Hong Nor/Jammin/Ofna X1CRT vragen, ervaringen gezocht

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Sareno, 15 okt 2018.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi All,

    Ik heb mijn tamiya's inmiddels weer rijdend en tja... dan kijkt die Hong Nor X1-CRT mij weer aan :). Deze heb ik 7 jaar geleden weggezet na het falen van het startsysteem en daarna eigenlijk nooit meer naar omgekeken.

    De reden dat ik er niet meer naar omgekeken heb zat deels in de privesfeer maar ook in moeilijk verkrijgbare onderdelen (althans in die tijd) en het feit dat je met zo'n herriemaker snel met de nek werd aangekeken. In de regio Utrechtse Heuvelrug zijn er maar heel weinig plaatsen waar je niet wordt weggestuurd met deze auto.

    Wellicht dat ik wat beter naar goede locaties kan gaan zoeken?! Maar waar dan?

    Een ander punt waar ik nieuwsgierig naar ben is de conversie naar brushless. Ik zie oa op Ebay genoeg aanbiedingen en op Youtube wel wat filmpjes van reeds omgebouwde modellen maar echt duidelijk wordt het me nog niet. De X1CRT Truggy wordt nergens specifiek genoemd, wel de X2 of de CR Buggy.

    Zijn hier mensen met ervaringen met de conversie? Wat ik belangrijk vind is dat het resultaat strak qua looks is (dus geen losse touwtjes, draden en alles wegproppen met tiewraps) en dat de snelheid minimaal hetzelfde is als hij nu met Nitro is. Ik heb er geen versnellingsbak in zitten dus zijn huidige snelheid zal ergens tussen de 70 en 80 km/u liggen. 70km/u is ruim voldoende zolang hij maar flink hard optrekt. Liever erg rap op de 65-70 dan 80 in 3 sigaren. Ik lees veel over allerlei typen motoren en tandwiel verhoudingen maar ik merk dat het voor mij te lang geleden is en ik word er niet echt wijs meer uit.

    Mijn laatste vraag; Deze truggy is 1 op 8. Betekent dit dat ik alle soorten wielen, on en offroad, geschikt voor 1/8 hier bij kan gebruiken? Op asfalt slijten de offroads nl echt heel hard.

    Alvast bedankt voor de reacties!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk eens bij www.raco2000.nl Kan je gewoon lekker op een baan rijden zonder dat de omgeving klaagt.

    De truggy zal waarschijnlijk gebruik maken van een 17mm hex adapter as om wielen op te schroeven, dat is standaard.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Die site ben ik tegengekomen maar OF ik ben kippig, OF er staat niet bij waar deze circuits zijn.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Thanks.

    Iemand nog ervaringen met de conversie naar elektro?
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    RC-Monster heeft een motormount een battery tray voor de X1.
    Alleen zou ik eerst kijken of er nog wel wat onderdelen voor te krijgen zijn, het zou zonde zijn als je er geld en tijd in stopt en hem de eerste rit kapot rijd en je er niets meer mee kan.
    Ook willen de diffs van de wat oudere auto wel eens stuk gaan/hard slijten door de brushless power en het oudere plastic.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb inmiddels eea via ebay kunnen vinden maar je hebt gelijk, stuk rijden is zonde. Mijn X1 is overigens volledig CNC uitgevoerd. 8 jaar geleden maakte hij sprongen van een meter of 6 en nooit schade. Sterker, nu na al die tijd is alles nog soepel. De motor draait nog gewoon, geen roest en alleen de banden en de starter zijn stuk. Oh, en het luchtfilter is vergaan. Deze X1 werd destijds als een beest verkocht en dat klopt. Met de juiste upgrades is hij onverwoestbaar.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dan is het de conversie eventueel wel waard inderdaad.
    Had Ofna zelf niet ook een elektro versie van dit chassis?
    Misschien zijn die onderdelen nog te krijgen?
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat is dus juist waar ik ervaringen over vraag. Er zijn heel veel conversie kits te verkrijgen maar ik lees nergens een duidelijk omschrijving. Wat krijg ik als ik zon kit koop? Past het op de X1CRT? Wat heb ik verder nog nodig?

    Op dit moment zit ik er over na te denken om hem naar die baan in Utrecht te slepen en daar te testen of de Nitro-motor het nog doet. Gewoon, even testen en hopelijk spelen.

    Maar daarna wil ik hem toch wel naar electro ombouwen, om de simpele reden dat ik hem thuis in het park kan gebruiken zodat mijn zoontje er ook lol van heeft. Dat is me wel wat geld waard want al dit RTR rijders.... Dat hoeft voor mij niet, laat dat kleine kereltje maar sleutelen. :)
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ach, een motormount is zo gemaakt uit een stukje dik alu hoekprofiel en een universele accubak kan je overal bestellen als ook het tandwiel. Dan alleen de juiste motor/regelaar bestellen en gaan met die banaan.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Tja Roelof, dat is nou net niet wat ik zoek. Er bestaan kits, waarom zelf rommelen?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Omdat je met een kit al snel heel veel meer betaalt mits je nog uberhaupt nog een kit kunt vinden.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
  14. vilsteren

    vilsteren

    Lid geworden:
    14 mei 2014
    Berichten:
    1
    Heb zelf eens een X2 truggy omgebouwd met de conversie van de X2 buggy, kwam erop neer dat je alleen een motormount nodig had en verder een beetje creativiteit met het plaatsen van een accubak. Volgens mij heeft de x1 een heel groot spur je zult dan ook de motormount aan moeten passen.
    Edit: of een spur van een x2 gebruiken, ook eens gedaan op een x1 truggy, gaat ie wel heel snel...
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2018
  15. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik besloten om mijn huidige truggy gewoon op Nitro te laten rijden. Ik ben toch weer verslaafd geraakt aan de geur, geluid en het pielen.

    Maar, ik heb er een tweede bij gekocht. Deels voor reserve onderdelen maar ook om deze te gaan ombouwen.

    Helaas heb ik niet de middelen om aluminium, staal of ijzer te bewerken dus ik hoop eerlijk gezegd op wat hulp van iemand al hier die me kan helpen om een motor steun te maken.

    Daarnaast wil ik graag weten waar ik op moet letten bij het kopen van een motor, ESC en tandwielen. Op dit moment loopt de auto zo'n 80-90 op nitro. Op elektra zou het mooi zijn om deze snelheid ook te halen maar de rijtijd vind ik ook belangrijk. Liever 15 minuten 60km/u dan 5 minuten 80.

    Kan iemand mij hierin adviseren?
     
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Of kan ik beter een nieuw topic maken?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ander topic zal niet zo snel helpen dan hooguit in de electro offroad sectie

    Misschien gewoon eerst even kijken wat anderen gebruiken. Je hebt een zgn 1:8 motor en regelaar nodig, voor een buggy is rond de 2000kv een prima waarde waarmee op 4S prima vergelijkbare prestaties te halen zijn, ik betwijfel alleen de 80-90km/u maar je beoogde 60 moet zeker haalbaar zijn. Hobbywing is een populair merk.
     
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Is 2000 niet erg licht? Of heeft een snellere motor minder koppel?

    En waarom zou 90 niet haalbaar zijn? Te zwaar?
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een nitro buggy dat 80 tot 90 gaat is veel te snel geschat. 60 tot 70 is denk ik meer de realiteit.

    Natuurlijk kan je en snellere motor nemen maar met de 2200 in een lichte 1:8 onroad auto op 4S zijn ze ook blij als ze de 6 tot 7 minuten kunnen halen. Ook in de racerij met E-buggy's is veel 1900-2200kv gebruikt. Je wilt ook rijtijd, dat gaat je nooit lukken als je sneller wilt.
     
  20. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Op de teller van de auto was het bijna 100 toen we er naast reden.

    Maar 60 met deze is prima.
     

Deel Deze Pagina