Hoeve diorama

Discussie in 'Diorama's' gestart door CRS, 5 jan 2015.

  1. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Hallo,
    Ik ben enkele dagen geleden begonnen met de bouw van een oud hoeve diorama. Ik heb echter 0 ervaring met modelbouw en diorama's. ik heb op dit ogenblik een piepschuim basisplaat van 170x55cm waaruit de gewenste landschapsvormen gesneden zijn en deze is bedekt met een laagje gips.
    Tot zover het makkelijke deel, nu wil ik dus eerst de nodige verflagen aanbrengen en vervolgens afwerken met "andere landschapsmaterialen" zoals strooisels, struikjes, bomen, water etc.
    Ik weet alleen niet echt goed hoe ik aan het schilderen moet beginnen... ik heb een stuk of 7 verschillende aardetinten gaande van kastanjebruin tot okergeel, maar wat is nu de logische start? Begin ik met lichte kleuren en vervolgens dunne laagjes donkerder, of andersom? Ik kom er niet uit, en ik wil uiteraard zo weinig mogelijk beginnersfoutjes maken ;). Alle advies is dus welkom...
    Alvast bedankt!
     
  2. Rammie

    Rammie

    Lid geworden:
    29 dec 2014
    Berichten:
    17
    Het beste kun je beginnen met de donkere kleuren en dan ophalen met de lichtere kleuren.
    Maar houd wel rekening met wat je doel is met gedeelte waar je verft ik bedoel hier mee is het een geploegde akker of een weg droog dus stoffige grond dit neigt weer meer naar grijstinten en een akker naar klei grond dit kan van zwart blauw naar bruin tot licht bruin.
    En kijk goed hoe het er buiten uit ziet dit zal je zeker helpen.

    Persoonlijk bouw ik mijn diorama's van af het punt waar je nu bent ook zo op dus ook onder het gras zal je grond aantreffen waar andere hier weer groene verf toepassen.
    Probeer ik zelf het op te bouwen zoals het zou groeien dus grond vegetatie en daar weer afgestorven vegetatie.
    Op mijn site Rammie diorama bouw staan onder het kopje diorama's enkele voorbeelden.
    Succes met de bouw en zou het leuk vinden als wat foto's post.

    greetz rammie
     
  3. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Hoi Rammie,

    Bedankt voor je tips, ik ga er dit weekend mee aan de slag!
    Ik ben zo vrij geweest even op je website te kijken, je bent duidelijk niet aan je proefstuk toe! prachtige boompjes maak je daar, ga ik later zeker 'ns proberen!
    Foto's volgen als het de moeite waard is ;-)

    grtjs
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom op dit forum!!
    Als je een verslag van de bouw maakt (doen!!) dan zijn foto's onontbeerlijk. Soms is het het plaatsen van foto's voor nieuwe leden een probleem, hieronder een tip.
    Voor het plaatsen van foto's heb je de keuze uit twee mogelijkheden:

    1. Het aanmaken van een fotoalbum op het forum, het plaatsen van foto's hieruit gaat heel eenvoudig.
    2. Het plaatsen van foto's via een forum faciliteit genaamd MBF foto upload.
    Beide mogelijkheden (en nog wat andere die ik liever niet aanbeveel) worden besproken in deze link. Voor de eerste mogelijkheid volstaat het om naar het filmpje aan het begin te kijken, voor de tweede mogelijkheid moet je paragraaf 2.4 even lezen.

    Succes ermee!!

    Groet, Ad Bakker
     
  5. Rammie

    Rammie

    Lid geworden:
    29 dec 2014
    Berichten:
    17
    Succes en veel bouw plezier.
     
  6. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    update

    Hallo,
    Hierbij zoals beloofd enkele foto's van begin tot huidige situatie. Ik weet niet goed wat ik moet denken van het voorlopige resultaat, ik ben een beetje bang dat de kleur niet juist zit en ik begin te denken dat ik voor het groen langs de kanten precies beter van dat echt 'static' gras gebruikt had... hmmm wat nu:(



    [​IMG]




    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Rammie

    Rammie

    Lid geworden:
    29 dec 2014
    Berichten:
    17
    Met de kleur zit je wel goed daar zou ik me geen zorgen om maken.
    Dit soort strooisel kan je beter gebruiken als blad bij struiken of bomen voor gras is het iets te grof.
    Maar geen nood je kan over het groen nog gewoon statisch gras gebruiken in dit geval zit er wat meer onkruid in. Gebruik wel minimaal 2 kleuren gras en meng dit geeft een levendiger beeld.
    Maak je niet te druk dit valt nog goed te corrigeren naar je bouw wens.
     
  8. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Ik heb alvast een mooi pakketje "echt" gras besteld en onze elektrische vliegenmepper omgebouwd naar iets nuttigers :eek:.
    Intussen heb ik me bezig gehouden met het bouwen van een kapelletje voor langs de veldkant onder een boom. Enkel nog een geschikt dakje vinden!

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Rammie

    Rammie

    Lid geworden:
    29 dec 2014
    Berichten:
    17
    Ziet er goed uit stukkie vakwerk en zo zijn er al vele vliegenmeppers aan een modelbouwleven begonnen. blijf het zeker volgen.
     
  10. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    kijk is bij
    BOUWMATERIAAL | Ashtown
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Ok bedankt, er zijn daar inderdaad mooie dingen te krijgen! Intussen is er al een deeltje van m'n grastapijtje binnengekomen. Weten we dit weekend weer wat te doen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Hoi,

    't is even stil geweest, maar ik heb niet stil gezeten ;-) Intussen een beetje gras gezaaid en al een klein beetje aangekleed!
    Ik moet de poten van de ezels alleen nog afzagen, want die hebben niet de correcte schaal. grapjeeu :D


    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Super tof. Je hebt er flink de vaart in.

    Mag ik een puntje van verbetering aandragen? De bochten van het pad zijn me te netjes. De verschillende wielen van de tractor en trailer hebben allemaal een ander spoor door de bocht waardoor het spoor daar breder wordt.

    Ga zo door.. leuk om te volgen.
     
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Het gras op de laatste foto, net écht!
    Inderdaad, ga zo door.
     
  15. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Aah bedankt voor de positieve reacties! Dat motiveert! :thumbsup:

    @Bram1324: je hebt inderdaad wel een punt... Ik ga proberen om dit nog wat beter uit te werken!

    grtjs
     
  16. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    limb
    Dag,

    is echt mooi om te zien,hoe je dat allemaal maakt.
    Chapeau.
    Grtjs,Marc3.
     
  17. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    poortje

    Nogmaals bedankt voor de positieve reacties!
    Hierbij de weidepoort, gemaakt van 2x5mm geschaafd hout.
    Hengsels gemaakt van 1mm verzinkte ijzerdraad (hebben intussen ook wat roestkleur gekregen ;))
    Ik heb eveneens getracht om de bocht bij het kapelletje wat breder te maken (in zoverre dat mogelijk was..)

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Bigbore

    Bigbore

    Lid geworden:
    12 jun 2014
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    echt zeer gaaf om te zien hoe je dit nu zo neerzet.
     
  19. marting

    marting

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Oudehaske (Frl)
    is mooi geheel geworden

    gr martin
     
  20. CRS

    CRS

    Lid geworden:
    5 jan 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Vlaams-Brabant
    Ik heb dit weekend weer wat tijd gevonden om aan het hoofdgebo uw van de hoeve te beginnen. Want wat is een hoeve diorama zonder hoeve, nietwaar?


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina