Home position bijregelen prusa i3

Discussie in '3D Printen' gestart door 118d, 21 dec 2014.

  1. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    Hoi , ik heb onlangs een pursa i3 in elkaar gestoken en heb een klein probleempje
    als ik de printer start om een onderdeel te printen vliegt de print kop zeer snel richting hoek rechtsachter waar het schroefje zit van het print bed wat beschadiging veroorzaakt aan de nozzle . ik heb al verschillende settings proberen aan te passen in Repetier , echter hij blijft naar die hoek schieten.
    heef hier iemand een oplossing voor ?
    software op printer pcb is marlin V1 .
    vraagje het printer hotbed waar is de home postie ? achteraan of voortaan ?

    mvg stef
     
  2. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    @118d,

    Ik heb zelf nog geen 3D-printer maar ben de spuollen voor een I3 aan het bestellen.
    Tijdens het voorbereiden heb ik veel topics gelezen en You-Tube video's gekeken.

    X= Links (is in de software als standaard ingesteld).
    Y= Achteraan (is in de software als standaard ingesteld).
    Ik ga deze vooraan zetten zodat na het printen een home-commando ervoor zorgt dat het bed naar voren komt, dit vergemakkelijkt het verwijderen van de print.
    Z= Onder (is in de software als standaard ingesteld).

    Ik persoonlijk vind deze You-Tube build-video's erg duidelijk, deze gaat over de EndStops.
    www.youtube.com/watch?v=StumNnV5G1A

    Succes,

    Gr Eric.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2014
  3. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    Hoi Eric , ik begrijp de eindstops wel , het rare is doe ik home op het lcd schermpje op de prusa zelf , werkt ie perfect en raakt ie niet de bout van het hotbed .Bij home gaat mijn bed ook naar voren , echter de eindstop staat bij mij achteraan gemonteerd , dus deze zou ik dan voortaan moeten zetten dan ??
    het is blijkbaar alleen in de home functie van repetier dat hij enkel millimeter doorschiet , en dan de bout raakt .
    vindt het wel verwarrend , want de home bediening zonder computer is toch dan de software die in de 3D printerkaart zit , dus pc software overruled dan de kaart ? nog veel lezen vrees ik .
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je kunt in de firmware aangeven waar je home-switch zit (min of max) en naar welke switch de machine moet bewegen als het commando "home" gegeven wordt.
    Daarnaast kun je de maximale waardes voor x, y en z ingeven.
    Als je het commando "home"geeft, zal de machine in de richting van naar de switch bewegen, tot deze wordt geactiveerd.
    Ik heb het vermoeden dat je probeert te homen naar een plek waar geen switch zit. De machine zal dan doorlopen, tot hij de maximaal ingestelde waarde bereikt heeft.
     
  5. 118d

    118d

    Lid geworden:
    9 sep 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Belgie , Beerse
    home printbed opgelost

    De fout zat blijkbaar in repetier software , ik gebruik nu cura , en kan perfecte prints maken en als ik home klik gaat ie netjes naar de hoek toe zonder tegen de schroef te botsen . zeer tevreden over Cura software .
    en zeer gebruiksvriendelijk .
     
  6. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Even offtopic, maar wat is voor jullie de reden geweest om voor de prusa i3 te kiezen?
    Ik zie dat hele printbed bewegen, en denk dan van 'dat kan nooit de beste manier zijn'. Elke keer die massa in beweging brengen en afremmen lijkt me een behoorlijke aanslag op de constructie, of zie ik het verkeerd?
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Er zit geen "fout" in de software, hooguit zijn de standaard instellingen anders (en werken die van Repetier bij jouw printer toevallig niet) Ik heb op mijn printer zowel Repetier als Cura geprobeerd en alles werkt gewoon, mits je e.e.a. goed instelt. Overigens zit in Repetier tegenwoordig Cura standaard (ook) als slicer ingebouwd.
    Cura werkt best goed, maar bij echt lastige prints gebruik ik toch liever Repetier, omdat je daar zelf meer controle hebt over de instellingen.
     

Deel Deze Pagina