Omdat ik momenteel nog niet verder kan met de TT,ben ik maar begonnen aan de hopf cyclon. Jan(waarvoor mijn hartelijke dank)heeft me met repareren van de romp goed mee geholpen,en nu kan de romp weer worden opgebouwd. Het is een polyester romp met carbon later gelamineerd door de vorige eigenaar,of laten doen. Motor zit er inmiddels in,het roer en pijp voor het koelingswater zitten er ook op,de wateruitlaat heeft ook een plekje gekregen. De esc plaat is geplaatst,en krijgt volgende week nog extra epoxy met een kleedje. Volgende week maar weer verder,gr.
Wat is de setup? Mooi hoor om deze romp weer terug te zien. Hopf heeft met de 'coca cola' boot heel wat ogen doen open doen
Kijk dat is een oudje uit het borsteltijdperk, niet overpoweren met brushless gezien de grote step een leuke 85/90 km/h moet kunnen. Eerste eigenaar heeft zn website handtekening erin laten staan , ik volgde toen zijn bouwkunsten. Deze is kort hierna naar Nederland (Kampen) gekomen naar een vriend van mij die weer verkocht heeft aan de persoon waarvan jij m gekocht hebt. Hier de originele bouwverslag. http://www.rc-silverboats.de/Baubericht/CyklonEvo.html en het is geen polyester maar epoxy romp nagelamineerd met carbon/kevlar omdat Hopf zn boten altijd zeer dun lamineerde. @ Willem , Is van Jasper geweest toen we nog net met brushless begonnen. (2007)
Hallo Ard, Dat begint al ergens op te lijken! Of de verlenging van je roer uithouder niet wat aan de lange kant is, zal de praktijk moeten uitwijzen. Groeten, Jan.
set up is een brushless 3670 2280 kv motor met de flycolor 150 amp,er zit een verenstalen as (600 er VarioM BBB expert)in.Ik ga ermee varen op 4 s,dat heb ik al gedaan met een flexas,snelheid was meer dan genoeg,de boot ging barrel rollen,dit kwam doordat de lipo aan de andere kant zat door ruimte gebrek.Inmiddels komt de lipo op de juiste plaats te liggen,doordat de as 12 mm naar rechts is verplaatst,kan de lipo links i.p.v. rechts liggen. De boot ging heel mooi over het water,nauwelijks enige afwijking,stuurcorrectie was niet nodig.Nu met het langere roer en verplaatsing van de as zal dat nog beter worden. Altijd leuk foto,s,bedankt.
Hallo Jan, Hopelijk gaat het goed,er komt nog een extra versteviging bovenop,dat had ik bij die F1 boot ook gedaan en dat heeft goed uitgepakt,gr ard.
Hallo allemaal,van de week het een en ander kunnen doen,hopelijk is de boot volgende week vaarklaar. De servoplaat,esc plaat,lipo plaat,gehele koelingsysteem,verstevigingsplaat voor op het roer zijn allemaal geplaatst,de servo,motor,besturing,ontvanger kastje met balon tuutje zitten ook allemaal op hun plaats,alles werkt ook.Nog wat kleine dingen en dan kan de boot weer te water.
Hallo allemaal, Van de week was de boot klaar voor de hernieuwde te water lating.Eerste proefvaart ging nou niet om te zeggen erg hard.2e proefvaart ging na vervanging zender vlamhard(bleek met de instellingen van de zender te maken te hebben) Helaas mocht dit niet lang duren,na 5 rondjes varen zag ik iets achter de boot wegschieten en ging de boot niet meer vooruit,ik dacht,daar ging de schroefas. Na de boot uit het water te hebben gehaald,bleek de as finaal te zijn afgebroken,sluitmoer,schroef en deel schroefas weg. Na inspectie van het overgebleven deel van de schroefas,is er in het productie proces iets niet goed gegaan. 2 hele kleine deeltjes van de as zijn metaal al datgene wat er tussenin zit is zeer waarschijnlijk onpuurheid van het materiaal. Bij toeval heb ik het gefilmd,net nadat ik de camera had neergezet bij de 3e draai hoor je het moment van afbreken,wel het geluid hard zetten: Zie onderstaande foto,s van het resultaat,de foto met de lijntjes,zijn de rode lijntjes het metaal en de zwarte lijn het onpure materiaal het bredere deel is de schroefdraad.
Hallo allemaal, Gisteren de nieuwe schroefas binnen gekregen en gemonteerd. het materiaal word met röntgenstralen bekeken om imperfecties uit te sluiten alvorens het de deur uit gaat. Vandaag de kapotte as nog eens goed bekeken en als ik het zo zie is de as precies afgebroken bij de schroefdraad,nu heeft de schroefdraad een wand dikte van +- 0,5 mm,dat is niet sterk genoeg om eventuele klappen op te vangen. Zie foto zoals ik het kan beoordelen is het gat te diep geboord,dat stopt voorbij het schroefdraad,dus waar het materiaal het minst sterk is.Bij een boring van 30 mm diep heb je massief 4 mm materiaal en niet 0,5 mm wand dikte. Het donkere materiaal op de foto moet dan de lijm zijn geweest. Nu nog even wachten op de kleinere schroef op aanraden van de verkoper(van metaal 53 mm naar carbon 45 mm) en adapter. Als het goed is krijg ik die begin volgende week binnen,en dan word het volgende week ook nog eens mooi weer,kan ik nog eens flink genieten van de boot.
Hallo allemaal,gisteren en vandaag wezen proefvaren,met de 4S lipo en 45 mm schroef gaat het nou niet dat je zegt wat een snelheid,dus nadat ik met de 4 S lipo klaar was,de 6S lipo erin,dat ging wel een stuk harder,maar toch miste ik snelheid.Uiteindelijk bleek de schroef 2 afgebroken punten had,dat verklaart dan wel de mindere snelheid,maar toch moet het harder kunnen. Ik ga het proberen met een 48 mm carbon schroef,gr ard.
Gisteren had het een leuke ervaring moeten worden,in het begin was het ook leuk op het eind niet echt. Wokkels vind ik best lekker,alleen als m,n as een wokkel word is het al wat minder leuk,bij deze een filmpje waar bijna op het eind het mis gaat,en de as een wokkel word,ik ben klaar met het vaar seisoen,ik heb het even gehad,daarbij was het water ijskoud,ik ben geloof ik 10 min bezig geweest om door te gaan. Tijd voor verbouwing van de HOPF,de dek opbouw word verlaagd,waar de kap(word ook verstevigd)opkomt rechts,voor en achter worden verstevigd,tevens krijgt de boot een nieuw gekleurd jasje als alles klaar is. Bij deze de link van het voorlopig laatste filmpje:
Hoe bedoel je dat ard met "door te gaan". Ik neem aan dat je dan niks bij je had om spulletjes op te halen. Roeibootje of hengel oid Je moet daar goed mee uit gaan kijken nu. Onderkoeling word je niet knapper van. Beter goed voor bereid zijn.veiligheid voor alles.
Helaas was ik mijn surfpak vergeten,boot lag op z,n kop,gelukkig was het niet heel ver uit de kant,maar koud was het wel,volgende keer gaat mijn surfpak als eerste mee.