Hoe zit dat nou precies met ampères en de capaciteit???

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jugge, 11 apr 2004.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Er zijn nogal wat misverstanden over de aanduiding AH. Men denkt dat het betekent ampere per uur, en om dit misverstand uit de wereld te helpen, het is ampere MAAL uur. Dit betekent in de praktijk dat een accu van bv. 48AH in 1 uur theoretisch constant 48AMP zou moeten kunnen leveren of gedurende 48 uur 1 ampere. Dit is dus niet juist, omdat we te maken hebben met een ontlaad curve. Daarom is de tijdslimiet van 5 uur gekozen, omdat geen enkele accu gedurende de volle theoretische ontlaadtijd dezelfde stroom kan leveren. Voor een 48AH accu zal dat in de praktijk dus 5 ampere zijn gedurende 5 uur.

    Groetjes Hans.
     
  2. Jugge

    Jugge Guest

    Pff even allemaal heel goed doorlezen.
    Het is allemaal een stuk ingewikkelder als dat ik in eenste instantie dacht.

    @ Monkey
    Nee, die stekkertjes zijn veel te klein, voor de contacten. Maar m'n pa had nog een oude startkabel liggen dan lukt het wel....
     
  3. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Hans,

    Met die 5A over 5 uur, zit je nog maar op 5x5=25Ah. Dat is net over 50% van de aangegeven capaciteit, of mis ik nu iets?

    Wat is de definitie van theoretische ontlaadtijd?

    Er is natuurlijk wel een schakeling te bedenken die een accu met een redelijk constante stroom leegtrekt. Een lamp doet dit ongeveer al aangezien de weerstand van een lamp afneemt naarmate er minder spanning op staat, doordat de temperatuur daalt (hadt iets te maken met PTC en NTC)

    m.vr.gr.

    Rick
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Nee hoor je mist niets. De theoretische ontlaadtijd is de cap. van de accu bij een constante belasting van 1amp. Echter is het geen simpel optelsommetje van 1+1=2. De accu zal bij een bepaalde belasting voor ongeveer de helft van de cap. zijn volle vermogen afgeven. Is dat punt bereikt dan gaat de curve vrij snel omlaag, met andere woorden als er 1 uur stroom is getrokken en we zijn op de helft dan gaat de andere helft veel sneller bv. 25 minuten. Dit is mede afhankelijk van de belasting en de temperatuur. Wil men lang met zijn accu's willen doen dan is het van belang om deze niet te ver te ontladen en gewoon niet over de helft te gaan. Tegenwoordig zal er met nieuwere materialen en productie technieken wel veel zijn veranderd, wat ik op school heb geleerd is zo'n 50 jaar geleden!

    Groetjes Hans.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    En toch hebben de meeste van jullie het stukje van Hannibal niet goed gelezen.

    Een heel klein stukje hieruit gaat als volgt:
    "De opgegeven capaciteit van accu's (bijvoorbeeld 75-90 Ampere uur) is de maximale stroom die ontrokken kan worden bij een constante ontlading bij 5 uur (de laagste waarde, hier dus 75 Amp-uur) respectievelijk bij een ontlading over 20 uur (hier dus 90 Amp-uur)."

    Op de accu staat b.v. 75-90 Ampere uur.
    De 75 Ampere uur geldt bij een belasting waarbij de accu in 5 uur wordt leeggetrokken!
    De 90 Ampere uur geldt bij een belasting waarbij de accu in 20 uur wordt leeggetrokken!
    Welke ontlaadstroom wordt hier nu gebruikt? Niet 1 Amp ook niet 5 Amp maar in het eerste geval 15 Amp (5x15=75)!
    In het tweede geval is de ontlaadstroom 4,5 Amp (4,5x20=90)!
    Hans (Zoef de Haas) schrijft:
    Dit is dus geen juiste interpretatie van het bovenstaande stukje. De stroom is niet vast 1 Amp maar is afhankelijk van de opgegeven capaciteid.
    Wat Hans verder schrijft klopt wel, het is dus zo dat naarmate je meer stroom uit een accu trekt de bruikbare capaciteid minder wordt. Hierbij komen nog meer factoren zoals Hans ook omschrijft. In de accutechniek is inderdaad veel veranderd maar dit zijn natuurkundige verschijnselen en die kan je niet veranderen. De capaciteid van de accu's is groter geworden net als de maximale stromen die zo'n accu kan leveren. Ook zijn de materialen waarvan de accu gemaakt wordt behoorlijk veranderd. Echter het "binnenwerk" de loodplaten zijn nog hetzelfde als de accu's van 40 jaar geleden dus ook de werking van de accu's is niet veranderd.
     

Deel Deze Pagina