Hoe maak je een mal met foto's

Hoe maak je een mal ?
Ik heb deze week een mal gemaakt van een motorkap en wat foto’s gemaakt hoe ik dit doe .
dit is misschien intersant voor mensen die dit een willen doen of voor ander die het ander doen .

Om te beginnen wat heb je nodig .
een plank liefst glad ,ik gebruik altijd planken die ze gebruiken voor leggers of voor kasten te maken .
kan je kopen bij de meeste doe-het-zelver zaken .

foto
DSC00001.JPG

Een motorkap

foto
DSC00002.JPG

leg de motorkap op de plank

foto
normal_DSC00003.JPG

Een stift en een voorwerp om de stift tegen aan te maken , dit zou ongeveer een 0.5cm tot 1 cm van de motor zijn , als je rond de motorkap tekent dat dit rondom groter is .

foto
normal_DSC00010.JPG

en nu langs de lijn uit zagen met een figuur zaag
en boor de gaten om later paspennen aan te brengen in mijn geval gebruik ik altijd knikkers als paspennen
boor de gaten kleiner dan de knikker ,de knikker moet hoger zitten dan de helft
ik frees de gaten een beetje uit tot ik de gewenste hoogte heb van de knikker
paspennen dienen voor later de mallen mooie op elkaar te krijgen .

foto
normal_DSC00012.JPG

normal_DSC00013.JPG

normal_DSC00014.JPG

normal_DSC00020.JPG

Plank en motorkap insmeren met wax een 30 minuten wachten en opblinken en weer 30 minuten wachten dit drie maal .

foto
normal_DSC00015.JPG

volgende stap is motorkap in de plank met klei vast zetten en dit heb je nodig .
klei dat je in een speelgoed winkel kan kopen .
een warme luchtblazer hiermee maak je de klei heel zacht tot bijna vloeibaar
een mesje waar ik een balsa balkje op gelijmd heb dit dient om de overtollig klei te verwijderen

foto
normal_DSC00018.JPG

normal_DSC00019.JPG

plaats de motorkap in de plank en gebruik op vier hoeken klei zodat de motorkap blijft zitten voorlopig .
met het mesje met de balsa balkje kun je zien dat je op de juiste verdeling zit van de motorkap
als de verdeling juist is plaatst er nog wat klei bij dat de motorkap iets beter blijft zitten .

foto
normal_DSC00021.JPG

normal_DSC00022.JPG

normal_DSC00023.JPG

normal_DSC00025.JPG

thumb_DSC00026.JPG

nu wordt de klei verwarmd dat dit heel plat wordt
hier mee wordt vermijden dat we geen druk gebruiken om de klei in de gleuf te smeren
dit wordt aan de onderkant in de gleuf tussen de motorkap en de plank gesmeerd en op de plank zelf.

foto

thumb_DSC00028.JPG

DSC00030.JPG

normal_DSC00031.JPG

en nu de boven kant ook met verwarmde klei en volledige rondom
de overtollige klei wordt met het mesje met balkje rondom weg gehaald

foto’s
normal_DSC00033.JPG

normal_DSC00034.JPG

normal_DSC00035.JPG

normal_DSC00036.JPG

normal_DSC00037.JPG

normal_DSC00038.JPG

normal_DSC00039.JPG

normal_DSC00042.JPG

normal_DSC00044.JPG

normal_DSC00045.JPG

de rest van de klei dat nog aanwezig is wordt verwijderd met de wax die ik gebruikt
nog eens opblinken en dit gebeurd nog één keer .

foto
normal_DSC00040.JPG

nu gaan de alles in smeren met PVA of losmiddel dit zorgt er voor dat de mal niet aan de motorkap blijft vast plakken .is vloeibaar word met een pons aangebracht als het is aangebracht blinkt heel fel .
dit doen we de motorkap en de volledige plank.
Een dag wachten voor we verder gaan .

foto
normal_DSC00047.JPG

normal_DSC00048.JPG

normal_DSC00049.JPG

en dan kunnen we de knikker plaatsen wat klei in de gaten zo dat de knikker vast zitten dan kunnen ze niet mee bewegen als we de mal aan het maken zijn .

nu kunnen we beginnen met het maken van de mal
nodig
vorm hars ,epoxy , goed kopen verf bortels , oude glazen potten .glasvezel doek 80gr,160 gr keper ,280 keper.glasvezelsnipers, weegschaal, micro balloons en katoenvlokken.
De micro balloons en katoenvlokken worden samen gemengd 1op 1

normal_DSC00050.JPG

normal_DSC00051.JPG

We mengen de vormhars zoals aangeven op de verpakking 100:17 in mijn geval .
is 100 gr + 17 gr verharder

normal_DSC00052.JPG

dit wordt gelijkmatige aangebracht en dit een paar mm dikte

foto
normal_DSC00053.JPG

normal_DSC00054.JPG

dan wordt er glassnipper op gestrooid

foto
normal_DSC00055.JPG

normal_DSC00056.JPG

de verschilden glasvezeldoeken die ik gebruik
normal_DSC00057.JPG

een half uurtje wachten
dan wordt er epoxy klaar gemaakt samen met de gemengde micro balloons en katoenvlokken dat dit een dikke vloeibare brei wordt .
dit smeren we op de glasvezelsniper

foto
normal_DSC00062.JPG

normal_DSC00063.JPG

normal_DSC00064.JPG

normal_DSC00065.JPG

en dit gebeurt met twee lagen van 80 gr
rond de knikkers een dikke laag gemengde micro balloons en katoenvlokken en een stukje glasvezeldoek dat de om een mooie ronding te krijgen
gebruik altijd in het begin stukken glasvezeldoek en zeker in de hoeken om te voor komen dat we geen lucht bellen in de mal krijgen
nu brengen we ons eerst laag van glasvezeldoek op gebruik hier bij een nieuwe borstel
deze trekt volledig in van de gemengde micro balloons en katoenvlokken
mijn eerst laag gaat aan de plank tot iets voorbij de helft van de motorkap de volgend helft van de andere kant van de plank tot weer iets over de helft van de motorkap en dan de voorkant van de motorkap maar dit in kleiner stukjes ,in de moeilijk hoeken smeer ik nog wat gemengde micro balloons en katoenvlokken en een stuk glasvezeldoek tegen
bij dit stuk heb je normaal geen extra epoxy voor nodig

normal_DSC00068.JPG

normal_DSC00070.JPG

normal_DSC00072.JPG

en twee lagen van 160 gr keper glasvezel
normal_DSC00073.JPG

normal_DSC00074.JPG

het zelfde als de vorige stap alleen dat hier wat met epoxy moet bij gesmeerd worden ook niet teveel ander drijven doeken in de epoxy .

foto

en dan twee lagen 280 gr keper
bij deze lagen heb je iets meer epoxy nodig omdat deze doek dikker is

normal_DSC00075.JPG

normal_DSC00076.JPG

laatste laag 160 gr keper in één groot stuk
deze proberen zonder epoxy te gebruiken of heel weinig
deze neemt de epoxy op die teveel hebt gesmeerd op 280 gr

normal_DSC00077.JPG

laatste stap terug en laag vormhars opsmeren

foto
normal_DSC00078.JPG

één dag later

onderkant de klei zoveel mogelijk verwijderen .
met een plamuur mes op de plank onder de mal los maken en voorzichtig de motorkap er uit duwen .
de overtollige klei verwijderen .

foto onderkant
normal_DSC00080.JPG

normal_DSC00081.JPG

bovenkant
normal_DSC00083.JPG

normal_DSC00084.JPG

normal_DSC00085.JPG

de pva losmiddel met water verwijderen
pva los goed met water op

hier foto van loslak of PVA
normal_DSC00086.JPG

en terug met wax rest van de verwijderen en op blinken

normal_DSC00087.JPG

dit terug tweemaal

bouwplank aan gepast voor de volgende stap
normal_DSC00088.JPG

en is alles klaar voor de volgende stap .
normal_DSC00090.JPG

alle foto’s zijn ook te zien op foto bouwforum nl
daar staan alle foto’s op .

grt johnny

Hee, goed man! Interessant! Ik ga hier zeker gebruik van maken voor mn Supra rompje!

Dat laatste behandelingtje met PVA, geeft dat een glans alsof het oppervlak gepolijst is?

Dat idee met het knikkertje is handig!

Ron Gijzen zei:
Duidelijke foto's Johnny, bedankt!
Waarom gebruik je eigenlijk vormhars? Wat is het verschik met 'gewone' epoxy?

Ron
vormhars geeft een gladde oppervlakte in de mal , als rechtstreeks epoxy gebruikt krijg je de structuur van je glasvezel in de mal als je een vorm uit de mal haalt blijft je de glasvezl structuur zien op je vorm .

let wel op
een blinkend vorm geeft een blinkende mal
een mat of doffe vorm geeft een matte of doffe mal dit kun je ook niet met de PVA blinkend maken dit dient alleen maar om een beter lossing te krijgen in de mal.

als er nog vragen zijn hoor ik het wel .

grt johnnyb

Berrie zei:
Hee, goed man! Interessant! Ik ga hier zeker gebruik van maken voor mn Supra rompje!

Dat laatste behandelingtje met PVA, geeft dat een glans alsof het oppervlak gepolijst is?

Dat idee met het knikkertje is handig!

berrie
veel succes met het maken van je rompje , en neem je tijd dit is iets voor rustig te doen .
als er nog vragen zijn hoor ik het wel

grt johnnyb

omdat ik nog genoeg materiaal had staan heb ik mijn mal gemaakt zoals vroeger .

er is tegenwoordig ook Mallenpasta verkrijgbaar ,ik heb er nog niet mee gewerkt lijkt wel gemakkelijker .
mallenpasta is een pasta (als klei) op epoxy basis, deze is glasvezelgevuld met een zeer lage krimp en laat zich zeer gemakkelijk vormen om complexe vormen en oppervlakten.
kunnen zeer snel mallen gebouwd worden omdat in een keer tot 2cm laagdikte opgebracht kan worden.
Dit geeft zeer stijve mallen zonder de benodigde dikte op te bouwen uit vele weefsel lagen.

grt johnnyb

die vormhars is dat niet gewoon soort van gelcoat dit egaliseert alles?
en waar koop jij zon beetje alles ik heb me eerste lading glasmatten bij een klein bedrijf gehaald ik denk niet persoonlijk dat ze die matten hebben je noemt keper glassnippers en katoenvlokken. en wat kost dat ongeveer aangezien ik zelf ook van plan ben om een mal te maken heb de vorm zelf al bijna af

gr melvin

edit: kun je me misschien beter uitleggen waarvoor die gate dienen en de knikkers etc waar je het over hebt ?

de knikkers maken in de flens van de mal holletjes
als je daarna de tweede helft van de mal maakt komen er bolletje aan
dit vergemakelijkt het uitlijnen van de mal helften

Hoi Melvin

Zo juist dit bericht gelezen .laatste tijd weinig naar het forum gezien daarmee een late reactie

Waar ik alles koop hier zijn een paar links

www.Hobbyin.nl       De site voor vliegend nederland
Heeft normaal alles wat ik gebruikt heb , staat wel niet op de site.
Hier nog een link daar heb ik nog niks gekocht waar hier kun je ook alles krijgen .

Link
http://home.planet.nl/~zandv055/NL/index.html
Hier kun je ook mallepasta kopen , dit ga ik bij de volgende mal eens gebruiken .

Wilsor Kunstharsen
hier heb ik het meeste gekocht van de materialen , met deze epoxy maak ik mijn mallen .hier kun je ook voor polyester terecht .

link
Namezero
Vosschemie

Link in Duitsland , dit merk gebruik ik de vormhars is de beste ( ook tekoop bij hobbyin )

R&G Online - Epoxy, Epoxid, Carbon, Epoxyd

Mijn mallen zijn allemaal gemaakt van epoxy .
In de mal gebruik ik nu DD lak ik vind dit beter, vroeger gebruikt ik ook PU lak.
Soms gebruik ik ook pigment kleurstof die het zelfde is als de DD lak om de epoxy in te kleuren .

Je hebt een mooie plug gemaakt voor je brommer .

grt Johnnyb

bedankt voor de links ;)

kun je je me wat vertellen over hoe het gegaan is met de PU lak en waar ik die beste kan halen?

Back