Ik heb een vraag over het laten scharnieren van rol/hoogte/zijroeren. Ik heb een E-trainer Zabarak met een gebrekkige handleiding die ik met moeite kan ontcijferen. Het volgende wordt gezegd over het 'hingen'van de roeren: 1. roer lossnijden van stabilo/vleugel 2. plat neerleggen en een 1mm spacer tussen roer en stab./vleugel. 3. aanbrengen van doorzichtig plakband bijv. Scotch Magic (??)over stab/vleug. en roer 3. dik stuk papier aanbrengen en roer hieroverheen klappen (roer ligt dus op stab./vleugel met papier ertussen, waarschijnlijk om die 1 mm speling 'vrij' te leggen 4. stukjes tape maken van 25mm x 8mm en deze met tussenruimtes aan de andere zijde plakken en zorgen dat deze contact maken met die 1 mm plakband van stap 3. 5. scharnier is klaar - Klopt mijn interpretatie van het maken van scharnieren :?: - In plaats van die loss stukjes aan de ene zijde is het niet makkelijker/steviger als hier ook een plakband strip over het roer en stab/vleug. komt :?: - Zijn er nog andere suggesties voor het laten scharnieren van roeren of is de hierboven beschreven methode goed genoeg :?:
als de roeren en lijsten van massief balsa zijn en geen gefineerd piepschuim kan je misschien beter ca scharnieren gebruiken. snel en gemakkelijk en oerstevig. beter dan een reepje plakband
Kijkend bij Conrad naar dit model ( komt 'ie daar vandaan ? ), zie dat het om een model zou gaan van 1,52m spanwijdte, 1,12m lengte en een speed 600 motor. Dan zou ik zeker "goed" scharniertape nemen. Scotch tape kan ook goed zijn, maar ik zou geen risico nemen en iets meer op veilig gaan. @Gerard Het gaat om een hout-naar-hout verbinding (lijkt tenminste wel zo op de tekening), maar niet standaard. Ik zal proberen het uit te leggen, zie anders de pdf-file die ik als link heb bijgevoegd. Het rudder wordt hier op een zelfde manier bevestigd als het hoogteroer bij andere vliegtuigen. Er zit één lange kant aan, en dus één korte kant i.p.v. volledig symmetrisch. Schematisch dus zo: _ |\ rudder --- _ zou dan de enkele strook tape van boven naar beneden zijn --- zou dan de 3(of meer) korte strookjes moeten zijn. | is einde staartvlak \ is begin van het rudder Ik kan hier helaas niet veel advies overgeven, maar misschien heb ik het duidelijker gemaakt voor een ander. Om 2 lange stroken van boven naar beneden te gebruiken lijkt mij wat gevaarlijker, het risico dat het tape wat minder "grip" heeft lijkt mij aanwezig. Dit voor anderen ter beoordeling. Succes. http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/232998-an-01-de-e-trainer_zabarak.pdf
Plakband is goed voor lichte kisten tot zegmaar 800 gram. Manier is goed. Plakband aan de boven kant zodat het roer nog helemaal naar beneden kan uitslaan, dan helemaal omhoog buigen en de andere kant ook een stukje plakband overheen plakken zodat ze elkaar in het midden op de overgang net raken. Dit als eindresultaat ongeveer PS. Dit is een snel stuntkistje van 600 gram met veeeel power en alle roeren zitten vast met plakband. Zit goed vast hoor
Ik vind die "mistige" Scotch tape niet zo best. Is te stijf en plakt daardoor net even wat minder. Gewone tesa tape laat zich wat beter vastwrijven (ook op depron en piepschuim).
Phoenix je loopt kennelijk tegen dezelfde onduidelijke handleiding aan als ik :lol: Ik heb hem eerst eens op mijn gemak drie keer doorgenomen voordat ik enkele dingen eindelijk begreep. (Het engels is inderdaad niet al te goed, het grappigste vond ik nog wel: "Taste any glue before on the rest of the material" :lol En zo zijn er nog wel meer ongelukkige vertalingen... Ontopic: Zoals hans al zegt hebben de stuuroppervlakken inderdaad geen symmetrische lijst en zou je het imo dus het beste met goede tape kunnen bevestigen. (zou oracover/solarfilm ook kunnen eigenlijk :? Voordeel van deze methode, mits deugdelijk aangebracht is dat je meteen de ruimte tussen de vlakken dicht
Een collega van me had het ook al over Oracover. Dus aan beide zijden een strook Oracover aanbrengen als scharnier en daarna in z'n geheel met Oracover bekleden. Een andere (Aerodynamisch minder mooie) oplossing is het opschroeven van echte (modelbouw)scharnieren. Dan liggen ze op de vleugel en het roer.
Oracover is wel zo makkelijk dan. Moet je hier dan ook die 1 mm speling tussen roer en vleugel aanhouden?
Was al een draadje over jongens! http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=566 Misschien verduidelijken de tekeningen van mottig roofdier halverwege daaro het eea... Zoek ook maar eens op folie scharnieren. Voordelen: geen luchtspleet, krachten verdeeld over hele breedte en makkelijk te maken. Nadelen: .. :?:
Niek, ik heb het topic bekeken en hier staat idd de Oracover methode. Ik begrijp dat het dus niet nodig is om voor het bespannen eerst twee stroken Oracover te plakken?