Hoe moet ik mijn Lipo opladen?

• Topicstarter Topicstarter BanditNL
  • Startdatum Startdatum
B

BanditNL

Guest
Hallo allemaal,

Precies een week geleden heb ik een gloednieuwe Esky Honey Bee King II gekocht;
Een paar dagen geleden tijdens het laden van de Lipo ging deze ineens bol staan!
Via dit forum leerde ik dat deze Lipo 'overleden' was en heb direct de
leverancier een email gestuurd; Niet veel later kreeg ik bericht dat ik een
nieuwe Lipo bij hem op mocht halen.

Dat heb ik vanmiddag gedaan; Dit keer heb ik de Lipo met de lader recht
voor m'n neus neergelegd en er voor de zekerheid een stopwatch bij gehouden ..

De formule zou zijn: 1000mAh van de accu gedeeld door 800mAh van de
lader = 1,25 ofwel één uur en een kwartier om de accu vol te laden, toch?

Na dat ene uur en een kwartier gaf de lader nog niet aan dat de accu vol
was, maar ik heb wel de accu van de lader afgehaald.. (bang voor kapot laden)
De accu voelde helemaal niet warm aan, wat volgens de handleiding zou
moeten gebeuren als de accu bijna vol is..

Hierna heb ik de accu in de helicopter gedaan en ben buiten gaan testen;
Vrijwel direct na het op toeren brengen van de rotor, viel het vermogen weg,
wat zou moeten betekenen dat de accu bijna leeg is .. Ik heb dan ook de
accu weer afgekoppeld en ben ongedane zaken naar binnen gegaan.

Toen ik binnen de accu uit de helicopter wilde halen, zat deze strak in de
houder, terwijl deze normaal een aantal milimeters over had!

De gloednieuwe accu was WEER dik geworden! :confused: Dit keer niet tijdens het
laden, maar nu terwijl deze in de helicopter zat!

Waar kan het probleem nu zitten!? Ik snap er helemaal niks meer van ...

Ik heb direct met de verkoper gebeld en die stelde voor om zowel de Lipo
als de accu om te komen ruilen; Ik hier heel voorzichtig op voorgesteld om
de complete helicopter voor garantie aan te bieden en een hele nieuwe op
te komen halen; De verkoper ging hiermee akkoord! :D (DANK U RC-PLAZA!)

Maar nu zit ik hier met een gloednieuwe Esky Honey Bee King II en ik durf
niet eens de Lipo op te laden ... :roll:

Zouden jullie mij een duidelijke 'walkthrough' kunnen/willen geven van hoe
ik tewerk moet gaan .. ? Moet ik eerst de Lipo die nog nieuw in de verpakking
zit in de helicopter doen en hem leeg vliegen en dan pas op laden? Of moet
ik direct de Lipo eerst opladen voordat ik er ook maar iets mee doe?

En bestaat er een juiste volgorde van aansluiten? Er zit een aparte adapter
bij die in het stopcontact moet; Deze adapter moet aangesloten worden
op de lader zelf, en de Lipo moet vervolgens weer op de lader aangesloten
worden; Kan hier nog iets fout gaan tijdens het aansluiten?

Ik hoop dat jullie mij ofwel een beetje gerust kunnen stellen, ofwel een juiste
beschrijving kunnen/willen geven van hoe tewerk te gaan, want met een
3e Lipo binnen een week gaat een beginneling aan zichzelf twijfelen..

De onvolledige en soms zelfs onjuiste handleiding van Esky is hier ook wel debet aan.

Groetjes en alvast bedankt,

Bandit (had een weekend oefenen gepland)

Als allereerste de lipo opladen.
Daarvoor plug je de adapter in het lichtnet zodat daar spanning op staat, dan de lader aansluiten en eventueel instellen op de juiste waardes en dan pas de lipo aansluiten.

Nooit, maar dan ook nooit de lipo ergens aangesloten laten zonder dat het spul aan staat. Dus als de lader los is van de adapter dan mag daar geen lipo aan hangen. Dit zelfde geld voor het toestel. Als de schakelaar van de ontvanger op uit staat moet ook direct de lipo los gehaald worden.

Maar maak eens foto"s van jou lader en lipo en ook van de helie met de regelaar en de motor zodat we meer kunnen zien.

Bedankt voor jouw antwoord!

Hier volgen een paar close-ups van de lader, lipo, adapter, motor en regelaar:

Links de adapter, in het midden de lader en rechts de Lipo:
EskyHoneyBeeKingII021.jpg

De 6 kanaals ontvanger:
EskyHoneyBeeKingII029.jpg

De motor:
EskyHoneyBeeKingII034.jpg

De regelaar:
EskyHoneyBeeKingII036.jpg

Ik heb nu eerst de adapter op het lichtnet aangesloten, vervolgens de lader daarop
aangesloten en vervolgens de Lipo op de lader aangesloten; Direct heb ik ook de
stopwatch er weer bij aangezet op 75 minuten; De Lipo is 1000mAh, de lader laadt
met 800mAh, zoals op de foto's ook te zien is.

Hoelang mag deze Lipo maximaal aan deze lader hangen? 75 Minuten is precies goed, toch?

Groetjes en bedankt,

Bandit

Laatst bewerkt door een moderator:
meten is weten, hoeveel Volt meet je op de aansluitdraden van de lipo gelijk na het laden?

lijkt me een laderprobleem........

Ik heb geen volt meter, helaas ...

De Lipo hangt nog steeds aan de lader en over 3 minuten is de 75 minuten voorbij ..
De lader geeft nog steeds aan dat er geladen word (groene lampje knippert) en veel
verder dan 75 minuten wil ik niet gaan ..

Kan het kwaad met een niet vol geladen Lipo te gaan vliegen?

Bandit :(

--edit--

Na bijna 95 minuten heb ik de Lipo van de lader gehaald..
De Lipo was nog steeds niet warm en ook knipperde het
groene lampje nog dat de Lipo geladen werd....

--edit--

En indien de balancer is aangesloten , kan het niet gewoon zo zijn dat de balancer nog druk bezig is :?:

Hou er ook rekening mee dat de laadstroom als het goed is langzaam terug loopt naar mate de accu voller raakt.

De 800Mah laadstroom zou op die manier (normaal gesproken) gedurende de eerste 70~80% :confused: zo ongeveer geloof ik lopen , daarna loopt de stroom langzaam terug om het voltage op het juiste constante niveau te houden.

Door het teruglopen van de laadstroom gaat de laadtijd uiteraard omhoog als je ook die laatste 20% erin wil hebben.

Mijn advies; bespaar niet op je lader, balancer en lipo's,
Koop een goede lipo lader ( liefst computer gestuurd ) en met ingebouwde balancer. Je zal zien dat je er veel meer plezier mee hebt!

En wat betreft het vliegen met een niet volle lipo, het kan maar ik zou het afraden. je wilt optimaal vliegen en dus niet gaan wachten wanneer je heli van zelf naar beneden komt ( zonder dat jij er iets aan kan doen) tenzij je precies weet wat je vliegtijd is.

Gr

Bij de EK2-0851 laadt je via de "balancer" connector.
't lijkt erop dat er helemaal geen laadstroom gaat lopen....

toch iemand vinden met een multimetertje.......

Zolang als dat groene lichtje knippert wordt er geladen/gebalanceerd. Jou rekenvoorbeeld klopt in theorie wel, maar als je via een balancer laad dan kan daar verschil in zitten. Je moet ook rekening houden met laadverliezen.
Je lipo mag niet warm worden tijdens het laden, als dat gebeurt dan zit er iets niet goed.

Dit ladertje heb ik nu ook, maar wel van een ander merk. Hier werkt het perfect en zonder problemen. Daar waar mijn kleine duurdere lipoladers (Etec Apache laders) de cellen niet meer herkennen doet deze het wel. Wel maakt hij tijdens het laadproces een heel felle pieptoon Als de accu vol is dan is die toon ook weg.

En als laatste die multmeter is voor electro vliegen toch wel een must en onmisbaar, eventueel dan nog een goede amperemeter en je bent helemal uptodate.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Nog weer even doorvragen dan: Zoals gezegd heb ik gisteren na 95 minuten laden de
Lipo van de lader gehaald; Als ik hem nu weer aansluit, gaat de lader dan door met laden,
of begint ie 'domweg' opnieuw te laden? Bestaat er nu het risico dat de lader de Lipo
stuk laadt?

Dat de laadstroom steeds minder werd wist ik nog niet; Enig idee hoeveel minder dit
word? Na hoeveel minuten laden zou de het groene lampje écht moeten gaan branden
om aan te geven dat de Lipo vol is?

Toch maar eens zien dat ik zo'n multimetertje ergens fix ...

Groetjes en nogmaals weer bedankt,

Bandit

De lader meet eerst de celspaningen en gaat door met laden (zo werkt de GA-003 en deze lijkt me dezelfde) totdat 1 van de 3 cellen 4.21V heeft bereikt (ook al is een andere cell nog maar 4.10V dan stopt deze lader toch).
Deze lader/balancer is dus veilig maar verre van efficient....

Je kunt de lipo dan ook in willekeurige laadtoestand weer gaan opladen.....

Waarom het groene lampje niet gaat branden is mij een raadsel, de laadunit zal wel kaduuk zijn......

mvg, Z

Omdat ik je lader niet ken kan ik alleen in algemene bewoordingen proberen je verder te helpen.
Er zijn twee hoofdgroepen LiPo-laders. Het ene type laadt via de accu-aansluitingen en balanceert via de balancerkabel. Tijdens het laden moeten beide verbindingen zijn aangesloten. De eenvoudiger LiPo-laders laden én balanceren via de banceraansluiting.

De laadstroom start meestal met de maximale waarde. Als de accu voor zo'n 80% geladen is gaat de laadstroom teruglopen. In theorie naar 0, maar omdat laden met hele kleine stromen weinig capaciteit toevoegd, beeindigen de meeste laders het laadproces wanneer een bepaalde minimale laadstroom is bereikt. Wanneer een accu vol is en wanneer de laadstroom terug begint te lopen is niet te voorspellen. Het hangt af van de mate van ontlading, de kwaliteit van de cellen, de lader en nog veel meer.

Een LiPo wordt tijden het laden nauwelijks warm. De temperatuur stijging beperkt zich tot enkele graden. Als je een LiPo van 1000 mAh laardt met een maximale laadstroom van 800 mA zou het me niet verbazen als de laadtijd van een lege LiPo tussen de 75 en 90 minuten ligt.
Je moet in geen geval de nieuwe, ongeladen accu in je helicopter plaatsen en leegvliegen. Afhankelijk van het type regelaar zou de onvolledig geladen accu herkend kunnen worden als een tweecellig pakket. De afschakelspanning wordt dan te laag ingesteld en daar kunnen LiPo's heel slecht tegen.

Wat een nieuw aan te schaffen multimeter betreft, als je de spanning van een LiPo-cel wilt gaan meten heb je een kwalitatief goede meter nodig. Balancers houden de spanning van de cellen vaak gelijk binnen 0,005 Volt. Goedkope universeelmeters geven in het spanningsbereik tot 20 Volt vaak slechts twee decimalen weer. Dat is te weinig om de spanning van LiPo'goed te beoordelen en dan zullen we het maar niet over de tolerantie hebben.

Laatst bewerkt:
Op goed geluk toch maar de Lipo weer aan de lader gehangen met de stopwatch erbij;
Ondertussen heb ik de handleiding van deze Lipo-lader ook gevonden:

http://www.twf-sz.com/english/download/manual/EK2-0851.pdf

Uit de handleiding begrijp ik dat deze 'effectief' met 750mAh laadt..
Bovendien word er aangegeven dat het laden niet langer dan 120 minuten mag duren.

Ondertussen is zowaar het groene lampje gaan branden! Exact 25 minuten heeft dat
geduurd, wat bij elkaar dus ook precies op 120 minuten laden komt . . .

Nu ga ik eerst m'n 2e King II afbouwen en controleren, en dan hoop ik vandaag nog
1 of 2 keer te kunnen oefenen..

Nogmaals weer bedankt allemaal voor de nuttige info, en mocht ik weer meer vragen
hebben, dan meld ik me hier wel weer :)

Groetjes,

Bandit

Bandit,

Ik zie dat je veel over minuten spreekt.
Is jou duidelijk dat de lader automatisch afslaat? Je laad dus niet op "tijd".

Een ander punt:
Dit soort cellen laad je met constant current,constant voltage (CCCV).
Dat komt er op neer dat je in het begin de ingestelde laadstroom hebt ("constant current" 750 of 800 mAh), maar zodra de eindspanning is bereikt ("constant voltage)", danis de accu ca. 80% vol en neemt de stroom af tot de accu helemaal vol is.
De eerste 80% duurt een uur. De laatste 20% duurt ook een uur.
Als je haast hebt trek je na een uur de accu eraf en ga je vliegen.

Voor ladere met een beeldscherm: Zodra je ziet dat eindspaning is bereikt (4.2V per cel) EN de laadstroom afneemt, weet je zeker dat de accu 80% vol is.

Vanmiddag weer geoefend tot de rotorsnelheid minder werd, de Lipo laten afkoelen en
weer aan de lader gezet; Hij zit er nu gewoon dik twee en een half uur achter en de
lader is nog steeds niet klaar ...

Zou ik 'bij wijze van spreken' de Lipo de hele nacht aan de lader kunnen laten zitten,
omdat de lader toch automatisch afslaat ... ?

Groetjes,

Bandit

Omdat meten weten is, heb je de laadstroom al eens gemeten? Dat moet heel veel kunnnen verklaren.

Koop aub een goede lader met balancer, en zet zolang je geen goede lader hebt een bak met zout water erbij, want mij is bijna het zelfde overkomen, de accu begon bol testaan tijdens en te sissen tijdens het laden.
Ik ben toen naar de winkel gegaan voor een nieuwe accu en hij vertelde mij dat ik HEEL VEEL geluk heb gehad dat hij niet is gaan ontbranden, en hij vertelde mij dat de enigste manier om een brandende lipo batterij teblussen was met zout water, anders word het alleen maar erger.
En nu ben ik tijdens het laden altijd in de buurt, terwijl ik toch een robbe lader met balancer heb, koste me ongeveer 100 euries en je kunt er praktisch alles me laden, en robbe heeft tegenwoordig ook verloop stukjes omdat niet alle balance stekkertjes passen.

M.v.g
Maarten

Vanmiddag weer geoefend tot de rotorsnelheid minder werd, de Lipo laten afkoelen en
weer aan de lader gezet; Hij zit er nu gewoon dik twee en een half uur achter en de

Zou ik 'bij wijze van spreken' de Lipo de hele nacht aan de lader kunnen laten zitten,

Groetjes,

Bandit
2 dingen zijn nu wel duidelijk.
1 De lader werkt niet goed.
2 Je snapt nog niet dat je de stopwatch ver weg moet leggen omdat tijd helemaal niets zegt over hoe ver je lipo geladen is en daarvoor in de plaats een universeelmeter moet aansluiten om de lipo spanning te meten.
Dus nee nooit een lipo snachts aan de lader laten hangen.
Jij weet niet en wij ook niet hoe ver je lipo geladen is zonder spannings meting.
Zolang je de goede spullen niet hebt blijf je de lipos opblazen en dat kost meer als een goede lader en universeelmeter.;)
PS Begin maar met dit goed te bestuderen.
informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen

Groetjes,

Bandit

Bandit,
Ik heb met belangstelling je draadje gelezen..
Zelf heb ook een lader van Esky + de orginele LIPO van Esky gebruikt.
Bij mij ging het groene LEDje altijd aan en in de regel ging ze uit na 80 minuten... Het LEDje knipert dan heel af en toe.

- Je schrijft dat je stopt op het moment dat de rotor snelheid afneemt! Volgens mij ben je dan al te laat, de standaard ESC voor de Brushed motor heeft geen lipo cut!
Accu's die te ver ontladen worden gaan in de regel kaduuuuuuk!
Je bent erg met timing bezig, koop een eierwekker bij de blokker (1,99 Euro) en stel daar mee je vliegtijd in.. de 1000mA 10C accu 6 a 7 minuten maximaal.
Verder zoals vele al geschreven hebben... probeer te investeren in een goede LIPO lader en balancer... Uiteindelijk heb ik dat ook moeten doen omdat de Esky lader de cellen met wel 20mV verschil oplaad... niks balanceren dus. Leuk om mee te starten maar daar blijft het wel bij.
Zeker als je met grotere cellen wil gaan vliegen is een goede lader een must.

suc6

Frans

Back