, en - als het toestel het kan - trek hem in een zo steil mogelijke klim, liefst verticaal. Hij moet dan rechtdoor gaan. Wijkt hij af naar links of naar rechts, kun je de zijstelling aanpassen.

    Zo op het oog en op basis van deze foto, lijkt het mij wat veel, maar dat is altijd lastig te zeggen op basis van foto's.

    Een toestel goed instellen (domp/zijstelling/zwaartepunt/instelhoeken) is een kunst die maar weinigen écht beheersen. Het is iets wat je moet leren door het heeeeeel veel te doen en heeeel veel mee te experimenteren. Nu luistert het voor een kistje als deze wat minder nauw dan een voelbloed kunstvluchtkist, maar toch, je wil het het liefst zo goed mogelijk helpen. Kom je er zelf niet uit, is het raadzaam om eens mensen op de club te vragen met je mee te kijken.

    Hoe kom je overigens tot de conclusie dat ie wel vliegt? je vorige topic was nog voorstellen, en je was volledig nieuw en had nog geen toestel.. nu heb je deze, en die vliegt al?

    Ik kan je echt HARTGRONDIG afraden hiermee te gaan vliegen als je nog geen ervaring hebt. Gaat gegarandeerd kapot. En dat is zonde van zo'n mooi kistje. De AS3X technologie die op dit kistje zit, helpt je al een heleboel en zal de scherpe kanten er vanaf halen, maar behoed je nog steeds niet voor stuurfouten. Ze hebben een filmpje staan waarop iemand het gas dicht heeft en 'm alleen maar rechthoudt en zo land op de baan. Trap daar niet in, dat is echt iemand die kan vliegen en het zo heeft uitgekiend dat ie op de baan uitkomt. Zou je dat in het echt doen en bv. up blijven houden om 'm toch nog voor je voeten te krijgen, omdat je te vroeg het gas eraf gehaald hebt, dan komt dit ding, AS3X of niet, gewoon in een vrille uit de lucht kletteren.

    Je posthistorie is bijzonder. Gisteren stelde je je nog voor, had je nog niets, en wilde je brandstof gaan vliegen en moest het persé hangar 9 zijn. En nu heb je een electro corsair die al gevlogen heeft van een ander merk? (niet dat er wat mis is met hobbyzone, ofzo)

    Zet deze schoonheid gewoon nog even in de kast, en koop een trainer, en leer echt vliegen. Op een club. Dus niet met een lastige kist vol stabilisatie electronica, maar met een gewone trainer, zonder stabilisatie. Daar zul je de rest van je hobby lol van hebben.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2016
  5. Harrewar

    Harrewar

    Lid geworden:
    7 jul 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi @KiloKnaller , De corsair is van de buurman met wie ik de hobby samen ga doen, hij is van het snelle kopen en ik meer van rustig aan, breekt het lijntje niet. Toestelletje heeft al vaker gevlogen, tot nu toe zonder problemen. Ik ben druk op zoek naar een club om echt te leren vliegen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je kan het vrij vlot zien of de prop scheef zit, of de motor.

    Is de as van de motor scheef (kan door transport, opslag of harde landing)?
    Toer de motor op tot een heel laag toerental.
    Kijk naar de punt van wat jij de "nut" noemt.
    Blijft deze netjes op de plek? As recht.
    Zie je deze slingeren? as scheef, as vervangen. Ga niet rechtbuigen. Geeft trilling, sloopt je lagers en je toestel.

    Een prop scheef op de as zie je eigenlijk nooit.
    Wel een prop die excentrisch zit, dus de motoras zit niet in het midden van het gat in de prop.
    Daar zal dan dus een opvulbusje tussen moeten.
    Te herkennen aan veel trilling tijdens motorloop.


    Als het toestel al goed heeft gevlogen, lekker even zo laten.
    Eerst kijken of de vorige eigenaar het goed had.

    En inderdaad, je hoort te leren vliegen met een trainer.
    Saaie stap. Geen mooi toestel, vaak.
    Maar wel noodzakelijk. Anders sloop je alle toestellen tot je het wel doorkrijgt.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Saaie stap? Te zien aan de blik van mijn leerlingen als ze doorhebben dat ze de eerste keer zelf gaan landen is het toch een spannende moment.
    Een beetje instructeur bouwt ook op om het een beetje leuk te houden ;-)

    Maar de toestellen zien er idd saaier uit als zo'n warbird, maar geloof me, zodra je de eerste vluchtjes doet sta je zo te trillen dat je echt niet meer denkt: goh, dit is een saaie vlieger...
     

Deel Deze Pagina