Hoe modelvliegtuigen te printen

Discussie in '3D Printen' gestart door wubbo, 22 feb 2018.

  1. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Ik wil het ook 's gaan proberen.
    Maar met welk materiaal printen jullie, PLA, ABS Petg?
    welke wanddikte gebruiken jullie.
    En infill, 10% of zo of helemaal niet.

    Is er b.v. een Cura of slic3r profiel beschikbaar.

    Ik heb een Geeetech Giantarm D200 printer

    gr Wubbo
     
  2. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  3. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Wubbo,

    Ik print met enige regelmaat een vliegtuig. Alle modellen die ik maak zijn van 3Dlabprint. Zij maken echt leuke toestellen en vliegen goed.

    Zij adviseren om te printen met PLA. Hiermee heb je minder kans op warping, wat vooral bij de vleugels een probleem kan zijn, en is goed te verlijmen.
    Infill wordt niet gebruikt en part cooling is ook niet aan te raden i.v.m. hechting van de lagen onderling.

    Op thingiverse.com kun je proef delen vinden van de vleugels, zo kun je testen of je printer geschikt is voor de behoorlijk complexe modellen waarbij de dunne wand i.c.m. de vele retractios problemen kan geven. Dit uit zich dan in underextusion bij de start van een layer.

    Als je de vleugel goed kunt maken, gaat de rest ook. Mijn ervaring is dat dat het lastigste is om te maken.

    Een profiel voor Cura wat zou moeten werken voor een Prusa i3 kan ik je wel sturen via de mail. Het minimale bouwvolume wat je nodig hebt is op een enkele uitzondering na 190*190*190. De kleine spit kun je maken met een bouwvolume van 150*150*150.

    Zelf werk ik met Simplify3D dit werkt perfect om de modellen van 3Dlabprint te slicen.

    Groet,
    Coen
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
  5. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    P.s. de P51 heeft een "air intake" onder de vleugel, weet niet of dat zo handig is gemaakt door de mannen van 3Dlabprint i.v.m. buiklanding van het toestel. Wellicht iets om rekening mee te houden als je een model van hen aan wil gaan schaffen.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979

Deel Deze Pagina