Hoe ouder hoe gekker

Discussie in 'Beginners' gestart door WillydeWoofer, 25 apr 2015.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen,

    De afgelopen winter ging ik kijken voor een kleine drone. Ik heb nu een Multiplex EasyCub, een You Can Fly, een Trojan T28 en een nieuwe Spektrum DX6. Veel gekker moet het niet worden:).
    Na 20 jaar slotracen met wingcars (85km/uur) wil ik nu de lucht in. Ik ben in december meteen begonnen met het oefenen op een Phoenix vliegsimulator. Dat heeft me zeker al een paar vliegtuigen bespaard.
    Vervolgens lid geworden van een vliegclub hier in de buurt, waar ik inmiddels de eerste 5 lessen heb gehad.
    Pech: tijdens een vlucht bleef de servo van het hoogteroer hangen en de eerste crash was een feit. De hele voorkant ligt er nu af.
    Een dag later k0cht ik een You Can Fly van iemand, die hem zelf al een keer de grond in geboord heeft. Of te wel, er zijn nu twee neuzen te repareren. Met 2-componenten secondenlijm zit het e.e.a. al weer in elkaar, maar er moet nog wat verstevigd worden aan de constructie. Als leek zou ik denken, dat een paar buigzame houten plaatjes en een soort van vullende lijm uitkomst kunnen bieden.
    Mijn eerste vraag aan jullie is: welke spullen kan ik daarvoor het best gebruiken?
    De tweede vraag: In zijn algemeenheid krijg ik veel (goed bedoelde) verschillende adviezen. Is dat gebruikelijk in de rc-wereld en wat moet je daar als oude beginner mee?
    Op voorhand bedankt voor jullie hulp.

    Wil
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Vraag aan tien vissers hoe je het beste een karper kan vangen. Vraag aan een groep (kunst)schilders hoe je een vaas met bloemen moet schilderen. Vraag aan tien bakkers hoe je een mooie taart maakt. Vraag een stel metselaars hoe je een muur moet metselen. Vraag een congres van bloemisten hoe je een bos bloemen moet schikken. Moet ik nog meer voorbeelden geven?? Zoveel "deskundigen" zoveel meningen. ;);)

    Zo is het dus ook bij modelbouwers en vliegers. Je kan het beste naar je eigen club gaan en je daar op richten. Als je het op "hun" manier doet kunnen ze je helpen als er iets mis dreigt te gaan. Staat "hun" aanpak je niet aan dan kan je misschien beter naar een andere club gaan. :oops: Maar weest er wel op voorbereid dat je daar ook weer meerdere meningen en ideeën zal tegenkomen.
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hi Wil,

    Welkom in de wondere wereld van het modelvliegen. Iedere hobbyist heeft zo z'n eigen maniertjes om met dingen om te gaan. Met name als het over complexere zaken als LiPo accu's gaat leven er veel misverstanden en zul je veel uiteenlopende meningen horen. Ook op constructie gebied zal je daar veel tegenaan lopen. Meerdere wegen leiden naar Rome....

    Post eens een paar foto's van de probleem plekken, dan zul je ook hier op het forum verschillende oplossingen horen. Zelf werk ik op schuimkistjes graag met stroken glasvezel tape. Daarmee kan je snel en gericht wat stijfheid toevoegen die ook weer makkelijk te verwijderen is.

    Succes met vliegen!
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor jullie warme welkomstwoorden :).
    Verschillende meningen zullen er altijd blijven. Ik denk dat het ook goed is, om over verschillende "oplossingen" na te denken. Voor mij is het ook een leerproces.
    Ik zal straks een paar foto's maken van de schade(s), in de hoop dat jullie niet al te schrikachtig zijn aangelegd :D.
    Vanochtend op internet viel mijn oog op "glasvezeldoek" en "Alabastine easy super vuller". Kan ik daar een constructie mee versterken? Bij de vliegclub adviseerde iemand te verstevigen met een plaatje hout. Ik zoek iets wat flexibel aan te brengen is en daarna hecht aan het epo. Ik vond ook nog iets over buigbaar houtfineer!?

    Wil
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gisteren was ik op een Beurs/Vliegshow in Duitsland. Herr Staufenbiel zei, dat als ik dit jaar flink oefen, ik volgend jaar een mooie snelle racer bij hem mag komen komen. Netter Mann, die meneer Staufenbiel. Je kunt trouwens ook langzaam vliegen met een snel toestel, zoals de Mini-Hawk. Dit toestel is wereldwijd onder 5 verschillende namen te koop.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb gekocht Bison Polymax HighTack. Is dat een epoxy om delen te verstevigen? Moet er nog een glasmatje bij?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff opletten.. de you can fly is van schuim als ik mij niet vergis..
    veel schuimsoorten zijn chemisch wat gevoelig. Zeker wanneer je gaat lijmen geen onbelangrijk dingetje..

    heb zelf al meerdere keren gehad dat ik in plaats van 2 dingen vastplakte, een nieuw gat had gemaakt.
    Graag voor je gaat lijmen, even op een onbespied en onbelangrijk deel van het vliegtuig met een klein beetje lijm testen of de lijm het schuim niet opvreet.

    qua reparatie.
    tja. hoe ver is de neus heen?
    complete rebuild?
    motorschot nog heel?
    als het alleen cosmetisch is, kun je een simpel stuk schuim in model boetseren en erop plakken.
    gaat het ook om constructief werk, zul je ff verder moeten kijken.
    de motormount is redelijk belangrijk, die moet vast aan de romp zitten. evt met hout, carbon stokken, glasmat etc.
    als hout pak je balsa.. evt vuren oid voor de constructief zeer belangrijke plekken.

    foto's helpen wel heel erg als je wat gerichter advies wilt..
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb een losse neus (het vliegtuig) en een neus die verstevigd moet worden.
    Ik zal proberen een foto te plaatsen (niet mijn sterkste punt).
    Goede tip om eerst een stukje te proberen. De motorbevestiging is bij beide toestellen nog in orde. Bij een wil ik die verstevigen.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als de motorsteun in orde is, verwacht ik een puur cosmetische ingreep.
    Eigenlijk hoef je niet eens te stoppen met vliegen....

    Verstevigen,paar stukken hout in de romp lijmen,
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanochtend heb ik met een oud collega, handvaardigheid leraar, die zelf ook vliegt het toestel gerepareerd. Secondenlijm met versneller deed al wonderen. Verder alles inwendig beter ingedeeld. En weer een heleboel geleerd.
    Met dit toestel ga ik alvast leren opstijgen en landen. Met de You Can Fly de mooie bochten. Verder kunnen de zenders van de instructeurs nu gekoppeld worden met die van mij. Er komt een beetje schot in de zaak. Ik hoop deze zomer nog het brevet te halen. Nu is iedereen weer op de hoogte.
    Bij Modelmaniac heb ik twee componenten epoxy besteld voor wat heftigere reparaties. Morgen een opbergbox kopen.
    Leuke hobby overigens.
    Er hoeft nu nog maar 1 ding te gebeuren: oefenen, oefenen en nog eens .......
     

Deel Deze Pagina