Hornet van Noel Rozelle (RCM)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 7 jul 2014.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    [​IMG]

    Kist is op wat folie details na vlieg klaar. Rest enkel nog balanceren.

    Eindgewicht inclusief alles compleet is 535 gram. 30 onder streef gewicht
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi! Hij kan zo de lucht in. De eerste vluchten liet ik 'm smijten. Tegenwoordig gooi ik hem zelf op. Heeft genoeg power om uit je hand te vertrekken.
     
  3. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    @dries; wat zijn jou roeruitslagen? Eventueel expo? Hoe wil het kistje bij voorkeur gegooid worden? Neem aan gewoon standaard met neusje iets omlaag?


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  4. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Zojuist heeft de hornet zijn eerste vlucht gemaakt. Start uit het handje ging probleemloos. Heb het gedaan zonder smijter. Maar dat ging prima.

    Eenmaal los, vol vermogen erop en de wolken in. Man wat een power heeft dit kistje!!

    Vlieggedrag kan maar een ding van gezegd worden "super strak"

    Cg moet paar mm naar achter. In landing is hij wat neus lastig


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hey,
    zie nu pas je vraagje ivm uitslagen en expo enzovoort. Sorry.
    De reguliere 30°-35° uitslag en 30%-35% expo voldoen zeker.
    Gooien: gewoon in de lucht, beetje schuin omhoog. Je hebt gemerkt dat hij stabiel blijft tijdens de start en de motor doet de rest ;-)

    Hij vliegt idd erg strak en kan probleemloos weg met die power. Je zit +/- aan 350W/kg dus hij heeft wel genoeg :D

    Hij blijft goed vliegbaar bij een serieuze wind.
    Ik weet 't niet hoe het komt maar als ik op een ander plein kom (bvb voor een fly-in) gebruik ik hem altijd eens als 'verkenningsvliegtuigje' tijdens de eerste oefenvlucht. Waarschijnlijk omdat hij zo goed vliegbaar is tijdens zowel trage als snelle vlucht.
    Tegenwoordig land ik hem nogal 'speciaal'. Een laatste speedpass met meewind en dan een ruime halve looping. Op top van de looping de gas eraf, 45° naar beneden en halve rol (dus eigenlijk een halve Cubaanse acht). En binnenzweven :cool:

    Ik hoop dat je evenveel plezier aan jouw Hornet beleefd als ik aan de mijne. Iedere keer dat ik ga vliegen gaat hij mee, met 2 lipootjes erbij. Neemt geen plaats in in de auto en altijd leuk "voor erbij".
     
  6. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Toevallig al eens onderzoek gedaan naar een 4s setup voor dit kissie?.....
    Welke prop zou kunnen?...
    hoeveel amp regelaar?'...
    uiteindelijk vermoge?...

    Denk dat ik toekomst gericht er nog een 4s hornetje bij bouw
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lol, net ingevlogen en hij gaat al te traag :p

    Neen, een 4S setup heb ik nog niet bekeken.
    Gaat trouwens moeilijk worden met CG denk ik...

    Maar ben wel gebeten door het type vliegtuig (vintage racerke) dus ga me nog eens een Robbe Rasant of een Graupner Chico snijden.
    En daar komt dan een 4S in maar heb nog geen idee van setup.

    Dezelfde motor komt er waarschijnlijk ook in bij de 'restauratie' van een oude great planes electro streak. Waarschijnlijk wordt dit dan een 8x6 prop.
    Is voor een clubgenoot van me, had dit nog liggen. Het upgraden waard.
     
  8. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Cg is geen enkel probleem. Kan tot 4s1600 mah kwijt in de romp. Accu kan onder de gehele vleugel breedte geschoven worden. Romp heb ik daar al op aangepast.

    Ben ook de optie aan het bekijken het kistje te vergroten naar een span van rond de 1,10.....
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat dacht je van een SK3 - 3536-1200kv?
    De motor is 23 gr zwaarder dan onze huidige motor.
    Op 4S levert dit met een 8x8 prop de volgende waardes: (snel berekend met een ruwe eCalc ingave, dus zeker geen exacte waardes)

    Static Thrust: 2235 g
    Pitch Speed: 174 km/h
    Power-Weight: 840 W/kg
    Current: 34.06 A

    Ik vrees wel dat de gewone vleugel dit niet meer kan houden...

    Maar eigenlijk heb je zoveel thrust niet nodig dus zou ik voor een speedprop gaan.
    Iets van een 7x8, 7x9 prop of zo...

    :thumbsup:
     
  10. denl0

    denl0

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    13
    Hallo,

    Ik ben van plan om zelf ook één proberen te maken, mijn andere build (ultrasport 40) ligt tijdelijk stil aangezien ik wacht op elektronica. Het is de eerste keer dat ik een vliegtuig bouw van plan zonder kit.

    Ik heb gisteren wat balsa hout gaan kopen, maar ik heb hier nu wel een vraag over... De rudder en elevator zijn gemaakt uit 1/8''(3.175mm omgerekend) balsa ik had dit omgerekend naar 3mm, maar dit lijkt me redelijk dun.(als ik het zelf meet is het eerder 3.1mm)

    Welk balsa hebben jullie gebruikt om deze stukken te maken, of moet ik er een versterking op aan brengen? Ik denk dat het nu zou buigen met oracover.
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Balsaconstructies halen hun sterkte uit de constructie, niet uit het hout. Een doosvorm is sterk, vergeet niet van de houtnerfrichting op de bekleding van de onderkant dwars te plaatsen op de richting van de zijkanten. Gewoon het plan volgen! Hou er ook rekening mee dat electro toestellen minder trillen dan brandstof toestellen en dus een lichtere constructie mogelijk is.
     
  12. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Gewoon 3mm pakken, en zoals Dries zegt het plan goed volgen.
    Spanten verdienen wel wat aanpassing. Ivm plaatsing van de accu.

    Ik ga binnenkort ook weer starten met een nieuwe hornet op 4 cellen. Deze zal wel sterk aangepast gaan worden


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Je zult zien op het plan dat bvb het kielvlak een stukje horizontale en verticale nerf heeft. Als dat geheel gecoverd is aan beide zijden wordt dit echt een sterk stukje.
     
  14. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    @ Dries, zou jij eens een berekening kunnen maken van de door ons gebruikte motor op 4 cellen?...welke prop regelaar etc etc
    Dan hoef ik namelijk alleen maar een nieuwe vleugel te bouwen
     
  15. denl0

    denl0

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    13
    Oke, ik heb een beetje de plankjes zitten wegen en het zwaarste plankje voor de rudder en elevator gebruikt. Gisteren wel wat vertraging opgelopen aangezien ik 2 rechter romp stukken had gemaakt :S

    Hebben jullie de vertical stabilizer ook iets naar rechts gezet(zodat hij een klein beetje naar rechts stuurt als je er achter staat?) Wss voor de torque/prop wash, of zie ik dit mis?
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb het eens door ECalc gejaagd op 4S.
    Specs van de motor zeggen maximum 3S maar goed ;)

    Op 4S wordt dit een bom zeker als je gaat spelen met de prop.
    Een 7x6 is randje specs maar beter is zakken naar 6x6.

    Stroom: 19A
    Vermogen: +/- 260 W

    Dus nog altijd ruim binnen de limiet waarden :)

    Moest je een 6x7 prop vinden :cool:
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De meeste bouwers hebben die fout al eens gemaakt denk ik van twee rechterstukken te maken :) Of twee dezelfde vleugelhelften...

    Ik heb gewoon alles recht gezet en dat werkt toch vrij goed hoor. Hij slaat een beetje naar links op verticale lijnen maar of je dit gaat kunnen zo precies uitwerken in de plaatsing van het kielvlak?

    Een beetje naar rechts zou wel mogen maar het gaat al snel te veel zijn. Is een groot kielvlak t.o.v. het vliegtuig.
     
  18. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen

    Ik zal van de week eens een ander vleugeltje gaan ontwerpen met extra verstevigingen erin. Romp ansich sterk genoeg. Alleen servo zal ik vervangen voor een digi metal gear van hitec. Heb ik nog liggen, vertrouw ik indeze net wat meer als me hk servotjes

    Vorderingen volgen uiteraard in dit topic.
    Ik kan overigens tot 1600 4s kwijt in mijn romp.......


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  19. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Inmiddels is de bouw gestart van mijn nieuwe Hornet.
    Voor het gemak noemen we deze Speedhornet 4s foto`s zullen zsm volgen.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    #VindIkLeuk
     

Deel Deze Pagina