Hoe meet ik ampèrage van een voeding?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Guest, 15 jun 2004.

  1. Guest

    Guest Guest

    Ik zou graag een oude voeding willen/kunnen gebruiken als acculadervoeding, ooit door een electrofreak in elkaar gezet als voeding voor een autoradio, en met aansluiting van een + en - pool en een voltmeter erbij. Ik kan de spanning met een potmeter(?) regelen van pakweg 8 tot 18 volt.
    Maar hoe kan ik nu vaststellen hoe veel amps er uit dit toestel vloeien.
    Verder heb ik een sumier digitaal multimetertje, als ik daar al wat mee kan aanvangen.
    Ik hoop hier wat antwoorden of tips van de alomgekende electro guru's.
     
  2. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is heel simpel, gewoon een amperemeter in serie met het te voeden object plaatsen en de stroom aflezen. Wil je de max. stroom weten en de voeding is kortsluit proof, dan gewoon de voedings draden tegen elkaar en je weet het. Er zit echter een adder onder het gras! Bij voedingen welke kortsluit proof zijn, kan het voorkomen dat bij overschrijding van de maximale stroom ook de spanning terug geregeld wordt waardoor ook de stroom afneemt. In dat geval kan je de aansluitdraden kortsluiten en langzaam de spanning opvoeren totdat de stroom weer afneemt, en zo is dus de max. stroom te bepalen.
    Er is nog wel een trucje uit te halen als je geen amp. meter hebt. Belast het app. met een weerstand, en dat moet er wel eentje zijn van groot vermogen, van bv 10 ohm. Schroef de voeding naar 18 volt. Dan loopt er een stroom van 1,8 ampere. De spanning over de weerstand gedeeld door de weerstandswaarde is de stroom. Zet over deze weerstand eentje van gelijke waarde en doe hetzelfde. Zal de spanning niet verder willen regelen dan bv. 15 volt dan loopt er dus 15:5= 3 amp en dat zal dan je max stroom zijn.

    Groetjes Hans.
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Dat is nu net het probleem, ik heb helemaal geen ampèremeter, en de voeding is niet kortsluitproef, dus daar kan ik niet veel mee aanvangen.

    En je ander voorstel, nou moe, ik ben helemaal geen electronica-reus, en heb echt een muggenverstand van electriciteit, dus zal ik "ergens" een weerstand moeten gaan zoeken (en heel wat experimenten :zon: doorstaan), of iemand tegenkomen met een amp-meter in de kofferbak, want het spijt me Meneer de Haas, ik begrijp niet wat je bedoelt met "zet over deze weerstand eentje van gelijke waarde en doe hetzelfde" enzoverder. Daar loopt het mis in mijn hoofd.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan moet je de componenten bekijken hoeveel ze aankunnen, de zwakste schakel is de bepalende factor.
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk ook niet dat je Amp meter het zo leuk gaat vinden als je die rechtstreeks kortsluit tussen de polen 8O

    Wil je hem gebruiken voor het voeden van een lader? Gewoon proberen en kijken of die het trekt.
     
  6. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Beste Satoer.
    Voor een meter met voldoende meetbereik zal dit geen probleem zijn. Gaat de meter tot bv. 5 amp, dan zal een max. stroom bij kortsluiting van een 3 amp. voeding ook niet verder gaan dan 3 amp. Is er twijfel, dan kan je aan de hand van de RI van de meter een zg. shunt plaatsen, dat is een weerstand parallel over de klemmen van de meter. Maak je de shunt gelijk aan de RI van de meter, dan verdubbel je hiermee het meetbereik. Zijn de 2 weerstanden verschillend, dan kan je de werkelijke waarde uitrekenen volgens: R1xR2:R1+R2. Ja, en Raffi, dit is dus wel een probleem als je niets van electro afweet en ik zou het wel kunnen uitleggen, maar ik ben slecht in het verklaren aan iemand die het niet kan begrijpen. Begrijp mij niet verkeerd, maar ik zelf heb er 3 jaar over gedaan op de MTS en dat was best een pittige studie. Mogelijk dat anderen je hierover van advies kunnen dienen, en bedenk dat electrotechniek bij de meeste mensen niet in het woordenboek voorkomt.

    Groetjes Hans.

    Ps. Satoer, de spreuk klopt niet helemaal, want bij mij brak in volle vlucht ineens het richtings roer!
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou dan er niet in mijn ééntje aan beginnen als ik jou was.

    Dit commentaar werd u aangeboden door iemand die op 12-jarige leeftijd met de multimeter van zijn oom wilde meten hoeveel stroom er uit een 220Volt wandcontactdoos komt. Na dat debacle heb ik maar besloten van elektrotechniek mijn vak te maken :)
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Van een voeding voor een autoradio moet je niet verwachten, dat deze veel vermogen kan leveren.
    Als niet-elektrieker is het - zoals anderen al hebben gezegd - niet erg verstandig om zelf wat te gaan uitproberen. Het voorbeeld van Ron is al door velen in een of andere vorm nagevolgd ( :oops: ) en is beslist af te raden: door schande wijs worden is niet zo erg, met schade wijs worden levert in dit geval echter een onuitwisbare herinnering in een mensenleven...
    Mogelijk kunnen we aan de hand van de eindtransistoren een indicatie geven hoeveel stroom deze voeding kan leveren. Dit moeten tamelijk grote dingen zijn met 3 aansluitpootjes, waarschijnlijk tegen een koelprofiel of anders tegen de behuizing gemonteerd. Zilverkleurige hebben als regel een type-aanduiding als 2N3055, zwarte hebben meestal een aanduiding als BD... of TIP... Zit er helemaal niets tegen een koelplaat of tegen de behuizing, dan is het een erg kleine voeding en zou ik er helemaal niet aan beginnen.
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Ik zal dan maar eens "voorzichtig" het boeltje opendraaien, en vooral de stekker eerst uit het stopcontact halen. Ik heb al 'n kapsel als Ron, de jonge electroguru, en dat kan er alleen maar op verergeren (mijn eigen haardosje bedoel ik) :D

    En verder ben ik niet nieuwsgierig genoeg om verdere experimenten uit te halen. Zal verslag uitbrengen na nader veldwerk. Bedankt alvast allen. :thumbsup:
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Alleen kijken naar de transistoren vind ik een slechte indicatie, zo heb ik thuis bv nog een regelbare voeding van een eindexamenproject die tot 3A kan hebben maar wel 4x een 3055 heeft wat volgens de specs van de torren 60A aan zou moeten kunnen.....

    Mogelijk staat er iets op de transformator gedrukt en op de brugcel, dan heb je al een aardige indicatie.....
     
  11. Guest

    Guest Guest

    ik heb de boel dan maar opengemaakt, en er steekt een velleman kitje in, en volgens de site kan ik er 1.5 A. max uithalen.
    Deze ga ik dus maar niet echt gebruiken om een lader aan te sturen.
    Allen heerlijk bedankt overigens.
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, een voeding is geen belasting, je kunt niet zomaar een amperage van een voeding meten.....
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Voeding onder belasting natuurlijk.
    Bij kortsluitvaste voeding gewoon kortsluiten. Dan loopt de maximale stroom.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is lang niet altijd waar Harold. Er zijn heel veel voedingen die, om de voeding te beveiligen, "terugschakekelen" naar een veel lagere stroom als hij kortgesloten wordt. Ik heb een prachtige voeding die 30V bij 10Amp kan leveren. Als je hem kort sluit loopt er heel even 13Amp waarna hij terug regelt naar ongeveer 0,8Amp!!!! Dit duurt slechts 20usec. (0,00002 sec.)
     
  16. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Het schijnt dat sommigen de berichten niet goed lezen, want dat heb ik al reeds eerder in mijn eerste reactie weergegeven.

    Groetjes Hans.
     

Deel Deze Pagina