hoe plooi je depron???

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door firefox309, 4 dec 2008.

  1. firefox309

    firefox309 Guest

    ik ben nu een zelfontwerp van een vliegende vleugel aant maken.... maar de vleugel is wat getorst... (gedraaid en krom)

    hoe krijg je depron mooi gevormd? met hitte? of hoe doe je dat???

    kwil trug een mooi profiel creeeren, en een rechte achterlijst.

    hoe doe je dit best???

    want kwil de 2 vleugels zo snel mogelijk aan elkaar lijmen ;)

    (mss om rekening mee te houden)
    kheb er een vuurhouten liggertje ingelijmd. dus t mag niet te nat worden.

    graag zo snel mogelijk een oplossing!!! :D
     
  2. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Gladde/glimmende kant aan binnenzijde van bocht, rollen over een bezemsteel of iets dergelijks, dan moet het lukken :D
    Depron wil maar in 1 richting goed buigen, dat kun je voelen, als je goed kijkt zie je vezels lopen, die moeten dan parallel aan je bezemsteel lopen, dan gaat het het beste! :yes:

    Kijk anders eens in dit topic, daar staat het wat meer uitgebreid omschreven!!! :idea:

    Succes! 8)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    er moet een draadje zijn met een delta [wing]

    je plakt plakband over het gedeelte wat je rond moet buigen
    aan de binen kant strijk je met een vork hard over het depron
    zodat je groeven in je depron zien,,dacht wel 1,5 mm diep
    effe testen hoeveel sporen je moet maken in je depron
    dan buigen
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Maar die groeven met de vork blijf je zien, ik ben voor de bezemsteel methode.
    Idd rekening houden met de vezelrichting.
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    de vleugel is al dichtgelijmd eh... en kheb een span van 80cm PER vleugel! dus met die vork, gaat niet lukken denk ik ;)

    ik had ook niet gekeken naar de gladde kant, maar deze zitten blijkbaar aan de buitenkant van de vleugel!

    als je die zo over een bezemsteel rolt, gaat die depron niet trug plooien????

    het strijken, gaat t niet zonder die groeven??? gewoon plakband.

    de vleugel juist buigen, plakband op zodat deze blijft staan, en dan strijken???
    ik brainstorm maar wat...
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha,
    Bij mijn Auster zat ook een draai in de vleugel. ik heb van alles geprobeerd: verhitten, opspannen en dan verhitten, buigen.....niks helpt als je hem krom gelijmd hebt. Na verloop van tijd keert het weer terug in de oude vorm.
    Enige wat je kunt doen is een nieuwe vleugel bouwen. Of wachten tot je door die kromme vleugel de grond in gaat (door a-symmetrisch overtrekken), zoals ik met mijn auster heb gedaan :)

    In dit draadje kun je wel nalezen wat ik zoal gedaan heb (ook om het te plooien tijdens de bouw)
    eigen-ontwerp-klaar-auster-mk1-140-cm-maidenvideo-pag-5-a
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    kwil, kheb, trug, is het zo verschrikkelijk moeilijk om de taal een beetje te respecteren? Je post komt dan namelijk ook wat serieuzer over. Ergerlijk vind ik dit, pure luiheid, wand met onvermogen om te schrijven of typefouten heeft dit helemaal niets te maken.

    Jou probleem:
    Overnieuw maken. Hier is weinig aan te doen. Met verhitten vliegt de boel gegarandeerd in de fik.
     
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    zwaartepunt

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik zou graag het zwaartepunt willen bepalen (CG) kan iemand mij helpen hoe ik dit bereken, aangezien ik geen plan heb...
     
  9. firefox309

    firefox309 Guest

    over de taal respecteren?? ik denk da iedereen me begrijpt.

    zelf maak je typfouten, en dus lees jij je boel ook niet na.

    "wand met onvermogen"

    "Jou probleem:"

    kzou dus maar gewoon meer je best doen om men spraak niet af te breken, ik ben gene nederlander maar een belg.
    die praten nu eenmaal anders. en dit is totaal ingeburgerd bij ons. dus kheb hier verder niks meer aan toe te voegen.

    ik stel hier een vraag en verwacht alleen een antwoord. geen preek.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hee,
    "kheb" en "kzou" etc. is volgens mij ook in België niet echt wat je op school leert.
    In plaats van zo te blazen zou je ook de forumregels kunnen respecteren.
    "Gebruik gewone nederlandse taal, geen turbotaal of andere populaire uitingen.... Veel gebruikers/modelbouwers hier komen niet dagelijks op ander-soortige forums en zijn derhalve niet bekend met turbotaal, houdt hier rekening mee."

    Voor je zwaartepunt zijn er prima online CG calculators. Even wat Googelen en zoeken tot je er één hebt voor een vliegende vleugel. Ook hier op het forum is wel te vinden hoe je het uit kunt rekenen maar dan moet je even de zoekfunctie gebruiken.
    Heb je nog wat aan mijn voorgaande reactie trouwens?

    Succes
    Arjan
     
  11. firefox309

    firefox309 Guest

    ik heb t eigenlijk bijna helemaal weggekregen toen ik de 2 helften tegen elkaar lijmde.... nu heb ik alleen nog in de achterlijst een knik zitten... naar beneden.

    ik denk dat ik de kleine oneffenheden er wel uitkrijg door, als ik ga verstevigen met ducktape, ineens mooi recht te plooien en dan pas ducktape er over.

    bij de dizzy is dat ook goed gelukt. die is nog steeds mooi vlak.

    het is een half simmetrisch profiel, dus ik neem aan dat kleine foutjes niet zo dramatisch zijn in het vlieggedrag???
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat bedoel je met een knik naar beneden?
     
  13. firefox309

    firefox309 Guest

    hoe noemen jullie dat??
    zo een slag in de vleugel.

    en doorzakking in het midden... maar dat is alleen aan de achterlijst. vooraan aan het profiel zie je er niets van. alleen vanachter zie je dat hij doorgezakt is.
     
  14. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    geluk dat die friezen typen kunnen

    verstaan doe je ze niet
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Op de site die ik je al eerder heb gegeven:
    Jomari - Onlineshop
    kan je, behalve een boel tekeningen van depron modellen, ook meerdere bouwwijzen van depron vleugels zien. Had je een knik gescheeld... nu te laat, tenzij je 'm overnieuw wil bouwen.
    Een knik in de achterlijst beïnvloedt het vlieggedrag méér dan in de voorlijst. Ik neem aan dat er nog elevons aan moeten... als je die nou van 2mm balsa maakt, dan kunnen ze misschien meteen je achterlijst recht houden?

    Als ik de posts van Firefox lees dan hoor ik in mijn hoofd de Vlaamse uitspraak erbij. Ik vind dat eigenlijk wel leuk. Ik heb geen moeite te begrijpen wat-ie bedoelt (op een enkele uitzondering na); en tja, als ik me eraan zou ergeren, dan zette ik hem wel op mijn Ignore-lijst... (staat nog niemand op, wie wil?)
    Hij is af en toe behoorlijk eigenwijs, en dat weet-ie zelf denk ik ook wel... :hammer::hammer:
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar hij luistert wel :)

    Over die knik; je kunt het toestel dan strakt met de elevons uittrimmen maar....dan krijg je bij langzaam vliegen a-symmetrie en daaraan is mijn Auster overleden :(
    Recht bouwen is absoluut noodzaak.
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    @Bdoets

    zo koppig als ne steenezel... maaaaaarrr kheb nog iets tof gevonden... carbon latjes van 3mm op 0,5mm

    als ik die nu eens over de achterlijst lijm.???

    zou ik dan alles oplossen??? dat moet toch alles mooi recht trekken, want echt plooien doen ze niet ;) en zo dik en zwaar is dat niet!

    dan hoef ik al geen balsa te gebruiken om het te corrigeren.



    ik wou men servos inbouwen, maar men zender heeft leeggelopen, en der is een cel stuk denk ik.

    maar morgen weet ik meer... al een geluk dat ik nog een nieuwe 2,4ghz zender heb... alles rap ingesteld in die zender ;)
    zodat ik morgen toch nog naar de helling kan.


    wat denken jullie van t model van men vleugeltje?
     
  18. filipbriers

    filipbriers Guest

    Ik zeg altijd wie niet typt kan zeker geen fouten maken en voor mij zijn fouten nog altijd menselijk raar volkje die nederlanders maar zolang we elkaar maar verstaan in goede en slechte dagen ahhahahahaahah
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    kvin ( :) ) het een mooi modelletje. Carbon stripje zal geen kwaad kunnen. Vliegen doet het sowieso wel denk ik, het is enkel vervelend als je veel trim nodig hebt om rechtdoor te gaan.
    Succes alvast
     
  20. firefox309

    firefox309 Guest

    nja morgen of zondag servokes insteken (als de zender t doet) en dan wingletjes op en zoeken naar t zwaartepunt eh :) want dat moet ik nog zoeken via een berekening.
    maar t zal wel goed komen eh :)

    eerst een paar keer lopen en een secondje loslaten uit de hand... dan zie je al veel eh ;)
    en dan eens gooien...

    maar ik hou jullie op de hoogte.

    grtz uit belgie
     

Deel Deze Pagina