Horten XVI Colibri

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door peter verhulst, 4 mrt 2011.

  1. Goedenavond luitjes,

    omdat er in augustus een Nurflügeltreffen in Duitsland georganiseerd wordt en ik - zoals jullie weten - o.a. een Horten XII en een Micro-Elli heb, wil ik daar naar toe.

    Van een medelid van het IG-Horten forum, wat nu gesloten is, d.w.z. niet de site maar het forum in zijn geheel maar enkel het bouwdraad-forum, heb ik een freesset over kunnen nemen van een Horten XVI Colibri, een 4 meter Nurflügel met een max gewicht van 3700 gram.

    Ik wil proberen of ik deze ook gereed kan krijgen voor augustus en maak hier natuurlijk weer een draadje van. Eén ding, ik laat het vliegseizoen er niet voor overgaan maar het is ook nog geen augustus.

    Foto´s volgen spoedig.

    groet
    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2011
  2. Luitjes,

    en dan hier de eerste foto´s

    [​IMG]
    De dxf-files waren te downloaden toen IG-Horten bouwforum nog in de lucht was. Deze files heb ik, dus ......

    De freesset zoals ik deze in mijn bezit gekregen heb.
    [​IMG]

    Een clubvriend/-genoot heeft de motorsteundelen gefreesd.
    [​IMG]


    op deze frees, geheel zelfgebouwd
    [​IMG]

    Het extra hout/latjes + koostof stangen en buis via Heerdegen laten komen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. en de 2e sessie aan foto´s

    de benodigde onderdelen voor het middenstuk
    [​IMG]

    de midden of hoofspant. Als het gehel gereed is, moet er aan de bovenzijde van deze spant, ter hoogte van de sleephaak, een stuk uit omdat daar de motor komt.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. en wederom wat foto´s

    [​IMG]

    ´bouwfoutje´ dwz. 10 x 4 besteld ipv 10 x 5. opgevuld met hard balsa en vervolgens bijgeschuurd. Maakt qua sterkte voor de constructie niets uit.
    [​IMG]

    de V-stelling is hier al goed te zien
    [​IMG]


    [​IMG]

    omdat hier 0,6 mm berkentriplex overheen komt en de ligger rechts ietw hoger is, deze bijgeschuurd voor een perfekte passing
    [​IMG]

    aanvang uitlijnen vleugelribben
    [​IMG]

    [​IMG]

    omdat ik geen ligbad heb en de hoofdliggers moeten weken omdat er een bocht in de vleugel zit, maar een pvc-buis genomen. Mijn clubmaat gaat mallen frezen.
    [​IMG]

    De zwever/vlieger heeft een spanwijdte van 4mtr.

    Ik overweeg om een E-flite 32 als motor te gaan gebruiken met 3s1p/ 3300mAh en een 60A regelaar. In Duitsland vliegt er een met een Turnige 4250 700 Kv en heeft een gewicht compleet van 3700 gram

    Ben er nog niet echt uit wat voor prop. Ik dacht zelf een 12 x 6
    Als hier anders over gedacht wordt, lees ik het wel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Moi allemaal,

    weer een beetje wat gedaan.

    [​IMG]

    Bij de bouw van Horten XII werd door sommigen aangegeven dat ik rijkelijk houtlijm gebruikte. Ik probeer nu hierin verandering aan te brengen.
    [​IMG]

    Van de bouw van de HXII had ik nog sjabloen bewaard. Ik vind de naad in de lengterichitng mooier dan het gebruik van 4 vierkanten. het oogt ook mooier t.a.v. de motoropbouw. Het meerwerk is het het waard

    [​IMG]

    [​IMG]

    tot de volgende keer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Wordt een mooi vliegtuig zo! Ziet er netjes uit.
     
  7. [​IMG]

    [​IMG]

    Deze stroken worden - waar ze elkaar raken/overlappen - afgeschuind voor een mooier verloop. Het is wel even werk maar dan heb je ook wat. En het gaat gemakkelijker dan je denkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    dit is een latje van 2 x 3 waartegen later een strook van 1,5 mm triplex tegenaan komt. Hiertgen komt de LE te zitten. De ribben worden gelijk geschuurd voor een perfecte aansluiting.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Gaat hard Peter, wanneer kunnen we deze bewonderen op de club??
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Peter, ik mag hopen dat de vleugel deelbaar word?
     
  10. Moi luitjes,

    Wiert: duurt nog wel even. Er gaat eerst gefreesd worden voor de bocht in de liggers.

    Jitze: jawel, vleugels en middenstuk zijn allemaal separaat.

    groet
    Peter
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    [​IMG]

    Die beplanking doe je de nerf toch zeker in de andere richting. Zoals je de planken nu hebt liggen zal die gaan inzakken en niks toevoegen aan extra sterkte.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. goedenmorgen TC01,

    dank voor je tip maar ........... een paar dingen.
    op de onderstaande foto´s is de HXII te zien. Daar heb ik het ook zo en daar zakt het niet in. Het middenstuk van de XII is 7 cm breder dan van de Colibri en ook een stuk (weet zo gauw geen maten) korter.

    De constructie is min of meer hetzelfde pricipe, zij het dat de XII een ander batt-compartiment heeft.
    Ik ben niet echt technisch maar ik denk dat de bekleding geen enkel (of hooguit zeer minimaal) verschil zal uitmaken qua sterkte. Als je het middendeel zou befoliën zou het ook kunnen.
    Middenspant: bestaat uit: 3 mm 7 laags berkentriplex + aan beide kanten 3 mm triplex.
    middelste ribben: 3 mm triplex = hetzelfde als aan de buitenkant middenrip
    Buitenste ribben: 3 mm 7 laags tripelex.

    Midden 15 x 5 liggers, boven/onder
    achter 10 x 5 (ik abuis 10 x 4 + versterkt harde balsa
    tussen liggers loopt cfk-buis van 12 en 8 mm doorsnee. Daar doorheen komt nog koolstof staaf van 12 en 8 mm die zuigend aansluit.
    De middenliggers zijn aan de achterzijde met elkaar verbonden (ik vergeet steeds de naam van die dingen) met 3 mm triplex = zelfde maat als ribben. Achterste ligger aan de voorzijde. Voor beide verbindingen is het triplex gebruikt dat als afstandsmal diende.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zit geen greintje speling in en het valt ook niet te torderen. Het geheel weegt in de huidige toestand 298 gram.
    En - naar mijn mening - voegt de bekleding aan de stevigte niets toe (of verwaarloosbaar).
    Maar in ieder geval bedankt voor de (meedenk)tip. Het is vele malen beter iets aan te geven dan dat ik achteraf moet zeggen: ´Joh, had dat nu even gezegd, want ......´ Toch?

    groet
    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Goh! je gaat als een speer. Niet dat eindeloze getreuzel maar gewoon afmaken het ding:).
    Netjes gebouwd!

    Succes!
     
  14. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Lijkt mij ook dat het weinig verschil gaat maken torderen zal ie niet snel doen of er moeten al hele extreme krachten op komen...
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Je sterkte komt uit de in geel gemarkeerde doos. De shearwebs zoals jij ze hebt doen wel iets maar dat kan beter. Ik zou ze zoals op de foto aangegeven in blauw maken en dan bij beide liggers. De liggers vormen dan een soort van H-balk die vele malen sterker is dan een U-balk.

    [​IMG]

    Maar eerlijk gezegd zal het best wel sterk genoeg zijn zo.
    Wat betrefd de beplanking, ja, ik heb er wel al negatieve ervaring mee met inzakken. Ook met oppakken druk je er zo sneller doorheen.
    Maar dit zijn alleen maar vrijblijvende tips.
     
  16. avond luitjes,

    TC01, ondanks vrijblijvende tips, tips blijven geven aub. Al was het alleen al om te voorkomen dat er op de automatische piloot gevaren gaat worden. De schearwebs tussen de liggers en de cfk-buis, daar zou ik niet aan gedacht hebben.

    Nog wat foto´s. Een clubgenoot van mij heeft met zijn frees de mallen gemaakt voor de vleugelliggers. Het is niet te zien, maar in de 2 dunne, ziet wel een verschil in radius. Had ik niet gezien, hij wel.

    En waar zouden we zijn zonder frees?

    Het schijnt dat er iemand in Duitsland de latjes rechtstreeks in de ribben gemaakt heeft. Als je ziet hoeveel spanning er toch opstaat, komt mij dat wat sterk over, dwz. ik vraag mij af hoe je de op de bouwplank geplakte ribben op zijn plek houdt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De mal heb ik eenmaal met parketlak gelakt om te voorkomen dat het hout gaat zwellen. De bovenkant ook gedaan.
    [​IMG]

    Mijn badkuip. Ik heb hem maar even vastgezet want als hij omvalt is al mijn balsa nat.
    [​IMG]

    Er zitten echt 10 latjes in.
    [​IMG]

    Het past allemaal heel erg ´pas´. Met een hamer/houtje er lichtjes ingetimmerd, onderwijl het latje zo houdend dat de kanten haaks op de uitgefreesde zijden stond.

    [​IMG]

    En nu een nacht laten drogen. Het zal mij benieuwen of ik de latjes er nog uitkrijg.

    wordt vervolgd .......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    volgens mij zie ik een bekende doos op de grond liggen... Het begint met een D en eindigt op oppelraab ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Jitze, jij mag nooit meer raden...Bingo!

    ps: hoe krijg je een smiley achter de tekst?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2011
  19. Cloudbuster

    Cloudbuster

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Eelde
    Mal

    Hi Peter,

    Als je de latjes er niet uitkrijgt dan zaag je toch gewoon de mal in stukken? :D. Frezen we gewoon nog een keer....

    Groet,
    Richard
     
  20. Cloudbuster,

    je gaf het al aan, dat het op een 1/2 mm aan zou komen.

    We zien wel en inderdaad, anders de onderkant maar gaan gebruiken
     

Deel Deze Pagina