Hoe werkt die FPV die op bijvoorbeeld een Phantom4 zit?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ycdlawip, 20 apr 2016.

  1. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ik vraag me af hoe die FPV werkt die je bijvoorbeeld op een phantom4 hebt. Je kan dan live meekijken en opnemen vanaf je tablet via dat ding maar ik vraag me af hoe ontvang je dat beeld dan? De phantom4 kan bijvoorbeeld 3 of 5km ver of zo en je hebt dan nog steeds beeld. Dat is geen wifi denk ik dus hoeveel mw zou het zijn? Je mag bijvoorbeeld maar 25mw videozender in Nederland, hoe zorgt de Phantom er dan voor dat je zoveel bereik hebt? En hoe kan het zijn dat je wel live kan meekijken en kan opnemen zonder lag? Dus de reden dat veel mensen een aparte fpv camera en aparte opneem camera hebben op hun quads.
     
  2. voyager4

    voyager4

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Noord Holland
    Phantom 3 en 4 werken met Lightbridge. Dat is een 2.4ghz 720p (HD) verbinding. De EU versie is wat minder krachtig dan de US versie. De Eu versie heeft een bereik van + 3km , de US +6km. Hoeveel mw dit is kun je via de DJI site bekijken (zie link onder). Je hebt via een tab of tel wel een zeer korte vertraging in het beeld wat geen probleem is als je normaal vliegt en filmt (daar is de Phantom voor bedoeld), maar voor bv racen zou dit niet geschikt zijn.
    http://www.dji.com/product/phantom-4/info#specs
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  3. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    een lightbridge? cool nog nooit van gehoord

    nu snap ik een beetje dat verschil met een phantom fotografiedrone en een fpv racer
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Klopt het dat ik in de specificaties lees dat de video zender in de DJI en de zender voor de besturing beide op 2.4 GHz werken???
     
  5. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ja dat klopt. Omdat geen analoge video gebruikt wordt maar digitaal, kun je makkelijker 2.4GHz signalen over en weer sturen zonder storing/onderbreking in je beeld.

    Martin
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zenden de besturingszender en de digitale videozender dan om de beurt? Dan zouden er inderdaad geen problemen door onderlinge beinvloeding ontstaan.
     
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat moet dan wel, net zoals b.v. bij wifi. Ik ben geen kenner, deze video vond ik door even snel te zoeken:



    "Uplink remote control transmission and downlink video work simultaneously on 2.4GHz." Ik geloof dat wel aangeraden wordt om 5.8GHz te gebruiken voor de besturing zodat het videosignaal meer ruimte krijgt (gok ik).

    Martin
     
    MikeMohawk en Ard Schell vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina