Hout buigen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door duimpje27, 15 nov 2017.

  1. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Dag iedereen.

    Voor mijn modelboot zou ik een houten laten wat moeten plooien. Het latje is 4mm breed, een 40cm lang en ong 1mm dik. Als ik het zou willen plooien in de hoek die ik wil zal deze breken.
    [​IMG]

    Het latje zou de lijn van de romp moeten volgen. Ik ben een echte beginner dus alle tips & tricks zijn welkom
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.222
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.766
    Locatie:
    Rotterdam
    komt neer op latje natmaken, en rustig in vorm duwen.
    ik bouw vliegtuigen, en maak de neus van de vleugel met 1 plaat balsa, die ik rond trek.
    dus de voorlijst van de vleugel heeft geen naden.. vind ik netter.

    kost je wel een keer of 3 onder spanning zetten, wachten.. opnieuw spanning erop etc tot hij rond genoeg is.
     
    duimpje27 vindt dit leuk.
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.405
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Gebeurt ook wel dat het hout een paar uur te weken wordt gelegd, met b.v. een scheut amoniak in het water.
    Staat overigens ook in de 2e link van Ron. ;-)
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.738
    Locatie:
    zuid holland
    Enig idee of dat het dan meer doet dan vet weghalen zodat het water het hout kan intrekken?
     
  6. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.401
    Locatie:
    Rosmalen
    Voor zover ik weet maakt het amoniak de celwanden van het hout soepel.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.766
    Locatie:
    Rotterdam
    had te maken met de verbinding tussen de vezels inderdaad..
    maar zonder ammoniak kom ik tot nu toe ook goed weg.
    als je maar wat geduld hebt, en niet te snel het houtje de hoek om wilt trekken
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.222
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Verwarmen?
    Vroeger werden in de scheepsbouw eiken planken (balken?) met brandende bossen stro verwarmd om ze beter te kunnen buigen.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.738
    Locatie:
    zuid holland
    Wij kookten essenhout om daarna nieuwe spanten van te buigen voor in een sloep.
    En inderdaad brandt men de binnenkant van de bocht.

    na 6 minuten.
     
  10. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.405
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Vaak op de werf van de Batavia geweest (Lelystad) en daar dat proces van branden en natmaken kunnen volgen.
    De binnenkant branden (= krimpen) en de buitenkant natmaten (= uitzetten).
     
  11. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zaandam
    In een natte theedoek wikkelen en even in de magnetron. Dan in vorm buigen en zo laten. Als het droogt, zit de buiging erin.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    Betuwe
    Dat gaat helaas NIET werken.
    Het vocht in de natte theedoek heeft dan veel te weinig tijd om in het hout te trekken en zodoende de celwanden te verzwakken.
    Zeker als je het latje over de brede kant moet buigen, zoals de TS graag wil.

    Je zult het hout echt goed nat moeten maken (In warm water, eventueel met ammonia) laten weken, of met stoom het water er in moeten brengen en dan rustig aan buigen.
    Gebruik ook een buigmal: een stuk afvalhout, en de vorm gesneden zoals je 'm wil hebben.
    Daar het latje (de latjes) langs leggen en met tape aan vastmaken en (een dag) laten drogen.
    Misschien dat je de behandeling een keer of drie moet herhalen, zeker omdat je over de brede kant wil buigen.
    Succes!
     
  13. Kn@pestaart

    Kn@pestaart

    Lid geworden:
    21 dec 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zaandam
    Prima, ik doe ook maar een suggestie gebaseerd op mijn (goede) ervaring. De ts mag natuurlijk zelf weten wat hij ermee doet.
    Ik heb met deze methode drie latjes van 5mm met succes in vorm gebracht. 4x1 lijkt me geen probleem.
     
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    421

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina