Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Je moet niet met een standaard VXL met 3S gaan rijden, dan ben je echt niet slim bezig. Ik heb naast mijn TT02 ook een stock VXL, en daar rij ik met 2S (6000 mah, 60C). Dat is eigenlijk al ruim genoeg, er zit nu een wheelie bar omdat bij het optrekken de auto meerdere keren over de kop is geslagen. Nu ben ik ook niet ervaren en ben ik vooral met de TT02 nog vlieguren aan het maken. Maar als je niet zoals Roelof al jaren rijdt moet je het gewoon niet doen, met 3S. Behalve dat 3S veel sneller accelereert heeft het ook een hogere topsnelheid. En ik betwijfel of jouw tandwielen, diffs, shocks e.d. dat wel aan kunnen. Welke upgrades zitten er op die auto? Ook alu, RPM?
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Testen, testen en nog eens testen.

    wat heel veel mensen vergeten is dat remmen heeeeeeeel erg veeeeeeeel warmte genereert.
    Het is dus niet alleen optrekken of speedruns
    bij het remmen moet je motor de boel kunnen stoppen dus je moet dan je pinion ten opzichte van je spur niet te groot hebben en helemaal al geen wielen welke bijvoorbeeld 2 cm te groot zijn.
    gewicht van de auto,
    shocks,
    slip koppelling enz
    interessant is het wel.
    ik heb nu weer een hardbody (welke zwaarder is dan lexaan) en 5mm grotere diameter wielen gemonteerd welke ook nog dieper profiel hebben omdat we morgen de zandvlakte weer op gaan dus alles word weer warmer en dan zou ik een kleinere pinion moeten monteren.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In een 1:1 auto hebben de remmen ook veel meer pk's dan de motor. Je staat veel sneller stil van 120km/u dan dat vanaf 0 optrekt tot die snelheid.

    Het mooie van Le Mans, je ziet 's nachts de remschijven opgloeien voor de bochten.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  4. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    juist en hier in de 1:10 remmen we op de elektromotor
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En daarmee 'verdwijnt' het remvermogen in de regelaar.
     
  6. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Waar mee? Ik snap hem niet
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik probeerder remvermogen en hitte in pk/watt te illustreren. Dat vermogen wordt opgestookt in schijfremmen, of in regelaar&motor.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  8. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Je moet je niet met zaken bezighouden Ron waar je geen verstand van hebt. Jij bent onze heli/vliegtuig man, voor auto's hebben we op dit forum expert Roelof Tooms!
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Gezellig hier ! Als je niet wilt dat geïnteresseerden hier wat zeggen, begin dan een eigen forum zou ik zeggen.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  10. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Ik dacht dat de rust net weder gekeerd was. Cool cool
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heli's, vliegtuigen, auto's of boten, allemaal één pot nat: bij geen van allen kan ik een specifiek regelaar/motor/prop/gearing advies geven.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    *pakt bier en chips uit de automaat naast mijn hotelkamer*

    Maar hoopt ook dat we weer ontopic gaan....

    Het is nu eenmaal zo dat in de autowereld andere kreten worden gebruikt dan in de vlieg en vaarwereld. Ron weet dat wel en denkt ons ook over te kunnen halen maar hij zal het toch bij de bron(nen) moeten aanpakken. In dit geval heeft hij gelijk, het remvermogen wordt in de regelaar door de fets opgestookt. Hele goede regelaars willen het nog wel eens als laadtroom naar de accu sturen.
     
  13. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    Gelukkig heeft Ron gelijk in zijn verhaal, met de goede technische uitleg van Roelof erbij.
     
  14. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Ja gewoon testen met verschillende pionons of diameter van wielen. En temperatuur meten met een accuraat apparaat
     
  15. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    Mijn maverick xt loopt ook vrij heet bij 'normaal' gebruik: beetje verhard, beetje gras en het gebruikelijke zand.

    De setup is als volgt:
    ESC: Lrp Spin Super Brushless sensored 9,5 turns/4300 kv
    Motor: LRP Vektor k7 brushless sensored motor 10,5 t/3600 kv

    pinion is ook standaard 13 tands.

    De esc wordt nu vlotjes 70 graden en ging eenmaal zelfs in de safety mode
    De motor wordt 60 a 70 graden afhankelijk van het tempo

    Nu is er een 12 tands pinion besteld maar ik wou hier de ideeen nog eens raadplegen.

    Het komische is dat die zelfs bij rustig tokkelen zonder remacties/optrekken etc ook al vrij vlot deze temperaturen haalt.

    Ideeen?
     
  16. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Recommended motor limitover 9.5T
    Ik meen dat dat voor onroad is niet offroad. Dus 10.5 vraag je veel van de regelaar.

    70 graden motor is acceptabel. Heb je een koeler op de regelaar?
    Loopt de auto soepel?
     
  17. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    oké, dus het zou op je randje kunnen zijn...
    deze setup verkochten ze me zo vanuit het schap special als failproof combi

    er zit geen koeler op de esc, alleen een heatsink om de motor.

    en de auto loopt zeer soepel zowel langzaam als snel.

    mocht de 12T niks uithalen kan ik de rc-zaak ook nog eens "aansprakelijk" stellen en de kans geven om iets aan de set-up te wijzigen.

    was tenslotte hun aanbeveling
     
  18. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Ik heb zelfde issue gehad met lrp spin pro. Zou tot 6.5t moeten kunnen maar liep warm op een 8.5t. Hier zit een fan standaard bij. Na monteren fan issue verholpen. Je zou dat dus kunnen proberen maar ik denk dat de regelaar te licht is voor off road. Ik zou idd teruggaan naar de winkel (pk?) en probleem voorleggen. Kunnen schappelijk zijn.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2016
  19. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    oké, goed om te horen

    Ga de 12T eerst proberen en dan maar eens een fan. Had de winkelier het ook al over.

    kijken of we mekaar tegemoet kunnen komen.

    thx voor het meedenken!
     
  20. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    bij de winkel test gereden en toen bleef de boel uiteraard koel o_O

    het vermoeden is dat het meer komt door de duur van de rit.
    met de 4200 mAh lipo's houd ik het afhankelijk van de rijstijl 25 a 30 minuten uit.

    dus maar eens kijken hoe het gaat met kortere ritten of pauzes voor het afkoelen.
     

Deel Deze Pagina