hoe twee laders slim aan te sluiten op 1 voeding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jaagpad, 7 feb 2017.

  1. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Ik heb een tweede hyperion super duo 3 kunnen bemachtigen.

    die wil ik beide aansluiten op mn sky Efuel 1200W op 1 gelijkspanning uitgang

    lader kan max 50Amp aan 30V. Hyperion 29V (20A/500W) per kanaal

    (ja ik weet dat deze meerdere uitgangen heeft maar de andere 3 zijn gelimiteerd op 10A)

    ik wil 4 stuks 6S5000mah op 1 S laden, hij valt er toch iedere x uit op een 10A poort als hij pieken te verwerken krijgt, en nee ik wil niet op 0,8S laden. Dus iedere lipo op zijn eigen 'deellader'. Dus geen geklooi met parallelbordjes

    ik heb nu1 lader via de gaatjes (die verschijnen als je de schroefdop open draait) verbonden, de andere met de banaanstekkers. Dat gaat niet super, daar de dop opengedraaid is kunnen banaanstekkers er niet echt goed in

    ik zelf zat te denken aan van die kabelschoenen, maar bij de bouwmateriaalhandel kan ik alleen van die kleintjes vinden.

    coaching gewenst :)
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Neem 4 banaan bussen. Kijk voor veerbeelden op DEZE pagina. Neem 2 rode en 2 zwarte.
    Neem een plaatje triplex van ongeveer 10 x 15cm en ongeveer 5 millimeter dik.
    Neem twee latjes van 2 x 2cm ongeveer 10cm lang.
    Lijm deze latjes aan de (korte) uiteinden van het plaatje triplex.
    Boor 4 gaatjes in het triplex plaatje waar deze banaan bussen netjes in passen en monteer daar de bussen in. Een zwarte en een rode naast elkaar.
    Maak een korte kabel met twee zeer stevige bananenstekkers, bijvoorbeeld DEZE.
    Verbindt de 2 rode banaan bussen met elkaar en soldeer daar een stevige draad aan.
    Doe hetzelfde met de zwarte bussen.
    Monteer een rode banaan stekker aan de draad naar de rode bussen.
    Doe hetzelfde met de draad naar de zwarte bussen.
    Je kan nu de banaan stekkers in de voeding steken en de laders in de banaan bussen.
    Een snellere en nettere oplossing zou ik niet direct kunnen verzinnen.
    Succes.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Simpelste:
    Stukje draad (min 2.5mm2) met een 4mm goudcontact-busje erop gesoldeerd achter de schroefklem vastmaken. Dat als aansluitpunt voor je 2e lader.

    Optie 2 in de categorie simpel:
    4mm goudcontactjes± 1 mannetje, 2 vrouwtjes. Als een ´vork´ neerleggen (mannetje de ene kant op, vrouwtjes de andere kant op), zodat de soldeerkant elkaar een paar mm overlapt. Vastsolderen, krimpkousje erom, klaar. Werkt natuurlijk alleen als je dunne aansluitstekker aan je laders hebt. Desnoods een koper stripje er tussen of de goudcontacten in T-vorm samensolderen.

    En dan de optie kopen:
    Een power distribution board
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyking-powerstrip-fuse-protected-power-distribution-board.html
    EU Wharehouse, kun je nog voor het weekeind in huis hebben.
     
  4. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    dank voor jullie reacties
    hobbyking gaat tot 28v

    ik denk aan zoiets

    nou nog een adresje waar ik er niet meteen een bulk moet kopen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 feb 2017
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.332
    Locatie:
    Woerden
    Die kabelschoenen zijn niet echt geschikt voor dit soort hoge stromen. Tot een Ampère of 3 misschien 4 gaat het wel maar bij 10A of meer krijg je problemen. De overgangsweerstand is (wordt) dermate hoog dat de spanning merkbaar gaat inzakken.
    Wil je ze toch gebruiken ga dan naar de Gamma of Praxis of Fixet of...... Daar kan je ze in kleinere aantallen kopen, doosjes met 10 stuks of zo. Zorg er wel voor dat je ze op de juiste manier aan knijpt. Doe je dat niet dan is de overgangsweerstand nog hoger en werkt het nog beroerder. ;)
     
  6. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Misschien is dit een idee, in de betere audiozaken worden grotere vergulde kabelvorken en -ogen verkocht. Deze worden gebruikt om speakers mee aan te sluiten en hebben een zo laag mogelijke weerstand en een zo groot mogelijk contactoppervlak.
    Je vindt ze b.v hier https://www.caraudioshop.nl/kabelschoenen
     
  7. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Top idee!!!
     
  8. robbedoes

    robbedoes Guest

    Verwijderd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2017
  9. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Hoi. Ik kan we pas woensdag naar kijken. Ben ih buitenland
     
  10. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hoi Jaagpad, Ik heb de vraag verplaatst naar de helie afdeling waar ook laadkoffers gebouwd worden. Ik ben een hele ongeduldige vent en kan niet wachten tot de woensdag :) het weekend moet ik weer volop kunnen knutselen. Geniet van je uitstapje.
    Groetjes Robert
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.462
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb een sukje dubbelzijdig print voorzien van wat gaten en daar busjes in gesoldeerd. Een sleuf in het koperlaagje over het midden om geen sluiting te maken en 2 passende sleuven onderin om hem op de voedingsbussen vast te schroeven.

    [​IMG]
     
    robbedoes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina