Honey Bee FP, LiPo 3S, 2S of gewoon NiMH

  • Topicstarter Topicstarter AeroTronic
  • Startdatum Startdatum

Ik gebruik mijn HB FP meestal met:

  • 11,1V LiPo ~1000mAh

    Votes: 14 46,7%
  • 11,1V LiPo ~700mAh

    Votes: 3 10,0%
  • 7,4V LiPo ~800mAh

    Votes: 6 20,0%
  • 7,4V LiPo ~1200mAh

    Votes: 3 10,0%
  • Gewoon NiMH

    Votes: 4 13,3%

  • Total voters
    30
A

AeroTronic

Guest
Inmiddels is wel bekend dat de FP het vrolijk doet met 11,1V. Echter een 7,4V batterij wordt ook wel vaak gebruikt, omdat dit batterijtje (~800 mAh) normaalgesproken in de standaard ophanging past.

2S accu's zijn doorgaans lichter en maken de FP minder geschikt voor buitengebruik, door dit lagere gewicht. Tevens heb je dan niet zoveel gas over voor mijn gevoel. Bij 3S is het nadeel de standaard rotorbladen die slecht een hogere snelheid aankunnen. Hiervoor zijn ook al wel oplossingen bekend ;-)

Natuurlijk kun je er dan ook weer zware 2S of lichte 3S accu's onder gaan hangen

Om een beetje idee te krijgen van wat mensen zoal gebruiken, toch maar even een enquête. Ik weet niet of er hier veel FP gebruikers zitten, maar zou leuk zijn om te weten wat het meest gebruikt wordt.

Happy voting ^_^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een vriend van me vloog al een half jaar met veel plezier met zijn Honeybee FP. Toen kocht hij een 3-cell lipo. Binnen 2 weken brandde zijn 4-in-1 door. Dus voor mij blijft het gewoon 2-cell lipo's!!
 
Was dat een 1000 mAh batterij?

2-cells is wel voldoende voor jou dus, ook wat betreft gewicht?

Misschien is het nodig om ipv 10T dan de 9T motor te gebruiken, net als op de CP2. Hoger RPM en weer een hoger voltage op de motor en lagere stroom. Inefficiënter, maar wel veilig dan.

De Xtreme motoren zouden aangepast worden voor gebruik bij 11,1V, dus misschien is daar ook nog wat van te verwachten :-)
 
Het gewicht gaat net aan. Ik heb 3 lipo's van 800mah, waarvan er 1 iets minder goed is. Als ik deze lipo vlieg heb ik wel eens na 4 a 5 minuten dat ik met hoveren niet meer de lucht in kom. Grappig is dan wel dat als je dan voorwaarts gaat vliegen dat er dan niks aan de hand is. Dan stijgt de heli gewoon weer en kan je weer verder.

2-cell is echt het minimum, maar het vliegt gewoon goed. 200 vluchten verder heb ik 1 staartmotor en 1 hoofdmotor vervangen. Samen met 2 rotorheads maakt dat alle schade: nog geen 15 euro dus !!! Perfect !!
 
Het gaat dan wel i.c.m. de standaard 4in1-regelaar, want de kosten moeten immers (helaas :P) laag blijven.

Ik ben zelf eigenlijk een beetje voorstander van 11,1V. Ik wil weten of 7,4V toch verstandiger is, of dat er voor 11,1V misschien nog andere aanpassingen nodig zijn... Koeling van de 4in1 (6)
 
Aerotronic

Help een even
Ik heb 2 nieuwe NiMH accu's (8.5 V 650 MaH) bij mijn FP.
- Bij de ene meet ik vol 9,48 volt en die houdt het minstens 10minuten uit. De staart gaat slaan bij 8,76.
- Bij de andere meet ik vol 8,97 volt maar krijgt de heli niet echt of nauwelijks omhoog
Met vol bedoel ik 2:15 uur:min aan de standaard lader

Waar ligt dat aan en gaat het niet alleen over volt maar ook over ...........
 
Voltage van een batterij zegt niet zo heel veel. Batterijen zou je onder een belasting moeten meten.

Volle NiMH batterijen moeten onbelast zo'n 1,4 volt geven. Dat klopt bij de ene batterij heel aardig. Mogelijk is er 1 cel van de andere accu stuk. De is dan kortgesloten, zodat de andere accu's beter volgeladen zijn.

Helaas kun je dit alleen echt goed controleren door de krimpfolie van de accu af te slopen...

Als een cel niet echt kapot is, kan het ook zijn dat de weerstand hiervan heel hoog is. Wat je dan kunt doen: multimeter op 20A stand en kijken wat voor stroom de accu kan leveren. Kun je alleen constateren dat de ene minder levert. Dan zou je alsnog folie eraf moeten slopen en elke cel apart moeten meten.

Als je een enkel NiMH AAA batterijtje hebt liggen met vergelijkbare capaciteit, kun je die er weer tussen zetten.

Beter is om batterij te retourneren onder garantie ^_^
 
AeroTronic
Even vergeten de slechte abtterij heb ik al teruggestuurd

Toch nog even een vraagje. Als het voltage van je batterij er niet zo toe doe wat zijn de criteria dan om een keuze te maken tussen de door jou genomde mogelijkheden?
 
Totaalgewicht en kracht van de helikopter. Met zowel 11,1V als 7,4V kun je de helikopter zwaar genoeg maken, zodat hij logger/trager reageert. Voor outdoor is een groter gewicht wel fijn, anders is het meer een speelbal van de wind. Of je moet de wendbaarheid fijner vinden en kunt goed reageren op windvlagen.

Zelf vind ik dat je met 7,4V niet zoveel gas over hebt. Dus als je even snel op moet stijgen, is dat niet mogelijk.. Als de mensen met 7,4V daar anders over denken, goed mogelijk. Ik heb niet zo heel vaak met 7,4 gevlogen...

Met de lichte batterijtjes is het verder voor mijn gevoel wel lastiger om het zwaartepunt van de FP goed te krijgen.
 
Dat klopt wel ja, met 7.4V is het niet mogelijk om snel te stijgen. Ik vlieg mijn Honeybee FP ook nog eens met superskids, wat nog 30 gram extra betekend. Het vliegt wel mooi, maar inderdaad, ik heb niet heel veel vermogen.

Om de balans te vinden moet ik de lipo heel ver voorin aan de superskids batterij ophanging bevestigen. De lipo zit dan dus helemaal voorin de neus van de heli. Sterker nog, ik heb de gaatjes van de kap iets verplaatst om extra ruimte voorin te hebben.
 
Nu las ik in Modelbouw actueel 125 dat er een nieuwe accu is die je in 15 minuten kan opladen. Hij heet de NanoPhosphate accur. Weet
iemand daar iets over? en is die bruikbaar voor de FP>
 
mijn HBFP kwam met 1800 mah 2S niet van de grond terwijl die lipo net zo zwaar is als de standaard nimh-accu

mogelijke oorzaak is dat de 3-in-1 niet fris was door transportschade (Aerotronics: bedankt voor het vervangen!)

inmiddels heb ik een 4-in-1 er in zitten en ga ik het ook met een 1000 mah 3S-lipo proberen
er zijn van die witte Kyosho M?-bladen; zou dat veiliger zijn voor de electronica/motoren op 3S? ik heb begrepen dat die bladen minder pitch hebben, of zit ik er dan naast?
 
Mijn HoneyBee vliegt super met een 3s1000 mAh lipo, Esky 3100 KV brushless motor, 12A FLY brushless ESC, Superskids en de witte Kyosho M24 blaadjes. Je moet dan voor de (brushless) gasregeling nog wel een servokabeltje op kanaal 3 van je 4-in-1 unit solderen. Je hebt alleen de zwarte en de witte draad nodig. Een andere mogelijkheid is om d.m.v. zenderprogrammering het uitgangssignaal van kanaal 3 ook naar kanaal 6 te laten lopen. Dan kun je de ESC daarop aansluiten en hoef je niet te solderen. In dat geval ook de rode draad doorknippen.
 
@Martin

Zeer interessant. Vooral omdat de accu zo tollerant is en zo snel geladen kan worden.

Prijs is nu nog te hoog. Voor dat geld kun je beter meerdere LiPo's nemen. Goeie LiPo's gaan ook gerust 500 cycles mee en de laders en ESC's zijn goed ingesteld op LiPo, zodat een tollerantere accu niet zo hard nodig is.

Capaciteit LiPo's (15C) per gram: 536 Ws (Joules) per gram
Capaciteit NanoP per gram: 362 Ws (Joules) per gram (gebasseerd op 26650, A123Systems :: Products)

De vliegtijd zal dan zo'n 30 procent korter zijn. Vervelende is de auto-cut off van ESC's die ingesteld zijn op celspanningen van 3,7V. Als de cut-off op 3,3V zit, begint NanoP net te leveren...

Zou de prijs in de buurt van LiPo komen, dan is het interessant dit voor helikopters aan te bieden..

@ZamBeZi

Misschien ook nog even daarna 3S lipo op 3in1 uitproberen...

Ik weet niet meer of die bladen minder pitch hebben (M24), volgens mij juist meer.. Minder pitch zou veel beter zijn op 3S -> hoger toerental -> hoger voltage over de motor -> lagere stroom -> minder warmteontwikkeling in 4in1 (das de theorie :wink:)

@Murdock

Nog veel interessanter! Dan ben je ook van de kans af dat de 4in1 het af zou laten weten. Kun je overigens nog beter een losse ontvanger nemen en een losse 3in1 of gyro + klein borstel speed controllertje.

Pastte de 3100KV dan enigzins?

Maarja, met de FP willen de meesten natuurlijk de kosten enigzins binnen de perken houden :wink:
 
Een 4-in-1 unit is in feite een gewone 6 kanaals ontvanger gecombineerd met een gyro. De grote helft bevat de ontvanger, de kleine helft is de gyro.

Op de unit zijn CH1, CH2, CH5, CH6, M1 en M2 beschikbaar, CH3 en CH4 niet, die pennetjes zijn op het ontvangergedeelte andersom op het printje gesoldeerd en gaan rechtstreeks naar de gyro.

Ik gebruik uitgang M2 voor de (brushed) staartmotor. M1 gebruik ik niet want die is verder onbruikbaar voor een brushless regelaar.

Ik gebruik dus een aparte regelaar voor de brushless hoofdmotor en het stuursignaal daarvan zal ergens vandaan moeten komen, dat is logisch gesproken CH3 maar je kunt er niet bij.

Een oplossing is om de 4-in-1 unit uit elkaar te halen en op de achterkant van het printje van de gyro (waar CH3 uitkomt) een contrastekkertje te solderen. Ik bedoel zo'n stekkertje met draden eraan, en dan de + afknippen want die is niet nodig. Het solderen is niet zo heel erg lastig om te doen, gebruik daarvoor wel een fijne soldeerbout.

Belangrijk is dat het BEC van de brushless regelaar beslist niet in contact mag komen met het BEC van de 4-in-1 unit. Met alleen de - en de puls werkt de regelaar ook.

Als je klaar bent heb je een 4-in-1 unit waar een voedingsstekkertje en een contrastekkertje voor de regelaar (CH3) uitsteken.

Wil je liever niet aan je 4-in-1 unit solderen en heeft je zender nog vrije mixers beschikbaar dan kun je ook de gasregeling gelijktijdig over CH3 en CH6 laten lopen. Je sluit je brushless regelaar dan aan op CH6 en het werkt ook. Maar pas op, ook in dit geval moet je voordat je de boel aansluit de rode draad van de brushless regelaar doorknippen.

De lipo + en - gaan naar de voeding van de 4-in-1 unit en ook naar de voeding van de brushless regelaar. De uitgangen van de brushless regelaar gaan vanzelfsprekend naar de brushless motor.

De aansturing van de brushless regelaar bestaat uit 2 draden, zwart en wit en die komen van CH3 of CH6 van de 4-in-1 unit.

De staartmotor zit gewoon aan M2.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders maak ik nog wel foto's.

@AeroTronic: die 3100KV ESKY past gewoon in de HoneyBee, ik heb er een 9-tands tandwiel op zitten.
 
De Kyosho-bladen hebben duidelijk minder pitch dan de originele en zijn ook een stukje degelijker. Duidelijk de betere keuze als je 3S vliegt.
Gisteren e.e.a. uitgebrobeerd; de HBFP vliegt echt super met die bladen. Heb ook niet het idee dat 3S overkill is qua belasting met die bladen - echt prima.
Met een iets langere batteryhangar en een klein knipje in de body heb je 't zwaartepunt met een 1000 mah 3S-lipo zo voor elkaar.
 
Back
Top