hoe lang gaat een servo mee?

Discussie in 'F3A-X' gestart door razor, 14 dec 2010.

  1. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    razor, al bij stil gestaan dat de gears niet door velen elk seizoen vervangen worden net omdat 90% met TG's vliegt? ik ken maar 2 mensen die met BLS (het gaat voor mij trouwens niet specifiek over de BLS, maar over MG's in't algemeen) vliegen, eentje zijn kist is verkocht, en de andere zal idd na 1 seizoen gears moeten vervangen wegens flutter door speling..
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  2. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    JVD, in principe zeg je dat je servo gears verslijten door overmatige trillingen die ontstaan door je motor. Waarom ga je alvorens die trillingen die overgebracht worden op je gears niet dempen via je stuurstangen, scharnierpunten of servobevestigingen? Gebruik van een retourveer zou het probleem ook kunnen oplossen.

    MVG. Robert.
     
  3. razor

    razor Guest

    Zal, en moeten, maar dus niet, heeft gedaan en doet..

    wederom ik ben er niet van overtuigd dat 90% vliegt met TG, en tot nog toe is er niemand die daadwerkelijk zegt dat hij elk jaar niewe tandwielen in zijn servo's nodig heeft, en volgens de statistieken zijn het zeker geen 90% die met dergelijke servo's vliegen.
    wat betreft de bls servo's ik heb daar tot nog toe maar 5 vluchten mee gemaakt, waarvan 3 met een pitts die niet lekker vloog, en 1 met een extra die gelijk gecrasht is, de laatste met mijn heli, en daar is het nu geen weer voor.

    dus BLS is geen graad meter, verre van dat.

    nogmaals deze discussie kwam tot stand omdat er beweerd word dat in het wedstrijd gebeuren, de gemiddelde servo niet langer dan 1 hooguit 2 seizoenen meegaan,
    met uitzondering van de TG hitec servo's deze schijnen een heel leven mee te gaan.

    prima, wie heeft er hier dan uit eigen ervaring zoveel problemen met andere servo's gehad, dat hij daad werkelijk de tandwielen in zijn servo, compleet versleten heft gehad, zover dat het niet langer ging en genoodzaakt was om deze te vervangen?

    ik namelijk nog niet...wel vervangen na een crash, maar nog nooit door overmatig versleten zijn.
     
  4. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Ik had paar jaar geleden ook problemen met de aileron servo's van men Extra.Waren toen Futaba's,weet niet meer welk type.Maar ik heb meermaals de tandwielen moeten vervangen,ook op wedstrijd.Wel veel vlieguren per seizoen maar meestal gewoon programma.
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik zelf met 8 servo's van het merk JR (Ik zou dit trouwens niet beweren als het niet uit eigen ervaring was)


    @Razor, je statistieken van grote wedstrijden worden beïnvloed door gesponsorde piloten, kom eens gewoon op een gewone Belgische wedstrijd kijken waar iedereen zijn eigen keuze maakt...
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  6. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Ik heb ook al 2, 200-vluchten-oude JR's vervangen door Hitec TG's omdat ik 1cm+ speling naar elke kant had op het rudder.
    Ik had verder nog een hele tekst geschreven, maar dit wordt toch een eindeloze discussie volgens mij.
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Check!

    edit: Ik was de rudder servo van mijn yak trouwens nog vergeten (nummer 9). Daar moest ik de rudder kabels verbinden met een elastiekje om zo ook de speling en parkinson effect te verminderen om de wedstrijd te kunnen afwerken.
    Ik moet daar nog ergens foto's van hebben... (ik ben op zoek) :)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2010
  8. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Voordat ik met TG's van Hitec ben gaan vliegen heb ik met onderandere de 8711 van JR gevlogen.
    Hiervan zijn, zoals de andere in dit topic zeggen, de tandwielen na één seizoen versleten en zat er een hoop speling op de servo en het roer. Ook begon het roer te trillen als er geen lucht over het roer kwam..
    Hierna alleen nog maar de 7955-7950 gebruikt van Hitec, en de problemen waren over..
     
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Maar het feit dat die serie hitec,s zo lang mee gaat komt dan dus puur
    door het type metaal dat gebruikt is.

    In dit geval dus titanium.

    Dus b.v deze servo zou het kwa slijtage in de gears ook goed moeten doen.:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : DS8325HV Power HD Titanium Gear High-Voltage Servo 31kg/79g/.118sec

    Of b.v:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy HV-767 Digital HV-2S Servo 31kg/ .118sec / 78g

    Omdat we het hier toch over servo,s hebben:
    Zou deze techniek ook echt beter zijn?:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Mi Digital High Torque Metal Gear Servo JR/Hitec 10.8kg / 0.07 / 58g

    Geen potmeter meer.... Zijn er al meer merken die hiermee werken?
     
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Die zouden waarschijnlijk ook kunnnen dienen. Maar zeg nu eerlijk, ga jij servo's kopen die tov hitec 7955 slechts 10 euro goedkoper zijn ? Ik niet.

    Gaan die beter zijn, dat geloof ik nooit. Gaan die even goed zijn, zou kunnen.

    Per toeval ben ik alternatieven aan het zoeken om in een 4 meter decathlon te zetten, echter steeds kom ik tot de conclusie dat ik voor een goede prijs, hele goede servo's heb aan de 7955. Al de rest is voor mij gokken en hopen dat ze het blijven doen.

    die Turnigy HV servo's zijn trouwens dezelfde als MKS servo's, en deze worden nu meer en meer gebruikt door 3D Helipiloten. Die willen buiten kracht ook nog eens snelheid. Echter zijn stevigheid en robuustheid van gears voor hen van minder belang.
     
  11. Jan van Brenk

    Jan van Brenk

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Barneveld
    Ja dit ervaar ik ook wel een beetje, je kijk naar goedkopere servo's maar uiteindelijk is het prijsverschil te klein om van vertrouwde servo's over te stappen op iets wat je eigenlijk liever niet wilt kopen.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    r.marijnissen: hitec heeft ook al een servo met "magnetic encoder". Sluit natuurlijk weer iets die kan verslijten uit ... zo is de hoofd oorzaak van het parkinson effect bij JR servo's volgens mij snelle slijtage van de potentiometer in combinatie met hoge kwaliteit van de servo en slijtage van de gears.

    Hoe kom ik tot deze conclusie? Heel simpel, als je servo heel erg gaat trillen en je verzet de sub trim via je zender ben je er weer vanaf voor enkele vluchten, daarna kan je weer je sub trim veranderen etc
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Niet alleen heli-3D vliegers willen (erg) snelle servo's, vliegtuig 3D vliegers ook. In de >2,5m klasse is het alleen nogal lastig om nog krachtigere snellere servo's te vinden voor je kist (voor meer snelheid is imo ook meer kracht nodig, het starten en stoppen van de beweging van je roer is de hele kunst.)

    Gernot met jr op de 55 met z'n extra grote ailerons is toch bekend, die tandwielen hebben absoluut geen lang leven.
    (en ja, dit is via via, maar er zijn (enkele) mensen die mij iets kunnen vertellen waar ik het 100% van geloof.)

    Het is maar hoe kritisch je bent, en hoe je ze gebruikt.
    Alles slijt:neutral:

    Gelukkig vlieg ik electro... De Dymond's in mijn 88" kist had ik er ook niet in gedaan als er een benzine motor op zou komen.
    Oke, totaal andere klasse kist maar mijn snelle JR188 Nylon tandwielen (Geweldige servo!!) op de shock trilt ook zolang ik niet vlieg, vanaf dag 1, waar mijn trim ook staat.
    En op mijn Sukhoi 50 willen de redelijk snelle graupner des karbonite gear (niet zo geweldig, maar eindresultaat is goed genoeg) ook graag trillen, vanaf dag 1, onafhankelijk van de trim.

    Volgens mij kunnen er meerdere redenen zijn voor oorzaak voor het parkinson effect. 1 daarvan is slijtage, andere is gewoon van ontwerp uit bij snelle digi servo's.
    Er zijn trouwens wel manieren om ze te dempen waardoor ze op de grond minder snel er last van hebben.
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Inderdaad vanaf dag 1 trillen ze op de grond, maar vanaf dag 10 trillen de metal gears ook in de lucht :)
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het trillen in de grond kan ook te maken hebben met de gewichtsverdeling van het betreffende roer, en de geometrie van de aansturing.

    Zoals ik al eerder uitlegde, zijn digitale servo's nogaal anaal ingesteld als het gaat om behouden van een positie, zodra die ook maar iets uit positie komen, gaan ze er gelijk vol pot tegenaan om dat te corrigeren.

    Als je een relatief zwaar roer dan wilt bewegen, zit er in het roer zelf speling (torsie etc) en mogelijk ook in de aansturing. Je krijgt dan dat het roer door de motor van de juiste plek afgeduwd wordt, de servo duwt 'm zo hard ie kan weer terug, en als dat geheel op de juiste frequentie gebeurt, zal de servo door de gewenste positie heenschieten, waarop de servo weer gaat corrigeren, enzovoort, enzovoort.

    Dat heeft op zichzelf niets te maken met de potmeter. Zelfs nagelnieuwe servo's kunnen dat doen, voorbeeld iemand bij ons had een snelle JR op een relatief zwaar rudder staan (rudder was zwaar) en in de rudderaansturing zit altijd wat ruimte (want zijn kabels) en dan krijg je ook dit fenomeen.

    Wel is het logisch dat als een servo vaak rond de middenstand staat te trillen, de potmeter op dat punt sneller zal slijten dan op andere punten. Het lijkt mij alleen érg sterk dat die slijtage na 10 dagen al zo erg is dat je dat gaat merken. Het lijkt mij dan eerder dat gedurende de eerdere vluchten de handel allemaal een beetje 'losgekomen' is, 'ingetrild' als het ware, en je daarom dit gedrag gaat krijgen. Een servo heeft altijd de minste speling als ie net uit de doos komt, dan zit het vet nog allemaal precies, zijn de tandwielen nog vers, enzovoort. Dat dat na 10 dagen allemaal wat losser gekomen is, is geheel niet ondenkbaar. Dan krijg je dus iets meer speling, en daarmee het parkinson effect.

    Bij Hitec is dit tot op zekere hoogte op te lossen door de deadband te verhogen.

    In theorie zou een voldoende sterke en snelle analoge servo met metalen gears het best zijn voor zwaar 3D werk.

    Ik begrijp er niets van dat fabrikanten nu met magnetische rotary encoders komen. Het is een beetje in 2010 aankondigen dat je een moderne opvolger hebt voor kolen, namelijk stookolie. Men zou beter moeten kijken naar wat de rest van de wereld doet, dat er nog geen optische waarneming in een servo zit, zeker in deze prijsklasse, is eigenlijk gewoon een lachtertje.

    @3W_flyer: volgens mij gaat het om de kennis. Als iemand nuttige kennis heeft, zie ik niet in waarom hij/zij die niet zou mogen posten. Je kunt ook ervaring opdoen door te kijken naar anderen en daarnaast zijn er ook mensen met héél veel ervaring met een bepaald vliegtuigtype, en de ballen verstand ervan. Die twee dingen staan relatief los van elkaar. Het is dan taak van de topicstarter om de voor hem nuttige info eruit te vissen, en de taak van de moderatoren om in te grijpen als iemand ongewenst post.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2010
  16. razor

    razor Guest

    ook al in een ander draadje geschreven,

    maar ik heb mijn mening aangaande de Futaba S9451 bijgesteld, vandaag heb ik met de Extra gevlogen, en kreeg flink flutter op het hoogteroer links.

    na de landing bleek dat de servo flink ruimte had, deels te wijten aan de hevel die niet goed vast zat, maar wel degelijk ook aan de tandwielen.

    de servo is 2 jaar oud, heeft ongeveer een 150 vluchten gehad..
    hij is nu gewisseld voor een bls 451 in de hoop dat die wel goed is,
    mocht dit ook geen soelaas bieden, dan zal het toch de hitec 7955tg gaan worden...
     
  17. razor

    razor Guest

    dubbel post
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb dezelfde ervaring gehad met 2 Futaba S9351's (destijds de duurste digitale servo die ze hadden) en toevallig ook op de hoogteroeren.... (Krill Velox)
     
  19. Ado

    Ado

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Lelystad
    In mijn nieuwe extra zitten alleen maar 7955TG's uitgezonderd de gasservo.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb er ongeveer 30 in gebruik, ook een aantal 5955TG servo's, en die dingen zijn echt onverwoestbaar en slijtvast:)
     

Deel Deze Pagina