Hoe zoek ik plus en min op als er niks op je stekkers/aansluitingen staat ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MrBean, 2 jun 2010.

  1. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    misschien een erg domme vraag, maar ik heb hier een toestel waarbij de draadjes intern van een stekkertje zijn afgebroken. Ik zou de draadjes nu terug willen vastmaken aan het stekkertje, maar weet niet welke draad min noch plus is. Beide draadjes zijn wit van kleur.

    De laadplug, daarvan weet ik (via de handleiding) welke kant plus en min is, maar daarmee weet ik het nog niet voor de laadbus.

    Daarom mijn vraag : Hoe kan ik weten/meten welke draad de plus is en welke de min ?

    Ik weet niet hoe ik het makkelijker dan dit kan uitleggen. :)

    Groetjes,

    Davy
     
  2. rickmet1

    rickmet1

    Lid geworden:
    28 jun 2009
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Leersum
    digitale multi meter dan zie je of je hem plus bij plus houdt of plus bij min
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als je hem namelijk verkeerdesom houd dan, staat er bv -6.00 in beeld.. anders staat er gewoon 6.00(volt)
     
  4. kloppertje

    kloppertje

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Bodegraven
    En als je geen multimeter hebt kan het ook nog met een LEDje, die laat de stroom maar in 1 kant door.
     
  5. RonWaas

    RonWaas

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Hoensbroek
    Hoi Mr Bean,

    Met een multimeter kun je dit inderdaad controleren.
    Ik ga er voor het gemak even van uit dat je hier geen ervaring mee hebt, let dan op bij een multimeter, hij moet op de juiste spanning staan ingesteld, je meetpennen zijn normaal 1 rood en 1 zwart, waarbij de rode de + is.
    Dan moet je echter nog opletten of de meter niet toevallig een -(min)teken voor de spanning aangeeft, dat wil nl. zeggen dat je de meetpennen net verkeerd om hebt, d.w.z. de + pool is waar de andere pen opzit.
    Is dus een kwestie van je pennen omwisselen en nog eens controleren.

    Maar als je twijfelt, ga eens bij de hobbyzaak en vraag eens of ze je ermee kunnen helpen, of anders een collega-bouwer die hier iets meer ervaring heeft, want met een beetje pech kost het je heel wat meer dan alleen de reglaar enz.

    Succes ermee
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het om het uitzoeken van het aansluiten van de + en de - op een electronisch apparaat gaat moet je op de print op zoek gaan naar elko's. Deze gepolariseerde condensatoren worden op div. plekken op een print geplaatst om de spanning over de hele print te stabiliseren.

    Op zo'n elko staat altijd de waarde in uF en staat ook de + en de - aangegeven, zoek ze op en meet de polen door naar de aansluiting.

    Soms is de print ook voorzien van een diode tegen ompoling en/of een spanningsstabilisator, dat maakt het uitzoeken makkelijker door even de printsporen te volgen.
     
  7. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    ik ken het gebruik van een multimeter en weet ook hoe ik moet meten waar de min en de plus uit de laadplug komt en waarschijnlijk ook nog aan de laadbus.

    Het gaat me meer om de 2 witte kabeltjes naar het paneel. Dit paneel zit helemaal ingebouwd, dus ik kan geen elko's of zo vinden. Het gaat me er vooral om dat als ik de min en de plus op de kabeltjes verwissel en dan de stroom insteek, dat de polarisatie dan mis is en mijn paneel dan helemaal kapot gaat.

    Dus ik ben nog niet helemaal mee om dit te kunnen testen.

    Groetjes,

    Davy
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je zal het panel moeten uitbouwen en dan kan je een foto maken .

    Wij kunnen nooit weten van 2 witte draden de + is . :D

    Mvg Johan
     
  9. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Johan,

    daarmee beantwoord je dus idd mijn vraag ! :) Zonder het panel te kunnen zien, kan je dus nooit weten welke kabel plus of min is als ze niet gekleurd zijn...

    Panel zal ik dus nooit aan kunnen, want dat zit helemaal luchtdicht ingepakt in harde plastiek, dus dat wordt niks.

    groetjes,

    Davy
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    je hebt 1 kans op 2 dat je't goed doet.

    Beter dan gewoon weggooien.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Als je 2 witte draden hebt heeft 1 soms een dun zwart streepje en de andere niet. Vaak is met streepje - maar dat hoeft niet natuurlijk.
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Er is nog nooit iets geweest wat plotterwelt niet open kreeg , dat bestaat er ook niet op modelbouw gebiet . :D

    Mvg Johan
     
  13. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi,

    door je goede raad ben ik eens gaan kijken en de draden hebben idd toch 2 verschillende tekeningen... In het donker zagen het er gewoon 2 witte draden uit.

    Fotootje :

    [​IMG]

    Nu nog te weten komen wat de tekeningetjes betekenen ! :)

    Groetjes,

    Davy
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    al staan er kleine drolletjes en kabouters op getekend.
    zonder te meten weet je niet of het aan de andere kant zo aangesloten is.



    METEN !! of demonteren en vaststellen.
     
  15. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    watvoor stekker zat dr aan? zo te zien zat die op 2 verschillende lengtes vastgesoldeerd.. dan past het toch maar op 1 manier?
    [​IMG] zo iets?
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    wat voor paneel gaat het om? spanning / stroom meter?
     
  17. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi,

    het heeft niets met modelbouw te maken, maar het is een "hometrainer"... Maar dat maakt niks uit wat betreft de kabels.

    Hier is de plug waarover ik sprak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes,

    Davy
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan proberen weerstand te meten, of, als je multimeter diodes door kan meten, die gebruiken.
    Meestal zit er wel een diode op een print, op de ingang.

    GJ
     
  19. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    Op de foto van de twee witte draden zag ik dat bij een daarvan de aders zijn afgebroken. Kan je dit stukje aders toevallig nog zien zitten in een van de soldeerverbindingen aan de stekker? Geeft geen 100% zekerheid natuurlijk maar wel weer een 'hint'

    Groeten,

    Mark
     
  20. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    na veel navragen kwam ik er niet uit. De plus en de min van de stekker kende ik na het meten uiteindelijk wel.

    Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en gewoon geprobeerd. En ja, de eerste keer was het dus mis. Maar, er gebeurde niks verkeerd (gelukkig). Opnieuw gesoldeerd en toen werkte alles weer !

    Groetjes,

    Davy
     

Deel Deze Pagina