horten; wat te doen tegen gieren

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjen van Viegen, 26 aug 2002.

  1. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Porz jet meeting

    Afgelopen weekend tijdens de Woerdense vliegshow hebben Willem Bravenboer en Niek Wierda een oplossing gevonden voor het gierprobleem bij hun Hortens.......
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Daar mag HIJ zelf achterkomen. Ik zal hem dat niet vertellen.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Waarom nie?

    "Gewoon" je rolroer diff de andere kant uit. Dus meer down dan up, ca + 60%. Dit is andersom dan bij normal vleugel, waarom? Horten heeft bij tips negatieve lift, dus daar ook diff andersom. Moet je maar op komen. Nog bedankt Willem!
     
  4. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Horten

    @ Niek

    Over welke Horten hebben julie het, de grote of de kleine van Bravenboer.
    [​IMG]
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb het toch met Erik besproken.
    Hij was verast dat ik die info al had. Hij had op de site van AMT nog niets kunnen vinden dus dankzij Bert en Dick hebben wij hier nu de primeur.

    Volgens Erik werkt de oplossing van jullie niet bij zijn Horten. Volgens hem was dit juist de oorzaak van het gieren. Bij hoge snelheid heeft hij "diep" getrimt op de rolroeren en als hij dan een bocht stuurt gaat het roer dat naar beneden moet dan veel verder omlaag waardoor het model gaat gieren. De eerste keer dat dat gebeurde was hij verast en verbaasd dat het gebeurde. De tweede keer was opzettelijk om te kijken wat de oorzaak was.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de "kleine" (en die past al moeilijk in mijn auto) zonder rode sterren.
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Horten

    Tijdens de Woerdense vliegshow werden zij beiden keurig voorgevlogen met de genoemde aanpassing. Lastige gier-effecten heb ik niet gezien :wink:

    @Theo: Waarschijnlijk heeft 'ie dan teveel differentiatie. Een soort overcompensatie waardoor het effect de andere kant op optreedt. Gezien de aerodynamische kwaliteiten van de horten zou mij dat niet verbazen en is er denk ik ook maar weinig teveel voor nodig.
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    :?: Keurig...?

    Hoorde ik mijn mijn handicap niet duidelijk iemand van de andere kant vh veld roepen dat het publiek een stijve nek vh recht omhoog kijken naar mijn horten kreeg? :lol:
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dat lag niet aan de kist.... :twisted:
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Re: Horten

    [quote="Arjen van Viegen]
    @Theo: Waarschijnlijk heeft 'ie dan teveel differentiatie. Een soort overcompensatie waardoor het effect de andere kant op optreedt. Gezien de aerodynamische kwaliteiten van de horten zou mij dat niet verbazen en is er denk ik ook maar weinig teveel voor nodig.[/quote]
    Ik heb gisteren met hem hierover gesproken en volgens hem werkt dat niet bij die klokvormige lift (ofzoiets). Die van Willem voldoen niet aan die "eisen" dus kan dat dan de oplossing zijn. Maar voor zijn Horten werkt dit dus niet. Ik opperde die sugestie ook al bij hem maar dit werdt direkt verworpen. (De oplossing is soms heel simpel.)
     
  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Horten

    Wat voor een soort lift hebben die van Willem volgens hem dan wel??? Volgens mij bestaat er maar een soort lift verdeling die een dergelijke kist zonder vertikaal kielvlak tot fatsoenlijk vliegen beweegt....... :wink:
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Re: Horten

    [quote="Theo Coenen
    Ik heb gisteren met hem (Erik) hierover gesproken en volgens hem werkt dat niet bij die klokvormige lift (ofzoiets). Die van Willem voldoen niet aan die "eisen" dus kan dat dan de oplossing zijn. Maar voor zijn Horten werkt dit dus niet. Ik opperde die sugestie ook al bij hem maar dit werdt direkt verworpen. (De oplossing is soms heel simpel.)[/quote]

    Theo, dit is grappig. Je loopt hier tegen "religieuze" grenzen aan die ik wel eens heb verteld. Net zoiets als darwin vs. schepping diskuseren met een ontzettend gereformeerd iemand.

    Wat hoor ik hier:
    Die (hortens) van Willem voldoen niet aan die "eisen". Is dus onzin. Willem zijn hortens hebben ook een klokvormig liftverloop (*, maar waarschijnlijk niet zo perfect als zou kunnen. Wordt echter gecompenseerd door lagere vleugel belasting.

    Het verwerpen van de suggestie heeft te maken met het feit dat dit niet uit de gevestigde "horten religie" kwam. :(

    Ik heb in 1999 aan horten bouwer Erik (waarschijnlijk dezelfde) gevraagd wat nu het principe was van een horten ongeveer was. Antwoord was dat dit heel complex was en eigenlijk voor gewone stervelingen niet weggelegd :roll: . Mijn idee om een simpele horten te bouwen werd als onmogelijk gezien.

    Uit pure hufterigheid :twisted: heb ik daarom de "stealthhorten" ontworpen die puur uit vlakke platen depron bestaat. Hoezo profiel? Vliegt prima zolang de vleugelbelasting maar laag blijft. http://www.stealthhorten.com/

    (* klokvormige liftverdeling: heelveel in het midden, maar aan de tippen weinig of zelfs negatief. Als je het tekent lijkt het een beetje op een kerkklok. Negatieve lift aan de tippen is de truuk waardoor de boel gier stabiel wordt. Waarom? Snap ik nog niet precies. :oops:
    Redeen van bovengenoemde "negatieve differentiatie": Lift andersom ==> differentiatie andersom.
    Bij Willems hortens heb je echt negatieve lift. Bij een "echte" horten heb je net geen negatieve lift (behalve bij sturen). Negatieve lift is natuurlijk naar beneden gericht en dat moet je weer compenseren, dus netto meer (geinduceerde) weerstand. :?
    Bottom line is echter dat het gewoon wel werkt. :p

    Plaatje van liftverdeling en meer horten uitleg:
    http://www.das-nurfluegelteam.de/horten_1.html
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Horten

    Harold; volgens mij zit het als volgt:

    Het aangrijpingspunt van de weerstand wordt door de combinatie van pijlstelling en lift variatie naar achteren verlegd waardoor de achterzijde van het model sterker wordt afgeremd dan de voorzijde. Dit te vergelijken met een dartpijltje: de meeste weerstand achter. Aan dit effect wordt bijgedragen door:

    1) het aangrijpingspunt van de luchtweerstand; afhankelijk van instelhoek en profiel grijpt deze kracht aan op zo'n 60% van het profiel, gemeten vanaf de voorlijst. Omdat dit ook geldt voor het aangrijpingspunt van de lift wordt een model met een ver naar voren liggend zwaartepunt (en dienovereenkomstig grotere instelhoek) stabieler. Het aangrijpingspunt van de weerstand ligt hier relatief ver naar achteren

    2) Door de tipverdraaiing wordt tijdens de vlucht de tip aangestroomd onder een relatief grote hoek; dit als gevolg van de oppervlakte verhouding tussen "tipgebied" en "wortelgebied" waarbij dat laatste door het veel grotere oppervlak een nadrukkelijker invloed doet gelden op de vliegpositie. Het gevolg is dat de tips relatief veel weerstand opleveren in verhouding tot het "wortel gebied" Ook hier kan worden gesteld dat het aangrijpingspunt van de weerstandskracht achter de het midden van de gemiddelde koorde ligt.

    3) Door de vleugelverdraaiing bevindt zich aan de beide zijden een overgangsgebied tussen over- en onderduk. Hier is de stroming turbulent met extra weerstand als gevolg. ook dit punt bevindt zich "achter" de gemiddelde aerodynamische koorde.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Jongens niet naar mij meppen :wink: maar dit zijn de woorden van Erik zelf. Ik weet van dit systeem nog niet zoveel af en heb er nog geen ervaring mee.
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Theo,

    Het was niet mijn bedoeling naar wie dan ook te meppen. MOcht dat zo overkomen, mijn excuses!!!

    :proost:
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Prachtig forum,
    eindelijk een goede uitleg van het horten principe. :teacher:

    Toppie!

    :offtopic:
    Jammer dat dit onder een ander onderwerp begraven zit;
    :help:
    beheerder(s) kan 1 van jullie deze draad doorknippen en het horten deel verplaatsen naar een horten onderwerp?
    Dit zelfde wilde ik ook vragen voor indoor voor de ennou.
     
  17. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Bij deze dus gebeurt
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De veel bouwende en in veel tijdschriften publicerende Engelsman Chris Golds heeft enkele EDF hortens en B2 bommenwerpers gemaakt. Ik heb hem zien vliegen tijdens de Jet WK in Engeland. Hij had ook ernstige besturings problemen en nadat hij alles een paar keer gecrashed had is hij voor de rol functie overgegaan op "spoilerons" (zelf noemt hij ze tip drag brakes). Bij de B2 zit hier zelfs nog een gyro overheen.
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    'Veel bouwende' is een understatement.

    Deze man is een 1 persoons vliegtuigbouw fabriek, met ten minste 1 nieuw model per maand! (= verschijningsfrequentie maandbladen)

    Toch beter dan met een wandestok voor het huis op een bankje te gaan zitten..
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Die tip brakes werden volgens mij in het "echt" ook gebruikt . Is je model ook nog meer schaal.
     

Deel Deze Pagina