Hoe zit dat nou precies met ampères en de capaciteit???

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jugge, 11 apr 2004.

  1. Jugge

    Jugge Guest

    Ik heb tijdens het opruimen van onze schuur een grote loodaccu ontdekt, waarvan niemand in huis wist dat wij die nog hadden. :hammer: Nou staat er op de accu (zie plaatje) 12 V, 60 Ah, 320 A. Ik dacht dat dat betekent dat de accu dus een voltage van 12 V heeft, per uur maximaal 60 ampère kan leveren en er totaal 320 ampère inzitten. Maar nou zei Monkey het volgende: 60 Ah staat ervoor dat de accu één uur 60 ampère kan leveren
    Wie kan mij duidelijkheid geven??? :roll:

    [​IMG]
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    euhm, dat heb ik niet gezegd!

    Ik zei: Die accu kan een uur lang continu 60 ampere leveren, en er is een verschil tussen ah en a, a/h

    is ampere gedeeld door uur
    ah word gebruikt als maatstaaf van capaciteit van accu.

    in een accu kunne geen amperes zittten, die accu word met 60 ampere leeggetrokken, en die accu van 60 ah houd dat alst goed is precies 1 uur vol, daarna isie leeg--> spanning zakt onder de 12 volt
     
  3. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    60 Ah betekend dat hij 60 A gedurende 1 uur kan leveren. Of 1 A gedurende 60 uur. Alleen kan dit type accu slecht tegen langzaam ontladen. Hij is gemaakt om korstondig veel stroom te leveren maximaal zelfs 320 A en dat houd hij dan weer 5 minuten vol.

    gr Remco
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    leuk voor in een electro auto ofzo
     
  5. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Jawel hoor alleen gaat hij het geen tien jaar uithouden. Maar je hebt het ding dus waarom niet gebruiken. Als hij op is vervang je hem voor een recreatie accu type. deze hebben dikkere loodplaten en kunnen beter tegen langzaam ontladen. Maar kunnen weer minder grote stromen leveren.

    gr Remco
     
  6. Jugge

    Jugge Guest

    @ dutchhelipilot
    Dat snap ik dan niet helemaal. Als hij ook 320 A kan leveren, waarom zetten ze er dan die 60 Ah op? 320 A piek???
    Maar ik wilde hem gaan gebruiken om mijn Prodigy Pro-Peak (computerlader) aan te hangen om mijn accu's 'mobiel' te kunnen laden. Maar dit gaat niet lukken als hij niet langzaam ontladen kan worden? :cry:

    @ Monkey
    Grote auto dan...weet je wat dat ding weegt? :roll:

    Jurgen
     
  7. Jugge

    Jugge Guest

    Ooooow, dan is het goed. Als ik ermee mobiel ga laden, houdt mijn rug het ook geen 10 jaar meer vol, dus dat is geen probleem :D

    Bedankt voor de snelle reactie

    Jurgen
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Deze accu kan je best gebruiken als "electronen tank" voor je computerlader. Het verhaal dat deze accu slecht tegen langzaam ontladen kan is onzin. Het klopt dat deze accu vrij hoge stroom KAN leveren, het staat erop, tot 320A. Er zijn ook accu's die minder stroom kunnen leveren. Deze accu's hebben een grotere capaciteid in dezelfde afmetingen van de accu. Deze accu heeft dus een kleinere capaciteid maar kan een hogere stroom leveren.
    Dus, lekker gebruiken die accu maar als hij al een tijd ergens gestaan heeft zou het best kunnen zijn dat hij kapot is. Loodaccu's kunnen namelijk heel slecht tegen heel lang stilstaan. Als hij ontladen is begint er een chemisch proces dat de loden platen onbruikbaar maakt. Omdat alle acu's langzaam maar zeker "leeglopen" ook al is er niets op aangesloten zal een loodaccu die lang ergens in een hoek staat echt kapot gaan.
    Meet de spanning eerst eens. Is die spanning tussen de 10 en 11 Volt dan is het twijfelachtig. Je kunt proberen de accu te laden als dat lukt ben je klaar en kan je hem gebruiken. Het kan echter ook zo zijn dat het niet wil lukken en dan kan je hem alleen maar weggooien.
    Is de spanning lager dan 10V dan kan je hem direct wel weggooien, de kans dat hem dan nog opgeladen krijgt is miniem. Als het je lukt dan zal je zien dat de maximale stroom die hij kan leveren vele malen lager is dan de 320A die erop staat. Het kan zijn dat je er maar 0,5A uit kunt krijgen.
     
  9. Jugge

    Jugge Guest

    De spanning zat gewoon rond de 12V. Ik heb hem nu aan een lader gehangen (speciale lader voor autoaccu's hoor), in de garage.
    Morgen eens kijken wat hij ervan gemaakt heeft :)

    Jurgen
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Omdat Ah (Ampere*hour) iets anders is dan Ampere. Deze accu zou 320A kunnen leveren gedurende (60Ah)/(320A) = 0.19 uur = 11 minuten. Of 160Ampere gedurende 22 minuten. Accu-capaciteit is het product van tijd en stroom: uur*Ampere.
     
  11. Jugge

    Jugge Guest

    Okee! Het muntje is gevallen :yes:

    Danku
     
  12. Hannibal

    Hannibal Guest

  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    320 A max?!??!
    Wauwie, ideale accu voor catapult-lieren van F3B zwevers.
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb het gelezen:
    Maar de logica er van begrijpen doe ik niet.
    Het is toch AH Ampère per uur. En niet A5H of 0.2AH ??
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja die 5 kan ik ook niet thuisbrengen, volgens mij is het ook ampere per uur.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet alles tegelijk, bovendien, de stroom waarbij gemeten wordt is afhankelijk van het soort accucel.

    Met andere woorden, hoe hoger de ontlaadstroom, hoe lager de beschikbare capaciteit. De accu wordt minder efficiënt.

    Niet Ampere per uur maar ampere vol- of vasthouden gedurende een uur. Zie Harold's en mijn bijdragen in de volgende discussie (klinkt arrogant, ben ik in werkelijkheid ook ;) maar elektrotechniek is zowel Harold's als mijn vak):
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3593
     
  17. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dus...
    de capaciteit is toch in AH maar dit rendement is met een loodaccu alleen haalbaar als de ontlading over 5 uur gespreid wordt.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    U mag door naar de volgende ronde :)
     
  19. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    rendement? ik denk eerder dat die loodaccu het in de praktijk gewoon niet kan leveren, maar dat er genoeg energie opgeslagen is om die 60 ah 1 uur lang te leveren. Deze standaard aanduiding van capaciteit (Ah of mAh) is dus in praktijk niet van toepassing bij (sommige) loodaccu's zou je kunnen stellen. :roll:

    Groeten,
    Monkey


    Ps, jugge, die aansluitpunten op die accu, passen daar de klemmetjes van de lader op?
     
  20. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Nee Satoer,

    De grootheid van capaciteit is Ah

    Rendement gaat meestal in %

    Alleen het bepalen van de capaciteit van een Loodaccu zal wel volgens een of andere DIN/ISO/JIS norm gaan waarbij men de accu dus leeg trekt binnen 5 uur. Op deze manier zijn accu's van verschillende fabrikanten met elkaar te vergelijken, zodat een Auto-monteurtje er vanuit kan gaan dat Accu A met 40 Ah vervangen kan worden door Accu B met 40 Ah.

    Groetjes,

    Rick
     

Deel Deze Pagina