Hoe weet ik of ik ergens mag vliegen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Emilevs, 15 jan 2017.

  1. Emilevs

    Emilevs

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zaandam
    Ik woon in zaandam en ik ben op zoek naar een plaats om te vliegen. Ik neem aan dat je niet zomaar een hek over mag klimmen en in een of ander weiland mag vliegen. Ik heb op een hoop plaatsen gelezen dat je toestemming moet hebben van de landeigenaar maar dit gaat een beetje lastig als je niet eens weet wie dit is wat eigenlijk altijd het geval is.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Je mag niet zo maar ergens met je modellen gaan vliegen. Het verstandigste is om naar een modelvliegclub te gaan. Ik ga niet alle voor en eventuele nadelen oplepelen, dat kan je zelf wel bedenken. ;)
    Wil je toch op eigen houtje gaan vliegen ("wildvliegen") dan zal je je toch zeer zeker aan de wettelijke regels moeten houden. Begin om eens op de site van de KNVvL te kijken. Daar kan je ook een lijst met modelvliegclubs vinden. Je vindt die site als je HIER klikt.
    Lees daarnaast ook op de website van de overheid de Regeling Modelvliegen er op na. Hier staat wettelijk gezien wat er wel en niet mag. De Regeling Modelvliegen vindt je als je HIER klikt.
    Er is ondertussen ook al weer een aanvulling/wijziging op die regeling gekomen, die vindt je HIER.
    Ook hier op het forum is er heel veel over dit onderwerp gediscussieerd. Zoek dat eens op, er kan ook voor jouw interessante info bij zijn.
    Succes en veel vliegplezier.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Een plaats om te vliegen kun je ook zelf bedenken. Ik doe dat ook en ga niet vertellen waar want dan krijg ik het hele forum over mij heen.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kijk maar eens op deze http://www.drone.aeret.nl/ kaart. Dan zie je dat Zaandam deels in het gecontroleerde luchtruim van Schiphol valt. Daarin gaan modelvliegen is meer dan onverstandig. Bovendien is Zaandam omgeven door Natura 2000 gebieden. Ook daarin is modelvliegen niet toegestaan. Dat je op de overige plaatsen mag vliegen, is niet zeker. Grondeigenaren kunnen het verbieden, of het zijn vogelbroedgebieden. Ook de APV verbiedt het soms.Verder kunnen er nog veel andere redenen zijn waardoor modelvliegen niet is toegestaan.

    Het valt dan ook niet mee om een geschikte locatie te vinden. Het is al eerder gezegd, ga naar een vereniging. Die beschikken over de benodigde vergunningen voor het gebruik van het luchtruim.
     
  5. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    415
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo Emile,
    Ga eens kijken bij de modelvlieg club in Heemskerk ACH dit kun je opzoeken op internet.
    Zij vliegen op hun eigen veld dan ben je ook meteen verzekerd wild vliegen geeft problemen
    bij brokken.
    Hoop dat je hier wat aan hebt.
    Groet Albertmobiel
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. taranis

    taranis

    Lid geworden:
    25 feb 2014
    Berichten:
    49
    Zelf heb ik een prachtig stukje land gevonden en vlieg daar regelmatig.Heerlijk zo'n eigen terrein van 300x600 meter zonder bomen. Het is van de provincie.
    Ik kan daar en mag daar altijd vliegen 7 dagen per week op elk uur van de dag.Er komen af en toe fietsers langs (het is een zg doodlopende weg) die vinden het prachtig ook de politie komt af en toe kijken(niet naar mij) maar het weggetje wordt zo af en toe als afwerkplaats gebruikt en soms staan ze naast elkaar met de kofferbak open voor vage handel.

    Als ik dan kom met mijn vliegtuigjes druipen ze snel af want ze kennen geen pottenkijkers gebruiken.

    Op een dag had een slimme gast er een vaag hekje omheen gemaakt om zijn paardje op het veldje te laten grazen.Een telefoontje met de plaatselijke ambtenaar en het hekje was een dag later weg kon ik weer vliegen.

    Het meest bizare van het telefoon gesprek was dat betreffende ambtenaar naar het hekje kon kijken terwijl ik met hem in gesprek was.Ik geloofde het niet en vroeg hem om details van het hekje die hij zo opnoemde! Waar zit die camera dan vroeg ik hem waarop die antwoorde "gaat je niets aan" maar er zijn er meerdere. Heavy bigbrother want het veldje ligt echt in middle of nowhere.

    Tot op de dag van vandaag heb ik nergens camera's ontdekt.

    Tip voor wie een veldje zoekt.Zoek die stukjes land waar geen hek omheen zit en ga hier: http://kadastralekaart.com/
    het nummer van het stukje land zoeken.Met een slim belletje weet je precies hoe en wat en weetje wat je rechten zijn.

    Ik wens iedereen veel zoek geluk.Echt Nederland is een waar wildvlieg paradijs, laat je niet gek maken door jan en alleman
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2017
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoofdzaak is veiligheid.
    Jij doet op jouw veldje niemand kwaad, en je zit ver genoeg overal vanaf om de kans op schade erg klein te maken.
    Zodoende zal het ook niet snel gebeuren dat iemand uit politieland jou gaat controleren.
    Hoogstens de instantie die het veld voor de provincie bij moet houden.

    je hebt natuurlijk ook mensen die gaan vliegtuigspotten met een rc toestel.
    of boven (snel)wegen gaan vliegen.
    opstijgen vanaf een druk bereden fietspad
    vul de andere stomme dingen maar in...

    Ga je dat soort domme dingen doen, heb je in no time iemand achter je aan.
    En die heeft dan altijd wel een regeltje om je dwars te zitten.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Je kunt eindeloos wildvliegen zolang je maar niemand tot last bent. Agenten zijn op de hoogte van stilte gebieden, dus die fop je niet.

    Kijk uit met lieden en hun kofferbak. Voor je het weet ben je getuige van iets wat het daglicht niet kan verdragen.
     

Deel Deze Pagina