hoe plooi je depron???

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door firefox309, 4 dec 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vliegen zal het wel, de S-slag zorgt voor stabiliteit. Dat wordt dus de verrassing, hoe stabiel het vliegt.
    Succes!
     
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    kheb er zelf ook men bedenkingen bij gekregen nu;)
    weer niet of de S slag int de vleugel voldoende gaat zijn ;)
    ben bang dat vooral int bochten het een koppig vleugeltje wordt omdat de S-slag dan weg is.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is niet zo. Om een bocht in te zetten gebruik je een aileron uitslag; dan is de S-slag even weg bij de buitenvleugel, maar bij de binnenvleugel extra groot (en een pitch afwijking kan alleen maar met 2 vleugels tegelijk...) Eenmaal in de bocht gebruik je nog maar heel weinig aileron.

    Overigens ben ik -na ruim 30 jaar vliegen met deltavliegers- heel recent op het spoor gekomen van een in de aerodynamica toch kennelijk vrij algemeen geaccepteerde theorie die zegt dat bij een gepijlde vleugel zonder wash out, de tippen met een grotere invalshoek vliegen dan de root. Iemand van jullie daarmee bekend? Ik overweeg om er een apart draadje over te beginnen...
     
  4. firefox309

    firefox309 Guest

    wat bedoel je met

    Overigens ben ik -na ruim 30 jaar vliegen met deltavliegers- heel recent op het spoor gekomen van een in de aerodynamica toch kennelijk vrij algemeen geaccepteerde theorie die zegt dat bij een gepijlde vleugel zonder wash out, de tippen met een grotere invalshoek vliegen dan de root.

    wat is een root? :s sorry als ik nu dom overkom maar sommige termen ken k nog niet .

    ik hoop dat het vliegt want ik dacht idd ook dat als je bocht de buitenste elevon stuurt naar een ander profiel, dus de S slag der uit stuurt... en dat vrees ik zowat.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat is het middelste deel van de vleugel; bij jouw vliegende vleugel dus waar de twee helften aan elkaar zitten. (root = wortel, oorsprong).
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest

    ik heb gistere avond even een experiment gedaan. ik weet niet of iemand het al geprobeerd had.

    ik had een fijne laag witte houtlijm aan 2 kanten ingesmeerd van een stukje depron.... en het resultaat wat deze:

    het droogt super mooi en gelijkmatig over de depron plaat... vormt een heel dun laagje dat zich goed hecht aan de plaat.
    ik heb dan een strook van 1cm breed vergeleken met een ongelijmd stuk van 1cm breed en ik kwam tot de cunclusie dat de depron nu bijna 3x zo sterk wordt. (kleine stukjes lood aangehangen en ik moest 3x zoveel lood gebruiken om even fel te buigen dan de niet gelijmde.)


    en ook kan je de laag bij twijfel gewoon heel voorzichtig afpellen en beschadigd je depron niet...

    na 1 kant afgepeld te hebben plooide ik de 3mm depron en mee kwam ik nog op iets leuk uit...

    als je zorgt dat de lijm aan de buitenkant zit kan je de plaat volledig dichtplooien zonder enig barstje of scheurtje te krijgen... perfect dichtgeplooid.

    dus ik weet wat ik volgende keer doe bij het dichtplooien van men vleugel... aan de voorzijde waar de plooi komt men vleugel bedekken met een lijmlaagje.... of misschien wel de hele vleugel...
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Andere mensen doen dat met een strook breed plakband (van dat inpak-plakband bijvoorbeeld). Dan hoef je niet te wachten tot het droog is :)
     
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    da weet ik wel, zo deed ik het ook... maar het is mooier als ge geen lelijke plakband op die rand hebt hangen...

    denk er maar eens over na. als ge u vleugel helemaal insmeert met een superdun laagje. kan vaak veel lichter zijn dan die dikke tape over je hele vleugel.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Oh zo, als je het laat zitten bedoel je. Ja, dat zal met lijm mooier zijn. Maar voor het plooien kun je tijdelijk een strook plakband aanbrengen en na het plooien/verlijmen weer verwijderen.
     
  10. firefox309

    firefox309 Guest

    ja maar het is wel steviger met een de buitenkant een dun laagje... ge krijgt da dus niemeer gebroken :) echt wel tof... zeker eens een keertje zelf ondervinden met een proefstukje :)
     
  11. firefox309

    firefox309 Guest

    ik had men elevons zo ingesmeerd om te proberen... het word een pak stijver maar net niet stijf genoeg denk ik om alle druk te weerstaan.

    maar voor gelijk op de vleugel zelf en op de winglets is dat wel goed te doen.
    dan word alles wat stijver want depron op zich is maar slappe boel ;)



    maar men vleugel is bijna klaar... gistere de elevons gemonteerd. en versterkt over de hele vleugel met tape.

    alleen de stuurstangetjes monteren en dan instellen en het vliegt (hopelijk)

    dan heb ik weer iets leuk voor de helling.
     
  12. filipbriers

    filipbriers Guest

    Maak ze maar goed vast uw ailerons want ik heb gisteren flutter gehad op 6 AILERONS van mijn dr 1 Dit is ook een depron modelletje dat vliegt zeer goed maar het probleem is dat depron niet zo stijf is en het veert enorm ;) ;)
     
  13. firefox309

    firefox309 Guest

    jaja ik doe men best ;)

    donderdag is het test dag... hopelijk staat er een lekkere tegenwind , zo weet ik direct of de elevons genoeg in een S slag omhoog staan ;)

    hopelijk vliegt het ding een beetje. heb vandaag de servo's ingesteld en ook uitgebalanseerd...

    bid voor ons.. bid naar de modelbouwgod!
     
  14. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE

    Dat moet ge mij eens uitleggen hoe ge servo's balanceerd .... da truukske ken ik nog niet. :confused:
     
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    haha nee pipo... typisch een reactie van u... servos ingesteld en toestel uitgebalanseerd...
     
  16. firefox309

    firefox309 Guest

    binne een uur of 2 is het moment aangebroken en weet ik of men vleugel vliegt... zou fijn zijn want ik wil er zaterdag mee vliegen op de helling.

    ik post straks wel hoe het gegaan is.

    ff een leuk weetje. als hij vliegt en je wil em nabouwen.stuur een pm met je emailadres en ik bezorg je de maten.. een plan bestaat er niet van :)

    maar hij was op een goeie 3dagen af. (rustig gebouwd) en nagedacht.
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    hij smeet, hij overschouwde, en hij zag dat het goed was.

    jawel, zijn maiden is gebeurt.

    en het was een succes.

    ik kwam op het plein en voelde een stevige 2 beaufort blazen, en hield de vleugel met het neusje in de wind, en hij zette zit direct horizontaal.

    na een stukje te lopen in de hand voelde ik dat hij omhoog wou.
    de eerst gooi was goed, maar hij stond een beetje te veel up gezet... dus ff 3 tandjes down getrimd... opnieuw gegooid, en toen ging t beter maar moest nog een tandje down gaan (en toen was t goed)


    dan smeet ik om te proberen of hij draaide...
    heel vinnig in het draaien op zijn elevons, dus uitslag had hij genoeg. maar hij zette zijn neus wat omhoog en kiepte weg.. dus ff wat andere instellingen (beetje meer uitslag op zen elevon aan de buitenkant)
    en nu zet hij zijn bocht mooi in...

    ik ben een tevreden man, maar hij wordt zaterdag ingevlogen op de helling, dus dan kan ik pas volledig zien wat hij doet.
    en nog beter afstellen.


    een foto van nu hij volgt als men schat hem sffs op de pc zet... (geen fotos of filmpjes van de maiden, ik was alleen, en had al genoeg aan men hoofd) heb wel zwarte tape op een wit depron toestel ;) maar dat boeit niet... vliegen is de top preoriteit!


    ps: iemand nog een leuke naam in gedachte???
    ik was gekomen tot: -Falcon wing
    -falcon hill
     

Deel Deze Pagina