HorizonHobby wordt een internetshop

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Corrien, 5 mrt 2017.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Op 17 januari 2017 werd reeds bericht, dat HorizonHobby de vestiging in Elmshorn verlaat en dat Staufenbiel Barsbüttel verder gaat als HorizonHobby.de

    http://mikanews.de/2017/01/18/staufenbiel-wird-zu-horizon/

    Vorige week kregen winkeliers vervolgens het bericht, dat zij per 1 april 2017 nog wel zaken kunnen doen met HorizonHobby, maar geen korting meer kunnen krijgen. Een deel van dit bericht werd door een Duitse winkelier online gezet:

    >>> Mit Wirkung zum 01. April 2017 wird Horizon Hobby nicht länger Rabatte auf Horizon-Hobby-Produkte gewähren. Sie werden auch weiterhin die Möglichkeit haben, Horizon-Hobby-Produkte zu erwerben, allerdings wird der Preis der UVP RRP exkl. MwSt. sein.
    Anbei finden Sie bitte eine Liste all unserer Produkte mit Angaben zur Artikelnummer, Artikelbeschreibung, dem neuen UVP und dem UVP exkl. MwSt.
    Die weiteren Konditionen sind:
    * Für Aufträge mit einem Rechnungsbetrag von über 500 EUR erfolgt eine kostenfreie Versendung durch GLS. Für Aufträge mit einem Rechnungsbetrag bis 500 EUR erheben wir eine Handling- und Versendungsgebühr von 15 EUR je Lieferung. <<<


    Het gevolg van deze ontwikkeling zal uiteraard zijn, dat de HorizonHobby producten niet meer door reguliere winkeliers verkocht zullen worden. Als ze er niets meer aan mogen verdienen, maar wel garantie en overige after sales service moeten verlenen is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Trieste manier van zakendoen als je het mij vraagt....
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een slimme winkelier koopt het dan via Engeland of Frankrijk in, daar krijgen dealers nog wel korting.
    De opzet van Horizon is ongeveer hetzelfde als Hyperion en volgens mij is het bewezen dat dat ook niet werkt.

    GJ
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is iets anders dan ik had begrepen. Men gaat nog verder met een beperkt aantal winkeliers, die als 'Certified Partner' zijn aangewezen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraag is dan hoe men die certified partners selekteert.
    Sinds men in Elmshorn Horizon Hobby is is het een soort ambtenarij geworden.
    De komst van een vertegenwoordiger (Nederlander) heeft het er niet beter op gemaakt.

    Vroeguh.. bij Serpent, moest men of vriendjes binnen de organisatie hebben of een winkelruit.
    Ik heb ze toen al gezegd dat dat niet werkte.
    Bij Graupner moest je ook een "Schaufenster" hebben en bij Robbe was het helemaal komisch, als er een grote Robbe afnemer in de buurt zat dan werd die eerst gebeld door Robbe en als die zei: "ik wil niet dat die Robbe verkopen" , dan kreeg je het gewoon niet.

    Ik denk dat het een beetje de ondergang van leuke produkten gaat worden.
    Waarschijnlijk is dit de laatste reddingspoging om de groothandel in Duitsland in leven te houden.

    http://www.abendblatt.de/region/pin...aner-geben-Horizon-Hobby-in-Elmshorn-auf.html

    GJ
     
    bobt vindt dit leuk.
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Goeie link: "Jetzt einloggen und weiterlesen"

    HH heeft met Staufenbiel een paar jaar geleden een mooi afzetkanaal gekocht. Dat gaan ze nu gebruiken. In de USA hebben ze ook zowel een directe webshop als verkoop via de "Certified Partner" ( die dan wel voor veel geld moet afnemen/omzetten). De RC-markt is voornamelijk gebaseerd op de laagste prijs, dus waarom zou HH marge aan de tussenhandel laten, als ze die marge zelf hard nodig hebben.
    Ik ben overigens heel benieuwd wat dit voor NL gaat betekenen...
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, ik kon hem net nog vrij benaderen.

    EDIT:
    Ik kon toch weer binnenkomen met een trucje dus hier staat het artikel.
    Ik heb er een PDF van gemaakt.

    http://www.42stroke.com/HH1.pdf

    Ik heb even een andere mededeling gevonden, dat ze midden 2017 dicht gaan.
    Ook als pdf opgeslagen en is hier te vinden.

    http://www.42stroke.com/HH.pdf

    Naar wat ik begrijp hebben de amerikanen er de stekker helemaal uitgetrokken.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2017
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    We zullen wel zien welke winkeliers het worden, maar je kunt uiteraard verwachten, dat omzetcijfers het belangrijkste criterium zullen zijn.

    Naar mijn idee is dit in Europa het begin van het einde. Er zijn er namelijk al meerdere geweest, die hebben geprobeerd om rechtstreeks aan de eindgebruiker te leveren en die zijn verdwenen of een onderdeel van een ander geworden. In ieder geval resulteren dit soort ontwikkelingen in steeds minder fysieke modelbouwwinkels, wat weer resulteert in steeds minder modelbouwers.


    Overigens hanteerden/hanteren fabrikanten/importeurs allemaal vrijwel dezelfde regels als ze een dealernet op na hielden/houden:

    - etalage verplicht, oftewel het moet een fysieke winkel zijn.
    - redelijke openingstijden.

    Aangezien een fysieke winkel nooit kan concurreren met een internetshop zijn deze regels ingesteld. Bij Robbe hield men overigens nadrukkelijk rekening met het afzetgebied van reeds bestaande winkeliers, maar toestemming vragen aan winkeliers is nooit gebeurd. Wel het omgekeerde, maar daarover laat ik me niet uit
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, ik weet 100% zeker dat Robbe contact gehad heeft met de winkelier die al Robbe verkocht om te vragen of men akkoord was dat de ander winkel ging verkopen, ik ben namelijk zelf door Robbe benaderd toen ik bij Muco werkte.
    Helaas zullen de kleine winkels er het meest last van hebben.

    GJ
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik ben steeds blijer dat ik over ben gegaan naar het RC maken van "statische" modelschepen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... er zijn nog heel veel andere merken en leveranciers dan Horizon....
    ASP komt niet van Horizon, RcExl ook niet, en zolang die dingen op de markt blijven, zal het me vast ook nog wel eens lukken een vliegtuigje in elkaar te knutselen....
     
    MrSat vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En in Duitsland zitten nog genoeg normale kleinere modelbouwwinkels die een veel groter assortiment hebben dan in Nederland.
    Vaak zijn ze ook nog stukken goedkoper.
    Het wordt daar ook gezien als een hobby, pa en zoon, moeder mee om de Käsekuchen te snijden.
    In Nederland is de jeugd meer bezig met hoe ze er uit moeten zien, wiet roken en weet ik veel wat meer.
    In Duitsland wordt de jeugd (vaak) nog "opgevoed" door de ouders en en leert men knutselen in dorpshuizen, scholen en dergelijke.

    EDIT:

    Vanochtend even zitten bellen met Duitsland.
    2 grotere winkels mogen niet meer bestellen bij Horizon.
    Het schijnt ook dat Horizon Duitsland alleen maar de naam draagt en verder niets te doen heeft met Horizon USA.
    Het is dus geen echt "filiaal".
    Over filialen gesproken, Staufenbiel was een franchise onderneming, dat is nu ook op de een of andere manier afgelopen.
    Zelfs de filialen krijgen spullen van Horizon zoals Blade, E-Flite, Spektrum, niet meer voor inkoopsprijzen maar betalen exact hetzelfde als de consument.
    De man die ik sprak verkocht vrij veel Spektrum zenders, alle bestellingen en naleveringen zijn geschrapt en de klant moet dus direct bij Horizon gaan bestellen.
    Je zal maar een Spektrum hebben...

    Het gerucht gaat ook nog dat Graupner Staufenbiel (of vanaf begin juni Horizon) niet meer levert.
    Enkele filialen van Staufenbiel hebben ook hun Horizon spullen al in de uitverkoop gedaan.
    Het lijkt mij dus niet dat er zoals in de USA Certified Partners komen.

    NOG EEN EDIT:

    Ik kijk toevallig op Staufenbiel op Facebool en ik zie bij filiaal Othmarschen het volgende:
    En ook dat verhaal van Graupner staat erbij.
    Ik weet niet of het echt is maar het lijkt er wel op.

    [​IMG]

    En Graupner zijn verhaal:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2017
  13. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Heb je ook wat linkjes naar bouwverslagen hiervan Roel ?? ..
    Ik kom niet zo vaak op dat deel van het forum maar het klinkt wel erg interessant.
     
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zeg Gertjan, ik raak het spoor een beetje bijster :oops:
    Volg ik het zo nog een beetje juist?

    · Horizon Hobby neemt JSB over in Elmshorn in 2008,
    · Horizon hobby bouwt een joekel van een magazijn in Elmshorn in 2011,
    · Horizon hobby neemt Gustav Staufenbiel GmbH over in 2014,
    · De oorspronkelijke eigenaren van JSB vertrokken eind vorig jaar stilletjes uit de firma Horizon Hobby,
    · Horizon hobby sluit binnenkort het grote magazijn in Elmshorn, wipt 40 man eruit, en gaat naar Barsbüttel (waar nu Gustaf Staufenbiel zit),
    · Staufenbiel Hamburg wipt Horizon Hobby eruit in Othmarschen en maakt ruimte voor Playmobil ?!
    · Graupner/SJ levert niet meer aan Gustav Staufenbiel of diens opvolger Horizon Hobby of diens eindklanten,
    · Horizon Hobby levert niet meer aan winkels met handelskorting en wordt enkel een online winkel direct B2C,
    · Staufenbiel wordt Horizon Hobby vanuit Hamburg.

    Horizon Hobby = Joe Ambrose
    Gustav Staufenbiel / Horizon Hobby = Holger Harms
    Staufenbiel Hamburg = Dirk Marquard

    Euhmm….dus Staufenbiel Hamburg Othmarschen, onderdeel van de franchise Gustav Staufenbiel wordt weer een andere winkel met een andere naam en Playmobil? Of zoiets?

    En welke zaak houdt nu de Staufenbiel zwevers etc. in het assortiment? Hamburg of Horizon?
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je hebt het inderdaad netjes op een rijtje gezet. :thumbsup:

    Zie ook:
     
  16. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ach so. :D

    En een filmpje vanaf de andere zijde en gelijk de uitleg waarom ze ineens met Lego aan komen zetten:
     
  17. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Bizar, iemand had een reply voor de mijne geplaatst en weer verwijderd?! o_O


    Dus Staufenbiel die Horizon Hobby wordt en zetel gaat houden in Barsbüttel levert dan de Dymond spullen en zwevers etc. maar voor een, voor mij noodzakelijke, Graupner ontvanger moet ik ergens anders shoppen.
    Voor die zaken (en o.a. Playmobil :D ) kan ik terecht bij de toko van Marquard.

    Héhé, duidelijk.....nu kan ik gaan slapen :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    I see....
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerst zien, dan geloven.
    Als het in Duitsland al niet gebeurd waarom dan wel in een kleinere afzetmarkt als de Benelux?
    Ik heb net gekeken en ik kan nu nog steeds bij Staufenbiel als handelaar bestellen alleen zijn de marges nog geen 8%.
    Op een Hawk F5B zou je ongeveer 20 euro verdienen maar dan komt er weer 17 Euro verzendkosten bij, dus onder de streep verdien je 3 Euro.
    Als je dan per se dealer wil worden en niks wil verdienen dan kan je natuurlijk een logo op je raam plakkken met Horizon dealer.
    Of dat verstandig is is een tweede.

    GJ
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Waarop baseer je je als je zegt dat in D geen certified partners komen?
     

Deel Deze Pagina