Hoe vol (leeg) is jouw LiPo, zeker weten!

Omdat ik in een oogopslag op mijn model wil zien hoe vol mijn LiPo is in procenten en dit imo handige tooltje er niet is, ja wel in zo'n grote uitvoering waar je de balancer stekker aan moet sluiten maar dat wil ik niet.
Nee, niet geinteresseerd in de individuele cel dat komt wel als ik hem ga laden maar gewoon aangesloten op de accu kabels met een displaytje waar alleen de procenten op staan. (bij 20% dus stoppen)

De formule is simpel.
hoevol in % =(gemetenspanning-minaccu)*100/(maxaccu-minaccu)

Met als uitgangspunt dat bijna elke LiPo cel tegenwoordig wel 3,3 / 4,2 volt is.

Omdat bij een 4S pakket het verschil tussen vol en leeg maar 3,6 volt is (0,9volt per cel) is het rekenen met minimaal 3 cijfers achter de komma wel een vereiste.

> testen, prima, de waardes komen met de berekeningen uit maar voor geen kant met de huidige testers in de markt.

Voorbeeld:
3S pakket, 11,26 Volt zou volgens de berekening 50,37% moeten zijn.

Robbe meter: 42%
HobbyKing: 45%
Align: 32%

Oke, zou het leeglopen onder belasting kunnen zijn dus zelfde voltage met een Lab voeding op die meters gezet met dezelfde uitkomst.

Wat gaat hier fout :confused: want als de meter 32% aan geeft en er zit nog 50% in dan kan ik wel even doorvliegen.

Enige positieve is dat als de meter dus 20% aan geeft je ruimschoots aan de veilige kant zit.

(Ja de meters zijn voor 3.3/4.2)

:hammer:Ik ben even lost....

//Frank

dacht ik ook gelijk ja.

Lipo's staan er toch oa om bekend dat het voltage pas zakt als de accu echt een beetje leeg begint te raken. dit was een voordeel van de lipo tegenover de nimh

Hyperions kloppen vrijwel altijd.. ga ik lager dan 15 procent wordt de lipo ook heel snel, heel warm tijdens t eind van de vlucht. ik zou uitgaan van je align meter.

Bij een constante spanning/stroom bron geeft elke meter een andere waarde aan.

Heeft niets met ontlaat curve oid te maken, de meeste LiPo meters belasten niet eens.

IMO kloppen die meters van geen kant (blijkt wel uit de verschilende waarde bij gelijke spanning)

Percentage op op basis van het (onbelaste)voltage....
Wat de gebruikte logica, en algoritme is , dat is me niet duidenlijk....
Daar zal met een labvoeding wel achter te komen te zijn....

Edit:
@teletubbie
Als je 2x een post onder elkaar van jezelf hebt, kan je beter je bericht editten, dit kan met de "wijzig" knop. zo voorkom je da tje 2x je eigne pos tonder elakar hebt staan, staat niet echt netjes...

Laatst bewerkt:
"probleem" gevonden.

An 80% discharged LiPo cell, will give an approximate open circuit voltage of 3.75 volts.

Dat zou dus bij de berekening 50% zijn, de kunst is dus om zeer hoog omig te meten. We gaan de schakeling aanpassen.

Blijft over dat al die meters geen gelijke waarde geven. Een paar procent zou acceptabel zijn maar 10% en meer......

Bedankt voor jullie input !

Voor de lezers:

http://www.fmadirect.com/lipo_handbook/FMA_Lipo_Handbook_Section2.htm

//Frank

Laatst bewerkt:
li-po%20discharge%20curves%20at%20room%20temperature.jpg

hier je meet probleem mooi in kaart gebracht.

Dat bedoelde ik dus te zeggen. De spanning neemt niet recht evenredig af met de capaciteit. Anders zou je een rechte lijn onder een hoek van 45graden zien in de grafiek.

Hoe kom je aan die formule?

Denk dat velen dat proberen te zeggen, zie de reacties.... ;)
Maar deze foto/grafiek geeft meteen wel het meestye duidelijkheid!

Erg interessante stof trouwens. Jammer dat fabrikanten omwille van concurrentie en commercie de exacte data niet zo snel vrijgeven....

Laatst bewerkt:
"probleem" gevonden.

An 80% discharged LiPo cell, will give an approximate open circuit voltage of 3.75 volts.

Dat zou dus bij de berekening 50% zijn, de kunst is dus om zeer hoog omig te meten. We gaan de schakeling aanpassen.

Blijft over dat al die meters geen gelijke waarde geven. Een paar procent zou acceptabel zijn maar 10% en meer......

Bedankt voor jullie input !

Voor de lezers:

FMA Direct : LiPo Handbook - Section 2

//Frank
Je hebt nog maar een gedeelte van het probleem gevonden.
Bij het meten van de onbelaste spanning kom je dichter bij de werkelijke waarde.
Feit is nog steeds dat de spanning van de lipo waar deze meters zich op baseren geen nouwkeurige maat is voor de laad toestand van de lipo.
De meet verschillen die jij constateerd zijn verschillen in de lipos en geen onnouwkeurigheden van de meter.
De enig nouwkeurige methode is een watt meter in je vliegtuig en het aantal mAh meten maar dat heeft weer andere nadelen.;)

Laatst bewerkt:
Ze noemen die apparaatjes ook niet voor niets "indicator" De niewere lipo`s zijn nog moeilijker in te schatten, het gebied tussen vol en leeg wordt steeds kleiner !

Daar heb je een punt CDrom-Flyer.

Maar ook daar hebben ze testen voor. En dan kunnen ze een mediaan berekenen en er een +/- tollerantie bij geven. Met uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik kan veel info uit zulke data halen. En alle fabrikanten doen of steekproeven of 100% controles. Dus die data bestaat altijd. Dat bedoel ik.

Back