hoe zit t nu precies met die c-waarde

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kez, 15 nov 2010.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En daarna is de rook eruit..
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    En als de rook er uit is moet het apparaat naar de servicediest die er nieuwe magische rook in stopt om het apparaat weer te laten werken...
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dit is pas les 1 in een opleiding elektrotechniek. Alle lessen doorlopen kan vele jaren duren.

    Je blijft wel doorgaan over het "geven van Volts door een accu". Inmiddels is door veel forumleden die echt weten waar ze over praten aangegen dat dit onjuist is. Je zou dit dan ook als waarheid kunnen aannemen.

    Wat mij betreft hou ik er hier mee op.

    Voor mij zijn er twee opties. Je bent een beetje erg eigenwijs of je zit hier de boel een beetje te stangen.

    In beide gevallen kan ik mijn tijd en energie beter ergens anders besteden.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  4. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ik gaf alleen maar aan wat het nou zo moeilijk maakt of beter gezegd zo onlogisch lijkt.
    Echter, ik heb inmiddels wel begrepen hoe het in beginsel werkt...

    Ik zal de inmiddels 80+ reacties hier eens selecteren, de verschillen en tegenspraak eruit halen en samenvatten en dan nog eens goed bestuderen.

    Verder ben ik zeker wel eigenwijs, ik heb er wel mee leren leven inmiddels....;)

    Edit....Als ik mn lipo accu oplaad, dan zie ik dat die na een uurtje een x-aantal amp geladen heeft. Die zijn er dus ook een x uitgekomen.Dan is het toch niet vreemd dat ik veronderstelde dat die amp's ook uit de accu komen en dan gaan stromen...?Naar de regelaar/motor/lamp/prop, etc etc.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  6. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Melden? strafpunt?

    Insinueer je nu dat ik jou op de vingers heb laten tikken of wat?

    Jij zou gewoon negeren dus doe dat dan.:banana:

    Per slot van rekening ben jij ook degene die zn posts heeft weggehaald, nadat die de toon gezet had....IMHO.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Stel je hebt een waterleiding waar een waterdruk van 2hPa. Voor hen die niet weten wat dat is, 2hPa is 2 hectoPascal wat overeen komt met 2 Atmosfeer of 2 Bar. Die laatste zijn oude eenheden deze zijn vervangen door de hectoPascal. Let ook op je schrijft het zoals ik hier heb gedaan, die hoofdletter P is geen vergissing.

    Goed terug naar de waterleiding. Die druk (dus 2hPa) kan je vergelijken met de spanning van de accu.
    De waterleiding maximaal 100 liter per minuut leveren. Wil je er meer eruit hebben dan zal de druk gaan zakken.
    Dit kan je vergelijken met de maximale stroom die een accu kan/mag leveren. Ga je daar meer uit trekken dan zal ook de spanning van de accu gaan zakken.

    De waterleiding levert geen 2hPa. De waterleiding levert water die onder een druk staat van 2hPa!
    Een accu levert geen Volts. Een accu levert "elektriciteit" met een spanning van (bijvoorbeeld) 12Volt.
    Je tapt ook geen 10 liter per minuut uit een waterleiding. Je tapt water uit de waterleiding met een stroomsnelheid van 10 liter per minuut.
    Je trekt ook geen Ampères uit een accu. Je trekt "elektriciteit" uit de accu met een (stroom)sterkte van 10 Ampère.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi uitgelegd Ernst; ikzelf heb ook nog steeds moeite met deze begrippen...
    Alleen, ik zeg in de auto bijvoorbeeld wel eens tegen mijn vrouw "We hebben nog 50 km in de tank". Tja dat klopt natuurlijk niet, weet ik wel... maar het is wel duidelijk.
    Dus dan is het toch niet zo gek als je zegt dat je net voor 1000 mah gevlogen/gereden hebt?
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Net gek, en niet correct, WEL begrijpenlijk...
     
  10. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Dank u , mr Ernst:D

    Ik ga t allemaal even laten bezinken en samenvatten voor mezelf..
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik begin het langzamerhand een beetje zat te worden dat geneuzel.
    Als gebruiker van dit forum, niet eens als moderator.
    Let wel, Geen mod kadertje dit keer.

    Hebben we hier nu te maken met kleine kindjes of volwassen mensen?
    Het is al vrij zielig als je een strafpunt moet uitdelen als moderator zijnde, maar het schijnt gewoon niet anders te kunnen tegenwoordig.
    Een negeer lijst, en dan meer de manier en reden waar ze voor gebruikt worden vind ik ook een vrij zielig middel.
    Mensen die daar mee werken hebben in mijn ogen ook weinig vertrouwen in eigen kunnen, en/of interpretatie vermogen.
    Het forum zal nooit zijn zoals JIJ het wil, mensen zullen nooit zijn zoals JIJ wilt, het leven waarschijnlijk in het algemeen niet...
    Had ik niet zoveel jaren voor nodig om dat te beseffen.
    Lees wat je wil lezen, en als er iemand werkelijk gecorrigeerd dient te worden...
    Dan zijn wij de gek die dat voor jullie doen.
    Ben je er niet blij mee wat we doen, start zelf iets op en probeer het ook eens voor de gein.
    M.a.w. wordt eens volwassen en stop met janken.

    Groetjes
    Eric
    -----edit------
    Als zaken al openbaar staan, reageer ik als gebruiker openbaar.
    Dit is wel verder per PB afgehandeld.
    We gaan gewoon lekker on-topic verder, en bewaken met zijn allen de goede sfeer op ons forum.

    Groetjes,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2010
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dit kan zomaar in pbtjes.

    Topic on! (of andersom ;))
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074

    En als je dat gedaan hebt laat je iets weten en kom je eens bij mij langs, dan gaan we alles nog eens doornemen met een electro motor in de testbank en simpele meetapperatuur erbij zodat het helemaal duidelijk wordt.
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    kijk, ze zijn er nog, echte modelbouwers die niet zomaar opgeven.
     
  15. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Nou, ok, ik lees en ik lees en ik lees, steeds weer opnieuw en t word langzaam duidelijker.

    Maar Ernst gaf hier (in het blauw) aan dat er iets niet klopte....
    De esc veranderd dus de spanning en niet de stroom.

    Maar daardoor veranderd wel de stroom,klopt dat? Ik mocht niet zeggen dat er dan meer amperes gaan stomen, maar die veranderen wel, toch...hoe noem ik dat dan? Ten minste...die stroomsnelheid uitgedrukt in amperes veranderd toch als de spanning veranderd,he
    Wat zeg je dan....dat de spanning hoger word en de stroomsnelheid ook?


    In het rood: Het vermogen veranderd toch niet, he? Het aantal watt van die lamp blijft toch gewoon 60W?
    Zo niet...:confused: kun je dat mss eens duidelijk maken met zo'n formule zoals hierboven in citaat?

    De weerstand bij zo'n lamp kun je dus veranderen met bijv een dimmer,he..

    Is de esc dan eigenlijk ook niets meer dan een variabele weerstand? Die de motor meer of minder spanning bezorgt door zn weerstand te veranderen? En daarnaast de motor signaal geeft van vooruit,achteruit of remmen?
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  16. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen

    Betekent dat blauwe dan ook dat indien ik onder de accu-capaciteit blijf dat de spanning van de accu dan niet daalt?
    Stel ik vraag met mijn autootje niet meer dan de 5000mah die mijn accu continu kan leveren , blijft het voltage in mijn accu dan gelijk?

    Of zelfs onder de echte maximale capaciteit van 5000 x C40 =200A

    Ongeacht het antwoord is mijn accu op n gegeven moment wel leeg, en dat kan ik dan ook zien aan het feit dat ik weer met +-5000amp heb kunnen laden. En van 3.3 v naar 4.2V

    Dus in tegenstelling tot de waterleiding waar die 100liter per minuut "oneindig" is, ben ik hier op een of andere manier beperkt tot .....5000mah (of 200A?????????)..ook al zou de accu-spanning niet dalen,toch?


    pfhh, ik ben t mezelf ws weer te moeilijk aan t maken
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  17. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Mijn aanvullingen in het Groen

     
  18. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    Ja maar zo leer je wel iets tenminste..
    Ik mag accu's graag vergelijken met een cola pet fles..

    Je hebt kleine 50cl flessen (500mah) en hele grote 2Liter flessen (2000mah) ..
    Door de flessehals kun je maar met een beperkte snelheid (C waarde) de cola er uit laten stromen..
    Als je fles (accu) leeg is kun je er geen cola meer uit halen..
    Zou je een grotere flessehals hebben kun je cola er sneller uit halen en terug instoppen..
    Door 2 of 3 flessen (2 of 3S accu) tegelijk leeg te laten stromen heb je meer cola ter beschikking.

    Benno
     
  19. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
     

Deel Deze Pagina