Hoeveel capaciteit van een NiMh / LiPo kan je echt gebruiken?

Nav het lezen van het topic mah of voltage rijst er een vraag bij mij op...

Je mag een lipo niet leeg rijden, ik las in dat topic dat je hem tot ca. 80% mag leegrijden. Betekend dit dus ook dat je maar 20% van je capaciteit gebruikt. M.a.w. je koopt een 5000mAh accu voor de grote capaciteit maar in werkelijkheid gebruik je dus meer 1000mAh en daarna moet hij in de lader???

Maak ik hier een denkfout, of geven de fabrikanten de capaciteit op die je kan gebruiken totdat de lipo onder zijn minimale waarde komt.....
Ik ben zelf elektromonteur dus rekenen en begrippen zijn geen probleem, maar mijn kennis over accu's en met name LiPo's is niet groot.

Wie kan hier duidelijkheid in verschaffen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Die denkfout maak je. Je mag 80% van de capaciteit van een Li-Po verbruiken. Er moet dus 20 % in de Li-Po achtterblijven. Van bij voorbeeld een volledig geladen 5000 mAh Li-Po mag je 4000 mAh verbruiken.

Het is echter erg lastig de restcapaciteit van een Li-Po te bepalen. Veel meetinstrumenten die een restcapaciteit in procenten aangeven doen dat op basis van de gemeten spanning. En juist die spanning is afhankelijk van veel factoren als de accutemperatuur.

De enige juiste manier is de de ontlaadstroom continue meten en aan de hand hiervan de ontladen capaciteit berekenen. Sommige telemetrie-systemen kunnen dit. Maar ook het nauwkeurig meten van hoge stromen is erg lastig...

Laatst bewerkt:
Dus de 80% slaat op wat je mag gebruiken, ik dacht inderdaad 80% overlaten in de accu.

Het klopt dus wel dat je 20% van je opgegeven capaciteit niet kan gebruiken.... dat valt op zich wel mee.

Geldt dit ook voor NiMh accu's? Heveel mag je daarvan ''opmaken''?

Hier <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > kan je lezen dat een Ni-Mh cel ontladen mag worden tot 0,9 Volt per cel. Bij hoge ontlaadstromen iets lager, maar zeker niet lager dan 0,7 Volt per cel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij Ni-** is de spanning van de cel bepalend voor het moment dat deze "leeg" is. Eigenlijk is dat bij Li-Po's ook zo, maar daar is aan de accuspanning een tabelletje met de ladingstoestand gehangen.

Back