Omdat ik in een oogopslag op mijn model wil zien hoe vol mijn LiPo is in procenten en dit imo handige tooltje er niet is, ja wel in zo'n grote uitvoering waar je de balancer stekker aan moet sluiten maar dat wil ik niet.
Nee, niet geinteresseerd in de individuele cel dat komt wel als ik hem ga laden maar gewoon aangesloten op de accu kabels met een displaytje waar alleen de procenten op staan. (bij 20% dus stoppen)
De formule is simpel.
hoevol in % =(gemetenspanning-minaccu)*100/(maxaccu-minaccu)
Met als uitgangspunt dat bijna elke LiPo cel tegenwoordig wel 3,3 / 4,2 volt is.
Omdat bij een 4S pakket het verschil tussen vol en leeg maar 3,6 volt is (0,9volt per cel) is het rekenen met minimaal 3 cijfers achter de komma wel een vereiste.
> testen, prima, de waardes komen met de berekeningen uit maar voor geen kant met de huidige testers in de markt.
Voorbeeld:
3S pakket, 11,26 Volt zou volgens de berekening 50,37% moeten zijn.
Robbe meter: 42%
HobbyKing: 45%
Align: 32%
Oke, zou het leeglopen onder belasting kunnen zijn dus zelfde voltage met een Lab voeding op die meters gezet met dezelfde uitkomst.
Wat gaat hier fout
want als de meter 32% aan geeft en er zit nog 50% in dan kan ik wel even doorvliegen.
Enige positieve is dat als de meter dus 20% aan geeft je ruimschoots aan de veilige kant zit.
(Ja de meters zijn voor 3.3/4.2)
Ik ben even lost....
//Frank
Nee, niet geinteresseerd in de individuele cel dat komt wel als ik hem ga laden maar gewoon aangesloten op de accu kabels met een displaytje waar alleen de procenten op staan. (bij 20% dus stoppen)
De formule is simpel.
hoevol in % =(gemetenspanning-minaccu)*100/(maxaccu-minaccu)
Met als uitgangspunt dat bijna elke LiPo cel tegenwoordig wel 3,3 / 4,2 volt is.
Omdat bij een 4S pakket het verschil tussen vol en leeg maar 3,6 volt is (0,9volt per cel) is het rekenen met minimaal 3 cijfers achter de komma wel een vereiste.
> testen, prima, de waardes komen met de berekeningen uit maar voor geen kant met de huidige testers in de markt.
Voorbeeld:
3S pakket, 11,26 Volt zou volgens de berekening 50,37% moeten zijn.
Robbe meter: 42%
HobbyKing: 45%
Align: 32%
Oke, zou het leeglopen onder belasting kunnen zijn dus zelfde voltage met een Lab voeding op die meters gezet met dezelfde uitkomst.
Wat gaat hier fout

Enige positieve is dat als de meter dus 20% aan geeft je ruimschoots aan de veilige kant zit.
(Ja de meters zijn voor 3.3/4.2)

//Frank