Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Topic is gesloten omdat de topicstarter fahrenheit en celcius door elkaar had gehaald. Daardoor was er verwarring over of een motor nu 200 graden mocht worden, of 90.

    wel een enorm verschil in temperatuur met slechts 1 tandje verschil in pinion. Was het de ene dag niet ook flink warmer? Dat scheelt ook al snel 10 graden of meer.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook veel handiger om informatie over onderwerp in enkele discussie te houden, compacter, zoekt makkelijker.
    En natuurkunde is ook niet democratisch, valt weinig aan te pollen.

    Neodymium-magneten verliezen magnetisme (afhankelijk van kwaliteit: M->EH, en magneetsterkte), vanaf 80°Celsius, 120°Celsius. Hogere waardes zijn te duur voor meeste fabrikanten, bij mijn weten alleen in Scorpion. De getallen in gesloten draadje zijn daarom veeeeeeel te optimistisch.
    Temperatuurgegevens
    Physical magnet date - supermagnete (English)
    Physikalische Magnetdaten - supermagnete (Deutsch)
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2014
  3. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Maar wat moet je nu doen als je brushless esc of motor te warm word?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ik heb een drietal vraagjes, ik heb net met mijn Tamiya WR-02(ook bekend als wild willy) gereden met de volgende opstelling:
    Tamiya silver can.
    Tamiya TEU-105BK.
    4000mAh 2S Lipo.
    20 tands pinion ipv de originele 18t, rest van de vertanding is origineel.
    Volledig in de kogellagers.

    Ik heb voornamelijk asfalt gereden en wat vers gemaaid gras, en de temperaturen kwam uit op 25 graden voor de ESC, maar de motor kon ik door het glanzende niet goed meten en varieerde tussen 15 graden tot ongeveer 30 graden.
    De ESC voelde koud/handwarm aan, dus de 25 graden geloof ik wel, accu was ook rond de 25 graden.
    Maar de motor was wel vast te pakken maar na ongeveer 10 seconde voelde ie toch behoorlijk warm/heet aan, ik schat ongeveer 45-55 graden.

    Dus de volgende drie vragen:
    Vraag 1:Motor is in de inrij procedure, kan de motor tijdens deze procedure warmer worden dan een ingereden motor?
    Vraag 2:Ik kan de temperatuur niet goed meten, nu heb ik een goedkope infrarood meter, maar is het inaccurate te verwijten aan de meter of aan de motor welke glimmend is? Zou een stukje isolatie tape of dergelijke helpen hiermee?
    Vraag 3:Mijn motor is veel warmer dan de rest, volgens het lijstje betekend het dat mijn motor te laag vertand is, maar ik zit al 2 tanden boven origineel en een 20t is het maximale wat er in de WR-02 kan.
    Desondanks dat ik het zelf meestal niet aanraad, maar is in mijn geval een motor koelblok aan te raden? Ik kan niet anders vertanden behalve naar 18t maar dat zou de motor nog warmer laten worden volgens het lijstje.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als je in het eerste bericht in dit topic kijkt, zie je dat "hot motor" neerkomt op boven de 70 graden. Dus 40 graden (en als je de motor 10 seconden vast kan houden zou dat best wel kunnen kloppen) is dus gewoon "happy components". ;-)
     
  6. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Helemaal mee eens, geen zorgen om maken
     
  7. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ok mooi, ik maakte me wat zorgen omdat de motor wel op temperatuur komt en de rest niet.

    Thanks.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor en regelaar sec hoeven niet 'op temperatuur te komen' zoals een verbrandingsmotor, hoe lager hun temperatuur, hoe beter. Voor LiPo is opwarmen, in broekzak of zo, goed.
     
  9. Jelmer 8erberg

    Jelmer 8erberg

    Lid geworden:
    12 apr 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nederland
    geld dat lijstje van in het begin ook voor de standaard vxl motor?
    de VXL-3s dus?
     
  10. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Het zijn richtlijnen Jelmer. Iets warmer mag wel maar is niet aan te raden.
     
  11. Jelmer 8erberg

    Jelmer 8erberg

    Lid geworden:
    12 apr 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nederland
    Ja, ik dacht ik vraag het even want hierboven hoorde ik ook mensen zeggen dat bepaalde motors tot de 100c graden kunnen.
    En wat betekent specs?
    Sorry, ik ben nog niet zo ervaren in de rc wereld ook al wil ik dat wel worden;)
    Groet, Jelmer
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Neem aan dat je een beetje Engels machtig bent?, specs staat voor specificaties , en de temperatuur van een velineon (vxl) motor staat omgeschreven in elke manual van elke TRAXXAS elektrische auto met een velineon motor set...

    Maar boven de 70 graden Celcius zit je in de gevaren zone qwa demagnetiseren .........

    Generally, try to keep your motor below 200° F.(93 graden Celcius )


    btw alle deze info staat ook in de traxxas draadjes van bv de VXL rustler , op de site van traxxas e.d , beetje zoeken wordt erg wijzer van .......

    Op 2S is de VXL goed te rijden echter in de gaten houdend de temperatuur omgeving , koel mogelijkheden motor , vertanding ,bandenkeuze, ondergrond ect , op 3s is het eigelijk niet te doen ivm de grote warmte ontwikkeling , denk ook aan remmen en optrekken genereerd ook veel meer warmte,bak chips erbij en lees de diverse VXL topics ..........
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
    Schots en Scheef en Caretaker vinden dit leuk.
  13. Jelmer 8erberg

    Jelmer 8erberg

    Lid geworden:
    12 apr 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nederland
    Maar ook bij 3s 4000mah? Maar je kan toch als het te warm word lager vertanden
     
  14. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Volgens mij rijd je 3s voor de snelheid, als je lager gaat vertanden is de snelheid weg. Dus schiet je er niks mee op.
     
  15. Jelmer 8erberg

    Jelmer 8erberg

    Lid geworden:
    12 apr 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nederland
    ow nee, heb hem nu al gekocht en kan hem niet meer terug brengen.
    er horen toch wel motors en regelaars te zijn die 3s aankunnen zonder warm te worden?
    welke? want iedereen zegt dat 3500kv precies goed is maar dat kan geen 3s aan.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  16. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Leer eerst eens lezen. Dat word er niet gezegd.
     
  17. Jelmer 8erberg

    Jelmer 8erberg

    Lid geworden:
    12 apr 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nederland
    ik kan zeer zekers wel lezen, hij kan hem wel aan maar hij word heel snel warm. dat is toch een teken dat het wat aan de zware kant ligt voor de motoro_O
    echt jammer dat niemand normaal antwoord kan geven!!!
    ik probeer alleen de hobby van mijn zoon meer te snappen!!!
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2016
  18. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Als je eerst eens goed leert lezen door de diverse VXL draadjes wordt je al een hoop wijzer en hoef je telkens in herhaling te vallen.Minder vermoeid voor jezelf en voor ons , zodat we niet hetzelfde antwoord hoeven te geven , daarbij zelfstudie en rust bewaren qwa vraag stelling wordt gewardeerd.

    Telkens dezelfde antwoorden vragen in diverse draadjes waar de antwoorden staan is niet goed voor je rusteloosheid !
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  19. Jelmer 8erberg

    Jelmer 8erberg

    Lid geworden:
    12 apr 2016
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Nederland
    Maak je daar niet druk om, vxl topics lees ik al genoeg.
    Voor de rest ben ik echt niet omrustig.
    Aan mensen die doen zoals jullie heb je niks op een forum.
    :offtopic:
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    MOD:
    Ik meen toch duidelijk enige hulp en uitleg gelezen te hebben. Dat je bepaalde termen en woorden niet snap kan je ook gewoon zoeken (hoewel "specs" toch echt een algemeen woord is), google translate en de vele online woordenboeken zijn best behulpzaam.


    En ja, hard gaan betekend gewoon veel warmte en slijtage, niet alleen fisieke slijtage maar ook materiaal slijtage zoals opgemerkt de magneet van de rotor. Ik heb ook al de nodige motoren verbrand in een poging tot hard gaan. Of het ook verstandig is om een minder ervaren iemand direct op 3S te laten rijden is ook weer een vraag.
    Lichter vertanden wil bij een brushless niet altijd betekenen dat de temperatuur zakt, de hogere toeren door de lichtere vertanding kan ook weer meer wamte kan genereren.....

    In dit soort zaken moet je gewoon kijken wat anderen als setup gebruiken.
     
    poebe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina