Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Oke, hier evne een schaamteloze copie van een stukje dat ik gevonden heb hier ergens op het forum. Er komen steeds vragen, wat de temperaturen mogen zijn, en wat de grenzen zijn van de onderlinge onderdelen in de keten van MOTOR, REGELAAR en ACCU.

    Credits aan de originele , voor mij onbekende, poster.


    (Credits, to the original poster!)
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Although not always true, a rule of thumb is:
    Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
    Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
    Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components

    Hot, warm, and cool vary as well, so here's another general rule:
    Hot for a motor = generally over 160F (71C)
    Hot for a controller = generally over 150F (66C)(or "thermal" range for the controller)
    Hot for batteries = generally over 150F (66C) for nimh, 130F (54C) for lipo
    Warm for a motor = generally 100F (38C) through 150F (66C)
    Warm for a controller = generally 100F (38C) through 130F (54C)
    Warm for batteries = generally 100F (38C) through 130F (54C) for nimh, ambient temp through 120F (49C) for lipo
    Cool for all components = generally ambient temp and up to 10 degrees F (5.6C) more


    The reasons the above are not always true are numerous, but may include:
    Sticky drivetrain - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
    Poor quality batteries - batteries will heat up regardless of gearing.
    Wrong motor for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
    Wrong controller for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.


    ========================================


    Emil Mod.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  2. cheb60

    cheb60

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    492
    Mooie Topic Emil
     
  3. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het stukje is vaker gebruikt op andere fora, heb het al op 2 zien staan. Ik durf niet te zeggen welke het echte is, op deze manier, heb ik het afgedekt denk ik....
     
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dit lijstje is een beetje incompleet. Beter als dit lijstje wordt aangevuld met nog diverse mogelijkheden waarom een bepaalde combinatie te heet wordt. Nu lijkt het dat als de motor te heet wordt je altijd zwaarder moet gaan vertanden. In heel veel RTR applicaties waar iemand zijn standaard motor vervangt voor een snellere moet je juist lichter vertanden. De tweede optie kan ook aangeven dat de motor de zwaar is voor de regelaar en accu.

    Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared (Is ook een optie)
    Cool motor, hot controller, cool batteries = undergeared (Is ook een optie bij Burshless)
    Cool motor, hot controller, hot batteries = Motor te zwaar voor regelaar en accu. Of op het randje van de Specs
    Hot motor, hot controller, hot batteries = overgeared (+Motor op randje specs regelaar en accu)
    Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)
    Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components (Voornamelijk bij NiMh)
    Warm motor, cold controller, cold batteries = happy components


    Misschien handig om dit geheel te vertalen naar het Nederlands voor onze jongere gebruikers dat deze ook begrijpen wat er staat. Die zullen het meeste hebben aan dit stukje. Misschien ook handig om er bij te vertellen wat je moet doen als je lager of hoger moet vertanden... Om het Compleet te maken.
     
  6. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Volgens mij rijden wij dan Mega hete motoren als ik dat tabelletje moet geloven!
    84-86 graden is normaal voor een GM motor, dan staat je regelaar juist goed ingesteld.
    Een LRP motor wordt al snel te heet, te heet is boven de 100 graden..

    De regelaar temperatuur heb ik nooit last van, deze meet ik dan ook niet. Deze is nooit echt merkbaar van slag met het gebruik van onze motoren.
     
  7. mikky32

    mikky32 Guest

    Regelaar gaat bij mij in ledjes dus werkelijke temp weet ik niet maar moet veel moeite doen om 2 ledjes van de 7 brandend te krijgen.
    Die blijft dus zonder allu koel blok en fan gewoon koel. (Is voor stock ook niet nodig)

    Hier de gegevens van Tekin.
    Geld ook voor andere motoren.

    Dit en meer info is op de website van Tekin terug te vinden.
    Team Tekin :: Welcome to Team Tekin


    On Motor Temperature:

    · Motor temperature can be affected by adjusting motor timing and by adjusting gearing. As a rule, drivers tend to get better performance by using more Timing Advance and less gearing when using Wye wound motors like Tekin’s Redline Sensored series. The Delta wound Redline Sensorless motors don’t like a lot of Timing Advance.

    · All Motors, including Tekin Motors, tend to lose strength in the magnet at high temperatures. When the magnet loses strength it shows up as a loss of speed. Monitor your motor temp with a temp gun, place a small piece of black tape on the aluminum can to improve accuracy of the readings.

    · If you see more than 180 degrees F on the motor, possibly your timing is too advanced or you are overgeared. Try adjusting timing advance back slightly first.

    · Until you are seeing temps of about 160 degrees F on the motor, you are not pulling much power and are possibly not running enough timing or are undergeared. Try advancing timing first.

    · Another way to generate heat is through commutation loss. A high turn motor turns more RPMs than a low turn motor therefore it commutates more. This means that even with no load, a low turn motor will gerentae more heat than a high turn motor.
     
  8. Alienbliep

    Alienbliep

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    90
    Ik heb het bij mij ook een tijdje in de gaten gehouden en kwam meestal op 60 graden.
    Dit leek mij dat de motor nog zwaarder belast kon worden.3

    Dus heb ik de vertanding verandert van 7 naar 8 en de timing helemaal verdraait.

    Ik merkte niet veel temperatuur verschil.
    ook de snelheid veranderde niks

    Is dit een goede temperatuur voor een lrp 9.5t stockspec?
     
  9. mikky32

    mikky32 Guest

    weer iets van een forum af getrokken.
    Dit keer van het Trinity forum.
    Ook handig voor met settings voor een SPX.
    Voor Tekin een lage boost met deze motor gebruiken.

    Ok so the new duo 2 is out!!! And its a rocketship!!! we have been running them for some time now.

    GEAR DOWN IT HAS MORE POWER!!!!
    I normally run my duos at lets say a roll out of 2.70 at a certain track....now i have to run a 2.45 roll out. or if your running a gear ratio of 5.50 u might want to go to a 6.00.


    check motor temp. and track temp. as track temp goes up so will your motor temp. While practicing check motor temp several times should NEVER get over 180 degrees. Anything over that is not covered under warrantee!!!

    All brushless motors can have the loads increased and fail because of improper maintenance of your race car also. Bad bearings, tight belts, worn cvd's, tite gear mesh. All those thing make a big difference.

    SPEED CONTROLLERS

    Do not over time your motor
    SPX on power over 6 is to much with or without the boost.
    tc and '07 comp power 8 is fine
    Not sure about tekin or ko but ask to set up close to listed above settings.

    I hope you enjoy your new motors as much as i do!!!
    If you have any ???? just let me know!
    __________________
    Billy Bruce


    Op de Forums bij de fabrikanten voor info, dan heb je de meest betrouwbare info over de motor kwa temp en zo.
    Let niet op de tekst de snelste en zo want dat zeggen ze allemaal!!
    Maar tempen vertandings info is betrouwbaar.
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dit is ook wel een leuke voor in het rijtje boven aan.

    Alles daar onder en je bent te licht aan het vertanden :)
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Staat er toch al keurig bij?? Boven de 160 F of 71 C, is het een hete motor.
    Warm is tot 160f, en ze zeggen dat warm oke is.
     
  12. happygc

    happygc

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Bocholtz (Limburg NL)
    vandaag effe wat wezen scheuren op een parkeerplaats in Vaals.
    En na het 3e racingpack (Team Orion 7,2 4500) zijn de stekkers
    van de accu en auto (Kyosho AlphaII) aan elkaar gesmolten......

    heeft iemand van jullie dat welles gehad?
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tamiya stekker systeem ???
    Deze zijn niet voor hoge stromen, deans goudpluggen of traxxas systeem wel.
     
  14. henky23

    henky23 Guest

    Stel met een rustler heb je een hete motor en een koele esc dan is die overgeared.
    Maar wat betekend dat nou precies?
    Stel je rijd dan met 25 pinion en 83 spur en je bent dan overgeared,ga je dan met 31/76 de betere kant op?
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Nee, precies de verkeerde kant. Neem dan een grotere spur of een kleinere pinion.
     
  16. henky23

    henky23 Guest

    Ah ok, dus als je overgeared bent dan heb je eigenlijk gearing voor te hoge topsnelheid.
    Dan ga ik wat lager:)
    Bedankt
     
  17. happygc

    happygc

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Bocholtz (Limburg NL)
    Yep, tamiya stekkers.

    bedankt voor de tip zal wat gaan experimenteren...........
     
  18. offroadrc

    offroadrc Guest

    simpel, als je je vinger er niet lang op kan houden is het te warm
     
  19. RinusvanNorde

    RinusvanNorde

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Hoofddorp
    3e accu achterelkaar?

    Vind ik het niet zo heel gek:p
     
  20. mikky32

    mikky32 Guest

    Of te wijnig vertiming. :)

    Als je heel wijnig vertiming zet zoals bijvoorbeeld 0 op de motor en de regelaar ook op 0 dan word die ook niet warm met dezelfde vertanding als met een vertiming van op de motor 12 en regelaar op 18 bijvoorbeeld.

    Wat er nog niet bij staat is, is dat als je wat tegenwoordig veel regelaars kunnen, er op een bepaald moment extra vertiming bij laat komen de motor ook te warm kan worden.
    Dit komt doordat deze er dan te vroeg bij komt waardoor je een hele hoge vertiming krijcht terwijl de motor nog niet echt op gang is gekomen.
     

Deel Deze Pagina