Hoe stijgen met duikboot ?

Discussie in 'Duikboten' gestart door BigBoat, 12 feb 2006.

  1. BigBoat

    BigBoat Guest

    Ik vraag me af hoe jullie (op)stijgen met een duikboot ?
    Zit er in de boot een pesluchtcylinder die het water uit de balsttanks drukt ?
    Wordt deze tank met bv een fietspomp op druk gebracht of wordt het water dmv een pompje uit de balsttanks gepompd ?
    -
    Nog een vraag, hoe volg je de duikboot onderwater als er niet in een zwembad gevaren wordt ?
    Het lijkt mij dat je al snel het model uit het oog verliest in troebelwater.
    -
    Hoe weet je hoe diep je bent ?
    -
    Werkt de RC nog wel onder water ?
     
  2. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Simplistisch uitgelegd........

    Boot hoort van zichzelf te drijven.
    Hij kan op 2 manieren duiken, 1 is op snelheid, 2 is met ballasttanks.

    Duiken op snelheid, je geeft de boor snelheid je zet de roeren in de "duikstand" en de boot gaat naar beneden.

    Ballasttanks worden volgezogen met water, waardoor de boot zwaarder wordt en daardoor onder gaat.

    In troebel water ga je zo diep dat je hem nog wel kunt zien/volgen.

    Je RC werkt nog wel onder water, alleen met een geminimaliseerd bereik.

    Uiteraard zijn er hier lieden binnen deze forum die het een en ander beter kunnen uitleggen dan mij.

    Ik ben zelf ook net begonnen met deze tak van de RC-hobby.

    PS, goed geschreven voor iemand van 6 :wink:
     
  3. DarkWhite

    DarkWhite Guest

    Er wordt veel voor gekozen om een zuiger te plaatsen, die zich vol zuigt met water om de boot zwaarder te maken, en hem zo te doen zweven onder water (niet zinken!), dan is het verder bijna een vliegtuig hood/laag met je duik roeren en links/rechts met je roer achter.

    Dit is ook direkt de prijzigere oplossing.

    Ook heb je het statish duiken, hierbij heb je eerst een bepaalde snelheid nodig voor de duikroeren genoeg kracht/weerstand leveren om te duiken, voordelen zijn dat je boot standaart drijft, dus gaat er iets mis komt hij (meestal) weer boven drijven omdat hij snelheid verliest, en het is goedkoper
    Nadeel is dat het niet echt realistish is, en je altijd die snelheid minimaal moet houden om onder te blijven.

    Perslucht is wle het meest relaistish, maar meestal niet heel goed te doen, en het kan gevaarlijk zijn
    Als je met lucht werkt, moe je een compressor of iets dergelijks inbouwen, en dan is het grootste probleem dat je misschien 2 hooguit 3 keer je tank leeg kan maken, dus met ene compressor moet je steeds tijdje boven blijven eerst weer druk opbouwen, en anders blijf je pompen.

    Een waterzak met een pomp wordt ook gebruikt, dit is eigenlijk de goedkoopste oplossing voor dynamish duiken (zonder snelheid ook kunnen duiken), maar ook hier zitten antuurlijk weer wat voor en nadelen

    Met gas patronen kan, maar is zeer sterk af te raden
    Er zijn verhalen van een meneer die een lek ha din z'n leiding, boot open maakte en die explodeerde in zijn gezicht door het gas wat in de boot zat.
    Dit is niet iets waar je direkt zin in hebt.
    Andere, niet brandbare gassen wordt erg prijzig, dus dit doen alleen de rijke stinkerds denk ik

    Browse ook eens langs de volgende site, opgericht door leden van dit forum http://www.duikboot-vaargroep.nl
     
  4. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Volgens mij haal je dynamisch en statisch door elkaar heen.
    Statisch is m.b.v. diverse apparatuur en dynamisch is op snelheid.
     
  5. DarkWhite

    DarkWhite Guest

    En daar heb je helemaal gelijk in! excuus !
    *schaam*
     
  6. BigBoat

    BigBoat Guest

    Mannen, bedankt......weer iets wijzer geworden.
    Toch vraag ik me nog steeds af hoever de RC gaat onderwater.....lijkt mij niet meer dan een paar (20 ?) centimeter.
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo BigBoat,
    in gewoon buitenwater kun je tot ongeveer 7 meter, maar dan zie je hem natuurlijk niet meer.
    Dit kun je in Keulen wel doen in de Fuhlingersee.
    Heel helder water en er zijn altijd wel duikers in de buurt.
    In een zwembad wat gereinigd wordt met chloor ben ik tot 5,5 meter diepte geweest met mijn boten zonder probleem.
    Tegenwoordig reinigen ze zwembaden vaak met chloor en zout en dan is het signaal weg bij ongeveer 50 cm.
    In brak water, zoet/zout ongeveer 10 cm, en in zout water 1-2 cm.

    Hein
     

Deel Deze Pagina