Hoeveel trust per kg vlieggewicht

Discussie in 'EDF forum' gestart door Frankben, 1 nov 2013.

  1. Frankben

    Frankben

    Lid geworden:
    17 okt 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Oost-Vlaanderen, België
    Hallo,

    EDF is voor mij iets totaal nieuws en heb een vraagje.

    Als je een kist bouwt met een eindgewicht tussen de 3.5 en 4 kg welke ducted fan motor moet je dan gebruiken? Hoeveel trust moet deze geven.

    Ik zie bv bij HK EDF units die een max trust geven van 3.1 kg, stel dat een toestel ook 3.1 kg weegt gaat dat ding dan vliegen? of moet ik reserve overhouden?

    Ik heb een doos op de kop getikt van een F18 Hornet uit de jaren '80 van Direct connections USA voor 45 euro, kon het niet laten!:D. Dit toestel is echter ontworpen voor een nitro motor met prop. Mocht het enigzins mogelijk zijn zou ik deze converteren naar electro met twee EDF units (meeste RTF F18 kisten zijn zo uitgerust), indien niet mogelijk zou ik kijken voor een inrunner.. Dit project zal pas voor volgend jaar zijn maar had mij nu al graag ingelicht en voorbereid.

    Nuttige links zijn ook welkom, ook engels.

    alvast bedank

    Frank

    [​IMG] Uploaded with ImageShack.us
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Volgens die hypothese kan je dan eindeloos vertikaal naar boven. (naar beneden gaat altijd, ook met minder dan 1/1 thrust.)

    Absolute cijfers zijn volgens rekenregels te vinden, maar de praktijk vertelt veelal een ander verhaal.

    Een kistje van 800 gram vliegt ook met 'n EDF-je dat amper 400 gram stuwkracht-stuwdruk geeft. In de vlucht gemeten zal die druk merkelijk hoger liggen; wat er in gaat gaat er met hogere snelheid in dan stilstaand op de testbank.
    Ik heb ook een mooie HK durafly Vampire, de weegschaal vertelt me dat er 1.3 kg stuwdruk uitkomt (statisch gemeten), vliegt lekker, maar komt op een graspiste niet vooruit, beetje rallyrijden en hij zit vol gras. Eens in de lucht kan hij best rondraggen. Weegt evenveel als statisch uit zijn staart gedrukt komt.

    Een F 18 is wat aërodynamischer gevormd, je zal minder luchtweerstand opwekken. Zoek wat info op bijvoorbeeld rc universe, of rc groups, vanuit praktijkvoorbeelden.
     
  4. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    hoi Frank,

    Hoe weet je hoeveel het toestel gaat wegen als je nog niet weet wat erin gaat? Wat voor diameter EDF heb je in gedachten, en op hoeveel S wil je dit gaan vliegen?

    Kijk ook eens bij JEPE in Helmond, goede gebalanceerde motoren maar niet goedkoop.

    Bedenk wel dat wanneer je toestellen rond dit gewicht gaat vliegen dat het duur wordt aan EDF en met name accu's.

    Ben benieuwd wat het wordt, succes

    Gr Jerry
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Om een EDF jet als een jet toestel te vliegen ga je best voor een 1:1 thrust:gewicht verhouding. Dan geeft het echt de indruk van een performant toestel en heb je reserve om uit penibele situaties te geraken. Loppings, rollen, korte bochten enz brengen je dan niet in de problemen.
    Vliegen doet het met 1:3 thrust gewicht ook nog, maar dan moet je wel je best doen om hem in de lucht te houden en geen rare dingen gaan proberen.

    Mijn twin EDF F14 woog 1060g en had 600g thrust,



    mijn edf F20 heeft 1500g thrust en weegt 1300g.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik ben niet zo thuis in jets...

    Welke jet komt er nou in dat tweede filmpje voorbij op o.a. 1min?

    Grz

    Mark
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Dat is de F5-E Tiger II
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik ben niet meteen bekend met EDFs maar volgende punten zijn van toepassing op alle vliegtuigen (dus ook EDFs) en misschien wel interessant:

    Er zijn een aantal criteria waaraan voldaan moet worden:
    1. vermogen
    2. stuwkracht
    3. voorwaartse snelheid

    1. voor horizontale vlucht wordt gerekend op ong. 5 W per 100 gr totaal gewicht. Voor wat rondvliegen met minimaal stijgvermogen moet je het dubbele rekenen. Voor acro tussen 15 à 20 W per 100 gr. Voor 3D ong. 35 W per 100 gr.
    2. met een stuwdruk / gewicht verhouding van 1:1 heb je net voldoende stuwdruk om het toestel in vertikale positie te dragen (is dus niet voldoende voor eindeloos vertikaal omdat je geen vermogen meer hebt om te versnellen.) Voor rondvliegen, en zelfs loopings vliegen, heb je zeker geen 1:1 stuwdruk / gewicht verhouding nodig. Hoe meer stuwdruk je ter beschikking hebt hoe comfortabeler je kan vliegen. Starten vanop een graspiste zal ook wat meer stuwdruk vragen (meer rolweerstand).
    Tegenwoordig zijn bij acro/3D toestellen met klassieke motoren en schroef verhoudingen van meer dan 2:1 geen uitzondering, 1:1 lijkt me bij EDFs al mooi.
    Let op: er is een verschil tussen statische en dynalische stuwdruk. Opgegeven stuwdruk is meestal statisch (bij stilstand van de motor), de effectieve dynamische) stuwdruk neemt af wanneer de motor (en vliegtuig) vooruit bewegen.
    3. Rotor (spoed), motor (Kv) en accu (spanning) moeten een voorwaartse snelheid genereren die hoger is dan de minimale voorwaartse snelheid (en liefst - veel - meer :) )
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Iets anders: hou er rekening mee dat voor een EDF een min of meer ronde straalbuis door je hele romp zal moeten lopen, diameter ongeveer gelijk aan de diameter van je edf (2 buizen in geval van een twin EDF). Een kist die is gemaakt voor een prop-aandrijving is hier niet op voorbereid. Hou er rekening mee dat je wellicht grote modificaties aan je constructie zal moeten maken om die straalbuis(/zen) kwijt te kunnen in de romp.
     

Deel Deze Pagina